När lanseras en ny Seat?

GiK
20 maj 2018 · 41 Inlägg

Hej Garaget.

Jag har tänkt att byta min Ibiza, men vet inte om jag ska göra det nu eller vänta tills 2019 årsmodell börjar säljas.

Är det någon som vet när dom börjar sälja 2019 Seat Ibiza?

Har sökt som en galning på webben utan framgång.

Vänligen
GiK

Senast redigerat av GiK (20 maj 2018)

Muttley
20 maj 2018 ·

Alltså vi är i månad 5 och de brukar vara så att företag av alla sorter släpper nyheter för my19 från och med semestern eller andra halvåret.

GiK
20 maj 2018 · 41 Inlägg

Tack

Jag brukar sälja min Ibiza i april, maj. Och då får jag alltid "extra tömma lager rabatt".
Efter semestern......borde bli september, oktober.
Är det någon med Seat kontakter som kan konfirmera detta?

(Jag vill inte springa till handlaren och fråga och verka vara allt för angelägen att den nya bilen ska bli just en Ibiza. därför frågar jag forumet på Garaget.)

Soulman
20 maj 2018 · 1 271 Inlägg

GiK skrev:
Tack

Jag brukar sälja min Ibiza i april, maj. Och då får jag alltid "extra tömma lager rabatt".
Efter semestern......borde bli september, oktober.
Är det någon med Seat kontakter som kan konfirmera detta?

(Jag vill inte springa till handlaren och fråga och verka vara allt för angelägen att den nya bilen ska bli just en Ibiza. därför frågar jag forumet på Garaget.)

Hur funkar det där menar du, får du rabatt när du säljer bilen?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 maj 2018 · 14 039 Inlägg

GiK skrev:
Tack

Jag brukar sälja min Ibiza i april, maj. Och då får jag alltid "extra tömma lager rabatt".
Efter semestern......borde bli september, oktober.
Är det någon med Seat kontakter som kan konfirmera detta?

(Jag vill inte springa till handlaren och fråga och verka vara allt för angelägen att den nya bilen ska bli just en Ibiza. därför frågar jag forumet på Garaget.)

Säljer du samma bil flera gånger?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
GiK
20 maj 2018 · 41 Inlägg

"Hur funkar det där menar du, får du rabatt när du säljer bilen?"

Nä inte riktigt.

Jag säljer privat. Bilen är lättsåld 5 år 3000 mil, och en annons på blocket.
När bilen är såld går jag ner till handlaren och säger att jag är helt utan bil och vill ha en offert på en ny Ibiza.
Han vet att jag ska ha en bil och köper jag den inte av honom så köper jag den av någon annan. Efter som det är Maj så har han lättare att inför sina överordnade motivera en "tömma lager rabatt".

Men jag har alltid ett alternativ, självklar. Denna gången blir det KIA Rio.

GiK
20 maj 2018 · 41 Inlägg

Nä Benny, god moral är viktigt.
Jag säljer bilen 1 gång.

psyco Vestfold chiptuning Stockholm
20 maj 2018 · 2 405 Inlägg

Nja du e nog fel ute. ”Töm lager” är något man gör i q4 alltså kvartal fyra i slutet av året. De gör man för att sälja så många bilar man kan av årets modell in för nya året då folk som köper nytt vill ha årets. Men även för att de e redovisning / års slut mm. Så de ska se bra ut på papper. Töm lager rabatt lär inte en duktig säljare ge dig i maj månad. Just nu säljer bilarna sig själva med bonus malus mm. Alla bilar reggade innan mitten på sommar har lägre skatt. Köpa en bil där efter blir extremt dyrt då vissa bilar får upp emot 6-10 gånger högre skatt

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
20 maj 2018 · 2 405 Inlägg

Mitt råd lort och gott. Köp en lager bil nu som inte omfattas av bonus malus (säljarna vet va de e). Den kommer stå sig mer på eftermarknadens priser då bilar med lägre skatte kostnader är eftertraktade.

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
simlar
20 maj 2018 · 5 524 Inlägg

September kommer nästa års modell, iaf på VAG.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 maj 2018 · 17 460 Inlägg

I fallet Kia Rio så blir skatten INNAN 1:a Juli 536 kronor men om bilen tas i bruk efter detta datum 2328:- i tre år för att sedan återigen landa på 536:-  Troligen blir även en Ibiza straffad. Kolla det!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
candyweiss
20 maj 2018 · 875 Inlägg

simlar skrev:
September kommer nästa års modell, iaf på VAG.

Jag fick min VW Tiguan levererad i Juli 2016 som årsmodell 2017

Senast redigerat av candyweiss (20 maj 2018)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
21 maj 2018 · 2 405 Inlägg

Värt o tillägga är att de gäller om de e reggade innan de datumet. För regade bilar klarar sig även om de säljs efter men de måste vara registrerade i Sverige innan

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
GiK
21 maj 2018 · 41 Inlägg

psyco skrev:
Nja du e nog fel ute. ”Töm lager” är något man gör i q4 alltså kvartal fyra i slutet av året. De gör man för att sälja så många bilar man kan av årets modell in för nya året då folk som köper nytt vill ha årets. Men även för att de e redovisning / års slut mm. Så de ska se bra ut på papper. Töm lager rabatt lär inte en duktig säljare ge dig i maj månad. Just nu säljer bilarna sig själva med bonus malus mm. Alla bilar reggade innan mitten på sommar har lägre skatt. Köpa en bil där efter blir extremt dyrt då vissa bilar får upp emot 6-10 gånger högre skatt

psyco skrev:
Nja du e nog fel ute.

Varken Du eller jag vet om firman har ett "brutet räkenskapsår" eller inte.

Första Ibizan jag köpte i maj fick jag förutom kampanj priset en rabatt på 18-20%.
Nästa Ibiza ville jag givet vis ha samma "extra" rabatt och lika stor. Men si de gick inte (fick bara ca:12%)
med motiveringen att då "behövde bilfirman plats till dom bilarna som skulle levereras efter semestern."

Personligen har jag alltid tolkat de som en "tömma lagret rabatt", det kan säkert finnas andra namn typ "i hallen pris" osv.





simlar skrev:
September kommer nästa års modell, iaf på VAG.

@simlar

Ja men då kan vi nog säga att frågeställningen är verifierad, tack för Din input.

GiK
22 maj 2018 · 41 Inlägg

Tack för Ert engagemang i mina funderingar.


Som jag skrev inledningsvis så har jag sökt efter lanserings månaden både här och där.

På Facebook har Seat Sverige en sida och jag ställde frågan dit. Men har inte fått något svar.
Men idag plingade det till, och jag blev mycket snopen. Men dom skrev följande:

SEAT Hej Tommy! Modellårsskiftet sker vecka 31 i år, lite senare än normalt. Beroende på vilket motoralternativ som är aktuellt kan produktionsstarten ske något senare. Vi rekommenderar att du kontaktar din närmaste återförsäljare för mer information. Med vänlig hälsning/SEAT Sverige

Jahaja, vecka 31......bläddrar i almanackan.......vecka 31 börjar måndagen den 30 juli.......och då kan man lyfta på ögonbrynen.

Som simlar skrev:
September kommer nästa års modell, iaf på VAG.

September är en bra månad.

Tusen tack allihopa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang