Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Avstängd · 794 Inlägg
Skrivet 25 april #26081

HampusRoshamn skrev:

Bassiehof skrev:
Inget fel på stereon eller högtalarna. https://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_(audio)

Nej för högtalarna köpte jag ju nya och har testat med en tredje stereo som jag vet var fungerande bara för att se om det var något fel på dom andra men det blev samma sak då.

Kan det vara kontakten mellan stereo och högtalare? Fast det är ju konstigt att det är båda högtalarna.. Eller jord eller ström till stereon kanske?

Först: vad är det för högtalare vi snackar om? Det kan ju vara en dålig kontakt nånstans, som när en kabel ligger och skaver mot plåt nånstans, så börja med att eliminera det, men i så fall borde bara den högtalaren låta illa, inte båda om du mot förmodan har lyckats klanta till det och gjort exakt samma sak i bägge dörrar. Eftersom det är båda högtalarna är det förmodligen clipping du hör. 

Varför det bara visar sig med den ena stereon är kanske för att den har en större nätdel trots ungefär samma uteffekt. Du kan också räkna med att en billigare stereo har angett mer distorsion vid samma uteffekt. Det är skillnaden mellan Alpine och Biltema.

19 Inlägg
Skrivet 25 april #26082

Bassiehof skrev:

HampusRoshamn skrev:

Bassiehof skrev:
Inget fel på stereon eller högtalarna. https://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_(audio)

Nej för högtalarna köpte jag ju nya och har testat med en tredje stereo som jag vet var fungerande bara för att se om det var något fel på dom andra men det blev samma sak då.

Kan det vara kontakten mellan stereo och högtalare? Fast det är ju konstigt att det är båda högtalarna.. Eller jord eller ström till stereon kanske?

Först: vad är det för högtalare vi snackar om? Det kan ju vara en dålig kontakt nånstans, som när en kabel ligger och skaver mot plåt nånstans, så börja med att eliminera det, men i så fall borde bara den högtalaren låta illa, inte båda om du mot förmodan har lyckats klanta till det och gjort exakt samma sak i bägge dörrar. Eftersom det är båda högtalarna är det förmodligen clipping du hör. 

Varför det bara visar sig med den ena stereon är kanske för att den har en större nätdel trots ungefär samma uteffekt. Du kan också räkna med att en billigare stereo har angett mer distorsion vid samma uteffekt. Det är skillnaden mellan Alpine och Biltema.

Dom som satt i var några gas högtalare tror jag och dom jag köpte var mds. Japp det är båda högtalarna. Tror inte att jag har gjort något fel med dom. Det ända jag gjort är att är att testa att byta dom nu när jag fick hem dom nya Mds högtalarna. Det är inte bara en stereo som det låter konstigt med. I början när jag köpte bilen så lät det bra, eller vad jag hörde iallafall men kan ju varit att jag inte hade så hög volym. Sen när jag bytte stereo så började det att låta konstigt men bär jag bytte tillbaks så vart det bra igen. Nästa gång det började var när jag var klar med att sätta i basarna och kopplat in slutsteget till dom. Sen det har det varit så hela tiden. Har testat med båda den som satt i och den som jag bytte till och det blir inget bättre. Har även testat med sen tredje stereo som jag vet är relativt ny och som borde fungera men det var samma sak med den.

Den stereon som satt i var en jvc kd-x352bt. Den jag bytte till var någon lightning audio stereo. Den tredje stereon var en pioneer mvh-s300bt.

Avstängd · 794 Inlägg
Skrivet 25 april #26083

Testa med ett högpassfilter så du tar bort den djupaste basen från högtalarna. Jag har hpf i stereon, och har ställt in den på 315 hz, 6 dB branthet. 5,25" är inte direkt kända för att  kunna spela mycket bas.

19 Inlägg
Skrivet 25 april #26084

Bassiehof skrev:
Testa med ett högpassfilter så du tar bort den djupaste basen från högtalarna. Jag har hpf i stereon, och har ställt in den på 315 hz, 6 dB branthet. 5,25" är inte direkt kända för att  kunna spela mycket bas.

Okej tack ska testa det! Nej precis det förstår jag men borde ju finnas lite bas ändå och tror inte att det ska låta så som det gör nu wink

19 Inlägg
Skrivet 25 april #26085

Testade det du sa. Jag gick jag till hpf settings och då kunde jag som max ha 200hz och antingen -12 eller -24 brevid som jag antog var db. Iallafall så testade jag 200hz och både -12 och -24 och det hjälpte lite men det är fortfarande kvar tyvärr hmm

19 Inlägg
Skrivet 26 april #26086

Vad kan jag göra för att fixa det om det är ”clipping”?

Avstängd · 794 Inlägg
Skrivet 26 april #26087

Inte spela så högt. Det är inte dB, det är filtrets branthet 12 eller 24 dB per oktav.

Senast redigerat av Bassiehof (26 april )

19 Inlägg
Skrivet 26 april #26088

Bassiehof skrev:
Inte spela så högt. Det är inte dB, det är filtrets branthet 12 eller 24 dB per oktav.

Okej, men nu kan jag typ spela musik upp till 30 och det är typ halva bandaren. Går det inte göra något åt det så att man kan spela högre än det? Alltså det måste väll vara något fel? Antingen typ stereon, Högtalarna eller kablarna?

Avstängd · 794 Inlägg
Skrivet 26 april #26089

HampusRoshamn skrev:

Bassiehof skrev:

Okej, men nu kan jag typ spela musik upp till 30 och det är typ halva bandaren. Går det inte göra något åt det så att man kan spela högre än det? Alltså det måste väll vara något fel? Antingen typ stereon, Högtalarna eller kablarna?

Du kan justera gain på slutsteget så den maxar samtidigt som stereon gör det. Vad är en halv bandare? Använd en halvnelson nästa gång du brottas med en krånglande BH i baksätet. Jag misstänker att du drar på lite för mycket, vilket brukar leda till en högljudd nasal, kvinnlig ton som låter nåt i stil med AAAAJJJEEE, följd av en öronbedövande huvudvärk. Är det en korrekt beskrivning av vad du hör?

19 Inlägg
Skrivet 27 april #26090

Bassiehof skrev:

HampusRoshamn skrev:

Bassiehof skrev:

Du kan justera gain på slutsteget så den maxar samtidigt som stereon gör det. Vad är en halv bandare? Använd en halvnelson nästa gång du brottas med en krånglande BH i baksätet. Jag misstänker att du drar på lite för mycket, vilket brukar leda till en högljudd nasal, kvinnlig ton som låter nåt i stil med AAAAJJJEEE, följd av en öronbedövande huvudvärk. Är det en korrekt beskrivning av vad du hör?

Nja inte riktigt. Det är mer som att varje gång man höjer så det kommer lite bas så låter det typ som när någon blåser i en mic eller åt det hållet iallafall, fast bara om basen. Melodin eller de andra tonerna hur man nu ska säga låter okej. Har typ bara halva volymen så det finns ju halva ”volymen” kvar eller hur man ska säga.

Avstängd · 794 Inlägg
Skrivet 27 april #26091

HampusRoshamn skrev:

Bassiehof skrev:

HampusRoshamn skrev:

Nja inte riktigt. Det är mer som att varje gång man höjer så det kommer lite bas så låter det typ som när någon blåser i en mic eller åt det hållet iallafall, fast bara om basen. Melodin eller de andra tonerna hur man nu ska säga låter okej. Har typ bara halva volymen så det finns ju halva ”volymen” kvar eller hur man ska säga.

Så är det upplösningen i basen eller effektbrist? För blåsljud kan jag också höra med billiga högtalare på normal lyssningsnivå. Dessutom undrar jag hur du kan höra nån bas alls med hpf inställt på 200 hz/24dB per oktav?

19 Inlägg
Skrivet 27 april #26092

Bassiehof skrev:

HampusRoshamn skrev:

Bassiehof skrev:

Så är det upplösningen i basen eller effektbrist? För blåsljud kan jag också höra med billiga högtalare på normal lyssningsnivå. Dessutom undrar jag hur du kan höra nån bas alls med hpf inställt på 200 hz/24dB per oktav?

Det kanske det kan vara. Är inte så kunnig om ljud så sry om det blir rörigt. Högtalarna vet jag inte hur pass bra kvalité det är på men har samma i min andra bil och där spelar dom kanon. Det kanske inte bara är om basen då, för det hjälpte ju när jag ändrade till 200hz och 24db men man kan fortfarande höra det. Men mest tycker jag det låter om basen iallafall och med tanke på att det blir bättre med 200hz o 24db. Dock så kanske det inte bara är om basen då.

Senast redigerat av HampusRoshamn (27 april )

13 Inlägg
Skrivet 12 maj #26093

Har en alpine huvudenhet (ute72bt) som inte riktigt vill vara överens. Jag måste vrida upp till 20-25 för att få bra tryck i basen, och vid just 20 och 25 känns det som det är ett enormt steg upp jämfört med lägre volymer, är detta normalt för alpine stereos eller är det något annat som spökar?

Dvs, ökningen är inte linjär. Upp till 20 är den det men sen vid just 20 och 25 är det betydligt mer ökning än tidigare. Vilket gör att basen spelar som jag vill, men det är på nivån där det nästan är jobbigt hög mellan/diskant.

Steget är ställt på cirka kl 11 på gainen, funderar på att dra upp gainen lite för att få mer bas på lägre volymer, men då kommer det typ explodera på 20-25 hmm

Kan tillägga att jag inte har nån EQ eller liknande på. Kör helt flat förutom lpf/hpf filter.

Senast redigerat av Larron (12 maj )

1 Inlägg
Skrivet 13 maj #26094

Tjena tänkte fråga om någon här inne är riktigt bra på ljud. Är nybörjare!
Jag har kollat på det här
https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-alph … 12tum.html
https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pro-10001.html
https://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-kdc-172y.html

Passar detta tillsammans och isåfall hur kopplar jag ihop det. Tipsa gärna om vilka kablar jag borde köpa
Tacksam för svar.

11 Inlägg
Skrivet 18 maj #26095

Tjo, har ett problem med min bas låda. Det är något med låg nivå kabeln tror jag, när jag kopplar in båda låg nivå kablarna så låter det som att högtalaren är sönder eller ger väldigt låg bas. När jag drar bort ena så går basen igång men spelar fortfarande med ganska låg bas överöstar knappt basarna som sitter orginal i bilen. Har testat med två olika slutsteg, och det är samma problem på båda. Någon som vet vad felet kan va?

Om jag ökar ljudet på basen på slutsteget så bränner jag säkringen på bil batteriet.

Senast redigerat av rmpyro (18 maj )

Avstängd · 794 Inlägg
Skrivet 18 maj #26096

rmpyro skrev:
Tjo, har ett problem med min bas låda. Det är något med låg nivå kabeln tror jag, när jag kopplar in båda låg nivå kablarna så låter det som att högtalaren är sönder eller ger väldigt låg bas. När jag drar bort ena så går basen igång men spelar fortfarande med ganska låg bas överöstar knappt basarna som sitter orginal i bilen. Har testat med två olika slutsteg, och det är samma problem på båda. Någon som vet vad felet kan va?

Har du kopplat allting rätt? Vad menar du med båda lågnivåkablar? Vänster och höger? Fram och bak? Kors och tvärs? Har du ställt in gain rätt?

11 Inlägg
Skrivet 18 maj #26097

Bassiehof skrev:

rmpyro skrev:

Har du kopplat allting rätt? Vad menar du med båda lågnivåkablar? Vänster och höger? Fram och bak? Kors och tvärs? Har du ställt in gain rätt?

Något är fel kopplat någonstans iaf, basen går bara i gång om jag drar bort den tjocka right eller left kabeln som går till high low convertern.

Snubben som kopplade in grejerna, kopplade in dom på bakre högtalare i bilen.

Senast redigerat av rmpyro (18 maj )

Avstängd · 794 Inlägg
Skrivet 18 maj #26098

rmpyro skrev:

Bassiehof skrev:

rmpyro skrev:

Något är fel kopplat någonstans iaf, basen går bara i gång om jag drar bort den tjocka right eller left kabeln.

Berätta vad det är för grejer, hur många basar/talspolar, hur många kanaler slutsteget har, om det är bryggat, hur allt är kopplat. Eller posta en bild.

11 Inlägg
Skrivet 18 maj #26099

Bassiehof skrev:

rmpyro skrev:

Bassiehof skrev:

Något är fel kopplat någonstans iaf, basen går bara i gång om jag drar bort den tjocka right eller left kabeln.

Berätta vad det är för grejer, hur många basar/talspolar, hur många kanaler slutsteget har, om det är bryggat, hur allt är kopplat. Eller posta en bild.

Kommer med bilder snart.

11 Inlägg
Skrivet 18 maj #26100

rmpyro skrev:

Bassiehof skrev:

rmpyro skrev:

Kommer med bilder snart.

Kör med en mds 1000 wat bas, med inbyggt slutsteg. Sen kör jag med en temporärt high low converter från bitema. Har också en MDS TORQUE T3 i bilen som jag inte använder just nu. http://realcar.se/index.php?id_product= … ;id_lang=6

Testar med det inbyggda slutsteget just nu.

Sponsrade tjänster