Nya Besiktningsregler - 14 månader trots körförbud?

Shaf
22 maj 2018 · 122 Inlägg

Hej,

Tänkte ringa transportstyrelsen men kollar här först om någon annan haft samma fundering och kanske kan bespara mig en evig telefonkö.

Hade sista besiktningsdatum slutet Mars. Väntade med att ställa på tills slutet på April, och fick då 2 veckors föreläggande. I mitten på Maj gick alltså föreläggande ut och bilen fick körförbud.

Den 20e Maj ändrades reglerna till 14 månader sedan sista godkända besiktningen.

Borde då inte min senaste godkända besiktning vara det som gäller (Juli 2017), och räkna 14 månader från det datumet? Det gamla regelverket gäller ju inte längre, precis som med alla som riskerade att få körförbud pga att de besiktigat i feb-mars förra året?

Är det fler som stött på detta problem? Annars får jag helt enkelt ringa och föra en diskussion med transportstyrelsen.

Muttley
22 maj 2018 ·
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 maj 2018 · 14 049 Inlägg

Shaf skrev:
Hej,

Tänkte ringa transportstyrelsen men kollar här först om någon annan haft samma fundering och kanske kan bespara mig en evig telefonkö.

Hade sista besiktningsdatum slutet Mars. Väntade med att ställa på tills slutet på April, och fick då 2 veckors föreläggande. I mitten på Maj gick alltså föreläggande ut och bilen fick körförbud.

Den 20e Maj ändrades reglerna till 14 månader sedan sista godkända besiktningen.

Borde då inte min senaste godkända besiktning vara det som gäller (Juli 2017), och räkna 14 månader från det datumet? Det gamla regelverket gäller ju inte längre, precis som med alla som riskerade att få körförbud pga att de besiktigat i feb-mars förra året?

Är det fler som stött på detta problem? Annars får jag helt enkelt ringa och föra en diskussion med transportstyrelsen.

Den som besiktade i feb 2017 så är det ju 15 månader fram till nu.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Shaf
23 maj 2018 · 122 Inlägg

Vettemannen skrev:
Den som besiktade i feb 2017 så är det ju 15 månader fram till nu.

/Benny

Precis,  tog det mer som ett exempel på hur stökigt regeländringen gjort de för vissa. De fick alltså körförbud om de inte besiktigade tidigare än sin normala inställelseperiod i år.

Men jag kan tycka att jag som besiktigade i Juni 2017 borde få den nya 14 månadersregeln, och därför inte kräva besiktning förens Augusti 2018.

Får helt enkelt ringa och reda ut detta.

Evildan
23 maj 2018 ·
torsen
23 maj 2018 · 7 236 Inlägg

Nääästan o t, och lite trist!
Men en av mina bilar, en liten cab med "etta", måste in under vinterperioden numera.
Har inte vinterdäck till "sommarbilen".
Kan jag "flytta" inställelseperioden genom att vänta med att besikta till maj eller slutet på april?
Att bilen blir stående med körförbud p g a utebliven besiktning besvärar mig inte eftersom jag inte brukar börja använda den förrän i maj eller slutet på april.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 maj 2018 · 13 742 Inlägg

torsen skrev:
Nääästan o t, och lite trist!
Men en av mina bilar, en liten cab med "etta", måste in under vinterperioden numera.
Har inte vinterdäck till "sommarbilen".
Kan jag "flytta" inställelseperioden genom att vänta med att besikta till maj eller slutet på april?
Att bilen blir stående med körförbud p g a utebliven besiktning besvärar mig inte eftersom jag inte brukar börja använda den förrän i maj eller slutet på april.

Du kan bes exakt när du vill.     Väljer du att bes efter 5månader så får du 14månader tills den måste vara Besiktad...  Förövrigt måste du inte ha vinterdäck när du bes på vintern

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang