Hur känsligt är det att lämna ut behörighetskoden?

Platnisse
22 april 2018 · 2 Inlägg

Skulle just beställa nya registreringsskyltar till en av bilarna. Något jag gjort många gånger förr men idag var jag lite trött i ögonen så när jag sökt med telefonen klickade jag på första resultatet på Google - "Trafikenheten". Kom på mig själv först när de ville att jag skulle knappa in mina kortuppgifter och betala nästan 500 (!) spänn för ett par plåtar...

Innan dess hade jag i mitt halvsovande tillstånd såklart knappat in både regnummer & behörighetskod (Kunde inte minnas att jag behövt göra detta förr, men orkade inte fundera mer på det).

Har jag något att oroa mig för? Är företaget bakom sidan bara ute efter lätta pengar från folk som inte begriper sig på att beställa tjänster direkt från Transportstyrelsen eller skulle de kunna hitta på något med de uppgifter jag nu skrivit in (Regnr & behörighetskod)?

zzr94092
23 april 2018 · 4 388 Inlägg

Skyltarna kostar typ 80.-

Znixer
23 april 2018 · 145 Inlägg

Du verkar ha ramlat in på en väldigt skum sida. Bl.a. sista stycket i villkoren är ju lite spännande: "IT online tar inget ansvar alls. Vi förbehåller oss rätten att utan anledning ej genomföra önskat uppdrag utan att meddela kunden."

Misstänker att de är ute efter lätta pengar som du säger men man vet ju aldrig vad de har för intentioner.

torsen
23 april 2018 · 7 236 Inlägg

zzr94092 skrev:
Skyltarna kostar typ 80.-

100:-/st fr o m hösten 2017.

KolGruvan
23 april 2018 · 1 450 Inlägg

Den sidan verkade väldigt skum. Aldrig hört talas om den sidan förut

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Evildan
23 april 2018 ·

Ingen här känner förmodligen mannen i Skinnskatteberg som driver företaget och därmed är det omöjligt att svara på. Men med tanke på sidans enkla utformning och tydliga skillnader från transportstyrelsens webbplats samt att det återkommande poängteras att det är en tjänst företaget utför tror jag inte det är något bedrägeri bakom detta, då hade sidan gissningsvis sett ut som en kopia av transportstyrelsens webbplats.
Smart affärsidé tycker jag och önskar affärsmannen bakom all lycka till med folks mer och mer utbredda lättja.

Platnisse
23 april 2018 · 2 Inlägg

Skyltarna kostade 90:-/st inkl frakt hos Transportstyrelsen, precis som vanligt. Det vet jag. Har ju beställt flera gånger förr & det var också lite därför jag reagerade.

Ja, det verkar vara en jäkligt märklig sida, sökt lite och det verkar mest vara att de beställer samma tjänst som man själv kan göra på Transportstyrelsens sida fast mot en avgift för "jobbet".

Meaganeowner
23 april 2018 · 2 250 Inlägg

Är väl nån som behöver dryga ut lönen...

Pengarna kvittar väl... men behörighetskoden.

Vad mer kan tänkas ramla in, förutom lite dyra skyltar.

Kolla med transportstyrelsen, vad koden ev mer kan användas till.


- Gogglade lite... Förmodligen får du lösa ut skyltarna med ytterligare 180 kr, till just transportstyrelsen.

Senast redigerat av Meaganeowner (23 april 2018)

CC72
23 april 2018 · 1 661 Inlägg

Finns info om sidan om man googlar företagsnamnet. Har själv sett den och förutom en väldigt oseriös sida så verkar hela upplägget vara att försöka "lura" folk att dom utför en tjänst som är lika enkel som att knappa in all info på deras sida.

Men å andra sidan verkar folk gå på vad som helst nuförtiden så varför inte...

Senast redigerat av CC72 (23 april 2018)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2018 · 13 742 Inlägg

Evildan skrev:
Ingen här känner förmodligen mannen i Skinnskatteberg som driver företaget och därmed är det omöjligt att svara på. Men med tanke på sidans enkla utformning och tydliga skillnader från transportstyrelsens webbplats samt att det återkommande poängteras att det är en tjänst företaget utför tror jag inte det är något bedrägeri bakom detta, då hade sidan gissningsvis sett ut som en kopia av transportstyrelsens webbplats.
Smart affärsidé tycker jag och önskar affärsmannen bakom all lycka till med folks mer och mer utbredda lättja.

Ja det är en smart affärside på folks dåliga koll..   Inte den första jag läst om som blivit lurad och säkert inte sista.. Men set inget brottsligt i upplägget och önskar att jsg kommit på det istälet

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2018 · 13 742 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Är väl nån som behöver dryga ut lönen...

Pengarna kvittar väl... men behörighetskoden.

Vad mer kan tänkas ramla in, förutom lite dyra skyltar.

Kolla med transportstyrelsen, vad koden ev mer kan användas till.


- Gogglade lite... Förmodligen får du lösa ut skyltarna med ytterligare 180 kr, till just transportstyrelsen.

Spontant tror jag inte att dessa koder kommer använda till mått konstigt... Varför förstöra en av dom bästa affärsidéerna man kan komma på

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Evildan
23 april 2018 ·

Growe skrev:

Evildan skrev:
Ingen här känner förmodligen mannen i Skinnskatteberg som driver företaget och därmed är det omöjligt att svara på. Men med tanke på sidans enkla utformning och tydliga skillnader från transportstyrelsens webbplats samt att det återkommande poängteras att det är en tjänst företaget utför tror jag inte det är något bedrägeri bakom detta, då hade sidan gissningsvis sett ut som en kopia av transportstyrelsens webbplats.
Smart affärsidé tycker jag och önskar affärsmannen bakom all lycka till med folks mer och mer utbredda lättja.

Ja det är en smart affärside på folks dåliga koll..   Inte den första jag läst om som blivit lurad och säkert inte sista.. Men set inget brottsligt i upplägget och önskar att jsg kommit på det istälet

Haha visst är det så, jag tycker upplägget är skitsmart och hade gärna skapat en sådan tjänst.
Det är ju å andra sidan bara göra en hemsida och köra på.
Trans-portstyren.se eller dyl.

zzr94092
23 april 2018 · 4 388 Inlägg

Beställ nytt regpapper,tror du får en ny behörighets kod då

bah
26 april 2018 · 44 Inlägg

Haha jag gjorde misstaget att beställa nytt ägarbevis därifrån . Hade bråttom och va jättestressad , 500 spänn för ett papper . big_smile ;D

Peugeot 208 (2013)
Evildan
26 april 2018 ·

Jag förstår inte varför det ens finns ett underlag till en stämning.
Det står klart och tydligt under villkoren

"Vid beställd tjänst och vi åtagit oss uppdraget att beställa något av följande Ansökan om handledarskap vid övningskörning, Ansökan om körkortstillstånd I, Ansökan om körkortstillstånd II/III, Registreringsbevis, Registreringsskyltar, Ställ av eller på ditt fordon, Vem äger fordonet?, Ansökan om utbyte av utländskt körkort, Synintyg, Synintyg förlängning vid hälsodeklaration, Hälsodeklaration, Läkarintyg kommer du att debiteras beloppet som du finner i beställningsformulären för att vi på uppdrag av er ska beställa dessa tjänster från Transportstyrelsen. Det kan då tillkomma ytterligare avgifter från Transportstyrelsen. Trafikenheten kommer inte att betala de avgifter som kan komma att faktureras från Transportstyrelsen. Det ligger hos kund att själv ta reda på vilka avgifter Transportstyrelsen tar.

Ångerrätt enligt lag. D.v.s 14 dagars ångerrätt. För att ångra ditt köp behöver du kontakta oss.
Det gör du här https://trafikenheten.se/kontakta-oss/

Vid eventuell missförstånd eller fördröjning i olika beställningar står vi ej för kostnader som kan uppkomma i samband med detta inte heller lämnar vi någon ersättning om kunden blivit debiterad av tredje part.

IT online tar inget ansvar alls. Vi förbehåller oss rätten att utan anledning ej genomföra önskat uppdrag utan att meddela kunden."

https://trafikenheten.se/kontakta-oss/villkor/

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 april 2018 · 13 742 Inlägg

Evildan skrev:
Jag förstår inte varför det ens finns ett underlag till en stämning.
Det står klart och tydligt under villkoren

"Vid beställd tjänst och vi åtagit oss uppdraget att beställa något av följande Ansökan om handledarskap vid övningskörning, Ansökan om körkortstillstånd I, Ansökan om körkortstillstånd II/III, Registreringsbevis, Registreringsskyltar, Ställ av eller på ditt fordon, Vem äger fordonet?, Ansökan om utbyte av utländskt körkort, Synintyg, Synintyg förlängning vid hälsodeklaration, Hälsodeklaration, Läkarintyg kommer du att debiteras beloppet som du finner i beställningsformulären för att vi på uppdrag av er ska beställa dessa tjänster från Transportstyrelsen. Det kan då tillkomma ytterligare avgifter från Transportstyrelsen. Trafikenheten kommer inte att betala de avgifter som kan komma att faktureras från Transportstyrelsen. Det ligger hos kund att själv ta reda på vilka avgifter Transportstyrelsen tar.

Ångerrätt enligt lag. D.v.s 14 dagars ångerrätt. För att ångra ditt köp behöver du kontakta oss.
Det gör du här https://trafikenheten.se/kontakta-oss/

Vid eventuell missförstånd eller fördröjning i olika beställningar står vi ej för kostnader som kan uppkomma i samband med detta inte heller lämnar vi någon ersättning om kunden blivit debiterad av tredje part.

IT online tar inget ansvar alls. Vi förbehåller oss rätten att utan anledning ej genomföra önskat uppdrag utan att meddela kunden."

https://trafikenheten.se/kontakta-oss/villkor/

det är ju synd om dom för att dom är dumma nog att gå på det..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Evildan
26 april 2018 ·

Growe skrev:

Evildan skrev:
Jag förstår inte varför det ens finns ett underlag till en stämning.
Det står klart och tydligt under villkoren

"Vid beställd tjänst och vi åtagit oss uppdraget att beställa något av följande Ansökan om handledarskap vid övningskörning, Ansökan om körkortstillstånd I, Ansökan om körkortstillstånd II/III, Registreringsbevis, Registreringsskyltar, Ställ av eller på ditt fordon, Vem äger fordonet?, Ansökan om utbyte av utländskt körkort, Synintyg, Synintyg förlängning vid hälsodeklaration, Hälsodeklaration, Läkarintyg kommer du att debiteras beloppet som du finner i beställningsformulären för att vi på uppdrag av er ska beställa dessa tjänster från Transportstyrelsen. Det kan då tillkomma ytterligare avgifter från Transportstyrelsen. Trafikenheten kommer inte att betala de avgifter som kan komma att faktureras från Transportstyrelsen. Det ligger hos kund att själv ta reda på vilka avgifter Transportstyrelsen tar.

Ångerrätt enligt lag. D.v.s 14 dagars ångerrätt. För att ångra ditt köp behöver du kontakta oss.
Det gör du här https://trafikenheten.se/kontakta-oss/

Vid eventuell missförstånd eller fördröjning i olika beställningar står vi ej för kostnader som kan uppkomma i samband med detta inte heller lämnar vi någon ersättning om kunden blivit debiterad av tredje part.

IT online tar inget ansvar alls. Vi förbehåller oss rätten att utan anledning ej genomföra önskat uppdrag utan att meddela kunden."

https://trafikenheten.se/kontakta-oss/villkor/

det är ju synd om dom för att dom är dumma nog att gå på det..

Så kallade läropengar kallar jag det, är man inte uppmärksam ens på vilken sight man vistas på så och helt sonika betalar utan någonsomhelst eftertanke är det väl tveksamt om man ska få hantera sina egna pengar?
Jag får några brev var månad med olika fakturor gällande tjänster jag inte beställt utan det är "affärsförslag" gällande nyckelbrickor, assistansförsäkringar osv, många människor läser inte innehållet utan ser dom ett fönsterkuvert så pröjsar dom utan närmare tanke över vad. Sorgligt.

CC72
26 april 2018 · 1 661 Inlägg

Evildan skrev:
Jag förstår inte varför det ens finns ett underlag till en stämning.
Det står klart och tydligt under villkoren

"Vid beställd tjänst och vi åtagit oss uppdraget att beställa något av följande Ansökan om handledarskap vid övningskörning, Ansökan om körkortstillstånd I, Ansökan om körkortstillstånd II/III, Registreringsbevis, Registreringsskyltar, Ställ av eller på ditt fordon, Vem äger fordonet?, Ansökan om utbyte av utländskt körkort, Synintyg, Synintyg förlängning vid hälsodeklaration, Hälsodeklaration, Läkarintyg kommer du att debiteras beloppet som du finner i beställningsformulären för att vi på uppdrag av er ska beställa dessa tjänster från Transportstyrelsen. Det kan då tillkomma ytterligare avgifter från Transportstyrelsen. Trafikenheten kommer inte att betala de avgifter som kan komma att faktureras från Transportstyrelsen. Det ligger hos kund att själv ta reda på vilka avgifter Transportstyrelsen tar.

Ångerrätt enligt lag. D.v.s 14 dagars ångerrätt. För att ångra ditt köp behöver du kontakta oss.
Det gör du här https://trafikenheten.se/kontakta-oss/

Vid eventuell missförstånd eller fördröjning i olika beställningar står vi ej för kostnader som kan uppkomma i samband med detta inte heller lämnar vi någon ersättning om kunden blivit debiterad av tredje part.

IT online tar inget ansvar alls. Vi förbehåller oss rätten att utan anledning ej genomföra önskat uppdrag utan att meddela kunden."

https://trafikenheten.se/kontakta-oss/villkor/

Du måste ju läsa artikeln wink


"Det är inte olagligt att ta betalt för en tjänst som är gratis, men det ska framgå att konsumenten handlar från ett företag och inte en myndighet.

– Som konsument ska man kunna ta ställning till att betala via en förmedlingstjänst eller få det gratis via myndigheten själv. Att det här inte har framgått gör det olagligt, säger Carolina Andersson.

– Kunder har också fått höra att man inte kan ångra sina tjänster, det har inte heller funnits bekräftelse på beställningen och det har saknats kontaktuppgifter"

"Aftonbladet har upprepade gånger sökt företagaren via mejl och telefon, men han har inte har återkommit.

Efter att Aftonbladet skickat frågor via mejl har han dock gjort vissa ändringar på sajten."

Evildan
26 april 2018 ·

CC72 skrev:

Evildan skrev:
Jag förstår inte varför det ens finns ett underlag till en stämning.
Det står klart och tydligt under villkoren

"Vid beställd tjänst och vi åtagit oss uppdraget att beställa något av följande Ansökan om handledarskap vid övningskörning, Ansökan om körkortstillstånd I, Ansökan om körkortstillstånd II/III, Registreringsbevis, Registreringsskyltar, Ställ av eller på ditt fordon, Vem äger fordonet?, Ansökan om utbyte av utländskt körkort, Synintyg, Synintyg förlängning vid hälsodeklaration, Hälsodeklaration, Läkarintyg kommer du att debiteras beloppet som du finner i beställningsformulären för att vi på uppdrag av er ska beställa dessa tjänster från Transportstyrelsen. Det kan då tillkomma ytterligare avgifter från Transportstyrelsen. Trafikenheten kommer inte att betala de avgifter som kan komma att faktureras från Transportstyrelsen. Det ligger hos kund att själv ta reda på vilka avgifter Transportstyrelsen tar.

Ångerrätt enligt lag. D.v.s 14 dagars ångerrätt. För att ångra ditt köp behöver du kontakta oss.
Det gör du här https://trafikenheten.se/kontakta-oss/

Vid eventuell missförstånd eller fördröjning i olika beställningar står vi ej för kostnader som kan uppkomma i samband med detta inte heller lämnar vi någon ersättning om kunden blivit debiterad av tredje part.

IT online tar inget ansvar alls. Vi förbehåller oss rätten att utan anledning ej genomföra önskat uppdrag utan att meddela kunden."

https://trafikenheten.se/kontakta-oss/villkor/

Du måste ju läsa artikeln wink


"Det är inte olagligt att ta betalt för en tjänst som är gratis, men det ska framgå att konsumenten handlar från ett företag och inte en myndighet.

– Som konsument ska man kunna ta ställning till att betala via en förmedlingstjänst eller få det gratis via myndigheten själv. Att det här inte har framgått gör det olagligt, säger Carolina Andersson.

– Kunder har också fått höra att man inte kan ångra sina tjänster, det har inte heller funnits bekräftelse på beställningen och det har saknats kontaktuppgifter"

"Aftonbladet har upprepade gånger sökt företagaren via mejl och telefon, men han har inte har återkommit.

Efter att Aftonbladet skickat frågor via mejl har han dock gjort vissa ändringar på sajten."

Jag har läst artikeln.
Det var inga som helst tveksamheter att det var ett uppdrag som utfördes av en mellanhand innan korrigeringen av hemsidan. Det stod även att eventuella avgifter från transportstyrelsen kan tillkomma. Kontaktformulär fanns innan artikeln kom ut. Någon typ av eget ansvar ska man väl som myndig person ha?
Att ångerrätten, som enligt personer som inte klarar av att läsa villkoren för tjänsten, inte skötts är dåligt om det har misskötts men hur vet vi som läsare att dessa klantskallar inte ljuger om det för att rädda sitt ansikte lite grann? Det är samtidigt svårt att ångra en tjänst som företaget kanske redan utfört, det är som att ångra ett oljebyte efter att den är utförd. Ponera att företaget fått betalt och har gjort beställningen av exempelvis registreringsbevis. Ångrar kunden detta, hur ska det lösas rent praktiskt? Ska kunden skicka registreringsbevisen till företaget som då makulerar dom och återbetalar förmedlingsavgiften om 495kr till kunden?
Vem har juridiskt rätt till registreringsbevisen om ångerrätten hävdas? På samma vis borde då även bilförmedlingar förbjudas, KVD osv eftersom en bilägare kan sälja sin bil på egen hand utan konsulthjälpen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang