Överhettade däck?

X-Trail Göteborgare
21 maj 2018 · 51 Inlägg

Jag har en Lupo GTI med GoodYear Eagle F1 195/45/15 i till synes bra skick och ca ett år/300 mil gamla.

Jag använder bilen endast som hobbybil så när jag väl kört den har jag gjort det ganska "entusiastiskt" i kurvor med skrik lite då och då, accelererat hårt (jaja, det är en Lupo så så hårt Lupon kan), och även verkligen utnyttjat bromsarna (som är uppgraderade).

Jag upplever att bilen blivit "sladdrig", i brist på bättre ord, på vägen och flera gånger har antisladdsystemet gripit in vid tillfällen då det inte alls borde gjort det enligt min uppfattning.

Jag undrar om jag kan ha bränt sönder däcken?

Eller har ni något annat tips?

Tack på förhand!

Alla heter Glenn i Göteborg....
http://www.garaget.org/?car=399839
Toyota MR2 "Roadster" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Det är bättre att du tar det lugnt me kärran..
De e ju inte nån sportkärra direkt..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
X-Trail Göteborgare
21 maj 2018 · 51 Inlägg

Tacksam för seriösa svar!

Alla heter Glenn i Göteborg....
http://www.garaget.org/?car=399839
Toyota MR2 "Roadster" (2000)
caromania Forummoderator
21 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Däcken blir ju såklart varma av lite extra italienskt körsätt och det i kombination med höga temperaturer ute gör även att de blir sladdriga. Det sliter även betydligt mer när de är varma men när däcken väl är kalla så bör det återgå till normalläget igen. Tips är att ta det lugnt när däcken börjar kännas sladdriga för då slits de som sagt väldigt mycket!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
granadadr
21 maj 2018 · 7 286 Inlägg

tror mer på att bussningar tagit slut pga behandlingen,

Senast redigerat av granadadr (21 maj 2018)

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
X-Trail Göteborgare
21 maj 2018 · 51 Inlägg

Tack för seriösa svar, uppskattas!

Har på annat forum fått tips om däcktrycket som kortfattat går ut på att mäta trycket när däcken är riktigt varma efter inspirerad körning, släppa ut till rekommenderat tryck och sedan mäta igen när däcken är kalla. Notera det trycket och inte fylla på mer än så.

Ska börja med det (eftersom det är gratis) smile.

Kollar bussningar om problemet finns kvar.

Anledningen till att jag själv tror mest på att det är däcken som är boven i dramat är att antisladden går in så ofta, det borde den inte göra om felet var bussningarna. Eller?

Alla heter Glenn i Göteborg....
http://www.garaget.org/?car=399839
Toyota MR2 "Roadster" (2000)
caromania Forummoderator
21 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Antisladden hoppar ju in t ex om du får understyrning. Dvs framhjulen glider. Det är helt normalt även om det är störande.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
X-Trail Göteborgare
21 maj 2018 · 51 Inlägg

Jodå, det har jag koll på och det händer lite då och då t.ex. ut ur rondeller och har gjort hela tiden.

Men nu är det andra tillfällen i högre fart, t.ex igår på väg ur en kurva i 80-90 km/h vilket den borde klara hur lätt som helst (med tanke på att det långt ifrån var nån extrem fart för kurvan) och jag trycker på lite på gasen på väg ur och innerhjulet släpper och antisladden går igång....

Alla heter Glenn i Göteborg....
http://www.garaget.org/?car=399839
Toyota MR2 "Roadster" (2000)
Janneutanb
21 maj 2018 · 7 271 Inlägg

Fast i en kurva med en fwd utan diffbroms krävs det väldigt lite för att det ska spinna om du gasar på.

X-Trail Göteborgare
22 maj 2018 · 51 Inlägg

Det vet jag, men bilen är sämre än tidigare och det är det jag försöker hitta orsaken till.

Alla heter Glenn i Göteborg....
http://www.garaget.org/?car=399839
Toyota MR2 "Roadster" (2000)
mats757
22 maj 2018 · 913 Inlägg

X-Trail skrev:
Tack för seriösa svar, uppskattas!

Har på annat forum fått tips om däcktrycket som kortfattat går ut på att mäta trycket när däcken är riktigt varma efter inspirerad körning, släppa ut till rekommenderat tryck och sedan mäta igen när däcken är kalla. Notera det trycket och inte fylla på mer än så.

Ska börja med det (eftersom det är gratis) smile.

..... Eller?

Du är nog på rätt spår. Man får tappa ur en hel del luft när däcken blir "Driftvarma". Kom ihåg att fylla på igen om du ska transportera dig lite längre sträcka.
/Mats

torsen
22 maj 2018 · 7 233 Inlägg

mats757 skrev:

X-Trail skrev:
Tack för seriösa svar, uppskattas!

Har på annat forum fått tips om däcktrycket som kortfattat går ut på att mäta trycket när däcken är riktigt varma efter inspirerad körning, släppa ut till rekommenderat tryck och sedan mäta igen när däcken är kalla. Notera det trycket och inte fylla på mer än så.

Ska börja med det (eftersom det är gratis) smile.

..... Eller?

Du är nog på rätt spår. Man får tappa ur en hel del luft när däcken blir "Driftvarma". Kom ihåg att fylla på igen om du ska transportera dig lite längre sträcka.
/Mats

Ursäkta men...…….
Blir inte däcken "stabilare" med högre lufttryck i dem?????
Ett sätt att undvika att trycket ökar med ökad temperatur är att fylla däcken med kvävgas.
Ett annat sätt att "stabilisera" bilen/däcken är att "tyskstuka".

Lowpass
22 maj 2018 · 1 224 Inlägg

Du måste köra riktigt hårt eller ryckigt, med mycket hjulspinn om du får varma däck på gata. F1orna är ju en lite sportigare variant som tål inspirerande landsvägskörning.
Mina tips är:
-Kolla ditt däcktryck när däcken är varma
-Kör mer kontrollerat. Du kan köra fort utan hjulspin och överdrivet med däckskrik.
-Testa ett semi-r däck. Dem överhettar du inte på gatan.
-Börja köra bana istället för att leka på vägen

i-vtec Do you?
X-Trail Göteborgare
22 maj 2018 · 51 Inlägg

Poängen med min fråga är att bilen uppför sig sämre än vad den gjort tidigare. Jag kör inte fortare/värre/hårdare/ryckigare än jag gjort med den tidigare.

Den ska ut på konbana längre fram (efter ytterligare några uppgraderingar) men som den uppför sig nu är det bara att glömma.

Alla heter Glenn i Göteborg....
http://www.garaget.org/?car=399839
Toyota MR2 "Roadster" (2000)
caromania Forummoderator
22 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Då låter det som glapp i bussningar/stag etc.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
X-Trail Göteborgare
22 maj 2018 · 51 Inlägg

Tack. Ska undersökas!

Alla heter Glenn i Göteborg....
http://www.garaget.org/?car=399839
Toyota MR2 "Roadster" (2000)
Lowpass
22 maj 2018 · 1 224 Inlägg

caromania skrev:
Då låter det som glapp i bussningar/stag etc.

+1

Kan vara någon spindelled, styrled också.
Dags för besiktning snart? Då kollar dem ju sånt.

i-vtec Do you?
Bmsone Reservdelsnisse
22 maj 2018 · 183 Inlägg

Mönsterdjup på däcken? Börjar dom bli hårda? Kolla tillverkningsår/Koden. Tex  2016 är vecka 20 år 16. Kan ju varit lagrade länge? Hur är dom förvarade? Varmt? Gummi åldrar snabbare då. Legat i solen? Då blir dom hårdare också, åldrandet ökar snabbare.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
X-Trail Göteborgare
23 maj 2018 · 51 Inlägg

bmsone: "GoodYear Eagle F1 195/45/15 i till synes bra skick och ca ett år/300 mil gamla."

Alla heter Glenn i Göteborg....
http://www.garaget.org/?car=399839
Toyota MR2 "Roadster" (2000)
Bmsone Reservdelsnisse
23 maj 2018 · 183 Inlägg

X-Trail skrev:
bmsone: "GoodYear Eagle F1 195/45/15 i till synes bra skick och ca ett år/300 mil gamla."

Men är det från inköp eller tillverking på däcken? Därav frågan datumkod.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang