Opel Kadett C Coupe 1974 SFRO ombyggt fordon

Det handlar om att försöka rädda en stackars Kadett från att dö...

eastereverybodybay

  • 94 Följare
  • 89 570 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 oktober
655 Inlägg
Skrivet 31 mars #301

Blir bra det där!

"Väx inte upp! det är en fälla"
246 Inlägg
Skrivet 2 april · Inlägg av trådskaparen #302

Power-krille skrev:
Blir bra det där!

Jovars... På lite håll utan glasögon så ser det inte så jäkla illa ut. Hahaha.  smile

Nää..det blir nog ganska... lagom alltihop... Ingen superputs, men relativt fräscht.




Hade lovat mig själv att inte åka till verkstaden i påskhelgen, men likväl förbannat så hamnar man där..

Kanske borde man ställa in sängen i verkstaden. hmm

Måste vars någon mystisk dragningskraft som bor i väggarna där... roll big_smile


Nåja... Det blev i alla fall inte så jättemånga timmar.

Fick dit ett par drop-stops till bakvagnen.
En säkerhetsvajer från släpvagn och dela den på två funkade fint för ändamålet.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-274064c1c5ff15c338497600018d268e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-53f242ef36bb262ded27839a972c0181.jpg

Skruvade för övrigt dit ett signalhorn och drog kabel och en tryckknapp till det, skruvade dit bakre stänkskydd, samt så shimsade jag om bromsokens fäste där fram så jag slipper köra med spacers.


smile smile

8 Inlägg
Skrivet 5 april #303

När jag byggde min kadett köpte jag bak fjädrar till Ford Orion som jag monterade i framvagnen. Dom är ca 10 cm kortare än original kadett fjädrarna och passar perfekt i framvagnen på kadetten.

http://skogenracing.editboard.com/t5586 … jekt-vopel

Mvh Kjelle.G

246 Inlägg
Skrivet 5 april · Inlägg av trådskaparen #304

kgvasby skrev:
När jag byggde min kadett köpte jag bak fjädrar till Ford Orion som jag monterade i framvagnen. Dom är ca 10 cm kortare än original kadett fjädrarna och passar perfekt i framvagnen på kadetten.

http://skogenracing.editboard.com/t5586 … jekt-vopel

Mvh Kjelle.G

Jaha... Där ser man.  smile

Ja Orion fjädrar verkar vara 109 mm i ytterdiameter och 12,8 i trådtjocklek.
Så det bör ju funka alldeles ypperligt.  smile

Ja det finns ju uppenbarligen en mängd olika fjädrar som passar för ändamålet.  smile

246 Inlägg
Skrivet 18 april · Inlägg av trådskaparen #305

Äntligen har jag blivit kvitt problemet med att motorn tvekade lite vid acceleration mellan 3000 och 4500 rpm.  smile

Har varit ute och snurrat runt med bilen ett 30-tal mil alldeles olovandes... big_smile men det bästa sättet att hitta problem är ju att köra.

Bytte ut dom båda laddtrycksgivarna...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-6bbdedbbe02d5497344bdca4769f73ff.jpg

Och VIPS så fungerar det som det var tänkt från början...  smile  Skönt!

Motorn känns dock väldigt strypt, vill knappt varva över 5000 rpm, men det lär bero på det underdimensionerade avgasröret och luftburkens inlopp som är rejält tilltäppt med skumgummi för att få bort "brölet" vid gaspådrag.


Vet inte vilken av dom två givarna som var trasig, men dom kostade bara 328 kr styck från AUTODOC så det var ju lika bra att byta båda...  Frågade först pris hos närbelägna Opel handlaren... 1128 kr per styck...  hmm sad
Samma givare från samma tillverkare.
Visserligen så ska ju märkeshandlaren få tjäna pengar på prylarna, men såna påslag på flera hundra procent känns ju nästan som ocker kan jag tycka. 


Såg för övrigt till att få en hjulinställning gjord idag...innan däcken blir så snedslitna så man får köpa nya.
Bilen har ju kännts som en kåt hankatt på vägen.  big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-3e42ca177f684719a43c99d54fd32c8e.jpg


Rejäl Toe-in...


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-b812997f6322b14d016c2937b5f86f84.jpg


Bättre så...  smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-1f8ed3b8030fdab42cef2e7267c8e1d8.jpg


Nästa vecka bär det förhoppningsvis iväg 35 mil bort till SFRO.  smile

SFRO killen kunde eventuellt komma hem till mig, men då måste jag vänta tre veckor till... Men jag vill verkligen få det här ur världen nu så fort som möjligt.

Har ju dessutom beställt tid för registreringsbesiktning andra veckan i maj... smile smile

72 Inlägg
Skrivet 22 april #306

eastereverybodybay skrev:
Äntligen har jag blivit kvitt problemet med att motorn tvekade lite vid acceleration mellan 3000 och 4500 rpm.  smile

Har varit ute och snurrat runt med bilen ett 30-tal mil alldeles olovandes... big_smile men det bästa sättet att hitta problem är ju att köra.

Bytte ut dom båda laddtrycksgivarna...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-6bbdedbbe02d5497344bdca4769f73ff.jpg

Och VIPS så fungerar det som det var tänkt från början...  smile  Skönt!

Motorn känns dock väldigt strypt, vill knappt varva över 5000 rpm, men det lär bero på det underdimensionerade avgasröret och luftburkens inlopp som är rejält tilltäppt med skumgummi för att få bort "brölet" vid gaspådrag.


Vet inte vilken av dom två givarna som var trasig, men dom kostade bara 328 kr styck från AUTODOC så det var ju lika bra att byta båda...  Frågade först pris hos närbelägna Opel handlaren... 1128 kr per styck...  hmm sad
Samma givare från samma tillverkare.
Visserligen så ska ju märkeshandlaren få tjäna pengar på prylarna, men såna påslag på flera hundra procent känns ju nästan som ocker kan jag tycka. 


Såg för övrigt till att få en hjulinställning gjord idag...innan däcken blir så snedslitna så man får köpa nya.
Bilen har ju kännts som en kåt hankatt på vägen.  big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-3e42ca177f684719a43c99d54fd32c8e.jpg


Rejäl Toe-in...


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-b812997f6322b14d016c2937b5f86f84.jpg


Bättre så...  smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-1f8ed3b8030fdab42cef2e7267c8e1d8.jpg


Nästa vecka bär det förhoppningsvis iväg 35 mil bort till SFRO.  smile

SFRO killen kunde eventuellt komma hem till mig, men då måste jag vänta tre veckor till... Men jag vill verkligen få det här ur världen nu så fort som möjligt.

Har ju dessutom beställt tid för registreringsbesiktning andra veckan i maj... smile smile

Fy fanken vad fin den är. Gillar fälgarna skarpt. Och du har helt rätt dimension på däcken och bra höjd på bilen. (Vad är motsatsen till höjd? 😳😁) Köpte borrani fälgar till min kadett häromdagen. Väldigt nöjd. Lycka till med alla besiktningar.

246 Inlägg
Skrivet 23 april · Inlägg av trådskaparen #307

closer skrev:
Fy fanken vad fin den är. Gillar fälgarna skarpt. Och du har helt rätt dimension på däcken och bra höjd på bilen. (Vad är motsatsen till höjd? 😳😁) Köpte borrani fälgar till min kadett häromdagen. Väldigt nöjd. Lycka till med alla besiktningar.

Tack!!   smile

246 Inlägg
Skrivet 24 april · Inlägg av trådskaparen #308

Så blev det då äntligen dags för besök hos SFRO.  smile

Gav mig iväg på morgonen strax efter 06:00 med riktning mot Västerås och SFROs Gustaf Ridderstolpe.

35 mil enkel väg.

Hade lånat en biltrailer och en dragbil av en bekant (min egen bil har tyvärr usel dragvikt på B körkort).

Efter att ha kört cirka 16-17 mil råkade jag slå i ett potthåll i vägen och dryga halvminuten senare så var punkteringen på höger framhjul ett faktum. neutral sad sad

Modern bil utan reservhjul... sad sad
Ja dra picken i gruset!  sad

Kom ganska snabbt fram till att jag måste få tag i en däckverkstad, men dom jag ringde till hänvisade till bärgningsbil...

Sagt och gjort... Efter några samtal så var bärgningsbilen på väg och innan den hade kommit fram hade jag konstaterat att det var framfjädern som hade gått av och penetrerat ett hål i däcket. sad sad

Jag kände hur paniken började komma över mig. Klockan gick ju och jag skulle ju vara framme till klockan 11 enligt vår överenskommelse. Och den här bilen kommer ju inte att vara körbar ens med ett nytt däck.

Slutade med att jag lastade av Kadetten från trailern och gav mig iväg i den... Ja nöden har ju ingen lag sägs det.

Värsta stresskörningen blev det. Flertalet vägarbeten med vägvakter och lång köbildning som följd. Suck!

Sista biten på E18 gick i 150-160 km/h.

Jag satt ju på helspänn och lyssnade efter missljud från bilstackarn. Man förstorar upp alla ljud och alla dofter. Ett tag tyckte jag att det luktade hypoidolja... Men det var ren inbillning... smile

Kom fram till Ridderstolpe 1 timme för sent...men han hade att göra med en annan bil... Så det var ingen fara.  Puhw!

Det dröjde en halvtimme innan han tog in min bil så jag hann att varva ned lite.

Han gick igenom bilen, ställde lite frågor om ditt och datt och tog sig till sist en provtur för att sedan komma tillbaka och meddela att han inte kunde hitta ett dugg att anmärka på.

GUD SÅ SKÖNT!!!  smile

Efter att ha blivit bjuden på middag så blev det sedan en samlad resa till flygplatsen där ett bullerprov skulle ske för oss tre som hade besiktat, samt att det också där stod ett par andra bilägare och väntade för att få göra ett bullerprov.

Kadettens resultat blev 78-79 decibel i dom olika mätningarna, gränsen ligger ju på 84 decibel.  smile smile


Ett gäng sköna bilar...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-9beb7cd48444e22e53eb6088419d75ea.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-626c558bea4f26c4e76f84888ee15806.jpg



Dom 35 milen hem gick sedan i ett lite beskedligare tempo. smile

För övrigt så är det inte så mycket annat att göra nu än att vänta i tre veckor till registreringsbesiktningen.  smile

Senast redigerat av eastereverybodybay (25 april )

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 262 Inlägg
Skrivet 25 april #309

Grattis till detta!!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
532 Inlägg
Skrivet 25 april #310

STORT grattis till ett snyggt utfört jobb.

Hur gjorde du med ljuddämpare, sonen skall också SFOR besikta sin Opel Manta. Vi är lite fundersamma om hur den skall klara bullerprovet. Satte du på 3 dämpare? 2 tum eller 2,5 tum?

Om du var till Västerås hade du ju kunnat komma förbi och kikat på min bil. Bor ju bara 2 mil från Västerås wink

Senast redigerat av Dr_No (25 april )

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
246 Inlägg
Skrivet 25 april · Inlägg av trådskaparen #311

Vettemannen skrev:
Grattis till detta!!!!!

/Benny

Dr_No skrev:
STORT grattis till ett snyggt utfört jobb.

Hur gjorde du med ljuddämpare, sonen skall också SFOR besikta sin Opel Manta. Vi är lite fundersamma om hur den skall klara bullerprovet. Satte du på 3 dämpare? 2 tum eller 2,5 tum?

Om du var till Västerås hade du ju kunnat komma förbi och kikat på min bil. Bor ju bara 2 mil från Västerås wink

Tack! Ja det känns som en liten lättnad..  smile


Ja jag satte på tre dämpare och dels då katalysatorn som förmodligen också dämpar lite.
SFRO tipsade om att ha en sista ljuddämpare som inte går att se igenom, så jag tog ju en från en Volvo 940.

Egentligen är det nog inte avgasljudet som är så svårt att dämpa, med väl valda ljuddämpare så kan man nog komma igenom med enbart två ljuddämpare och 2,5 tum också.

Däremot så kan nog insugningsljudet ställa till det en del eftersom dom mäter på fullgas under acceleration.
Jag limmade dit lite ljudabsorberande filt i luftburken vid burkens ingång, det gjorde ju skillnad.

Det är ju egentligen bara att täppa till så gott det går, sen om det försvinner 30-40 hästkrafter har ju uppenbarligen ingen betydelse.

Jag snackade med en kille som hade besiktat en HD och han täppte till den så den inte gick över 80 km/h... men tyst var den ju... smile

Och som killen med den gröna Amazonen sa vid decibelprovet...
"man hör ju motorns ventiler mer än man hör avgasljudet".  big_smile

532 Inlägg
Skrivet 25 april #312

eastereverybodybay skrev:

Vettemannen skrev:
Grattis till detta!!!!!

/Benny

Dr_No skrev:
STORT grattis till ett snyggt utfört jobb.

Hur gjorde du med ljuddämpare, sonen skall också SFOR besikta sin Opel Manta. Vi är lite fundersamma om hur den skall klara bullerprovet. Satte du på 3 dämpare? 2 tum eller 2,5 tum?

Om du var till Västerås hade du ju kunnat komma förbi och kikat på min bil. Bor ju bara 2 mil från Västerås wink

Tack! Ja det känns som en liten lättnad..  smile


Ja jag satte på tre dämpare och dels då katalysatorn som förmodligen också dämpar lite.
SFRO tipsade om att ha en sista ljuddämpare som inte går att se igenom, så jag tog ju en från en Volvo 940.

Egentligen är det nog inte avgasljudet som är så svårt att dämpa, med väl valda ljuddämpare så kan man nog komma igenom med enbart två ljuddämpare och 2,5 tum också.

Däremot så kan nog insugningsljudet ställa till det en del eftersom dom mäter på fullgas under acceleration.
Jag limmade dit lite ljudabsorberande filt i luftburken vid burkens ingång, det gjorde ju skillnad.

Det är ju egentligen bara att täppa till så gott det går, sen om det försvinner 30-40 hästkrafter har ju uppenbarligen ingen betydelse.

Jag snackade med en kille som hade besiktat en HD och han täppte till den så den inte gick över 80 km/h... men tyst var den ju... smile

Och som killen med den gröna Amazonen sa vid decibelprovet...
"man hör ju motorns ventiler mer än man hör avgasljudet".  big_smile

Oj är det så hårt, då är det inte läge att det ser ut såhär i motorrummet då tydligen wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-cf7ae14d14500b450561c6002a8b4cf8.jpg

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
246 Inlägg
Skrivet 25 april · Inlägg av trådskaparen #313

Dr_No skrev:
Oj är det så hårt, då är det inte läge att det ser ut såhär i motorrummet då tydligen wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-cf7ae14d14500b450561c6002a8b4cf8.jpg

Dom där trumpeterna spelar förmodligen en alldeles Underbar musik... big_smile

Men decibelmätaren lär väl brinna upp i ett enda stort rökmoln... lol lol

Ford fantast · 1 549 Inlägg
Skrivet 25 april #314

Har inte sfro besiktigat min än men har smitit igenom vanliga bilprovningen 2 gånger nu får jag vänta 2 år tills nästa gång big_smile och drar man på med min så hörs den flera kilometer det är vad andra har sagt big_smile

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
532 Inlägg
Skrivet 26 april #315

eastereverybodybay skrev:

Dr_No skrev:
Oj är det så hårt, då är det inte läge att det ser ut såhär i motorrummet då tydligen wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-cf7ae14d14500b450561c6002a8b4cf8.jpg

Dom där trumpeterna spelar förmodligen en alldeles Underbar musik... big_smile

Men decibelmätaren lär väl brinna upp i ett enda stort rökmoln... lol lol

Ja spelar gör dom högt också, hörselskydd rekommenderas inuti bilen big_smile big_smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
246 Inlägg
Skrivet 26 april · Inlägg av trådskaparen #316

Fiesta_Racing skrev:
... och drar man på med min så hörs den flera kilometer det är vad andra har sagt big_smile

Dr_No skrev:
Ja spelar gör dom högt också, hörselskydd rekommenderas inuti bilen big_smile big_smile

Vi får väl vara överens om att en riktig bil SKA brumma och spela lite ljud...

Brummar det inte så är det förmodligen ingen "riktig" bil...

smile  smile

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 262 Inlägg
Skrivet 26 april #317

eastereverybodybay skrev:

Fiesta_Racing skrev:
... och drar man på med min så hörs den flera kilometer det är vad andra har sagt big_smile

Dr_No skrev:
Ja spelar gör dom högt också, hörselskydd rekommenderas inuti bilen big_smile big_smile

Vi får väl vara överens om att en riktig bil SKA brumma och spela lite ljud...

Brummar det inte så är det förmodligen ingen "riktig" bil...

smile  smile

Det håller jag med dig om!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
246 Inlägg
Skrivet 14 maj · Inlägg av trådskaparen #318

Suck!  sad  sad 

Var ju på Bilprovningen idag och gjorde registreringsbesiktningen...

Allt gick ju jättebra fram tills det var dags för vägningen, då besiktningsingenjören konstaterade att bilen vägde 8 kg för mycket över framvagnen, fick inte vara över 520 kg, men det var 528 kg.  sad sad

"Ja det här kan jag ju inte bortse ifrån sa han, det måste du göra något åt".

Ja vad fasen då undrade ju jag å kliade mig i huvudet. hmm

Den enda enkla lösningen som jag kan se att du gör är att du flyttar batteriet från motorrummet bak till bagageutrymmet fick jag till svar... 
Och om du kan fixa det tills imorgon så är jag då kvar på stationen och kan då eventuellt godkänna bilen åt dig... sa han.

Så nu har jag precis slutat jobbet och varit på Mekonomen och köpt en batterilåda och strömkabel och ska försöka pussla ihop det här innan midnatt så jag kan vara tillbaka på Bilprovningen imorgon bitti vid klockan 7 innan jag ska till jobbet... SUCK!  Vilket jävla skit!

Känns ju faktiskt lite löjligt att hänga upp sig på 8 kg kan jag tycka, men regler är ju uppenbarligen regler... sad

Håller på å skruvar ur stolar så jag kan lyfta mattan och klamra kabeln ordentligt, då besiktningsingenjören klart och tydligt deklarerade att han inte ville se något fusk med det.

Givetvis glömde jag att köpa skarvar till strömkabeln, så jag vet inte riktigt hur man ska skarva ihop den på ett bra och seriöst sätt som inte ger nedslag på den saken från inspektören.

SUCK... Känns som det blir en sen natt.  sad sad

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 262 Inlägg
Skrivet 14 maj #319

eastereverybodybay skrev:
Suck!  sad  sad 

Var ju på Bilprovningen idag och gjorde registreringsbesiktningen...

Allt gick ju jättebra fram tills det var dags för vägningen, då besiktningsingenjören konstaterade att bilen vägde 8 kg för mycket över framvagnen, fick inte vara över 520 kg, men det var 528 kg.  sad sad

"Ja det här kan jag ju inte bortse ifrån sa han, det måste du göra något åt".

Ja vad fasen då undrade ju jag å kliade mig i huvudet. hmm

Den enda enkla lösningen som jag kan se att du gör är att du flyttar batteriet från motorrummet bak till bagageutrymmet fick jag till svar... 
Och om du kan fixa det tills imorgon så är jag då kvar på stationen och kan då eventuellt godkänna bilen åt dig... sa han.

Så nu har jag precis slutat jobbet och varit på Mekonomen och köpt en batterilåda och strömkabel och ska försöka pussla ihop det här innan midnatt så jag kan vara tillbaka på Bilprovningen imorgon bitti vid klockan 7 innan jag ska till jobbet... SUCK!  Vilket jävla skit!

Känns ju faktiskt lite löjligt att hänga upp sig på 8 kg kan jag tycka, men regler är ju uppenbarligen regler... sad

Håller på å skruvar ur stolar så jag kan lyfta mattan och klamra kabeln ordentligt, då besiktningsingenjören klart och tydligt deklarerade att han inte ville se något fusk med det.

Givetvis glömde jag att köpa skarvar till strömkabeln, så jag vet inte riktigt hur man ska skarva ihop den på ett bra och seriöst sätt som inte ger nedslag på den saken från inspektören.

SUCK... Känns som det blir en sen natt.  sad sad

Jäklar vilka petitesser. Men regler är som du säger uppenbarligen regler. ETT STORT LYCKA TILL i morgon om du nu hinner klart.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
532 Inlägg
Skrivet 15 maj #320

Fyyy vad tråkigt. Hoppas de använde riktiga vågar och inte sådandär som klarar 10 tals ton..

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang