Bmw e39 går varm efter 2-3 mil...

Evildan
Skrivet 10 maj #21

Jag ser ett återkommande tema för TS.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319394

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316606

Senast redigerat av Evildan (10 maj )

821 Inlägg
Skrivet 11 maj #22

Evildan skrev:
Jag ser ett återkommande tema för TS.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319394

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316606

Ja kylsystemet på dessa är standard att det ger sig när vagnarna börjar bli äldre. Har det inte kommit på en bil vid det här laget så är det bara en tidsfråga...

Lyckligtvis är det inget jättejobb att byta allt (om så i förebyggande syfte), ny kylare med expansionskärl, vattenpump med impellrar i aluminium, termostat och OEM termostathus (och drivremmar, ev med spännrulle, när man ändå har ner dem) så klarar man sig många år till. Ja iallafall kylsystemet... tongue

Senast redigerat av Mew (11 maj )

1 583 Inlägg
Skrivet 11 maj #23

Be en verkstad tappa ur kylvätskan ur kylsystemet och sen utför provtryckning.

Enkla saker för en bilverkstad.

Om man tappar ur allt, så finns det ingen vätska som tätar porer o s v.

Behåller man vätskan så blir det oftast att man kan indikera sprickor mm ovan vätskenivån.

Visst kan det sippra ut vätska, men det tar så lång tid, så mecken tycker väl att det inte är något fel.

Enklast är att testa o byta påfyllningslocket till expansionskärlet. I det sitter vanligtvis två ventiler, som kan krångla.

Om ni tappar ur vätskan, så passa på att fylla på ny färsk!

Svetsare · 1 061 Inlägg
Skrivet 11 maj #24

Lånar denna tråd för en snabb fråga.

Om man trycker på övre eller undre slangen om kärlet rör sig i takt med hur man trycker är de normalt eller är de dags att byta kärl då?

(Bara fantasin sätter gränserna)
Evildan
Skrivet 11 maj #25

Tyfors skrev:
Lånar denna tråd för en snabb fråga.

Om man trycker på övre eller undre slangen om kärlet rör sig i takt med hur man trycker är de normalt eller är de dags att byta kärl då?

Normalt vill jag påstå då det förefaller finnas ett flöde genom berörda slangar och kanaler.

Svetsare · 1 061 Inlägg
Skrivet 11 maj #26

Evildan skrev:

Tyfors skrev:
Lånar denna tråd för en snabb fråga.

Om man trycker på övre eller undre slangen om kärlet rör sig i takt med hur man trycker är de normalt eller är de dags att byta kärl då?

Normalt vill jag påstå då det förefaller finnas ett flöde genom berörda slangar och kanaler.

De låter bra de iaf.

Svårt att förklara hur de ser ut men  detta va lättast.

Men de ser väldigt mjukt ut.

Ska fortsätta ställa frågor i mitt projekt då ja fortfarande har massvis med frågor å slut på idéer =/

(Bara fantasin sätter gränserna)
13 Inlägg
Skrivet 17 maj · Inlägg av trådskaparen #27

Mew skrev:
Skulle tippa på att ex. kylaren börjat läcka och därmed även släpper in luft. Hade det problemet på min, då räckte det med att lufta ordentligt (bort med båda luftningsskruvar och fyll på glykol långsamt tills det rinner ut ur det första hålet, då skruvar du i den skruven och fortsätter hälla tills det rinner äver även i det andra. Då skruvar du dit den med och så är det klart). Då höll det nån månad innan man fick upprepa proceduren. Höll bilen rullande medan jag väntade på min nya kylare från Tyskland. smile

Provade det igår... men när jag öppnar luftskruvarna och ska hälla i vatten så samlas det i expansionskärlet... expansionskärlet blir överfyllt medans det inte kommer något vatten ur hålen för luftskruvarna (för att få det att komma vatten där måste jag vrida på tändningen och ställa in värmen på max, på det viset suger den ju in vattnet från expansionskärlet och det börjar cirkulera).

Har förövrigt bytt termostat, men inget fel där.

Senast redigerat av Isacnii (17 maj )

821 Inlägg
Skrivet 17 maj #28

Isacnii skrev:

Mew skrev:
Skulle tippa på att ex. kylaren börjat läcka och därmed även släpper in luft. Hade det problemet på min, då räckte det med att lufta ordentligt (bort med båda luftningsskruvar och fyll på glykol långsamt tills det rinner ut ur det första hålet, då skruvar du i den skruven och fortsätter hälla tills det rinner äver även i det andra. Då skruvar du dit den med och så är det klart). Då höll det nån månad innan man fick upprepa proceduren. Höll bilen rullande medan jag väntade på min nya kylare från Tyskland. smile

Provade det igår... men när jag öppnar luftskruvarna och ska hälla i vatten så samlas det i expansionskärlet... expansionskärlet blir överfyllt medans det inte kommer något vatten ur hålen för luftskruvarna (för att få det att komma vatten där måste jag vrida på tändningen och ställa in värmen på max, på det viset suger den ju in vattnet från expansionskärlet och det börjar cirkulera).

Har förövrigt bytt termostat, men inget fel där.

Nej, alltså, du fyller bara i glykol/vatten i expansionskärlet, med skruvarna öppna. Du häller inte i skruvhålen. Det kommer gå över max, men det gör inget, det balanseras sen. Häll tills det svämmar över i det ena skruvhålet, då skruvar du i den och fortsätter tills det svämmar över i det andra med, Skruva i den. Klart. smile

EDIT: Så är det iallafall på pre-facelift, med genomskinligt expansionskärl.

Senast redigerat av Mew (17 maj )

2 697 Inlägg
Skrivet 17 maj #29

Mew skrev:

Isacnii skrev:

Mew skrev:
Skulle tippa på att ex. kylaren börjat läcka och därmed även släpper in luft. Hade det problemet på min, då räckte det med att lufta ordentligt (bort med båda luftningsskruvar och fyll på glykol långsamt tills det rinner ut ur det första hålet, då skruvar du i den skruven och fortsätter hälla tills det rinner äver även i det andra. Då skruvar du dit den med och så är det klart). Då höll det nån månad innan man fick upprepa proceduren. Höll bilen rullande medan jag väntade på min nya kylare från Tyskland. smile

Provade det igår... men när jag öppnar luftskruvarna och ska hälla i vatten så samlas det i expansionskärlet... expansionskärlet blir överfyllt medans det inte kommer något vatten ur hålen för luftskruvarna (för att få det att komma vatten där måste jag vrida på tändningen och ställa in värmen på max, på det viset suger den ju in vattnet från expansionskärlet och det börjar cirkulera).

Har förövrigt bytt termostat, men inget fel där.

Nej, alltså, du fyller bara i glykol/vatten i expansionskärlet, med skruvarna öppna. Du häller inte i skruvhålen. Det kommer gå över max, men det gör inget, det balanseras sen. Häll tills det svämmar över i det ena skruvhålet, då skruvar du i den och fortsätter tills det svämmar över i det andra med, Skruva i den. Klart. smile

EDIT: Så är det iallafall på pre-facelift, med genomskinligt expansionskärl.

har aldrig sett genomskinligt kärl på nån e39 och har haft både face och preface?!? dom brukar alltid vara mörka, eller? har ja missat nått

Svetsare · 1 061 Inlägg
Skrivet 17 maj #30

panda666 skrev:

Mew skrev:

Isacnii skrev:

Provade det igår... men när jag öppnar luftskruvarna och ska hälla i vatten så samlas det i expansionskärlet... expansionskärlet blir överfyllt medans det inte kommer något vatten ur hålen för luftskruvarna (för att få det att komma vatten där måste jag vrida på tändningen och ställa in värmen på max, på det viset suger den ju in vattnet från expansionskärlet och det börjar cirkulera).

Har förövrigt bytt termostat, men inget fel där.

Nej, alltså, du fyller bara i glykol/vatten i expansionskärlet, med skruvarna öppna. Du häller inte i skruvhålen. Det kommer gå över max, men det gör inget, det balanseras sen. Häll tills det svämmar över i det ena skruvhålet, då skruvar du i den och fortsätter tills det svämmar över i det andra med, Skruva i den. Klart. smile

EDIT: Så är det iallafall på pre-facelift, med genomskinligt expansionskärl.

har aldrig sett genomskinligt kärl på nån e39 och har haft både face och preface?!? dom brukar alltid vara mörka, eller? har ja missat nått

528:an ja har så sitter kärlet på förar sidan de e genomskinligt men dom flesta andra kylare med kärl ja hittat dom är svarta å sitter på passagerar sidan. Dieseln ja har så är kärlet löst eller separerat från kylan.

Detta inlägg hjälper ju inte ts men ändå smile

(Bara fantasin sätter gränserna)
13 Inlägg
Skrivet 20 maj · Inlägg av trådskaparen #31

Mew skrev:

Isacnii skrev:

Mew skrev:
Skulle tippa på att ex. kylaren börjat läcka och därmed även släpper in luft. Hade det problemet på min, då räckte det med att lufta ordentligt (bort med båda luftningsskruvar och fyll på glykol långsamt tills det rinner ut ur det första hålet, då skruvar du i den skruven och fortsätter hälla tills det rinner äver även i det andra. Då skruvar du dit den med och så är det klart). Då höll det nån månad innan man fick upprepa proceduren. Höll bilen rullande medan jag väntade på min nya kylare från Tyskland. smile

Provade det igår... men när jag öppnar luftskruvarna och ska hälla i vatten så samlas det i expansionskärlet... expansionskärlet blir överfyllt medans det inte kommer något vatten ur hålen för luftskruvarna (för att få det att komma vatten där måste jag vrida på tändningen och ställa in värmen på max, på det viset suger den ju in vattnet från expansionskärlet och det börjar cirkulera).

Har förövrigt bytt termostat, men inget fel där.

Nej, alltså, du fyller bara i glykol/vatten i expansionskärlet, med skruvarna öppna. Du häller inte i skruvhålen. Det kommer gå över max, men det gör inget, det balanseras sen. Häll tills det svämmar över i det ena skruvhålet, då skruvar du i den och fortsätter tills det svämmar över i det andra med, Skruva i den. Klart. smile

EDIT: Så är det iallafall på pre-facelift, med genomskinligt expansionskärl.

Jo självklart häller jag inte i skruvhålet, utan häller ju i expansionskärlet. Men det svämmar ju över i expansionskärlet före det kommer något ut skruvhålet... och sen nu när bilen går varm så är ju övre kylarslangen kokhet, medans den undre är kall. Termostaten är bytt tidigare i veckan.


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang