Registreringsbesiktiga bil för dragkrok som inte är godkänd för det?

d-b
22 april 2018 · 541 Inlägg

Jag har en bil som i EU (eller i alla fall i Sverige) inte är typgodkänd för dragkrok. Däremot finns samma modell i USA med dragkrok (eller åtminstone finns det som tillbehör på eftermarknaden).

Jag funderar på att köpa prylarna från USA och montera. Jag förmodar att detta innebär att jag måste genomföra en ny registreringsbesiktning. Hur svårt är det att bli godkänd?

Jämfört med hur en del modifierar sina hobbybilar (eller direktimporterar amerikanska bilar) är ju detta en ganska liten förändring men det betyder väl inte nödvändigtvis att den är enkel att få godkänd.

Hela kitet är godkänt enligt någon amerikansk standard,  SAE J684, som jag förmodar är "acceptabel" rent tekniskt men självklart (?) inte kompatibel med EU eller svensk standard.

torsen
23 april 2018 · 7 236 Inlägg

Det skiljer på kraven för draganordning mellan USA och Sverige.
Som exempel kan jag nämna att för Jeep är det i USA godkänt att ha ett fyrkantrör 2" x 2" med 50 mm kula "instucket" i eftermarknadsbumper  typ ARB och låst i det läget med 2 grova skruvar.
Jag reggade aldrig min Wrangler med kula utan hade anordningen med för säkerhets skull om behovet skulle uppstå att låna biltransportkärra.
Inte lagligt i Sverige, men belastningsmässigt i USA godkänt för 3,5 ton.
Har man en eftermarknadsbumper typ ARB även fram så är det bara att stoppa dit anordningen.

B t w så är det vanligt även i Sverige att man monterar Winsch i "fyrkanthålet" alternativt fram eller bak.

Evildan
23 april 2018 ·

Som svar på frågan: Omöjligt.

d-b
23 april 2018 · 541 Inlägg

Evildan skrev:
Som svar på frågan: Omöjligt.

Kan väl tillägga att syftet med den här dragkroken är att kunna montera ett cykelställ, inte att dra ett släp, om det skulle göra någon skillnad i besiktningshänseende.

granadadr
23 april 2018 · 7 288 Inlägg

finns väl cykelställ för bilar utan drag??

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ingesjo
23 april 2018 · 16 Inlägg

Går ju montera draget med en svetsad M20 mutter uppe på kulan och kalla det det hela för montageanordning för cykelhållare.
Finns ju en del bilar som rullar runt med original monterad dragkrok som blivit underkända vid besiktning  pga rost I infästningar där man typat om dessa till bil utan dragkrok men med draget forfarande monterat då dock med stor ditsvetsad mutter på kulan.

d-b
23 april 2018 · 541 Inlägg

granadadr skrev:
finns väl cykelställ för bilar utan drag??

Inte för min bil (cab). Tro mig, jag har letat. Men om du kan hitta ett bra cykelställ för en Mini Cooper R57 som antingen inte är Mini:s original (det kostar typ 25 000:- med montering och allt annat) eller kräver drag så får du 1000:- i hittelön.

d-b
23 april 2018 · 541 Inlägg

Ingesjo skrev:
Går ju montera draget med en svetsad M20 mutter uppe på kulan och kalla det det hela för montageanordning för cykelhållare.
Finns ju en del bilar som rullar runt med original monterad dragkrok som blivit underkända vid besiktning  pga rost I infästningar där man typat om dessa till bil utan dragkrok men med draget forfarande monterat då dock med stor ditsvetsad mutter på kulan.

Hmm, menar du att man kan montera på ett amerikanskt drag och sedan strunta i att få bilen godkänd för drag så länge man faktiskt inte drar ett släp?

Går det att använda ett cykelställ på en kula som är "deformerad" på det sätt du föreslår?

Evildan
23 april 2018 ·
d-b
24 april 2018 · 541 Inlägg

Evildan skrev:
Har du swish?
https://paulchensystem.net/en/bicycle-r … .html#info

https://m.ebay.com/itm/OEM-MINI-COOPER- … 4335.l8656

1. Skadar lacken

2. Inte till R57, kräver SA3AR vilket är "förberedelse för cykelhållare" som är tokdyr att montera.

rcy
24 april 2018 · 1 705 Inlägg

d-b skrev:

Ingesjo skrev:
Går ju montera draget med en svetsad M20 mutter uppe på kulan och kalla det det hela för montageanordning för cykelhållare.
Finns ju en del bilar som rullar runt med original monterad dragkrok som blivit underkända vid besiktning  pga rost I infästningar där man typat om dessa till bil utan dragkrok men med draget forfarande monterat då dock med stor ditsvetsad mutter på kulan.

Hmm, menar du att man kan montera på ett amerikanskt drag och sedan strunta i att få bilen godkänd för drag så länge man faktiskt inte drar ett släp?

Går det att använda ett cykelställ på en kula som är "deformerad" på det sätt du föreslår?

Ja, det gör det.
Jag har haft bilar där draget blivit underkänt, och har då helt sonika svetsat på en mutter längst upp på kulan.
Du får betala 300:- eller nåt sånt för en regbesiktning och får texten "utrustad med fast monterat cykelställsfäste" eller nåt sånt i regbeviset.

torsen
24 april 2018 · 7 236 Inlägg

Hur gammal är din bil?
På bilar nyare än (tror jag) 5 år får man montera draganordning utan krav på registreringsbesiktning A3.
Köpte en ny CR-V -16 hösten -15 och lät leverantören montera en infällbar "krok".
Blev först irriterad på att bilfirman glömt att göra en A3:a.
Men fick vid kontakt veta att det inte behövs på nyare bilar.
Således fritt fram för "hemmapulare" att montera och demontera draganordningen om man har "nödiga kunskaper".
Och vem har inte det, om man får påstå det själv.
Leder till att man kan demontera draget och sälja det vidare när man byter bil.

rcy
24 april 2018 · 1 705 Inlägg

torsen skrev:
Hur gammal är din bil?
På bilar nyare än (tror jag) 5 år får man montera draganordning utan krav på registreringsbesiktning A3.
Köpte en ny CR-V -16 hösten -15 och lät leverantören montera en infällbar "krok".
Blev först irriterad på att bilfirman glömt att göra en A3:a.
Men fick vid kontakt veta att det inte behövs på nyare bilar.
Således fritt fram för "hemmapulare" att montera och demontera draganordningen om man har "nödiga kunskaper".
Och vem har inte det, om man får påstå det själv.
Leder till att man kan demontera draget och sälja det vidare när man byter bil.

Stämmer säkert, men i TS fall är problemet att hans bil inte finns med dragkrok överhuvudtaget i Sverige.
Det är alltså själva typgodkännandet som saknas. Tvivlar på att det är särskilt enkelt att fixa ett sådant på egen hand.

d-b
9 juli 2018 · 541 Inlägg

rcy skrev:

torsen skrev:
Hur gammal är din bil?
På bilar nyare än (tror jag) 5 år får man montera draganordning utan krav på registreringsbesiktning A3.
Köpte en ny CR-V -16 hösten -15 och lät leverantören montera en infällbar "krok".
Blev först irriterad på att bilfirman glömt att göra en A3:a.
Men fick vid kontakt veta att det inte behövs på nyare bilar.
Således fritt fram för "hemmapulare" att montera och demontera draganordningen om man har "nödiga kunskaper".
Och vem har inte det, om man får påstå det själv.
Leder till att man kan demontera draget och sälja det vidare när man byter bil.

Stämmer säkert, men i TS fall är problemet att hans bil inte finns med dragkrok överhuvudtaget i Sverige.
Det är alltså själva typgodkännandet som saknas. Tvivlar på att det är särskilt enkelt att fixa ett sådant på egen hand.

Vad säger du om metoden att montera ett drag som man sedan "förstör" med en mutter?

torsen
9 juli 2018 · 7 236 Inlägg

Nu vet jag ju inte hur du har för avsikt att använda "draget".
Men är det endast för att sjösätta  eller ta upp en båt, eller för att temporärt ha en cykelhållare på kulan?
I så fall kan du göra som jag gjorde med en SAAB 99.
Jag monterade "draget" när jag behövde "kulan".
Annars var SAAB:en "draglös".
Kanske inte så lätt att montera/demontera draget på din bil som på SAAB 99.
Kanske lite "laglöst", men det fungerade för mig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang