Opel Kadett C Saloon 1979 4 dörrars (rullande originalrenovering)

Ett rullande projekt där målet är att bilen ska bli till originalskick bortsett från fälgar. Har länge letat efter en 4 dörrar och nu ska den bevaras utan att slänga i en annan motor eller annat. Tidigare ägare har målat den blå av någon konstig anledning men man kan se originalfärgen på insidan av dörrarna vilket är typ gråblå. Väldigt fin och det är den färgen jag ska satsa på.

closer

  • 12 Följare
  • 1 318 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 maj
57 Inlägg
Skrivet 23 april · Inlägg av trådskaparen #1

Hej!
Här ska mekas och njutas. Ett långt projekt som ska få lov att ta tid. Är novis i ämnet så ge mig gärna tips när jag är ute och cyklar.

Att göra Sommar 2018:
Service (olja, filter, bromsvätska, glykol)
Byta bakaxel (nu sitter det svetsad diff)
Hitta schyssta fälgar [x]
Montera kromade sidobackspeglar [hittad]
Byta ratt [hittad]
Renovera hatthyllan
Montera originalradio [hittad]
Ta bort toning

Att göra Vinter 2018:
Renovera bromsar
Original avgassystem.
Byta packningar i motorn.
Rostlagning

Att göra i framtiden:
Lackera del för del. (i framtiden hela karossen)


https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-a6409a4054b37bbc1679679bbfdb7e19.jpg
Fler bilder kommer på bilen.

Senast redigerat av closer (lördag 21:10)

57 Inlägg
Skrivet 23 april · Inlägg av trådskaparen #2

Just nu står bilen i garage hos en kompis. Pluggar, så så fort lovet börjar så hämtar jag hem den och in i verkstaden för en första inspektion. Då åker också fälgarna på för första gången.


https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-a34edd15fdde9d0be68f8ed4bf7af962.jpg
Har hittat fälgar som jag verkligen gilar. Borrani 6Jx13 ET17 / 4x100. Väldigt nöjd.


https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-7592fb76c72c8889555807edb8d7986d.jpg
Har försökt lura ut vilken färg bilen har original och tror det är  ZZ Kristallblau 219. Ska se om jag kan få en bild från bilens innerdörrar på just originalfärgen.

Hobbymekaniker · 138 Inlägg
Skrivet 24 april #3

Under huven har du en liten aluskylt med bl a chassienummer på. Vill minnas att den sitter på kylarbalken. Där står också original färgkod!

Ang. kromade backspeglar så tror jag att jag har ett set eller två som ligger, dina för fraktkostnaden bara jag kommer ihåg det när jag är hemma nästa gång smile

57 Inlägg
Skrivet 24 april · Inlägg av trådskaparen #4

Cassius skrev:
Under huven har du en liten aluskylt med bl a chassienummer på. Vill minnas att den sitter på kylarbalken. Där står också original färgkod!

Ang. kromade backspeglar så tror jag att jag har ett set eller två som ligger, dina för fraktkostnaden bara jag kommer ihåg det när jag är hemma nästa gång smile

Oj, det var oerhört snällt. Nåt ska du ha för det tycker jag. Vet du om det finns två varianter, en med lång fot och en med kort fot?

613 Inlägg
Skrivet 25 april #5

Trevligt!
Vore kul att se, alldeles för ovanliga ute på vägarna!
Lycka till, hojta till om ja kan göra nåt 👍

57 Inlägg
Skrivet 25 april · Inlägg av trådskaparen #6

Haha passa dig Johnson. Ger du mig fingret så...  😊

Jag hoppas kunna slutföra detta projekt ordentligt. Skapat tråd om minin?

Hobbymekaniker · 138 Inlägg
Skrivet 26 april #7

closer skrev:

Cassius skrev:
Under huven har du en liten aluskylt med bl a chassienummer på. Vill minnas att den sitter på kylarbalken. Där står också original färgkod!

Ang. kromade backspeglar så tror jag att jag har ett set eller två som ligger, dina för fraktkostnaden bara jag kommer ihåg det när jag är hemma nästa gång smile

Oj, det var oerhört snällt. Nåt ska du ha för det tycker jag. Vet du om det finns två varianter, en med lång fot och en med kort fot?

Dom kommer nog aldrig komma till användning annars så jag är bara glad om nån vill ha dom smile Jag satte Mustang ~65 speglar på min istället.

Lång och kort fot vet jag inget om, Kadetterna har bara haft en typ av kromad spegel så vitt jag vet. Ascona/Manta A fanns dock med en rund de första åren, de sista hade dom samma rektangulära.

Möjligt i och för sig att dom sista Kadetterna hade svarta speglar med en annan fot, men kromade fanns bara en sort på C'n är jag rätt säker på.

Du hade ju kromsargerna runt rutorna så den borde ha haft kromade från början tycker jag..

Du ska fortsätta med 1.2an förstår jag det som? Annars är de ju ganska lätt att hänga ner en CIH, man får distansera ner främre krängaren, enklast är nog att göra egna motorfästen, 4 växlade lådan passar utan konstigheter, den 5 växlade går in men de är trångt. Kardan får mixtras ihop (kör man 5 växlat passar automatkardanen från Ascona B rakt av) och bakaxel tar man helst från Ascona/Manta A men B axlarna funkar dom med. Stödlagerfästet får man flytta över från Kadettaxeln. Hade de inte vart så jävligt att skicka grejerna kunde du fått ett bra pris på en ascona B bakaxel med rätt stödlager, 4 växlad låda, kortad kardan för den 4 växlade lådan och lite annat krafs för ett sånt bygge smile Börjar bli rätt mycke delar som inte kommer till användning hemma tongue

Jag hade en Manta A med 2.2a och 5 växlat med original bakaxeln (Ascona/Manta A har 3.67 i utväxling medan B har 3.44), den var riktigt behaglig att köra! Stark i alla lägen och inte särskilt törstig heller, under 0.7 var då inga bekymmer att köra smile

Men ska du fortsätta med 1.2an skulle jag rekommendera att plana toppen, dom går plana ganska rejält men de räcker med att höja kompet till lite mer än 10:1 och justera in förgasaren ordentligt så blir de en helt annan maskin! Inte så mycke mer hästar på topp men starkare genom hela registret smile

57 Inlägg
Skrivet 29 april · Inlägg av trådskaparen #8

Cassius skrev:

closer skrev:

Cassius skrev:
Under huven har du en liten aluskylt med bl a chassienummer på. Vill minnas att den sitter på kylarbalken. Där står också original färgkod!

Ang. kromade backspeglar så tror jag att jag har ett set eller två som ligger, dina för fraktkostnaden bara jag kommer ihåg det när jag är hemma nästa gång smile

Oj, det var oerhört snällt. Nåt ska du ha för det tycker jag. Vet du om det finns två varianter, en med lång fot och en med kort fot?

Dom kommer nog aldrig komma till användning annars så jag är bara glad om nån vill ha dom smile Jag satte Mustang ~65 speglar på min istället.

Lång och kort fot vet jag inget om, Kadetterna har bara haft en typ av kromad spegel så vitt jag vet. Ascona/Manta A fanns dock med en rund de första åren, de sista hade dom samma rektangulära.

Möjligt i och för sig att dom sista Kadetterna hade svarta speglar med en annan fot, men kromade fanns bara en sort på C'n är jag rätt säker på.

Du hade ju kromsargerna runt rutorna så den borde ha haft kromade från början tycker jag..

Du ska fortsätta med 1.2an förstår jag det som? Annars är de ju ganska lätt att hänga ner en CIH, man får distansera ner främre krängaren, enklast är nog att göra egna motorfästen, 4 växlade lådan passar utan konstigheter, den 5 växlade går in men de är trångt. Kardan får mixtras ihop (kör man 5 växlat passar automatkardanen från Ascona B rakt av) och bakaxel tar man helst från Ascona/Manta A men B axlarna funkar dom med. Stödlagerfästet får man flytta över från Kadettaxeln. Hade de inte vart så jävligt att skicka grejerna kunde du fått ett bra pris på en ascona B bakaxel med rätt stödlager, 4 växlad låda, kortad kardan för den 4 växlade lådan och lite annat krafs för ett sånt bygge smile Börjar bli rätt mycke delar som inte kommer till användning hemma tongue

Jag hade en Manta A med 2.2a och 5 växlat med original bakaxeln (Ascona/Manta A har 3.67 i utväxling medan B har 3.44), den var riktigt behaglig att köra! Stark i alla lägen och inte särskilt törstig heller, under 0.7 var då inga bekymmer att köra smile

Men ska du fortsätta med 1.2an skulle jag rekommendera att plana toppen, dom går plana ganska rejält men de räcker med att höja kompet till lite mer än 10:1 och justera in förgasaren ordentligt så blir de en helt annan maskin! Inte så mycke mer hästar på topp men starkare genom hela registret smile

Lämnar motorn som den är tillsvidare. Dock blir det byte av en del packningar.

57 Inlägg
Skrivet 29 april · Inlägg av trådskaparen #9

Vart och kikat på bilen idag. Hade velat ta lite bilder men mobilkameran är inte så välvillig vad gäller mörker. Så använder förra ägarens bilder. Även mörkt när han tog dem, men dom funkar. Några veckor till tills det är dags att borja dona.



https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-bf0d2478d5c5e2e8dc0bb49645e4ba64.jpg
Tycker inredningen är i helt ok skick. Här ser man även originalfärgen på b-stolpen. Förstår inte hur man kan våldta den färgen med en äcklig blå färg.




https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-e13e79a4984938db1ebe3727744dbac3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-453edc797333743b7ac101862c402886.jpg
Motorn går bra. Ett visst blödder finns men det ska justeras. Service ska göras med olja och fiter. Längre fram blir det till att plocka isär den.


https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-1a1b58d5c29a0318be65460860d8c2be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-5d9d02e6db226a1711060af8e595567f.jpg
Rosten är under kontroll. Man lär säkert få en del överraskningar.


https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-5b6003036b6582ed3d86614bbc1b88d4.jpg
Ratten ska bytas ut till den tidigare modellen. Och originalradio ska hittas.


https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-2be4024e0af23cda104d044da0401cf6.jpg
Taket är i bra skick. Det finns några fläckar men hoppas det går att tvätta bort.

Hobbymekaniker · 138 Inlägg
Skrivet 30 april #10

Jag hade tatt en funderare över motorn, man lessnar snabbt på dom 60, om än vilda, men ack så vridmomentsfattiga hästarna.. smile Finns många vägar att gå, en del klurigare än andra (jag har t ex valt en av de lite klurigare med Audi V8, men de finns dom som byggt med BMW V8 med som är klart större än Audi motorn).

En CIH uppgradering är enkel och ger beroende på motor 100-125hk i standard utförande. Väljer man det "dyraste" alternativet med en 2.4a så får man med 2 liters kam, extraktor och injusterat originalsprut ca 150-160hk. Går även köpa beggade rallymotorer med 180-200hk för rimliga pengar. Och inget av ingreppen gör det omöjligt att återgå till original senare wink

En annan, nästan lika enkel, konvertering är Volvo B230 turbo med M45 låda, den lådan ryms i originaltunneln och med 170hk samt hyffsat vrid blir Kadetten en riktigt kul maskin! (Har provkört ett sådant budget bygge, sjukt skoj! Kolla youtube efter Days Well Wasted så finns det en del klipp på två olika gula Kadett C City's, de äldre videosarna är den med B230, dom nyare är med BMW V8).

Även med en sån motor inkräktar man inte på originalplåtarna bortsett från kylarskärmarna. Kadetten är skoj original men med dubbla effekten är den skitskoj! wink

De finns många fler också, en fyrcylindrig motor som kan sättas ihop med en smidig låda så går nästan vad som helst in. VAG 1.8T med låda från Volvo D24, Valfri Ford motor som passar på Typ 9 lådorna (dom lådorna finns det en massa adapters till i England till ännu fler motoralternativ med). BMW's fyror med någon av de smidigare Getrag lådorna bör funka med. Etc etc etc.

Enklast är dock Opel's CIH då det finns motorfästen att få tag på om man inte vill bygga egna, kardan behöver som mest kortas annars finns allt så de passar mellan rakt av osv. Kadetten fanns ju med CIH vilket gör det klart enklare att hitta delar smile

Edit: Jag har haft 3st bilar med 1.2an. En Kadett C -76 som jag har kvar, där körde jag sönder första motorn pga oljebrist (klantigt är bara förnamnet..). Den fick sen en 1.1a som gick helt okej. Den andra var en 78-79 4 dörrars som jag planade toppen på, bytta munstycken i gasaren till dom från 1.1 gasaren som var större, justerade in och den gick rätt fint! Gick sladda med i ca 90kmh på vintern. Den såldes innan den gick sönder.
Den tredje var en Kadett D 1980 med bara 12 000 mil på mätaren. Där behagade en stake att ta en skogspromenad vid en omkörning.

Pga den låga effekten får man plåga dom en del för att göra omkörningar t ex, ligger man i 90kmh har man 3500rpm ca på motorn och rödlinjen går eg vid 5200 även om dom glatt drar en bit förbi 6000! Men piskar man dom gång efter annan så ger dom upp. Det är inte dom robustaste av motorer tyvärr.. smile Så som sagt, fundera över hur du ska göra där. Kör med 1.2an ett tag och känner du att de är lite för lite kraft i den så se dig om efter ett uppgraderings alternativ. För tycker du den är för klen kommer du antingen köra sönder den tillslut, eller sälja. Och då missar du tillfället att köra en Kadett med vettig effekt och hur kul de faktiskt är wink

Senast redigerat av Cassius (30 april )

57 Inlägg
Skrivet 30 april · Inlägg av trådskaparen #11

Cassius skrev:
Jag hade tatt en funderare över motorn, man lessnar snabbt på dom 60, om än vilda, men ack så vridmomentsfattiga hästarna.. smile Finns många vägar att gå, en del klurigare än andra (jag har t ex valt en av de lite klurigare med Audi V8, men de finns dom som byggt med BMW V8 med som är klart större än Audi motorn).

En CIH uppgradering är enkel och ger beroende på motor 100-125hk i standard utförande. Väljer man det "dyraste" alternativet med en 2.4a så får man med 2 liters kam, extraktor och injusterat originalsprut ca 150-160hk. Går även köpa beggade rallymotorer med 180-200hk för rimliga pengar. Och inget av ingreppen gör det omöjligt att återgå till original senare wink

En annan, nästan lika enkel, konvertering är Volvo B230 turbo med M45 låda, den lådan ryms i originaltunneln och med 170hk samt hyffsat vrid blir Kadetten en riktigt kul maskin! (Har provkört ett sådant budget bygge, sjukt skoj! Kolla youtube efter Days Well Wasted så finns det en del klipp på två olika gula Kadett C City's, de äldre videosarna är den med B230, dom nyare är med BMW V8).

Även med en sån motor inkräktar man inte på originalplåtarna bortsett från kylarskärmarna. Kadetten är skoj original men med dubbla effekten är den skitskoj! wink

De finns många fler också, en fyrcylindrig motor som kan sättas ihop med en smidig låda så går nästan vad som helst in. VAG 1.8T med låda från Volvo D24, Valfri Ford motor som passar på Typ 9 lådorna (dom lådorna finns det en massa adapters till i England till ännu fler motoralternativ med). BMW's fyror med någon av de smidigare Getrag lådorna bör funka med. Etc etc etc.

Enklast är dock Opel's CIH då det finns motorfästen att få tag på om man inte vill bygga egna, kardan behöver som mest kortas annars finns allt så de passar mellan rakt av osv. Kadetten fanns ju med CIH vilket gör det klart enklare att hitta delar smile

Edit: Jag har haft 3st bilar med 1.2an. En Kadett C -76 som jag har kvar, där körde jag sönder första motorn pga oljebrist (klantigt är bara förnamnet..). Den fick sen en 1.1a som gick helt okej. Den andra var en 78-79 4 dörrars som jag planade toppen på, bytta munstycken i gasaren till dom från 1.1 gasaren som var större, justerade in och den gick rätt fint! Gick sladda med i ca 90kmh på vintern. Den såldes innan den gick sönder.
Den tredje var en Kadett D 1980 med bara 12 000 mil på mätaren. Där behagade en stake att ta en skogspromenad vid en omkörning.

Pga den låga effekten får man plåga dom en del för att göra omkörningar t ex, ligger man i 90kmh har man 3500rpm ca på motorn och rödlinjen går eg vid 5200 även om dom glatt drar en bit förbi 6000! Men piskar man dom gång efter annan så ger dom upp. Det är inte dom robustaste av motorer tyvärr.. smile Så som sagt, fundera över hur du ska göra där. Kör med 1.2an ett tag och känner du att de är lite för lite kraft i den så se dig om efter ett uppgraderings alternativ. För tycker du den är för klen kommer du antingen köra sönder den tillslut, eller sälja. Och då missar du tillfället att köra en Kadett med vettig effekt och hur kul de faktiskt är wink

Haha du är trägen. Lovar att återkomma om det blir aktuellt. Men som sagt, ett rent originalprojekt där hästkrafter inte är så prio. smile

Hobbymekaniker · 138 Inlägg
Skrivet 30 april #12

Finner man ro i original så ska man givetvis gå den vägen! smile Jag antog kanske lite väl fort att du även ville ha en bil som var skoj att köra och hänger med i modern trafik och då är 1.2ans 58 hästar något som snabbt känns lite segt om man inte piskar dom rejält. Och gör man det... så slutar de troligen som för mig med motorras smile

57 Inlägg
Skrivet 5 maj · Inlägg av trådskaparen #13

I väntan på att den stackars bilen ska komma till verkstaden får man shoppa lite. Har ju letat radio, speglar och ratt och hittade allt på samma ställe. Förbaskat skönt. Och avgassystem hittades på skruvat till en relativt billig peng. Tack för det!


https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-140aaf74682273abe3058ffbde168668.jpg
Blir kul att montera detta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-850c34e78a6b0d034c330c90a55de872.jpg
Får se vad som följer med för fästen och dylikt.

613 Inlägg
Skrivet 5 maj #14

closer skrev:
Haha passa dig Johnson. Ger du mig fingret så...  😊

Jag hoppas kunna slutföra detta projekt ordentligt. Skapat tråd om minin?

Hehe ta fingret å bju på kaffe så kollar ja gärna😉
Nä ingen tråd men precis lackat iaf!

57 Inlägg
Skrivet lördag 21:28 · Inlägg av trådskaparen #15

Ja då var det lite göttiga grejer hemma.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-2608703ab40419c94c8aa0f17183020e.jpg
Radio, ratt och backspeglar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-0836cda1902c7bad2dc43ca918a409bc.jpg
Ratten var skiten och hade en del skavanker men det var ändå ok. Saknar dock "tutknappen". Så om någon har en sådan liggandes?



https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-86af7f8c7b80060f7207a17444fbe315.jpg
Efter avtorkning.


https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-3e55118d2d204096215de27194d26af3.jpg
Dock hittade jag en spricka på den vilket jag däremot inte tyckte var helt ok. Ska prata med opeldelar.se om detta.


https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-3187e572b5c0c0d20c04ca9c2d9e17dc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-af5fe08cd3ebedddeee07b1536a519bd.jpg
Speglarna var i nyskick. Köra lite autosol på dem så blir det magnifiqe.


https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-f5d6b3c2f2586a9de7f2673ff82b6c3d.jpg
Radion var också väldigt fin. Dock osäker om Opel satte i Blaupunkt från fabrik eller om dom körde sin egen radio. Någon som har koll på det?

57 Inlägg
Skrivet lördag 21:34 · Inlägg av trådskaparen #16

Efter en snabb sökning så tillverkades Blaupunkt Porto 21 1981-1982. Hm, får suga på den lite.

Svetsare · 1 044 Inlägg
Skrivet lördag 21:37 #17

closer skrev:
Ja då var det lite göttiga grejer hemma.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-2608703ab40419c94c8aa0f17183020e.jpg
Radio, ratt och backspeglar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-0836cda1902c7bad2dc43ca918a409bc.jpg
Ratten var skiten och hade en del skavanker men det var ändå ok. Saknar dock "tutknappen". Så om någon har en sådan liggandes?



https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-86af7f8c7b80060f7207a17444fbe315.jpg
Efter avtorkning.


https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-3e55118d2d204096215de27194d26af3.jpg
Dock hittade jag en spricka på den vilket jag däremot inte tyckte var helt ok. Ska prata med opeldelar.se om detta.


https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-3187e572b5c0c0d20c04ca9c2d9e17dc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-af5fe08cd3ebedddeee07b1536a519bd.jpg
Speglarna var i nyskick. Köra lite autosol på dem så blir det magnifiqe.


https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20049/20049-f5d6b3c2f2586a9de7f2673ff82b6c3d.jpg
Radion var också väldigt fin. Dock osäker om Opel satte i Blaupunkt från fabrik eller om dom körde sin egen radio. Någon som har koll på det?

Jag tror ja har en ratt kvar i gott skick men kan skiljas från tutan.

Måste titta nere i gömman så att den finns kvar (har aldrig kastat nån opel del smile
Så ja tror den finns kvar

(Bara fantasin sätter gränserna)
57 Inlägg
Skrivet lördag 21:50 · Inlägg av trådskaparen #18

Jag tror ja har en ratt kvar i gott skick men kan skiljas från tutan.

Måste titta nere i gömman så att den finns kvar (har aldrig kastat nån opel del smile
Så ja tror den finns kvar
Ljuvligt!! Tack!

Svetsare · 1 044 Inlägg
Skrivet lördag 21:56 #19

closer skrev:
Jag tror ja har en ratt kvar i gott skick men kan skiljas från tutan.

Måste titta nere i gömman så att den finns kvar (har aldrig kastat nån opel del smile
Så ja tror den finns kvar
Ljuvligt!! Tack!

Ska försöka hinna titta ikväll/natt när ja kommer hem annars tittar ja imöra.

Har sparat allt under 20 års tid främst ascona delar men nu nalkas de att flytta så lär börjas skiljas från delar. Kastar dock inget utan bättre att nån får nytta av grejerna smile

(Bara fantasin sätter gränserna)

Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang