Fläkt går på högvarv? Mercedes Benz c200 cdi

Excesse
22 april 2018 · 36 Inlägg

Tråd från 2018 /Mod

Har en Mercedes Benz c200 cdi 2008 modell som jag hade inne på service för några veckor sedan (verkstad ägd av Mercedes själva) Efter servicen så låter bilen annorlunda. Jag har haft bilen i 4 år så jag VET att detta ljudet aldrig varit där förr. När jag startar bilen hör jag en fläkt typ motorfläkt kanske? Något under huven i alla fall. Den går verkligen på högvarv, o när jag stänger av bilen går den fläkten en liten stund efter avstängning o den susar verkligen HÖGT! Detta har jag som sagt aldrig hört förrut. Det som gjordes under servicen var: Bytte av olja o filter, bytte multirem, bromsvätska, bromsskivor och efter denna lilla service uppstod detta ljud. Vad kan det bero på tror ni?

Här kommer en halvtaskig video som jag hoppas hjälper lite, https://www.youtube.com/watch?v=c1vVeig … e=youtu.be

Senast redigerat av Excesse (22 april 2018)

Mercedes C200 "CDI" (2008)
mb_pucken
22 april 2018 · 5 087 Inlägg

Skulle börja med ett återbesök hos verkstaden och få felkoder utlästa, detta för att se vad som orsakar att fläkten rusar.

Att fläkten rusar kan bero på att det ligger en felkod och spökar vilket gör att fläkten körs som en säkerhetsåtgärd

Det kan även bero på att något med AC spökar och den går för fullt för att hålla nere tempen där med.

Vet att det bytts några fläktar där styrenheten vart kass och inte reglerat fläkten som den ska utan den går konstant på full fart.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Excesse
23 april 2018 · 36 Inlägg

mb_pucken skrev:
Skulle börja med ett återbesök hos verkstaden och få felkoder utlästa, detta för att se vad som orsakar att fläkten rusar.

Att fläkten rusar kan bero på att det ligger en felkod och spökar vilket gör att fläkten körs som en säkerhetsåtgärd

Det kan även bero på att något med AC spökar och den går för fullt för att hålla nere tempen där med.

Vet att det bytts några fläktar där styrenheten vart kass och inte reglerat fläkten som den ska utan den går konstant på full fart.

Kan alltid ringa dom och fråga. Men idag när jag körde ca 10-15min o sedan stoppade på macken så var fläkten helt tyst... FÖRSTA gången den var tyst faktiskt sedan en månad tillbaka när den var på verkstad. Har en kollega som har en teori om att det har med temperaturen ute att göra? Men det är ju konstigt för som sagt har haft bilen i flera år och detta är första gången den beter sig så.

Mercedes C200 "CDI" (2008)
Excesse
8 maj 2018 · 36 Inlägg

Uppdatering: Ringde verkstaden igen o "Skällde" på dom att detta inte är normalt. Hade en vän som arbetar som mekaniker ute o han lyssnade enbart o såg på bilen lite (han hade inte tid till mer) Han sa att det är kylarfläkten som rusar och det kan bero på sensorn. Det kan vara så att den är kopplad fel eller kopplad ur för den klarar inte läsa av vilken temperatur det är så den går på max hela tiden istället för att anpassa sig efter temp. Så verkstaden tog detta till sig o ska ha bilen inne på måndag o se på problemet.

Mercedes C200 "CDI" (2008)
Akino
10 juli 2021 · 1 Inlägg

Hej!
Hur gick det? Fläkten på min MB låter himla mycket helt plötsligt
/Akino

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang