Bilen börjar bluddra efter ett tag. Peugeot 407 sw 2005

9 Inlägg
Skrivet 14 maj · Inlägg av trådskaparen #1

Hej alla!
Behöver verkligen hjälp med detta vad det kan vara för fel, har inte råd att lämna in för felsökning.

Presis som rubriken lyder så börjar blien bluddra/gå trögt efter ett tag när motorn är varm.
Destu längre den stått parkerad destu bättre går den sen när man startar tror jag.

Om den stått över natten kan jag köra som normalt ganska länge. Dock så fort jag stänger av den och startar igen så går den illa. Kan vara att den hamnar i Limp mode eller går ner på 3 cylindrar. Man hör och känner hur ojämn gasen är. 6ans växel går knappt att gasa alls på. Men den går att köra och det märks mest i låga varv specielt vid tomgång börjar bilen skaka lite och den dör nästan.

Det hela hände efter att gaspedalen fasstna mellan mattan som inte låg fast och bilen gick på 6-7000 varv i några sekunder så stängde jag bara  av motorn då börja motorlampan lysa men det gick bra. 2 dagar efter så lampan släckt. Sen gasade jag på några dagar efter det rätt hårt på 2an då börja lampan lysa o bilen bluddra direkt så jag gissar på att det är "limp mode" men märkligt att den går bra efter bilen har fått stå ett tag. Redan efter 2 timmar den har varit parkerad går den att köra normalt igen kanske 15 min.

Vad tror ni? sad   Bilen är en Peugeot 407 sw 2005

Fixat rubrik /Mod

Senast redigerat av NIIC (14 maj )

855turbo -96
Forummoderator · 6 882 Inlägg
Skrivet 14 maj #2

När bytte du tändstift senast?
Jag vet inte hur tändspolar är arrangerade på dessa men värme och dålig gång låter tändrelaterat.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Forum- och sitemoderator · 10 541 Inlägg
Skrivet 14 maj #3

caromania skrev:
När bytte du tändstift senast?
Jag vet inte hur tändspolar är arrangerade på dessa men värme och dålig gång låter tändrelaterat.

Är det 6 cylindrar är tändspolar misstänkta.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
9 Inlägg
Skrivet 14 maj · Inlägg av trådskaparen #4

Ah det trodde en annan också, tändspole möjligen lambdasond. Ingen aning när dom byttes bilen köptes för ca 1 månad sen men har gått kanon till det där hände. Känns som jag brände sönder nått när det gick på så höga varv ett tag hmm Men hoppas verkligen bara att det är stiften

855turbo -96
Forummoderator · 6 882 Inlägg
Skrivet 14 maj #5

NIIC skrev:
Ah det trodde en annan också, tändspole möjligen lambdasond. Ingen aning när dom byttes bilen köptes för ca 1 månad sen men har gått kanon till det där hände. Känns som jag brände sönder nått när det gick på så höga varv ett tag hmm Men hoppas verkligen bara att det är stiften

Det kan ju vara vettigt att oavsett vad ge bilen nya stift, ny olja och filter och lite kärlek. Om det är vanliga stift så handlar det ju om 2-300kr så billig felsökning.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Fri fart för ett fritt folk! · 9 164 Inlägg
Skrivet 14 maj #6

eftersom du säger att den blir värre och värre ju varmare den blir så gissar jag spolarna också.

möjligen att tempgivaren till sprutet men det borde du se att problemet följer tempmätaren. 

bästa är att logga bilen medans felet uppstår..  då borde man se om den börjar misstända och ha sig..  för det är inte säkert att den tänder motorlampan bara för att den börjar gå ojämnt

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
2 182 Inlägg
Skrivet 15 maj #7

Vill till att börja med reservera mig för att jag inte vet vilket tändsystem rubricerade bil har.
På bilmotorer med avbrytarkontakter och kondensator har jag råkat ut för samma problem som ts beskriver.

Det har då varit kondensatorn som blivit överhettad.
Problemet har försvunnit då motorn(kondensatorn) fått svalna.
En annan olägenhet med överhettad/dålig kondensator kan vara oregelbunden tomgång.
Även startproblem innan kondensatorn svalnat, vilket tagit runt 20 minuter.

Åtgärden har således varit att byta kondensator.

208 Inlägg
Skrivet 15 maj #8

torsen skrev:
Vill till att börja med reservera mig för att jag inte vet vilket tändsystem rubricerade bil har.
På bilmotorer med avbrytarkontakter och kondensator har jag råkat ut för samma problem som ts beskriver.

Det har då varit kondensatorn som blivit överhettad.
Problemet har försvunnit då motorn(kondensatorn) fått svalna.
En annan olägenhet med överhettad/dålig kondensator kan vara oregelbunden tomgång.
Även startproblem innan kondensatorn svalnat, vilket tagit runt 20 minuter.

Åtgärden har således varit att byta kondensator.

Nu gissar jag bara men finns det verkligen någon bil som har brytare och kondensator 2005? Jag tror inte det så troligen är det i Ts fall en tändspole eller flera som har blivit överhettade.

9 Inlägg
Skrivet 15 maj · Inlägg av trådskaparen #9

Tack för svaren! nu har jag lite att gå efter. Får börja med att kolla tändstiften. Däremot så är lampan numera alltid tänd, även när bilen går som den ska men när det hände så tändes den samtidigt som den började bluddra. Men antagligen går den väl inte helt rent, en annan grej som jag glömmde säga var att jag körde på ganska lite soppa ett tag ca 5 liter kvar. Kanske låg nån skit i tanken som täppt till soppa filtret? Dock är det ju konstigt att filtret då isåfall inte skulle vara tilltäppt efter t.e.x en natt på parkeringen.

Senast redigerat av NIIC (15 maj )

855turbo -96
14 989 Inlägg
Skrivet 15 maj #10

NIIC skrev:
Tack för svaren! nu har jag lite att gå efter. Får börja med att kolla tändstiften. Däremot så är lampan numera alltid tänd, även när bilen går som den ska men när det hände så tändes den samtidigt som den började bluddra. Men antagligen går den väl inte helt rent, en annan grej som jag glömmde säga var att jag körde på ganska lite soppa ett tag ca 5 liter kvar. Kanske låg nån skit i tanken som täppt till soppa filtret? Dock är det ju konstigt att filtret då isåfall inte skulle vara tilltäppt efter t.e.x en natt på parkeringen.

Bränslet rinner ofta tillbaka lite när bilen stått still och därmed kan stoppet upphöra tillfälligt. Prova att byta bränslefiltret. Jag har haft de symptomen på en Micra K11 samt en Escort 1.4 Express, filterbyte löste roplemet.

When interviewed by Gay Byrne Stephen Fry was asked what he would say if he came face-to-face with God. Fry said: "Bone cancer in children, what’s that about? How dare you? How dare you create a world where there is such misery that’s not our fault? It’s utterly, utterly evil. Why should I respect a capricious, mean-minded, stupid God who creates a world which is so full of injustice and pain?"
317 Inlägg
Skrivet 15 maj #11

Hej.
Hade en 307 förut, och den betedde sig exakt som du beskriver.
Det var en bränslespridare som var dålig, jag bytte den sen gick bilen jättebra igen:)

9 Inlägg
Skrivet 16 maj · Inlägg av trådskaparen #12

Ok ny update. Börjar tro att det kan vara något helt annat än att motorn blir varm..

Idag gick det att köra ca 11 mil i kö till arlanda som tog typ 2 timmar utan problem. När jag kom hem stängde jag av motorn i 2 min. Startade igen och då fungerade den Normalt. Sen åkte jag o parkerade i 20 min när jag sen starta den igen blev det som förut. Bluddrande...

På vägen hem åkte jag över ett tågspår och då gick den ännu trögare samt att varningslampan började blinkade och så stod det error esp/asr ur funktion. Kan det vara det ?

855turbo -96
Forum- och sitemoderator · 10 541 Inlägg
Skrivet 16 maj #13

Mät spänning på batteri både som avstängd och med motorn på tomgång. Så kan vi utesluta dålig laddning...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
9 Inlägg
Skrivet 16 maj · Inlägg av trådskaparen #14

Spänningen var bra sist. Men kan testa igen. Efter lite googlande så tror jag att det är glapp i abs givaren och det låter logiskt då jag nylugen bytt däck på bilen. Kanske kom åt nånting där. Och så är det ett vinande ljud vid högre hastigheter låter lite som att det är korsdrag vid däcken speciellt när man rattar lite åt vänster...

855turbo -96
9 Inlägg
Skrivet 17 maj · Inlägg av trådskaparen #15

Yes! Hoppas och tror att problemet är fixat! Nån kabel till bromsarna var helt lös på vänster framhjul. Måste ha suttit och glappat lite och efter igår när lampan börja blinka så hade den hoppat ut helt. Efter att jag raderat felkoderna så har lampan slocknat och idag körde jag bilen ner till matbutiken utan problem även efter den stått ett tag. Men det jag funderar över är felkoderna som var :

P0201 – Injector 1 -circuit malfunction
P1336 - Crankshaft Position Sensor

Är dessa relaterade till bromsarna? eller är det så att bilen gick i limp mode och stängde då ner cylinder 1 automatiskt. Trodde limp mode mer var att den ströp soppan på alla spridarna än bara 1 cylinder.

aja får testa lite till ,risken är ju att att det är något annat kanske.

855turbo -96
317 Inlägg
Skrivet 17 maj #16

Spridaren funkar inte som den ska enligt felkoden.
Prova att byta plats med en annan spridare och se ifall felet flyttar med, isf byt den felande spridaren.

Senast redigerat av Stefan7neson (17 maj )

9 Inlägg
Skrivet 17 maj · Inlägg av trådskaparen #17

Ok så det kan bara vara spridaren och inte t.e.x tändspolen eller något annat ?

Den andra koden säger att det är nått fel på vevaxelpositions sensorn..

Nu gick bilen lika skit som vanligt igen..... funkade att köra i 10 minuter, testa att starta den direkt efte ja stängt av motorn då gick den fint sen när jag kom tillbaka en kvart senare var det som vanligt att den gick på 3 cylindrar.

Fattar inte varför den isåfall inte alltid gör det utan bara om bilen fått stå och vila efter körning ett tag. Får den däremot stå några timmar funkar den bra :sad

855turbo -96
8 Inlägg
Skrivet för 7 timmar sedan #18

Jag tror på att det är batteriet som felar, bilen kan gå bra för att en annan gång gå väldigt dåligt ( inga problem att starta bilen). Så byt bilbatteri, låna ett batteri från annan bil för att testa.

PS du kan inte regenerera batteriet, prövat det. Utan nytt krävs.

Har Peugeot själv och bytt tändkassett, felet då är mycket tydligt när den går sönder. Bilen blir helt köroduglig och svag. Det går inte att köra den till verkstad. Så det tror jag inte på i ditt fall.

När en insprutare går sönder så får du först problem med att accelera på fyrans växel och över. Sen börjar motorn att gå mycket ojämt Och det slutar inte förrän insprutsmunstycket är utbytt

Senast redigerat av Dieselpruttare (för 6 timmar sedan)

8 Inlägg
Skrivet för 6 timmar sedan #19

Givetvis bör du kolla tändstiften. Men också kontrollera kontakterna till spridarna att de inte oxiderat och ger dålig ström

8 Inlägg
Skrivet för 6 timmar sedan #20

Får du någon gång ojämn gång på motorn, pulserande, och hög tomgång så är det reläerna till kylarfläkten som ärgat sönder och behöver bytas. 2 st. Om styrsignalen i sladdarna ( de två tunna sladdarna till varje relä) inte har en sluten krets får bilens styrdator felsignaler och beter sig underligt.


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang