Pappas gamla Volvo 142 av årsmodell 1968 åter igen inom familjen.

Den 23 maj 2011 var min Pappa och köpte en Volvo 142 av årsmodell 1968. Pappa pysslade på en del med bilen under några år men tappade orken när det visade sig att länkarmarna var dåliga vilket senare ledde till att han sålde bilen. Bilen blev dock aldrig besiktad i den nya ägarens ägo utan han ställde undan bilen på ett ställe där den stått sedan dess...

Larschan

  • 57 Följare
  • 23 165 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 augusti
514 Inlägg
Skrivet 12 april · Inlägg av trådskaparen #101

En bekant påtalade häromdagen att det var dåligt med uppdateringar i tråden... men det är väl egentligen bara för att det inte hänt någonting under den gångna veckan.

Började svetsa på framvagnsbalken men då tog det slut på flusstråd så har varit tvungen att invänta ny sådan samt att jag insåg att jag kanske skulle haft lite tjockare plåt till framvagnsbalken. sad

Fick hem flusstråd och några magneter förra veckan men det var först idag som jag kom iväg och kunde hämta mer plåt hos AJ Industriservice. smile Denna gång fick jag kolla bland deras spillbitar istället för att om jag kunde hitta något användbart där behövde jag inte betala. big_smile

Fick tag på två plåtbitar som skulle kunna funka för ändamålet. Tänkte kapa bort lika mycket på andra halvan av framvagnsbalken för att kunna göra det symmetriskt. big_smile Två bitar med svetskant mitt på framvagnsbalken var tanken. big_smile

Senast redigerat av Larschan (4 juni )

2 328 Inlägg
Skrivet 12 april #102

Hej!
Sitter och tittar på dina svetsar och de ser ju inte så bra ut. Jag skulle satsa på en Mig/Mag svets med skyddsgas . Har själv en 40 år gammal "Miller" (ett riktigt tungt åbäke) men den fungerar ypperligt.
Att tänka på när du svetsar bilplåt (tunnplåt) är att du helst ska svetsa  kant i kant och inte  ha  överlappande plåt då det bjuder in till rost. Du bör /ska också punktsvetsa (och helst kyla med tryckluft) och inte lägga långa strängar då  plåten då slår sig.

514 Inlägg
Skrivet 22 april · Inlägg av trådskaparen #103

Hörde med Svegs Bil och Plåt häromveckan gällande blästring men det visade sig att de inte hade möjlighet till det och en annan firma på orten hade bara blästringsskåp på 50cm x 80cm typ så kändes lite som att orken gick ur mig där ett tag då jag verkligen vill ha framvagnsbalken och resterande framvagnsdetaljer blästrade så jag kan svetsa klart dom!

Fick dock lite sug på att gå ut i garaget igen ikväll här så skruvade löst bromsrören och bränsleröret samt började demontera bakvagnen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-78bb6fc0ea4fdd4f48adf6305c68e9f9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-f7b9746090a2863e1afd4e39bc9bfc55.jpg

Planen är att demontera hela bakvagnen samt andra udda bultar under så att den är helt ren under och att ha det gjort senast torsdag kväll!

514 Inlägg
Skrivet 24 april · Inlägg av trådskaparen #104

Var ut dryga timmen nu ikväll och började skruva löst bakvagnen.

Egentligen ingen märkvärdig uppdatering men fick löst bakvagnen helt på ena sidan men det var inte för den som vinkelslipen åkte fram för sista bulten!

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-4971c05ad4f76d397975e0d051b43942.jpg

Håller i alla fall tidsplanen så här långt, nu är det bara hoppas att det flyter på helt okej imorgon kväll också så jag kan få löst hela bakvagnen så jag kommer åt att kan sopa upp massa skräp under hela bilen för att sedan släppa ned bilen på andra pallbockar.

514 Inlägg
Skrivet 25 april · Inlägg av trådskaparen #105

Var ut ikväll igen då för att göra det sista! Tog dock lite längre tid än beräknat men efter drygt två och en halv timme så hade jag i alla fall fått bort bakvagnen och släppt ned bilen igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-8ac3b2b29b3051b6dc6e228737aef4d9.jpg

Fästet för krängningsstaget blev dock kvar på bilen då det bara envisades. Men nu är det ordning och reda och jag har börjat kunna plocka ihop i garaget. big_smile

Senast redigerat av Larschan (25 april )

514 Inlägg
Skrivet 4 maj · Inlägg av trådskaparen #106

Var ut en stund och började demontera bakvagnen på eftermiddagen här.

Gick väl helt okej men hade hunnit med såå mycket mer om det inte det var för denna eviga rost överallt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-fbb584faed9df9b0d3a86ba9778e3bd7.jpg

514 Inlägg
Skrivet 6 maj · Inlägg av trådskaparen #107

Fortsatte demontera bakaxeln idag och det flöt på väldigt bra måste jag nog ändå säga. big_smile

Fick gjort det jag hade planerat och det gick mycket snabbare än vad det var tänkt också. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-4eb927b16d1a593de4e88eab1226c41b.jpg

Fick lite hjälp med att plocka ihop bland verktygen samt leta rätt verktyg vilket alltid är uppskattat! Speciellt om man är som mig och lägger ifrån mig verktygen lite vart stans och glömmer bort bara dryga minuten efter vart i hela friden man lade dom. tongue

Nu kan man börja slipa rent då. big_smile

514 Inlägg
Skrivet 5 juni · Inlägg av trådskaparen #108

Var en på jobbet som påtalade att det hade varit dåligt med uppdatering under den senaste tiden... men samtidigt så är det ju för att det inte hänt allt för mycket under den gångna månaden!

Fick i alla fall tillbaks drifkraften nu i helgen så har planerat in lite på "att-göra-listan" för kommande ledighet. big_smile

Tills dess var jag nyfiken på om man kunde få någon finish på kromgrillen så var och införskaffade en tub Autosol Chrome Polish:

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-e5798a6b594403f822030a5a58ea6aa8.jpg

Blev väl inte jättestor skillnad men på en del ställen märker man en klar förbättring. Är ju inga större pengar det handlar om så man får väl inte ha för stora krav. Vad kan man som förvänta sig på en grill som är 50 år gammal och en tub Autosol Chrome Polish för 50kr. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-f31c3f65bced577031c2616cc2c7cd15.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-cd5a407905e3e1b7da071511014dad43.jpg

Har gjort drygt halva grillen nu under två filmkvällar. smile För jo, jag sitter vid vardagsrumsbordet och polerar. smile Kan väl inte påstå att det luktar så där jättegott, men vad gör man väl inte. tongue Kan väl dock tycka att det luktar värre av flickvännens nagellacksborttagning som jag lånade för att torka bort färgstänk från när Pappa lackade bilen.

514 Inlägg
Skrivet 6 juni · Inlägg av trådskaparen #109

Gav upp med putsningen igår då det var alldeles för mycket färgstänk och det gick alldeles för dåligt för mig att få bort det hela. Tror jag satt i i halvtimme utan att komma någon vart. Men så idag fick jag en bild skickad av flickvännen. Hon hade lyckats få bort alla färgstänk! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-2768fbbbc1c1f0b0f5bd097590f01e1e.jpg

Så när jag kom hem var det bara fortsätta med Autosol Chrome Polish och efter dryga timmen kände jag att det fick duga (hade väl vilja ha som nytt men man får väl ha överseende med vad man utgick ifrån!)  Använde mig sedan av en kvartsstav för att rikta upp ribborna som var krokiga och det är helt otroligt vad fem minuter med en kvartsstav och hammare kan göra. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-8bf0026227598719339c5563338afd0a.jpg

354 Inlägg
Skrivet 7 juni #110

Blev ju bra det där 😀

4 264 Inlägg
Skrivet 8 juni #111

Snyggt smile Bra jobbat!

514 Inlägg
Skrivet 12 juni · Inlägg av trådskaparen #112

Med en "färdig" grill så när som på nya glas till positionsljusen så kände jag värsta suget att gå på frontplåten för att kunna få en komplett front (vid sidan av bilen).

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-bdd0fac83fdadc05e51465c659dfc15a.jpg

Började slipa bort färg och rost, varav det var rätt mycket av det sistnämnda. Tur i oturen så var den i alla fall så pass hel i ena sidan att jag kommer kunna rita upp två nya "mallar" och sedan svetsa dom på nytt! big_smile

Slutade med att jag delade på frontplåten, vid en av skarvarna... kommer dock borra bort nitarna och dela den ytterligare en gång så att jag kommer åt och kan slipa den ordentligt. big_smile

Vad jag förtstod så skulle man ha svetsprimer om man lade plåten omlott... så antar att det får införskaffas till att jag ska montera ihop den igen efter slipningen? Frågan är dock bara vad man ska grunda den med för färg (tills vidare) så man inte får äcklig ytrost på den medans den står i förrådet?

Senast redigerat av Larschan (24 juni )

514 Inlägg
Skrivet 24 juni · Inlägg av trådskaparen #113

Fortsatte att borra bort nitarna i frontplåten idag. smile Och rätt som det var så hade jag delat nästan på hela frontplåten. wink Hände dock en grej (som jag sa till flickvännen när jag kom in och begärde omplåstring) så jag hann inte riktigt så långt som jag hade planerat, men nästan! big_smile

Tanken var väl att även andra andra sidan skulle borras upp och fördelas, men det får bli en annan dag. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-02461872608a2f289e26cf82085ac1e6.jpg

Avslutar dagens insats med ett citat från en av mina favoritfilmer:
-  "Look at that! A side we dont have to fix". wink (Bortsett från att slipa av plåten från rost) wink

Några frågor som kvarstår är dock? Vart tusan får man tag på svetsprimer och vad ska jag köpa för färg att "grunda" det hela med så att det är lättare att se skavanker samt att inte det bildas ytrost?

Senast redigerat av Larschan (24 juni )

514 Inlägg
Skrivet 5 juli · Inlägg av trådskaparen #114

Fick bort alla nitar i frontplåten häromkvällen så att jag fick alla delar för sig så idag var jag ut och grovslipade lite grann för att se hur rostigt det var.

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-97f3828d36f19de9407db14c2c66680b.jpg

Är en del ställen där det blir kvar lite svarta prickar från rosten men det kanske det går att få bort när jag finslipar det hela sedan. Men till det positiva är att det behövs väldigt lite svetsning på den delen jag håller på med nu och plåten som sitter i överkant mellan lyktorna ser också väldigt bra ut. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-a7dd9a37d20ea9968e2df6bb49df9400.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-e18ddec2ded7d6c0f3c1cd23f76df86f.jpg

514 Inlägg
Skrivet 26 juli · Inlägg av trådskaparen #115

Första dagen på semestern och det kliar redan i fingrarna så var ut och borrade bort de sista "nitarna" på frontplåten. Tillhörande det stag som sitter mitt i grillen. Gick väl inte som det var riktigt tänkt. Borrade ur "nitarna" lite slarvigt så blev till att laga ena sidan och andra sidan fick jag göra helt ny.

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-78cfbde9629a9466a841d5b8e5e8a955.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-35f397cea74a88646bd933d44aaa0455.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-a2a9d94ea5ad21cc56544de002e2ee3f.jpg

Kan det bli något? Ska slipas plåtrent och putsat lite mer men ser ju rätt okej ut redan i min mening. Sedan ska den ju ändå svetsat omlott med resterande del av frontplåtarna. Så är övertygad om att det  blir ganska mycket som blir "dolt" så och att det kommer bli bättre bara allt kommer på plats.

Vet att jag frågat tidigare men vad ska man dra på för "färg" som grund sedan när det är plåtrent?

4 264 Inlägg
Skrivet 27 juli #116

Larschan skrev:
Första dagen på semestern och det kliar redan i fingrarna så var ut och borrade bort de sista "nitarna" på frontplåten. Tillhörande det stag som sitter mitt i grillen. Gick väl inte som det var riktigt tänkt. Borrade ur "nitarna" lite slarvigt så blev till att laga ena sidan och andra sidan fick jag göra helt ny.

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-78cfbde9629a9466a841d5b8e5e8a955.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-35f397cea74a88646bd933d44aaa0455.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-a2a9d94ea5ad21cc56544de002e2ee3f.jpg

Kan det bli något? Ska slipas plåtrent och putsat lite mer men ser ju rätt okej ut redan i min mening. Sedan ska den ju ändå svetsat omlott med resterande del av frontplåtarna. Så är övertygad om att det  blir ganska mycket som blir "dolt" så och att det kommer bli bättre bara allt kommer på plats.

Vet att jag frågat tidigare men vad ska man dra på för "färg" som grund sedan när det är plåtrent?

Fabrikat spelar inte så stor roll så länge du håller till märkesgrejer. PPG, Dupont, mm. På chassi-delar och delar som inte kräver så hög finnish ska du använda en två-komponents färg som du kan dra toppfärgen vått i vått på.

Så du inte behöver börja mellanslipa alla delar.
Jag brukar använda PPG:s F391. den ger bra rostskydd och ger ett tjock skikt som fyller ut diverse blästerporer. Funkar som grundfärg och slipfärg. Sedan är det bara att vänta några timmar så kan man dra på toppfärg smile

514 Inlägg
Skrivet 27 juli · Inlägg av trådskaparen #117

JohnWayne skrev:

Larschan skrev:
Första dagen på semestern och det kliar redan i fingrarna så var ut och borrade bort de sista "nitarna" på frontplåten. Tillhörande det stag som sitter mitt i grillen. Gick väl inte som det var riktigt tänkt. Borrade ur "nitarna" lite slarvigt så blev till att laga ena sidan och andra sidan fick jag göra helt ny.

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-78cfbde9629a9466a841d5b8e5e8a955.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-35f397cea74a88646bd933d44aaa0455.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-a2a9d94ea5ad21cc56544de002e2ee3f.jpg

Kan det bli något? Ska slipas plåtrent och putsat lite mer men ser ju rätt okej ut redan i min mening. Sedan ska den ju ändå svetsat omlott med resterande del av frontplåtarna. Så är övertygad om att det  blir ganska mycket som blir "dolt" så och att det kommer bli bättre bara allt kommer på plats.

Vet att jag frågat tidigare men vad ska man dra på för "färg" som grund sedan när det är plåtrent?

Fabrikat spelar inte så stor roll så länge du håller till märkesgrejer. PPG, Dupont, mm. På chassi-delar och delar som inte kräver så hög finnish ska du använda en två-komponents färg som du kan dra toppfärgen vått i vått på.

Så du inte behöver börja mellanslipa alla delar.
Jag brukar använda PPG:s F391. den ger bra rostskydd och ger ett tjock skikt som fyller ut diverse blästerporer. Funkar som grundfärg och slipfärg. Sedan är det bara att vänta några timmar så kan man dra på toppfärg smile

Tack för tips. big_smile
Kanske jag som är överdrivet skeptiskt,  men känns som att man lika gärna kan slipa bort all tidigare färg när man ändå håller på så det inte döljer sig mer äcklig rost under.

Just där det där sistnämnde var det jag funderade på häromdagen just att det blir ju som alltid småhål är man svetsar, och visst kan man spackla vid behov men känns som man gärna slipper det. big_smile Ska kika lite om jag hittar något, är inte så erfaren att söka sådana där produkter, gick ju som bet av att bara försöka hitta ett ställe man kunde beställa svetsprimer ifrån till ett vettigt pris.

514 Inlägg
Skrivet 31 juli · Inlägg av trådskaparen #118

Var ut och började slipa lite grann på ena bärarmen men hittade snabbt någonting roligare att slipa:
- Tvärstag! big_smile Inga konstiga vinklar utan bara enkla former. big_smile

Hur tvärstag och bärstag såg ut innan jag började:
https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-87908436219b8e2f4c38c4d1d9ec359b.jpg

Och hur tvärstaget såg ut när gjorde kväll:
https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60878/60878-41ba9678d2ecafd8d98d08681acc2b02.jpg

Inte klart men inte alls långt ifrån! big_smile Känns skönt att säga att något kan bli klart, men lite finputs och granskning av det hela imorgon så kan nog tvärstaget vara klar för lack. wink

Spontant så vill ju magkänslan säga Hammarlack på dessa delar, men det kanske har hänt något på denna fronten senaste femton åren också så det finns något bättre? Om man ändå går för Hammarlack är det fortfarande okej att pensla på det som man gjorde förr i tiden?

Senast redigerat av Larschan (31 juli )

514 Inlägg
Skrivet 31 juli · Inlägg av trådskaparen #119

Sedan en liten tanke som ger mig beslutsångest så det heter duga! sad

Tänkte jag skulle beställa bussningar till delarna i bakvagnen vart efter de blir slipade och lackade men vad som jag verkligen inte kan besluta mig över är huruvida man ska satsa på Polyrutan eller inte?! Kollar man på priserna så ligger de mellan 30-40% högre om man väljer Polyrutan vilken blir ganska stor skillnad i slutänden.

Driifter;) · 1 408 Inlägg
Skrivet 1 augusti #120

Ska de bara åka o köpa glass så hade ha kört på original bussningar. Vet inte hur de är på 140 men på 240 så måste man behålla några hyllor från original bussningar för den är inte med av nån anledning när man köper powerflex så har man inte redan fräscha bussningar får man köpa nya .org och slakta.. jävla påhitt

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang