Frågor om en Renault Megane som börjat låta lite "torr" i motorn...

CoolabilenNOT
16 maj 2018 · 3 Inlägg

Hej!
Jag har en Reunalt Megane som har börjat låta lite som om den hade för lite olja i motorn, men den har olja. Motorn går också bra och ja bilen går som en klocka. Senast jag var hos bilverkstaden för ett annat fel på bilen så sa de att "man hör att drivaxeln behöver bytas". Stämmer det att man kan höra att den är trasig? Har kört med bilen i ett halvår sedan de sa det och bilen går fortfarande bra vilket gör mig lite misstänksam. Dock hörs den "torr" i motorn, inte skranglig utan snarare som om den hade för lite olja typ.
Vad kostar det på ett ungefär att byta/laga drivaxeln?
Är det någon som har en aning om vad det annars kan vara för fel på bilen?
Vore tacksam för svar!

Richtenb
17 maj 2018 · 1 359 Inlägg

Svårt att säga när du fått benämningen att "drivaxeln är trasig" Om drivknuten är trasig så bör du höra ett knackande ljud vid skarp höger eller vänstersväng. Testa det. Då bör du absolut byta den!

De kan ju även ha "överdrivit" och menat att drivknutsdamasken läcker, dvs oljan som smörjer drivknut läcker ut genom gummidamask. Det är naturligtvis inte heller bra då drivknuten förr eller senare kommer att gå sönder. Men den kan mycket väl hålla flera år innan du behöver åtgärda det (om man är på det humöret att göra så lite som möjligt)

Du får nog posta en film på motorljudet som du syftar på. Vad har du för Olja i motorn? Märke, visco?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
17 maj 2018 · 1 359 Inlägg

Svaret på om man kan höra att den är trasig är alltså ja, men det framkom säkert smile

CoolabilenNOT skrev:
Hej!
Jag har en Reunalt Megane som har börjat låta lite som om den hade för lite olja i motorn, men den har olja. Motorn går också bra och ja bilen går som en klocka. Senast jag var hos bilverkstaden för ett annat fel på bilen så sa de att "man hör att drivaxeln behöver bytas". Stämmer det att man kan höra att den är trasig? Har kört med bilen i ett halvår sedan de sa det och bilen går fortfarande bra vilket gör mig lite misstänksam. Dock hörs den "torr" i motorn, inte skranglig utan snarare som om den hade för lite olja typ.
Vad kostar det på ett ungefär att byta/laga drivaxeln?
Är det någon som har en aning om vad det annars kan vara för fel på bilen?
Vore tacksam för svar!

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
jaka54
17 maj 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det låter lite underligt när du säger att : "Den låter som om den har för lite olja"! Kan du förklara?
Som sagts i förra inlägget så knackar det om motorn om vevaxeln är sliten. När det gäller drivaxlarna så går inte de sönder, det är drivknutarna eller hjullagren som går sönder.

CoolabilenNOT
17 maj 2018 · 3 Inlägg

Tack för era svar! :-)
Tyvärr kan jag inte skicka någon video på hur den låter, men ska försöka förklara. Har kollat om den låter någon när jag svänger men nej den är helt tyst då.
Det är inte något "knackigt" ljud utan det låter mer som om motorn hade behövt olja, vilken den tydligen har tillräckligt enligt killen på macken. Bilen har gått tystare tidigare, men nu låter den liksom bara lite svagt högre, torrare liksom. Den låter varken gnissligt eller knackande och det smäller inget alls. Bilen går hur bra som helst, så det är bara ljudet jag och fler reagerar på. Det låter som sagt inte högt utan bilen låter bara lite, lite högre och torrare. Väldigt svårt att beskriva ljudet måste jag säga. Lite som att motorns delar NÄSTAN gnids mot varandra när bilen är igång, lite så hörs det.
Hoppas min förklaring blev lite tydligare!
När jag läser era svar så känns det ju inte alls som att drivaxeln är trasig, den kan ju inte ens vara trasig tydligen, men det var så bilverkstaden sa, och då gick bilen tyst och perfekt dessutom. Så det är därför jag inte har lagat den än. Kanske är det bara värmen som gör att den låter någon lite högre i motorn, eller? Vad tror ni?
Vet inte vad för olja jag har i den. Har inte bytt olja på bilen på minst 2 år, kan det kanske vara det som behövs göras nu`? Som ni nog förstår är jag helt kass på bilar!! :-) :-) 
Tack än en gång för era svar!

Muttley
17 maj 2018 ·

CoolabilenNOT skrev:
Tack för era svar! :-)
Tyvärr kan jag inte skicka någon video på hur den låter, men ska försöka förklara. Har kollat om den låter någon när jag svänger men nej den är helt tyst då.
Det är inte något "knackigt" ljud utan det låter mer som om motorn hade behövt olja, vilken den tydligen har tillräckligt enligt killen på macken. Bilen har gått tystare tidigare, men nu låter den liksom bara lite svagt högre, torrare liksom. Den låter varken gnissligt eller knackande och det smäller inget alls. Bilen går hur bra som helst, så det är bara ljudet jag och fler reagerar på. Det låter som sagt inte högt utan bilen låter bara lite, lite högre och torrare. Väldigt svårt att beskriva ljudet måste jag säga. Lite som att motorns delar NÄSTAN gnids mot varandra när bilen är igång, lite så hörs det.
Hoppas min förklaring blev lite tydligare!
När jag läser era svar så känns det ju inte alls som att drivaxeln är trasig, den kan ju inte ens vara trasig tydligen, men det var så bilverkstaden sa, och då gick bilen tyst och perfekt dessutom. Så det är därför jag inte har lagat den än. Kanske är det bara värmen som gör att den låter någon lite högre i motorn, eller? Vad tror ni?
Vet inte vad för olja jag har i den. Har inte bytt olja på bilen på minst 2 år, kan det kanske vara det som behövs göras nu`? Som ni nog förstår är jag helt kass på bilar!! :-) :-) 
Tack än en gång för era svar!

Testa att byta oljan, 1 år eller enligt intervall är att rekommendera.
Kolla hur oljan ser ut med.   Och häll bara i olja enl specifikationerna i handboken eller enl renault.   Årsmodell och motor?

jaka54
17 maj 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Som sagts ...Olja ska bytas varje år eller vart 1000mil! -Helsyntet naturligtvis!
Har du inte kollat oljenivån själv??? Du har väl oljesticka ???
Ljudet du beskirver kan komma från andra saker än innifrån motorn, t, ex skorrande /gnisslande ljud från ett generatorlager eller kullager i AC:n (Kompressorn) eller att en remskiva ligger emot något. Öppna motorhuven  och kolla runt lite.

CoolabilenNOT
21 maj 2018 · 3 Inlägg

Ursäkta för sent svar!
Stort tack för era svar och förslag på vad det kan vara! Uppskattas verkligen!
Jag har kollat att det är olja på bilen och det är det.
jaka54, din beskrivning av ljudet som skorrande/gnisslande är exakt som det låter faktiskt.
Ska ringa en annan bilverkstad imorgon och få en tid för reparation. Nu har lite mer på fötterna om vad det kan vara vilket känns tryggare. Så tack än en gång till er alla som har svarat och engagerat er. :-)

lissette
12 november 2018 · 7 Inlägg

Jag har exakt samma problem, vad kom du fram till att det var för fel? Kylarvästskan är som den ska på min bil. Jag misstänker att oljan måste bytas? Gick ljudet över? Vad bytte du ut?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 november 2018 · 17 468 Inlägg

lissette skrev:
Jag har exakt samma problem, vad kom du fram till att det var för fel? Kylarvästskan är som den ska på min bil. Jag misstänker att oljan måste bytas? Gick ljudet över? Vad bytte du ut?

När bytte du olja senast? Vad är det för bil och vilken motor har den?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
lissette
12 november 2018 · 7 Inlägg

Hybrid_ skrev:

lissette skrev:
Jag har exakt samma problem, vad kom du fram till att det var för fel? Kylarvästskan är som den ska på min bil. Jag misstänker att oljan måste bytas? Gick ljudet över? Vad bytte du ut?

När bytte du olja senast? Vad är det för bil och vilken motor har den?

Lite mer än ett år sedan bytte jag olja. Har åkt 30 000 mil med den snart. Det Renault Mégane II 1,6 touring. Den har låtit som en "torr" motor i några veckor. Har hört lätet förut och då berodde det på kylarvätskan som hade runnit ur..

lissette
12 november 2018 · 7 Inlägg

3 000 mil förlåt

lissette
12 november 2018 · 7 Inlägg

Jag är lite snabb i mina svar, jag har alltså snart åkt 3000 mil sedan senaste oljebytet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang