Rostlaga tak på en jenkare

Denna bilen har stor betydelse för mig. Den har varit med under mer än halva mitt liv. Jag ärvde den av min pappa för många år sedan och sen har den bara blivit stående. Min högsta önskan är att få den färdig. Dels för att vissa människor i min omgivning inte tror jag klarar det dels för att jag så gärna vill att den ska ut och rulla igen.
  • 9 Följare
  • 6 717 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 maj 2018
trollet_85
24 april 2018 · 2 Inlägg

Hej! Som rubriken lyder behöver jag rostlaga taket på en bil jag ärvt från min pappa. Det är en Lincoln-76. Den har haft vinyltak och när vi tog bort det var det fullt med rost inunder. I fram vid rutan är det hål, likaså i bak. Jag har slipat hela taket och använt rostätare i de gropar jag inte kunde komma ner i. Nu återstår det hur jag ska laga hålen. Det finns ett flertal hål mitt på taket och som jag tidigare nämnt vid fram och bakruta.
Hur gör jag för att på bästa sätt få bilen att hålla ett par år till?
En del säger jag skulle kapa bort halva plåttaket och poppnita dit ny plåt. Men eftersom jag aldrig gjort sådant vågar jag mig inte på det. Min tanke var att laga hålen med glasfiberväv och spackel. Men efter att ha läst på nätet vet jag inte längre om det är rätt sätt.
En del säger jag ska ta glasfiberväv över hela taket ända ut i kanterna och få det så jämt som möjligt.
Känner mig mest förvirrad i denna djungel så ber nu er om hjälp. smile

Xebers76
24 april 2018 · 2 266 Inlägg

Lägg gärna upp några helhetsbilder på bilen så vet vi vad vi följer för något! Stort lycka till med ditt projekt! smile

pontiacdanne
25 april 2018 · 29 Inlägg

Hej...
Jag blir mörkrädd när jag läser vad du har skrivit, att ta bort delar av takplåten och sedan popnita fast en ny takplåt....NEJ, NEJ och åter NEJ, man tar ALDRIG bort delar av takplåt om man inte måste. Och då skall det ske av kunnig personal som kan svetsa, börjar man kapa i taket kan ju det påverka hela bilen.

Särskilt denna sortens bilen, har för mig att dom väger en hel del. Att hålla på att plasta in taket med glasfiber tycker heller inte att du skall göra, det kommer inte att se bra ut och sedan kommer du få samma problem igen med rosten och fukten. Det är allmänt känt att bilar som har vinyltak får rost runt fram och bakruta samt takplåten igenom åren.

Om jag vore som du skulle jag ta bilen till någon som kan svetsa, typ plåtslagverkstad och begära ett kostnadsförslag på plåtjobb. Bättre att göra rätt från början, det handlar om din säkerhet också. Hoppas att detta har hjälpt dig lite på vägen med din bil... Mvh Daniel "pontiacdanne"

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 april 2018 · 14 050 Inlägg

Lincoln har väl ram så karossen är nog inte bärande. Men håller med Pontiacdanne....man tar inte bort plåt och popnitar dit nya bitar. Det är svets som gäller men det måste vara en kunnig bilplåtsvetsare. Hade en sån här Pontiac på 80-talet som hade haft vinyltak och den var rostig överallt, på taket och vid alla rutor. Trots hjälp av duktig svetsare så blev det mycket plast på taket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-d89f3863176c94261202546376eb8740_large.jpg

Lycka till med Forden!

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (25 april 2018)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
HG_
27 april 2018 · 2 483 Inlägg

Följer. big_smile
Jag skulle avråda från att både popnita & plasta taket pga att taket är en bärande del av karossen.
Som tidigare skrivit så är den rätta vägen att gå att kapa ur dom dåliga delarna & svetsa i ny plåt.
Jag ska inte säga att det är lätt/svårt, men man bör veta hur man använder svetsen & veta hur man går tillväga för att ge sig på ett sådant jobb.
Ska bli roligt att följa projektet & se hur du går tillväga, har du lite tid så hoppa in på min projektsida så finns lite inspiration. Även lite takarbete på bilen. smile
Inget är omöjligt, det omöjliga tar lite längre tid. tongue

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 april 2018 · 14 050 Inlägg

HG_ skrev:
Följer. big_smile
Jag skulle avråda från att både popnita & plasta taket pga att taket är en bärande del av karossen.
Som tidigare skrivit så är den rätta vägen att gå att kapa ur dom dåliga delarna & svetsa i ny plåt.
Jag ska inte säga att det är lätt/svårt, men man bör veta hur man använder svetsen & veta hur man går tillväga för att ge sig på ett sådant jobb.
Ska bli roligt att följa projektet & se hur du går tillväga, har du lite tid så hoppa in på min projektsida så finns lite inspiration. Även lite takarbete på bilen. smile
Inget är omöjligt, det omöjliga tar lite längre tid. tongue

76:an är ju den sista riktiga fullsizejänkaren och har definitivt ram så taket tillhör inte en bärande del av bilen. Det är ramen som bär. Det är skillnad på de som inte har ram, där är taket en del av den bärande konstruktionen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
HG_
28 april 2018 · 2 483 Inlägg

Vettemannen skrev:

HG_ skrev:
Följer. big_smile
Jag skulle avråda från att både popnita & plasta taket pga att taket är en bärande del av karossen.
Som tidigare skrivit så är den rätta vägen att gå att kapa ur dom dåliga delarna & svetsa i ny plåt.
Jag ska inte säga att det är lätt/svårt, men man bör veta hur man använder svetsen & veta hur man går tillväga för att ge sig på ett sådant jobb.
Ska bli roligt att följa projektet & se hur du går tillväga, har du lite tid så hoppa in på min projektsida så finns lite inspiration. Även lite takarbete på bilen. smile
Inget är omöjligt, det omöjliga tar lite längre tid. tongue

76:an är ju den sista riktiga fullsizejänkaren och har definitivt ram så taket tillhör inte en bärande del av bilen. Det är ramen som bär. Det är skillnad på de som inte har ram, där är taket en del av den bärande konstruktionen.

/Benny

Aj då, hade lite för bråttom där, men jag skulle aldrig ta &  plasta eller popnitar taket i alla fall. Med tanke på vilken tid, energi & pengar man får lägga ner på ett ( som jag ser det. ) fusk jobb som man ändå får göra om inom en viss framtid. Då kan man lika gärna lägga ner den tiden, pengarna & energin på att göra det ordentligt på en gång. Men det är så jag ser det.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
pontiacdanne
28 april 2018 · 29 Inlägg

Fuskjobb lönar sig aldrig, kostar onödigt mycket pengar i slutändan. Hade jag ägt bilen i fråga skulle jag svetsa upp taket, dvs laga det. Och sedan lackat taket i en halvblank svart färg, tror det skulle bli snyggt.

Development
30 april 2018 · 10 Inlägg

trollet_85 skrev:
Hej! Som rubriken lyder behöver jag rostlaga taket på en bil jag ärvt från min pappa. Det är en Lincoln-76. Den har haft vinyltak och när vi tog bort det var det fullt med rost inunder. I fram vid rutan är det hål, likaså i bak. Jag har slipat hela taket och använt rostätare i de gropar jag inte kunde komma ner i. Nu återstår det hur jag ska laga hålen. Det finns ett flertal hål mitt på taket och som jag tidigare nämnt vid fram och bakruta.
Hur gör jag för att på bästa sätt få bilen att hålla ett par år till?
En del säger jag skulle kapa bort halva plåttaket och poppnita dit ny plåt. Men eftersom jag aldrig gjort sådant vågar jag mig inte på det. Min tanke var att laga hålen med glasfiberväv och spackel. Men efter att ha läst på nätet vet jag inte längre om det är rätt sätt.
En del säger jag ska ta glasfiberväv över hela taket ända ut i kanterna och få det så jämt som möjligt.
Känner mig mest förvirrad i denna djungel så ber nu er om hjälp. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228040/228040-f328fbd7a1a8190d0a641bc7af9b4aa1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228040/228040-32e8b2b363a9cb21ca45475093fdded6.jpg

Plockade in några bilder på bil och tak i tråden, tänkte att det kanske underlättar.

Jag tror att du måste börja med att fundera på vad du vill göra med bilen, det är svårt att se på bilderna vilket skick resten av bilen är i, då den är lite dammig. Men jag antar att det är bruksskick på den som den är nu?

För att göra det enkelt, vi spetsar till det: -Är ambitionen att renovera den till nyskick för att ha "för alltid" eller för att få igång den och rulla på raggen ett par år?

-Här kommer säkert många tycka annorlunda-
Men..Jag skulle säga att är svaret rulla på raggen så är det väl tveksamt om det är värt att göra det superseriöst, speciellt om bilen i övrigt är sliten. I det läget är det bättre att du får glädje av bilen än att den står och förfaller i väntan på en superrenovering som aldrig kommer bli av.

Det är klart det går att göra som du blivit föreslagen, men hoppa över plåt och poppnit utan lägg hellre på  glasfibermatta och pensla gelcoat över hela taket ut till kanterna som du beskriver själv, ungefär som när man plastar en båt eller liknande.
Det är en bil som är byggd på ram. Jag menar folk borrar ju ur svetspunkterna på tak till nyare M3:or och limmar dit kolfibertak utan att blinka så att det skulle vara några problem med att plasta på befintligt tak här mer än att det kanske.. inte är rätt egentligen.. ser jag inte.
Rutramarna återstår ju att lösa, men det är väl ett mindre problem i sammanhanget om man har plast som alternativ. Gör du det här på ett "bra" vis och inte slarvar kommer det förmodligen hålla ganska länge då det blöta vinyltaket som orsakat allt elände inte är där längre.

Är svaret för att bevara bilen i familjen för alltid och totalrenovera den så strunta i det jag just skrev, gör det riktigt. Du kommer inte vara glad på dig själv om du plastat/limmat/spacklat in hela taket inklusive rutor och sedan ska ta bort det för att du vill göra det seriöst senare,

Men var beredd på att det blir mycket värre än det ser ut från början. När du plockar ur rutorna kommer troligen delar av rutramarna följa med.

Jag har själv roat mig med att laga ett tak som drabbats av vinyltakspesten. I mitt fall  hade jag  "tur" och behövde "bara" rostlaga rutramar fram och bak.

Det är en del jobb med det, då det oftat är dubbel och trippelplåt, ekonomiplåt finns garanterat inte till Lincoln, eller Cadillac som i mitt fall. Det är till att skapa dessa plåtar själv.
En ide hade kanske varit att kontakta någon svensk som skrotar bilar/tar hem delar från torra stater i USA att helt sonika kapa av ett tak och ta hem. Och sedan byta ytterskinn och rutramar. Det är sällan de inre strukturella plåtarna är slut utan det brukar oftast vara ytterplåten som tagit smällen.
Det tar dock lite tid och skicklighet att svetsa så det inte slår sig.

Sen är det ju tusen saker som tillkommer som man  man inte tänker på.
Ska du svetsa bör du plocka ur större delen av inredningen, rutor ska ur,  fästen  till clipsen som håller  chromelisterna runt rutan ska ersättas då även dessa oftast har blivit fragment.
Sen sist men inte minst, motivationen.
Det är lätt att krokna när man står där med ett halvtomt skal och bara hål.. tro mig. Jag har i bland stängt garagedörren och inte rört bilen på flera månader.

Svårt att se på bilden, här har jag just tagit av vinylen, det finns ingen botten på rutramen, den följde med butylgummit som höll rutan i karossen..
https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110023/110023-3164c161fd524df7418022412a820091.jpg

Som sagt, fundera på vad du har, vad du vill att det ska bli.
Vad du kan, vilka verktyg och lokaler du behöver.
Hur lång tid det få ta och hur mycket pengar det får kosta.

Mvh

Senast redigerat av Development (30 april 2018)

trollet_85
1 maj 2018 · 2 Inlägg

Development skrev:

trollet_85 skrev:
Hej! Som rubriken lyder behöver jag rostlaga taket på en bil jag ärvt från min pappa. Det är en Lincoln-76. Den har haft vinyltak och när vi tog bort det var det fullt med rost inunder. I fram vid rutan är det hål, likaså i bak. Jag har slipat hela taket och använt rostätare i de gropar jag inte kunde komma ner i. Nu återstår det hur jag ska laga hålen. Det finns ett flertal hål mitt på taket och som jag tidigare nämnt vid fram och bakruta.
Hur gör jag för att på bästa sätt få bilen att hålla ett par år till?
En del säger jag skulle kapa bort halva plåttaket och poppnita dit ny plåt. Men eftersom jag aldrig gjort sådant vågar jag mig inte på det. Min tanke var att laga hålen med glasfiberväv och spackel. Men efter att ha läst på nätet vet jag inte längre om det är rätt sätt.
En del säger jag ska ta glasfiberväv över hela taket ända ut i kanterna och få det så jämt som möjligt.
Känner mig mest förvirrad i denna djungel så ber nu er om hjälp. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images … 9b4aa1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images … fdded6.jpg

Plockade in några bilder på bil och tak i tråden, tänkte att det kanske underlättar.

Jag tror att du måste börja med att fundera på vad du vill göra med bilen, det är svårt att se på bilderna vilket skick resten av bilen är i, då den är lite dammig. Men jag antar att det är bruksskick på den som den är nu?

För att göra det enkelt, vi spetsar till det: -Är ambitionen att renovera den till nyskick för att ha "för alltid" eller för att få igång den och rulla på raggen ett par år?

-Här kommer säkert många tycka annorlunda-
Men..Jag skulle säga att är svaret rulla på raggen så är det väl tveksamt om det är värt att göra det superseriöst, speciellt om bilen i övrigt är sliten. I det läget är det bättre att du får glädje av bilen än att den står och förfaller i väntan på en superrenovering som aldrig kommer bli av.

Det är klart det går att göra som du blivit föreslagen, men hoppa över plåt och poppnit utan lägg hellre på  glasfibermatta och pensla gelcoat över hela taket ut till kanterna som du beskriver själv, ungefär som när man plastar en båt eller liknande.
Det är en bil som är byggd på ram. Jag menar folk borrar ju ur svetspunkterna på tak till nyare M3:or och limmar dit kolfibertak utan att blinka så att det skulle vara några problem med att plasta på befintligt tak här mer än att det kanske.. inte är rätt egentligen.. ser jag inte.
Rutramarna återstår ju att lösa, men det är väl ett mindre problem i sammanhanget om man har plast som alternativ. Gör du det här på ett "bra" vis och inte slarvar kommer det förmodligen hålla ganska länge då det blöta vinyltaket som orsakat allt elände inte är där längre.

Är svaret för att bevara bilen i familjen för alltid och totalrenovera den så strunta i det jag just skrev, gör det riktigt. Du kommer inte vara glad på dig själv om du plastat/limmat/spacklat in hela taket inklusive rutor och sedan ska ta bort det för att du vill göra det seriöst senare,

Men var beredd på att det blir mycket värre än det ser ut från början. När du plockar ur rutorna kommer troligen delar av rutramarna följa med.

Jag har själv roat mig med att laga ett tak som drabbats av vinyltakspesten. I mitt fall  hade jag  "tur" och behövde "bara" rostlaga rutramar fram och bak.

Det är en del jobb med det, då det oftat är dubbel och trippelplåt, ekonomiplåt finns garanterat inte till Lincoln, eller Cadillac som i mitt fall. Det är till att skapa dessa plåtar själv.
En ide hade kanske varit att kontakta någon svensk som skrotar bilar/tar hem delar från torra stater i USA att helt sonika kapa av ett tak och ta hem. Och sedan byta ytterskinn och rutramar. Det är sällan de inre strukturella plåtarna är slut utan det brukar oftast vara ytterplåten som tagit smällen.
Det tar dock lite tid och skicklighet att svetsa så det inte slår sig.

Sen är det ju tusen saker som tillkommer som man  man inte tänker på.
Ska du svetsa bör du plocka ur större delen av inredningen, rutor ska ur,  fästen  till clipsen som håller  chromelisterna runt rutan ska ersättas då även dessa oftast har blivit fragment.
Sen sist men inte minst, motivationen.
Det är lätt att krokna när man står där med ett halvtomt skal och bara hål.. tro mig. Jag har i bland stängt garagedörren och inte rört bilen på flera månader.

Svårt att se på bilden, här har jag just tagit av vinylen, det finns ingen botten på rutramen, den följde med butylgummit som höll rutan i karossen..
https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110023/110023-3164c161fd524df7418022412a820091.jpg

Som sagt, fundera på vad du har, vad du vill att det ska bli.
Vad du kan, vilka verktyg och lokaler du behöver.
Hur lång tid det få ta och hur mycket pengar det får kosta.

Mvh

Jag kan ju inget om bilar tyvärr och när pappa dog stod bilen isär plockad i motorn. Min mosters man plockade ihop den så den fungerade men sen blev den stående i en lada. Jag fick hämta den därifrån och då var det många som erbjöd mig hjälp. Nackdelen var dock att dessa personer började rota utan anledning i motorn och nu står den och går inte att starta. Min tanke var att fixa taket först då det var så rostigt och sedan försöka få igång motorn. Dock kan jag som sagt inget så får lära mig från grunden. De personer jag har att fråga har aldrig pillat med jenkare tidigare.
Jag vill inte ha den som en raggarbil utan som en glidarbil. Den är väldigt fin invändig men ser dock dammig och hemsk ut på utsidan.
Denna bilen har alltid haft en speciell plats hos mig sedan min pappa skaffade den. Det är ju ingen speciell årsmodell men det finns endast 2 av denna som är 4 dörrars i Sverige och totalt 12 stycken av den årsmodellen. Jag tycker det är värt att få ordning på den. Kanske inte i toppskick men i någorlunda bra skick att den kan användas igen. 😊

DieLuftWaffe
24 januari 2019 · 645 Inlägg

Hej smile
Om du ska svetsa eller låta någon annan göra det.
Och det är rosthål nära rutorna på bilen i taket. Så plocka ut rutorna (gäller bara om det är fram och bakruta)
Detta är för att plåt vidgar sig eller krymper när den blir varm av svetsen eller hög värme överlag.
Då blir det spänningar i plåten och du kan ha oturen att någon av rutorna spricker.

Om du inte har råd/kunskap eller känner någon som kan svetsa. Så kapar du bort rosten (kapar ett fyrkantigt hål, något större än rosten i sig)

Och kör med glasfiberväv och spackel. Rostskydda så klart också.

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang