Byta lås dörrar + tändning (?) Audi 100 C4

nv21d
24 april 2018 · 6 Inlägg

Tjena!

Jag har köpt mig en ”ny” Audi och har nu efter ett par dagar upptäckt att den inte går att låsa med den enda nyckeln jag fick med... finns en rund knapp mitt på nyckeln men inte heller den gör någon skillnad.
Nyckeln passar till tändningen och går att stoppa i dörren men inte att vrida runt åt något håll.

Hur löser jag detta, Byta alla lås? Kan Audi möjligtvis fixa en ny nyckel genom serienummer eller liknande?

Mvh

it_mutt Avstängd
24 april 2018 · 10 388 Inlägg

Knappen på nyckeln går till en lampa så att man ska kunna lysa och se var nyckelhålet är vid mörker.

Det kan givetvis vara som så att man bytt tändningslås (och det är därför det i sin tur inte går att låsa), det kan också vara som så att låset ärgat ihop och det är därför det inte går att låsa.

Ett alternativ är givetvis att åka till en bilskrot och köpa "nytt" tändningslås och låscylindrar från samma bil och då få med nyckeln till den bilen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
nv21d
24 april 2018 · 6 Inlägg

Mycket jobb att byta i dörrarna? Tändningslås har jag pillat med innan men aldrig dörrar.

it_mutt Avstängd
24 april 2018 · 10 388 Inlägg

Har faktiskt aldrig bytt på en C4:a, så det svaret får jag helt enkelt överlåta till någon annan. TROR iaf inte det är så farligt komplicerat att byta låscylindern (det är inte det på senare Audi-kärror nämligen).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
24 april 2018 · 5 729 Inlägg

Hej!
Det är ganska enkelt fixat! Du bara tar bort låscylindern ur varje dörr (ta loss dörrens insida så kommer du åt låscylindern).
I varje låscylinder sitter 7 stycken små låsbleck av mässing . Var och ett av  låsblecken har ett instansat nummer (1-7) och låsblecken sitter på rad, istoppade med just den kombination som passar nyckeln.
Låsblecken finns (fanns åtminstone tidigare) på VAG. Finns det inga så har jag en hel påse låsbleck hemma.
Men har du tur har du alla nummer som behövs och behöver bara byta plats på blecken.

it_mutt Avstängd
24 april 2018 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är ganska enkelt fixat! Du bara tar bort låscylindern ur varje dörr (ta loss dörrens insida så kommer du åt låscylindern).
I varje låscylinder sitter 7 stycken små låsbleck av mässing . Var och ett av  låsblecken har ett instansat nummer (1-7) och låsblecken sitter på rad, istoppade med just den kombination som passar nyckeln.
Låsblecken finns (fanns åtminstone tidigare) på VAG. Finns det inga så har jag en hel påse låsbleck hemma.
Men har du tur har du alla nummer som behövs och behöver bara byta plats på blecken.

Nu tänkte du potentiellt ett steg för kort...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
nv21d
24 april 2018 · 6 Inlägg

Att pilla isär själva låset låter värre än att byta hela klumpen på båda sidor så får nog satsa på det.

jaka54
24 april 2018 · 5 729 Inlägg

Hej!
För kort...
??????

nv21d
27 april 2018 · 6 Inlägg

Om jag skulle byta ordning på blecken, (byta blecken?) hur vet jag vilken ordning/vilka siffror som passar den nyckeln jag har?

jaka54
27 april 2018 · 5 729 Inlägg

Hej!
Som jag sagt tidigare så är det lätt att byta blecken i alla låskolvar på bilen.
Låsblecken har en instansad siffra (0-5)  och dessa bleck sitter på rad i låskolven, i olika kombinationer t,ex låsbleck 1, låsbleck 4, låsbleck  4, låsbleck 5, låsbleck 0.

Så när du plockar bort låskolven  ur dörren så pillar du försiktigt bort ett av blecken och skriver upp  var det satt , i vilken position. Du gör likadant med nästa bleck osv.

Men...skulle du mot förmodan "glömma bort" i vilken position blecken satt så gör det ingenting för du sätter bara in din bilnyckel i kolven och testar med ett bleck. Skulle det vara fel bleck för den positionen så kommer blecket inte att ligga i nivå med låskolvens yta. -Då testar du med ett annat låsbleck.
När alla låsbleck är isatta i låskolven och bilnyckeln isatt ska alla låsbleck vara i nivå med låskolvens övriga yta.

Det här kanske låter krångligt men det är väldigt enkelt när du väl satt dig in i hur det funkar.
Tänk bara på att under låsblecken (i låskolven) sitter små fjädrar!  -Tappa inte bort dem! Dessa fjädrar trycker ut låsblecken vilket gör att dörren låses.
När du sätter in bilnyckeln i låset trycks blecken in mot centrum av låskolven vilket gör att låset öppnas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-a18395ba9bf5d778eced9ab7d29ee7e3.jpg

Senast redigerat av jaka54 (27 april 2018)

it_mutt Avstängd
27 april 2018 · 10 388 Inlägg

Vad Jaka missar är alltså, igen; att det spelar ingen roll vad det står för nummer ALLS på dina låsblad i cylindern, då din nyckel inte funkar till dessa iaf.

Du får alltså helt enkelt sitta och prova dig fram tills du får rätt på det.


Och det var detta jag menade att jaka tänkte, potentiellt, ett steg för kort med tidigare.

- - - Ebay-edit - - -

Eller så skaffar du ett kit för fjärrstyrt centrallås på ebukten för typ 150kr, och kopplar in ist wink

Senast redigerat av it_mutt (27 april 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
27 april 2018 · 5 729 Inlägg

Hej!
Nu hänger jag inte med...

Han "gör ju om" alla låscylindrar  efter sin befintliga startnyckel! Som jag beskrivit ovan.

it_mutt Avstängd
27 april 2018 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Nu hänger jag inte med...

Han "gör ju om" alla låscylindrar  efter sin befintliga startnyckel! Som jag beskrivit ovan.

Så...att riva ner låscylindrarna och skriva upp i vilken ordning låsbladen sitter är alltså inget han behöver göra....för, de sitter efter den gamla nyckeln. Han får helt enkelt sitta och prova sig fram.


För att vara överjävlasupermegatydlig.

Om låscylinderns blad nu sitter; 723427 så spelar det ingen roll. Nyckeln han har funkar uppenbarligen inte, för att den har en påhittad låsbladsföljd som borde vara 721227.

Senast redigerat av it_mutt (27 april 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
27 april 2018 · 9 296 Inlägg

it_mutt skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Nu hänger jag inte med...

Han "gör ju om" alla låscylindrar  efter sin befintliga startnyckel! Som jag beskrivit ovan.

Så...att riva ner låscylindrarna och skriva upp i vilken ordning låsbladen sitter är alltså inget han behöver göra....för, de sitter efter den gamla nyckeln. Han får helt enkelt sitta och prova sig fram.


För att vara överjävlasupermegatydlig.

Om låscylinderns blad nu sitter; 723427 så spelar det ingen roll. Nyckeln han har funkar uppenbarligen inte, för att den har en påhittad låsbladsföljd som borde vara 721227.

Jag är inte insatt för fem öre i processen men jag tolkar Jakas inlägg som att det går att ordna ändå. En del pillande ja, men bara att få alla låsbrickor i rätt nivå. För egen del skulle det betyda läsglasögon och en extra dos Parkinson-medicin eller något för att begränsa fumligheten, men det är jag det. Lite som att skruva isär och löda ihop en gammal CAV-switch panel från sent 20tal. Allt går om man är positiv och har tid.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
27 april 2018 · 5 729 Inlägg

Hej!
Om man inte vet var blecken ska sitta (och det vet antagligen inte den om frågar) så är det bara att pröva sig fram. Man sätter i ett bleck och sätter i nyckeln. Hamnar då blecket i nivå med låscylindern så har just det blecket hamnat rätt. Man tar ur nyckeln och sätter i ett bleck till (var som helst av de återstående spåren) stoppar i nycken och ser om även detta bleck hamnar i nivå med låscylindern.
Så där håller man på och det tar högst en kvart till en  halvtimma för att få alla bleck på rätt plats.-Det är hur lätt som helst.
Nu kommer vi till det som kan trassla till det...
Man bör (inte måste) ha flera av samma bleck tillgängliga! Ponera att den nya nyckeln kräver bleck  med nummer 1, 1, 2, 5, 3 men låscylindrarna i bilen samtliga bara har bleck med nummer 2, 2, 3, 5, 4.  Då saknas det några bleck för att nyckeln ska passa.
Det är därför jag säger: Hör med VAG om det fortfarande finns bleck (borde finnas eftersom bleck säkert används i lås även idag ) eller att du kontaktar mig efterssom jag har en hel påse med bleck liggande.
Och visst! Jag har läsglasögon! smile

Senast redigerat av jaka54 (27 april 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 april 2018 · 4 917 Inlägg

Undrar hur jaka har fixat en hög med bleck i påsen..
Det måste vara en himla massa lås som fått sätta livet till..smile
Annars tippar jag på att han jobbat på en bilskrot. .

Senast redigerat av chanstagarn (27 april 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
27 april 2018 ·

chanstagarn skrev:
Undrar hur jaka har fixat en hög med bleck i påsen..
Det måste vara en himla massa lås som fått sätta livet till..smile
Annars tippar jag på att han jobbat på en bilskrot. .

Det är nog från några tjog Audisar som fått sätta livet till för att han och hans bror ska hålla sina två rullande. wink

Skoj å sido, det är supersjysst av jaka att ta sig tiden och presentera ett sådant utförligt och beskrivande svar samt erbjuda reservdelsförsörjning åt TS.
Jag applåderar honom och bugar av vördnad.

jaka54
27 april 2018 · 5 729 Inlägg

Hej!
Nog för att jag gillar att gå på bilskrotar men påsen med låsbleck är faktiskt köpt på VAG.
Tyvärr var jag tvungen att köpa en hel påse med bleck (hundratals bleck) när jag bytte tändningslås för ett antal år sedan...

nv21d
28 april 2018 · 6 Inlägg

Då jag helst undviker el-installationer ifrån eBay i alla dess former blir jag nog så illa tvungen att lägga pussel med mina lås ändå... verkar dock inte hitta nånstans att beställa nya bleck, minns du vart du hittade dina jaka? Eller du kanske handlade över disk?

jaka54
28 april 2018 · 5 729 Inlägg

Hej!
Jag köpte mina direkt över disk hos VAG (Järva krog) i stockholm.
Kollade i påsen med bleck och det finns  4 olika bleck, numrerade 1-4 , och antal positioner (fack för blecken) på låscylindern är 7 stycken.

Senast redigerat av jaka54 (28 april 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang