Knarrande ljud!

bah
25 april 2018 · 44 Inlägg

Tjenare jag har ett otroligt irriterande ljud från bilen. Har haft den inne hos Peugeot där jag köpte den (köpte den slutet av januari detta året) och dom hittade inte vad det kunde vara utan trodde att det hade med ett slitet nedre motorfäste att göra . Dom hittade först inte ens det slitna fästet och dom har t.o.m bytt motorn under tiden jag haft bilen hmm  utan det va jag själv som hittade det efter jag hissade upp bilen . Jag hade redan förklarat för dom att det vibrerar i hela bilen när man accelererar och det dom gjorde va att slipa bort rost på vänstra bromsskivan ....som att det skulle hjälpa haha ;D
Jag bytte fästet men ljudet är fortfarande kvar . Jag lämnade in bilen hos en annan verkstad för att se om dom kunde hitta va fan det är som låter men nej dom kunde heller inte hitta vart det kommer ifrån . Dom trodde dock att det kunde vara fjädrarna men när man gungar bilen så låter det ju inget utan det är endast när man kör och speciellt när jag svänger vänster eller kör ner över en kant eller så. Det låter ibland även bak när man kör över gupp men inte alltid. Jag har iallafall fått det konstaterat att det inte är något allvarligt fel och att det bara är att köra och höra av mig om det blir värre . Jag blir ju galen på ljudet , sitter ju o lyssnar efter det hela tiden numera när jag kör och blir irriterad . Bilen är en Peugeot 208 från 2012/2013 . Nån som har nån smart ide eller tips på hur jag bir av med oljudet så skulle jag bli himla glad. Ha det gött o kör lugnt smile



Mvh T

Peugeot 208 (2013)
Sukkan
25 april 2018 · 451 Inlägg

Hade liknande på min V70, och det var höger drivaxel som var dålig. Men den hade rullat 31000 mil då så det var ju inte så oväntat. Hoppas att du hittar felet, för det är ju så förbannat irriterande. 😀

Sukkan
25 april 2018 · 451 Inlägg

Det vibrerade speciellt vid svängar oberoende vilket håll man svängde.

bah
25 april 2018 · 44 Inlägg

Okey men för mig låter det inte alltid utan bara när jag kör sakna och över nånting som ett gupp eller liknande och jag har inga vibrationer i ratten eller nåt sånt. Jag tycker ju att någon av verkstäderna borde ha hittat felet, eller? Borde dom inte ha sett det med när dom bytte motorn? Jag tycker också att ljudet kommer både fram och bak. Drivaxel låter dyrt, hoppas det går på garantin isåfall. Hur kollar man om det är den som e kass? Jag har för mig att det va just drivaxeln som hade gått sönder, den hade knäckts av om jag inte har fel. Därför bytte dom motorn för kamremmen hade hoppat av och ventilerna satt sig. Dom hade aldrig varit med o  det tidigare heller... Jag vete fan nu snurrar det bara massa tankar hmm Tack för ditt svar smile

Peugeot 208 (2013)
torsen
25 april 2018 · 7 198 Inlägg

Öppna motorhuven.
Gunga bilen.
Känn samtidigt på stötdämparnas övre infästning med handen.

bah
25 april 2018 · 44 Inlägg

torsen skrev:
Öppna motorhuven.
Gunga bilen.
Känn samtidigt på stötdämparnas övre infästning med handen.

Jag har gjort det och det låter inget utan låter bara när man kör och över ett gupp eller kant.

Peugeot 208 (2013)
Evildan
25 april 2018 ·

Fanns det oljudet/skakningarna innan motorn böts?

bah
25 april 2018 · 44 Inlägg

Evildan skrev:
Fanns det oljudet/skakningarna innan motorn böts?

Yes det gjorde det men tyckte inte det va lika mycket då, kan vara så att jag lyssnar mer efter det nu.

Peugeot 208 (2013)
Stefan7neson
25 april 2018 · 394 Inlägg

Kan nästan garantera att det är ett stabiliseringsstag i framvagnen. Det sitter från krängningshämmaren upp till fjäderbenet på var sida fram.
Det börjar först med gnissel och knak, sedan efterhand som lederna blir glappa så blir det mer som metalliskt slagljud.

Billiga att byta.

Med vänlig hälsning Stefan

bah
26 april 2018 · 44 Inlägg

Stefan7neson skrev:
Kan nästan garantera att det är ett stabiliseringsstag i framvagnen. Det sitter från krängningshämmaren upp till fjäderbenet på var sida fram.
Det börjar först med gnissel och knak, sedan efterhand som lederna blir glappa så blir det mer som metalliskt slagljud.

Billiga att byta.

Med vänlig hälsning Stefan

Tack , då ska jag kolla upp och byta dom. Ha en bra dag och tack alla för era tips smile

Peugeot 208 (2013)
Stefan7neson
26 april 2018 · 394 Inlägg

Hej.

Berätta gärna sedan vad det var för fel:)

bah
26 april 2018 · 44 Inlägg

Stefan7neson skrev:
Hej.

Berätta gärna sedan vad det var för fel:)

Yes det gör jag . Jag ska byta bromsar o skivor imorgon så tänkte kolla det då men skriver när eller om jag hittar va felet är smile

Peugeot 208 (2013)
bah
28 april 2018 · 44 Inlägg

Så nu har jag bytt bromsar och gått igenom framvagnen igen och då speciellt kollat och känt på stabiliseringsstag och liknade och det är inga glapp i dessa så oljudet borde väl inte komma därifrån heller ? Det va någon som skrev i nåt svar ”Känn samtidigt på stötdämparnas övre infästning med handen” det är bara det att dom sitter under massa grejer o man kommer inte åt att känna på dom utan att plocka bort dessa saker man jag ska kolla lite närmare på det idag , som ni förstår så är oljudet fortfarande kvar sad

Men jag funderar på att hissa upp bilen o smörja dämparna eller nåt , fast det är gasdämpare vad jag har förstått så kanske inte gör någon skillnad ? JAg får la spruta smörjmedel på varende rörande del så kanske det slutar haha wink
Jag får väl försöka spela in oljudet när jag e ute o kör eller nåt. Blir galen på knäckande / knarrande ljudet ! Ha en trevlig helg alla smile

Peugeot 208 (2013)
bah
29 april 2018 · 44 Inlägg

bah skrev:

Stefan7neson skrev:
Hej.

Berätta gärna sedan vad det var för fel:)

Yes det gör jag . Jag ska byta bromsar o skivor imorgon så tänkte kolla det då men skriver när eller om jag hittar va felet är smile

Hej igen , jag har inte till 100% hittat felet än men det kan vara oljan i stötdämparna som låter när det blir ett snabbt tryck sa en polare till mig som e lite bilkunnig , han hörde ljudet o sa direkt att det va så . Är dock inte 100 på det för har aldrig hört så på mina andra bilar o har haft en hel del haha , men men jag får väl lita på det han säger . Har dock för mig att det är gasfjädring men inget jag kommer bry mig om att kolla närmare på nu även om det e jävligt irriterande med ljudet så får jag väl ge upp nu hmm  Jag hittade dock ett slitet stabileserinsstag som jag ska byta nu i veckan men detta va på höger sida så är inte det som låter . Lite ironiskt att varken Peugeot verkstaden och den andra bilverkstaden inte sett / hittat att det va så slitet när jag bett dom kolla alla slitage delar i framvagnen men men smile Ha en trevlig söndag.

Peugeot 208 (2013)
Stefan7neson
2 maj 2018 · 394 Inlägg

Hej.
Knarret i stabiliseringsstagen kommer INNAN de blir glappa, när de sedan glappar så blir det slagljud.
Så, byt på båda sidor är mitt tips.

bah
2 maj 2018 · 44 Inlägg

Stefan7neson skrev:
Hej.
Knarret i stabiliseringsstagen kommer INNAN de blir glappa, när de sedan glappar så blir det slagljud.
Så, byt på båda sidor är mitt tips.

Okey för jag hittade att högersidan  stabeleseringsstag va kass men ljudet kommer ju från vänster och ljudet förflyttar sig från fram till bak när man kör över nån ojämnighet, precis som att det är nåt med dämparna men klart svårt att verkligen vart ljudet kommer ifrån. Jag ska byta staget så fort som möjligt.

Jag har aldrig bytt ett sånt men det sitter bara i två bultar, vet du om det bara är att skruva bort dom och sätta dit det nya eller kommer nånting typ sjunka ihop o man behöver verktyg för det? smile Vill ju inte behöva lämna in den för att byta nåt som ser så simpelt ut smile

Peugeot 208 (2013)
Stefan7neson
2 maj 2018 · 394 Inlägg

bah skrev:

Stefan7neson skrev:
Hej.
Knarret i stabiliseringsstagen kommer INNAN de blir glappa, när de sedan glappar så blir det slagljud.
Så, byt på båda sidor är mitt tips.

Okey för jag hittade att högersidan  stabeleseringsstag va kass men ljudet kommer ju från vänster och ljudet förflyttar sig från fram till bak när man kör över nån ojämnighet, precis som att det är nåt med dämparna men klart svårt att verkligen vart ljudet kommer ifrån. Jag ska byta staget så fort som möjligt.

Jag har aldrig bytt ett sånt men det sitter bara i två bultar, vet du om det bara är att skruva bort dom och sätta dit det nya eller kommer nånting typ sjunka ihop o man behöver verktyg för det? smile Vill ju inte behöva lämna in den för att byta nåt som ser så simpelt ut smile

Det är bara att skruva bort och byta, inga inställningar ändras.

bah
2 maj 2018 · 44 Inlägg

Stefan7neson skrev:

bah skrev:

Stefan7neson skrev:
Hej.
Knarret i stabiliseringsstagen kommer INNAN de blir glappa, när de sedan glappar så blir det slagljud.
Så, byt på båda sidor är mitt tips.

Okey för jag hittade att högersidan  stabeleseringsstag va kass men ljudet kommer ju från vänster och ljudet förflyttar sig från fram till bak när man kör över nån ojämnighet, precis som att det är nåt med dämparna men klart svårt att verkligen vart ljudet kommer ifrån. Jag ska byta staget så fort som möjligt.

Jag har aldrig bytt ett sånt men det sitter bara i två bultar, vet du om det bara är att skruva bort dom och sätta dit det nya eller kommer nånting typ sjunka ihop o man behöver verktyg för det? smile Vill ju inte behöva lämna in den för att byta nåt som ser så simpelt ut smile

Det är bara att skruva bort och byta, inga inställningar ändras.

Okey tack då ska jag försöka göra detta idagarna . Bör jag byta både höger och vänster eller bara den som det är glapp i ?

Peugeot 208 (2013)
Stefan7neson
2 maj 2018 · 394 Inlägg

Byt båda, det kan mycket väl vara den utan glapp som knarrar.

bah
2 maj 2018 · 44 Inlägg

Stefan7neson skrev:
Byt båda, det kan mycket väl vara den utan glapp som knarrar.

Okey , tack då ska jag byta dessa så uppdaterar jag när det är gjort smile Ha en bra dag.

Peugeot 208 (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang