S14 200sx @ Satmaran

Februari 2017 skaffade jag mig min drömbil. En S14 som jag har stora planer för. Motorn SR20DET (rak 4a med turbo) ska gås igenom och motorrummet ska rensas uppför en clean look och få sig ny färg (det blev flake). Bygger även om mycket av elen och bygger snabbkoppling i torped för mitt MaxxECU som jag kör fly-n-lead härva på. Utsidan ska få sig ett nytt bodykit, fälgar och lite mer stuk ;) Det finns otroligt mycket man vill göra och för att kunna motivera andra och även mig själv så bestämde jag mig därför att hålla en projekttråd på glöden :) Hoppas ni vill hänga med mig på min resa tillsammans med mig och min drömbil. // Maritza aka Satmaran
  • 100 Följare
  • 101 189 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 april 2019
s14babe
9 maj 2018 · 215 Inlägg

Tallifjant skrev:
Det var inte lite med flakes de. Kommer bli bra, det är jag övertygad om!

Nä det kan man lugnt ta o säga xD Det får man hoppas (y)

BMW E30 "Postis" (1989)
Nissan S14 200sx "Cookie" (1997)
robin_civic
9 maj 2018 · 1 391 Inlägg

ja då lyckades du XD

Meeee
Honda Civic EK4 "EK2420" (2000)
Honda Civic "MB3" (2000)
s14babe
15 maj 2018 · 215 Inlägg

robin_civic skrev:
ja då lyckades du XD

Haha javisst! Kul att stöta på dig I helgen big_smile

Nissan S14 200sx "Cookie" (1997)
BMW E30 "Postis" (1989)
robin_civic
15 maj 2018 · 1 391 Inlägg

Jaaa det vart ju heltrevligt smile

Meeee
Honda Civic EK4 "EK2420" (2000)
Honda Civic "MB3" (2000)
s14babe
15 maj 2018 · 215 Inlägg

Tja på er! Lite mer jobb har gjorts I garaget tro det eller ej. Inte haft möjlighet till att skruva på bilen under långledigheten så kör jag järnet efter jobbet smile
För tillfället håller jag på att klura lite på elschemat för gamla elen och hur jag vill dra om det smile Sålla bort och parkera det som inte behövs längre osv.. Det tar lite tid men det är viktigt att det blir bra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-21f45e524ed7c1e333e1f694db3f7d69.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-dfc77c58bc57a71e180fd24cd7eedd0f.jpg
Notera att man varit lite lat och lämpat kvar en stump från tidigare ljud-dragning xD Den var klippt vid främre delen av coupémattan och slutade bara en meter längre bak, även där avklippt haha.https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-4112570ae053f0fe451322d797c08487.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-fc19555d6aae59d60615cebbb711742d.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-48c3e91056c5933386083c1786d90497.jpg
Fick bli en rengöring av mattan när man ändå ska dra lite ledningar smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-9afb43046fc37afad3b0994560707b1b.jpg
Någon har visst knackat asfaltsmattor på Nissan för det var lite rensat under mattan kunde man se ^^ https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-70bd209aaa65e332ae095a9c69675be3.jpgurl=https://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=217105&image=2697962]https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-31ac3cabe8b758ac0574e1dfe2cd40d5.jpg[/url]
Provpassat fronten för första gången, det var Inga större problem att montera den vilket var super skönt! Härligt med riktiga grejer smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-485eb4437f984cc0751b25e534d46d70.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-8d2eb14077f7701dd05a20deccf6fa35.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-3b16d80c5fcac1e14b24df932440aa3b.jpg Hittar ingen läpp som ska passa på 'vertex' men är det någon som har tips på vart jag kan hitta det så får ni jätte gärna kontakta mig! Fälgarna ska även dem bytas. Men är dock inte lika prioriterat så jag får helt enkelt beställa I sommar istället smile Det löser nog Far East Factory (y)

Fick hem två paket igår från FR-sport och Badassparts. Tänkte uppdatera om det i nästa inlägg!

Nissan S14 200sx "Cookie" (1997)
BMW E30 "Postis" (1989)
robin_civic
15 maj 2018 · 1 391 Inlägg

jäklar så roligt big_smile lycka till med kabelhärvan!

Meeee
Honda Civic "MB3" (2000)
Honda Civic EK4 "EK2420" (2000)
OlleOlaglig 2Fast4You
16 maj 2018 · 499 Inlägg

Gillade verkligen stuket på den där stötfångaren!
Har kikat in på projektet lite då och då men nu började jag följa detta så jag inte missar något, väldigt intressant projekt! big_smile

Ford Sierra 2.0T "Wannabe Cosworth" (1988)
s14babe
18 maj 2018 · 215 Inlägg

robin_civic skrev:
jäklar så roligt big_smile lycka till med kabelhärvan!

Tack det lär behövas! ^^ En ordentlig bok för hela el-schemat hade underlättat istället för att behöva googla hela tiden men man får ju göra det bästa av situationen.. xD

Nissan S14 200sx "Cookie" (1997)
BMW E30 "Postis" (1989)
s14babe
22 maj 2018 · 215 Inlägg

OlleOlaglig skrev:
Gillade verkligen stuket på den där stötfångaren!
Har kikat in på projektet lite då och då men nu började jag följa detta så jag inte missar något, väldigt intressant projekt! big_smile

Tack! Ja det var en självklarhet att köra på vertex efter att ha sökt runt I X antal månader smile
Kul att du vill följa! Hoppas man inte gör dig besviken (y)

Nissan S14 200sx "Cookie" (1997)
BMW E30 "Postis" (1989)
s14babe
22 maj 2018 · 215 Inlägg

Tja på er!Det blev lite flakes på ventilkåpan, krängningshämmare och brackets också..
Allt  lackades först svart och därefter blev det lite effekt ditsatt samt klarlack ovanpå smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-fe1187f1c5ef45a69d59314f523e0ded.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-337245e1b03c289e552ead870c2e5d16.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-d21e58cfa4432e1cbaba7f62ac177e65.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-3c144923b5d75e3e05d36eaa4a549587.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-bd9c2bbd611d92ccb46f56e0d3d77fe3.jpg

Börjat montera ihop motorn nu, beställde somsagt hem lite från fr-sport varav ett av paketen innehöll tomei kammar med 256 duration. Vilket gör att jag inte behöver byta ventilfjädrar eller dylikt utan kan I princip drop them in smile https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-f068141dab1eeb7a94b707d8dd90765b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-10756b1e3664db22764684f3dd030515.jpg
Har Inga bilder på dem men får fixa med detta efter jobbet. Har demonterat mina gamla kammar från kamdreven och dragit åt kamdreven på tomeikammarna, de va ju kul o dra moment på dem sittandes i skruvstäd ^^ nästan så man drar med sig bordet haha..

Fick även hem ett ytterliggare paket från badassparts med topplocksbult, eftersom jag kör med oem head gasket så blir det oem på dem med. Men det tråkiga var att jag saknade en bricka som ska ligga under så för tillfället gråter jag då det inte verkar vara det lättaste att hitta en m11 bricka med 3,2mm tjocklek. Ska visst passa bade ca18,sr2,rb20 & rb25 om jag inte läste fel. Men dem kunde nog fixa hem från Nissan fast då skulle det ta upp till 5-7 dagar innan den var hemma. Men det blir väl så jag får lösa det om jag inte har någon snäll människa i närheten som kan skicka en. För när jag skulle öppna ett brev skickat från en som hade brickor liggandes  hemma i förra veckan så var brevet tomt ^^ annar skulle topp och block vara ihop vid det här laget.. kul va?!

men vi får väl låtsas att det sitter ihop, jag har dragit dem andra till anliggning så det bara är till o dra moment sen , så här kmr lite bilder smile https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-3788a453f1cba1d85f70a1adae490b10.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-1bfcbbeb8af5f95769fa62ffb966fdf0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-59ddd47e3cb4bc252c78c08a546358d9.jpg


Och lite bilder när jag provpassa ventilkåpan smile Har även lackat detaljer runtomkring såsom swanneck, insug, bromstrumma osv men jag får slänga in lite bilder på det nästa gång smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-9a1b9090c68fc252b63dda4c072f736e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-1ee3d99bc4e433aae6a7856e3b80994c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-84d44d7053fa32a31901d999db27a839.jpg

Nissan S14 200sx "Cookie" (1997)
BMW E30 "Postis" (1989)
robin_civic
22 maj 2018 · 1 391 Inlägg

Motorn blir ju galet snygg! big_smile

Meeee
Honda Civic EK4 "EK2420" (2000)
Honda Civic "MB3" (2000)
s14babe
24 maj 2018 · 215 Inlägg

robin_civic skrev:
Motorn blir ju galet snygg! big_smile

Ja jag hoppas det nt blir för mkt med flakead ventilkåpa dock xD

Nissan S14 200sx "Cookie" (1997)
BMW E30 "Postis" (1989)
robin_civic
25 maj 2018 · 1 391 Inlägg

det blir nog svinbra! big_smile

Meeee
Honda Civic EK4 "EK2420" (2000)
Honda Civic "MB3" (2000)
s14babe
26 maj 2018 · 215 Inlägg

Hej på er! Jag åkte in till ett ställe i Linköping i veckan som hette momentum. Dem hade ingen bricka men dem hade shimsbrickor så har nu shimsat in under stackars bulten. Det lär nog funka utan problem! Det visar sig annars sen.. för nissan skulle ta lite väl lång tid på sig innan brickan skulle komma hem...
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-d53d8a993a78fb76b2546c578f942e73.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-ed15e9ec4c7180ddc69b19cc5da2f653.jpg

I övrigt så jobbar jag mig vidare med motorn och dens shimsnings tillvägagång. Väldigt speciell konstruktion på sr20 då man shimsar ovanpå ventilerna som sedan ligger under y-vippan. När jag mätte upp shimsen som ska ligga i högra ventilen så skiljde det sig väldigt mycket mellan dem.. upp till 3 tiondelar (0,300) .. det var mått från allt mellan 2,890 till 3,077 vilket innebär att de diffar rätt mycket.. när jag sedan mätte guide shimsen, som ska ligga på vänstra ventilen av dem shims som paras ihop per vipparm, så var dem mycket mer lika och alla låg runt cirka 3,000mm
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-eb25906cca54feb8425e0d421b9deb9c.jpg
Detta innebär att shimsen jag mätte först diffar alldeles för mycket gentemot guide shimsen.. och att några av vipporna i stora hela blivit snedshimsade. Vilket då kan ge mig svaret på varför många av mina gamla vippor såg HEMSKT snedslitna ut.. någon tidigare ägare har alltså slipat ner dem platta shimsen alldeles för mycket så kammen har legat och nött snett mot vippan.. det är helt kaos det här... inge bra alls. https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-8894e07b338c3ae52905ba7b3fea2907.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-549d961136dafb87ddf6c3e136882603.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-02ec241b0e8da0cfaec4e568ecc15c35.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-b474d9214355f99363269521ab190ebf.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-ebaff62b5deaf242cebc899c0b745a75.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-2d4adf903e267f0cc92b26f58bca4673.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-5ce55f67542d964e66223a74c6f24304.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-c1fb611e1f3b13a6ad678e593093b655.jpgTur jag införskaffat mig nya vippor för dem kunde jag inte ha något mer! Så nu för tillfället har jag även kommit i kontakt med en riktig motor entusiast på företaget som förhoppningsvis har lite tips och trix.. jag har iallafall insett att det har vart lite tattigt med motorn.. topplockspackningen skulle vara bytt av förra ägaren men eftersom den gick så pass snabbt igen efter jag köpte den är det ju ett tecken på att något verkligen inte var bra.. jag lär få skaffa nya shims, men först måste jag mäta upp villen storlek jag behöver. Om jag inte väljer o köpa hem en lite "tjockare" för att sedan slipa ner den på magnetbord eller dylikt.. vi får helt enkelt se..
Jag tog mig även jobbet och lufta dem gamla lyftarna.. så dem är nu Good to go! Sen väntar jag på moly assembly lube som kommer hem i nästa vecka. Jag uppdaterar er snart igen smile måste till garaget och fota lite mer! Höres!

Senast redigerat av Satmaran (26 maj 2018)

BMW E30 "Postis" (1989)
Nissan S14 200sx "Cookie" (1997)
K_arlstrom =)
26 maj 2018 · 226 Inlägg

Det där såg ju rätt så hemskt ut!
Tänkte bara tipsa om https://www.amayama.com/en då de än så länge varit bra att ha och göra med, brukar beställa nissan originaldelar därifrån (skylinegrejer brukar inte finnas i lager). Tar oftast 1-2 veckor från beställning tills grejerna är hemma, långsammare än en lokal firma men (för mig) bättre än någon nissan-handlare i sverige som måste ta det genom alla mellanhänder, andra och sista gången jag frågade om någon originaldel så var det 1-6 månader :o

s14babe
29 maj 2018 · 215 Inlägg

K_arlstrom skrev:
Det där såg ju rätt så hemskt ut!
Tänkte bara tipsa om https://www.amayama.com/en då de än så länge varit bra att ha och göra med, brukar beställa nissan originaldelar därifrån (skylinegrejer brukar inte finnas i lager). Tar oftast 1-2 veckor från beställning tills grejerna är hemma, långsammare än en lokal firma men (för mig) bättre än någon nissan-handlare i sverige som måste ta det genom alla mellanhänder, andra och sista gången jag frågade om någon originaldel så var det 1-6 månader :o

Jotack det gör allt så mycket jobbigare ^^ men jag ska absolut ta det med mig o kika in där! Tack så hemskt mycket för tipset!

Nissan S14 200sx "Cookie" (1997)
BMW E30 "Postis" (1989)
s14babe
30 maj 2018 · 215 Inlägg

Tja på er gott folk! Varit iväg hos en kollega igår som har en riktig värsting verkstad.. där kan man verkligen göra allt! bygga en hel motor from scratch om man vill det också big_smile så nu försöker han hjälpa mig att knåpa ihop ett verktyg som jag ska använda mig av för att mäta upp vilken storlek på shims som behövs. Jag satt igårkväll och flummade lite med paint på datorn, tog ett foto från mobilen därav den kassa kvalitén smile Mest för att man ska förstå det lite mer, samt visa hur sr20 konstruktionen på toppen fungerar..
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-c666e62e6eee9dd4ff070d534965f445.jpg
För det räcker inte bara med att montera dit shims som är relativt lika i tjocklek. För det kan somsagt fortfarande diffa mellan höjderna på ventilerna trots renoveringen så därför blir det nu viktigt att man mäter upp ventilerna mellan varandra för att få fram mellanskillnaden med indikatorklocka för att sedan, med hjälp av det verktyget som ska tillverkas. Mäta upp hur mycket vipparmen lyfter från ventilskaftet när vipparmsryggen ligger emot kammnocken. Dem vill enligt beskrivning I FSM, att spelet ska ligga på 0,025 och det går inte heller att få fram med hjälp av ett bladmått... men med indikatorklocka kommer det visa ett mer noggrannt värde..
Att det gjorts en sned shimsning av tidigare ägare har ju då vad efter vad man själv tänker sig ha medfört en sned förslitning på vipparmarna som tillslut brytit sig igenom ythärdningen p.g.a snedbelstning? Därför är det bra att få detta rätt utmätt, vissa jag pratat med ang. sr20 har endast shimsat vilket verkar ha funkat för dem men med denna uträkning kommer man kunna få fram:
1. shimsens exakta tjocklek 
2. hur stor diff det ska vara mellan guide shims & shims.

förhoppningsvis funkar det. Jag har därför lämnat en av mina finaste begagnade vippor till kollegan som nu ska börja fräsa upp så man kan lägga mot indikatorklockan på samma yta som fingret på vipparmen ligger mot shimset/ventilskaftet..

På bakkant av vippan finns ett ´litet squirterhål som går i en liten kanal ner mot lyftarn som lätt kan sättas igen, så det ska jag vara noggrann o se till att det inte gör vid montering smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-b61fd69ea1b06b1f976d5000d55fdea9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-789bcc53a630262994d5febabfd0f045.jpg

Hoppas ni förstår läget och kom gärna med tips o om ni har några övriga funderingar big_smile
Hörs!
/satmaran

Senast redigerat av Satmaran (1 juni 2018)

Nissan S14 200sx "Cookie" (1997)
BMW E30 "Postis" (1989)
s14babe
31 maj 2018 · 215 Inlägg

EDIT!  Del 1 för tillverkning av nya shimsningsverktyget är nu avklarat!
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-118240731aa6ddc8c93aa5f8d9811428.jpg
Tja på er! Långt inlägg här men det är viktigt! Nu har jag fått mer info ang. Specialverktyget som ska tillverkas. Tidigare förstod jag det som att jag kommer till att behöva mäta både ventilerna och med specialverktyget för att få fram rätt siffror men ikke! Det är det bästa med detta bilintresse, att man lär sig nya grejer varje dag, man kan aldrig lära sig för mycket smile Jag personligen har lättare för att lära mig hur saker o ting sker, arbetar och ska göras ifall jag får se det i verkligheten. Praktiskt alltså.
Hursom..
Tack vare detta verktyg så kommer jag direkt få rätt siffror framför mig gällande vilken shimstjocklek jag kommer till att behöva till varje ventil.
Jag såg nu även att det är fel yta jag ritat upp på paint som skulle mätas på kammen!!! Uuups. ^^   man skulle mäta på kammens rygg!!  Inte nocken!! https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-7a929af1924325808be1db2512a4b78b.jpgLåter som man förvirrar folk här men så kan de bli ibland ^^ så om man tittar på min fina paint ritning så ska man tänka sig att nocken ska rotera 180grader.
Sedan mäter man med indikatorklockan på specialvippan där det nu blivit utfräst en plan yta (se bild)
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-2168b2bffeffe149272e56afcbd33ef2.jpg
Specialvippan ligger på hydrauliskalyftaren i bakkant & framtill i ventilskålen UTAN shims. indikatorklockan kommer fästas i en platta som sedan skruvas fast i toppen (håller på att tillverkas just nu och kommer skrivas mer om i del2) När man lagt ann indikatorklockan framtill på utfräsningen av vippan så nollar man klockan. Och sen lyfter du upp vippan i framkant med fingret (låt den fortfarande ligga kvar i bakkant mot lyftaren) så den ligger mot kamaxelns rygg. Då kommer ett värde visa sig som då kommer berätta hur tjock shimset behöver vara som ska ligga i ventilskålen.
Detta kommer att göras på alla ventiler, skrivas upp var för sig vilka värden dem fick sen försöka se om det är några shims jag har hemma som passar eller ifall jag kommer till att behöva beställa hem nya.
Måttet på 0,025mm är ett spel jag måste kolla vidare på så jag förstår det rätt.. men det återstår o se, återkommer när det börjar bli dags smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-a7e0d6fb22ead6c9cfc3e0b3d6ca0bc1.jpg
Fick höra att materialet på vippan var något av det hårdaste han testat att fräsa ..det var duktigt härdat smile men det gick tillslut.. med slipstift..

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-821945aff581f27c4fe0b4212583f71d.jpg
Imorgon är det fredag! Får se vad man får gjort då.. supran ska in för besiktning nu så lite prio på den smile Bjuder på en bild jag tyckte var lite rolig.. xD
hörs!

Senast redigerat av Satmaran (5 juni 2018)

BMW E30 "Postis" (1989)
Nissan S14 200sx "Cookie" (1997)
s14babe
11 juni 2018 · 215 Inlägg

( DEL 2)

Tja på er! I början av förra veckan var jag o kollegan ute för att kolla ifall verktyget skulle fungera enligt planerna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-3e1cf5141d53a4b601ed29ee189ff83b.jpg
Tanken var att fästa en platta i toppen som magnet & klockan skulle sitta på för att minska att saker runtomkring skulle påverka mätningen. Tyvärr skulle det ta allt för lång tid att tillverka så det fick bli ett lite större plattjärn istället att fästa det på smile Som tur är så är kollegan bra på att dokumentera i bilder så här har vi lite från det!

Plattjärn
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-7eac1cf7badbb446abfe9ae7287b9aec.jpg
Klocka & Magnet
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-6910fedc1efe61de1546de1031259650.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-3ceb7049f4d25b185521bd0987dabf0b.jpg

Vi märkte direkt att tanken man haft för att mäta upp allt var bra, men att stången till indikatorklockan var alldeles för kort och skulle göra det svårt för oss att mäta. (Ej den klockan vi använde oss av för att mäta men stången var i ungefärlig storlek till en början) https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-027ff0513e653c7a6caf2be58ec5add0.jpg
Som tur är så har kollegan en hel del möjligheter i verkstan så dagen efter blev det att gänga upp en längre stång och grada av den i nederkant för att få ännu mer exakt värde!
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-f9038c36cf46fb59a76e167cb0ae5864.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-c3dbb29f7427f10cf899416ba5bf51fe.jpg

Därefter så blev det till att åka ut i helgen och börja mäta upp.
Det märktes då att plattjärnet ville röra sig lite så spände fast det med hjälp av bultarna som annars sitter till överfallen.
Det tog lite tid att mäta eftersom att det är första gången och att man får testa sig fram för bästa resultat. Förhoppningsvis kan man tillverka ett riktigt bra shimsningsverktyg till SR20 att använda sig av i framtiden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-ab7fe616c9f8ee990891588260b03e6b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-0ccb8ae6da76f2e9720e5de5b3ef88d5.jpg
Kollegan hade även mätt upp alla vippor på jobbet för att se ifall dem i sig kunde diffa något för att kunna eventuellt kunna lägga vipporna där dem står sig bäst. Den största diffen på vipporna var 0,04 mm. Vilket inte är alls mycket. Minsta låg på 0,01mm.  https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-183407477cc33e237f709faeca2afa28.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-a3ef64b5ac40c2217ef38ee5747afac8.jpg
Efter att ha funderat så det knakat angående spelet på 0,025 mm så har vi nu bådat två kommit fram till att det nog gället spelet mellan ventilerna när man pratar om 0,025. Det spelet finns där för att undvika snedslitning av vippan & för att inte få den att ligga snett pg.a fel shimsning!!

Det visade sig att kamspelet skulle vara noll till mina tomeikammar efter att ha kikat på kamkortet
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-e0c8f7922270be7e1e2c1eb929043471.jpg

Det var så långt jag kommit hittils! Har även demonterat mina bromsar för uppfräschning och lite annat jag tänkte lägga upp på längre fram i veckan smile
Halva toppen är uppmätt så idag efter jobbet ska jag åka ut och ta andra halvan.
Vi hörs!

/ Satmaran

BMW E30 "Postis" (1989)
Nissan S14 200sx "Cookie" (1997)
s14babe
20 juni 2018 · 215 Inlägg

Tja på er gott folk! Som jag tidigare nämnt så demonterade jag bromsoken på bilen för uppfräschning. Köpte hem färg från Foliatec som var 2k smile Färgen jag tänkte testa är - Turkos! https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-9bf831ffac2ddf3a4b3fa22395d9cc42.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-de7d799e673b98bc1eb1f8645e628952.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-dff7b51294c04d3c743e6f4a3e7243a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-630b0e037a53eabf33edc1126cd096b4.jpg
En färg jag tror kan bli väldigt fin tillsammans med en vit bil. Jag la ett lager I förra veckan men väntar nu på att få hem en till burk eftersom jag blandade allt direkt så hade ingen möjlighet till att bättringsmåla då färgen hann härda smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-c5058d5a6af693c5f084f20a47b960cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-ca7b79af04ed6cec4bbe712552d16426.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-680a0a57015fa1889b03548e60aef058.jpg (hade ingen bild här på nya telefonen så tog dump från instagram)

Sen har jag fortsatt arbetet kring shimsningen. Har somsagt mätt upp hur tjocka shimsen behöver vara till varje vippa för att få ett 0 spel till kammen. Men eftersom det kan bli väldigt svårt att hitta shims I dem storlekarna som jag önskar efter uträkning så får man helt enkelt försöka para ihop shims så gott man kan och erkänna för sig själv att jag inte kommer kunna få 0 spel till kammen. Det kommer somsagt ändå den hydrauliska lyftaren att sköta så fort motorn fått in oljetryck då den reglerar sig därefter. Det viktigaste jag ska kolla efter istället är att inte shimsningen blir så sned som den blivit tidigare. Eftersom det spelet jag grubblat på som var 0,025 är en väldigt liten diff.https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-aa946c9f401f0c80fd5ef236b2be9ed2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-e7f84fb922f45671dcb9d108bc6dac9d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-7ab393c6fcf587cb12cf7c9862862e48.jpg
Som ni ser nedan så saknas en platt shims, vilket jag kommer till att köpa in efter jag parat ihop dem befintliga
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-cd888350343acfc058e8bbd86fca16c3.jpg
Som ni ser här nedan så har jag skrivit upp en tabell på vad för shims som önskas på respektive avgas & insugssida samt avgas & insugsventil.
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-9b305d8d98d5d36f4795f471de95e976.jpg

Jag kontrollmätte även shimsen en gång till så att jag nu kan para ihop dem enligt min tabell på motorn.

Jag tänkte även införskaffa mig ett nytt grenrör I rostfritt, wastegate med screampipe men vi får se mer om det längre fram smile Behöver även införskaffa mig oljetemp & oljetryck givare till sprutet. Får nog ta ett snack med MaxxECU o se vad dem rekommenderar smile Kommer beställa grejer tillsammans med shims då jag tror att det kan finnas vissa shims jag inte kan använda igen. Kanske spar lite på frakten när jag ändå är igång wink Eller så får jag kolla ifall jag har någon polare I krokarna som ruvar på shims där hemma..

Senast redigerat av Satmaran (20 juni 2018)

Nissan S14 200sx "Cookie" (1997)
BMW E30 "Postis" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang