Köpråd - pålitlig och kul bil under 60 000kr

jojjoalex
23 maj 2018 · 14 Inlägg

Hej!

Jag har i lite mer än ett år ägt en Peugeot 206 GTi som min första bil. Denna bil tycker jag mycket om, men har kostat mig mycket i reparationer p.g.a. kass fransk kvalitet.
Därför undrar jag:

Har ni några tips på en ny bil till mig?
Jag vill ha en bil som:
-Är en mindre bil/halvkombi/sedan/småbil
-Ska vara pålitlig. T.ex. inga kända fel som BMW´s kamkedjeproblem eller Volkswagens TSI-motorer.
-Ska kosta under 60 000 kr (utan att den ska ha behövt gå mer än ca 15 000 mil och vara sönderkörd)
-Ska vara åtminstonde lite sportig och rolig att köra. Ingen liten motor med under 130 hk.

Finns det ens några bilar som passar mina krav? Har letat ett tag nu men inte hittat något som jag riktigt gillar...
Har ni några tips? smile

Evildan
23 maj 2018 ·

Civic 1.8

xXSammy
23 maj 2018 · 6 566 Inlägg

Ford Fiesta ST

De/Dem
jojjoalex
24 maj 2018 · 14 Inlägg

xXSammy skrev:
Ford Fiesta ST

Yes, denna bil har jag tänkt på en hel del. Verkar riktigt kul.
Men är det inte så att Ford Fiesta anses vara en rättså gubbig/tantig bil? Det är iaf den uppfattningen jag fått. Man vill liksom inte säga till folk att man kör en Ford Fiesta... wink

Easterlily
24 maj 2018 · 40 Inlägg

jojjoalex skrev:

xXSammy skrev:
Ford Fiesta ST

Yes, denna bil har jag tänkt på en hel del. Verkar riktigt kul.
Men är det inte så att Ford Fiesta anses vara en rättså gubbig/tantig bil? Det är iaf den uppfattningen jag fått. Man vill liksom inte säga till folk att man kör en Ford Fiesta... wink

Ford Fiesta ST är ju en av dagens bästa rallybilar så att den skulle klassas som tantig har jag svårt att tänka mig. Tantiga bilar är ju snarare Ford Ka, Nissan Micra, Toyota Aygo eller valfri bil från Top Gear säsong 6 avsnitt 4 ("The mom challenge") smile

Har kört mycket Fiesta både 2002 och 2016 årsmodell, och kan säga att den senare utav de känns riktigt prisvärd och är otroligt pigg för att ha en liten 1L motor. Fords EcoBoost är riktigt effektiv och ger bra med tryck även i låga varv. Tror dock att det blir svårt att hitta denna motorn inom din prisklass men man kanske kan göra fynd.

Annars har du ju BMW 1-serie som ofta är bakhjulsdrivna och upplevs rätt sportiga. Ganska lätt att hitta större och starkare motorer på dessa också, främst då de som köper BMW ofta är ute efter lite krut. De finns i mångfald i din prisklass, dock är det extra viktigt att kolla skicket på bilarna då många tokkör med bilarna.

Kolla denna:
https://www.wayke.se/objekt/a558b3b1-ee … hk-manuell
Eller denna:
https://www.wayke.se/objekt/c92198a1-5d … il-manuell

Tänk på att bilarna är lätta så 115HK och 150Nm kan göra rätt mycket ändå.

Skoda Octavia "VRS" (2015)
Evildan
24 maj 2018 ·

Mazda 3 MPS

Evildan
24 maj 2018 ·

Porsche 924 944

Juggen1988
24 maj 2018 · 161 Inlägg

Strax över ditt mil/priskrav men Civic Type R kanske?

https://www.blocket.se/lund/Honda_Civic … 16&w=3

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
jojjoalex
25 maj 2018 · 14 Inlägg

Easterlily skrev:

jojjoalex skrev:

xXSammy skrev:
Ford Fiesta ST

Yes, denna bil har jag tänkt på en hel del. Verkar riktigt kul.
Men är det inte så att Ford Fiesta anses vara en rättså gubbig/tantig bil? Det är iaf den uppfattningen jag fått. Man vill liksom inte säga till folk att man kör en Ford Fiesta... wink

Ford Fiesta ST är ju en av dagens bästa rallybilar så att den skulle klassas som tantig har jag svårt att tänka mig. Tantiga bilar är ju snarare Ford Ka, Nissan Micra, Toyota Aygo eller valfri bil från Top Gear säsong 6 avsnitt 4 ("The mom challenge") smile

Har kört mycket Fiesta både 2002 och 2016 årsmodell, och kan säga att den senare utav de känns riktigt prisvärd och är otroligt pigg för att ha en liten 1L motor. Fords EcoBoost är riktigt effektiv och ger bra med tryck även i låga varv. Tror dock att det blir svårt att hitta denna motorn inom din prisklass men man kanske kan göra fynd.

Annars har du ju BMW 1-serie som ofta är bakhjulsdrivna och upplevs rätt sportiga. Ganska lätt att hitta större och starkare motorer på dessa också, främst då de som köper BMW ofta är ute efter lite krut. De finns i mångfald i din prisklass, dock är det extra viktigt att kolla skicket på bilarna då många tokkör med bilarna.

Kolla denna:
https://www.wayke.se/objekt/a558b3b1-ee … hk-manuell
Eller denna:
https://www.wayke.se/objekt/c92198a1-5d … il-manuell

Tänk på att bilarna är lätta så 115HK och 150Nm kan göra rätt mycket ändå.

BMW 1-serien har jag tittat mycket på. Dock är jag lite rädd för att köpa en 1 serie med n46 eller n47 motorn (vilket nästan alla 1-serie har) p.g.a. det kända problemet med kamkedjeras. Vill inte riskera något sådant då det skulle sätta stora spår i plånboken... Men tack för tipset ändå!

jojjoalex
25 maj 2018 · 14 Inlägg

Juggen1988 skrev:
Strax över ditt mil/priskrav men Civic Type R kanske?

https://www.blocket.se/lund/Honda_Civic … 16&w=3

Oj! Denna har jag missat. Ett riktigt bra tips som jag ska titta närmare på. Nära mig också! Tack!

jojjoalex
25 maj 2018 · 14 Inlägg

Tänker dock på miltal. Bör jag vara rädd att köpa en t.ex. Civic Type R som gått mer än 15 000 mil? Kanske är buskörd tänker jag? Finns det risk att motorn är slutkörd om den har körts hårt?

Juggen1988
25 maj 2018 · 161 Inlägg

jojjoalex skrev:
Tänker dock på miltal. Bör jag vara rädd att köpa en t.ex. Civic Type R som gått mer än 15 000 mil? Kanske är buskörd tänker jag? Finns det risk att motorn är slutkörd om den har körts hårt?

Med sådana bilar får du räkna med att den är någorlunda buskörd. Dock är det ändå en Honda, om den är servad som den ska bör den hålla bra.

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
jojjoalex
25 maj 2018 · 14 Inlägg

Juggen1988 skrev:

jojjoalex skrev:
Tänker dock på miltal. Bör jag vara rädd att köpa en t.ex. Civic Type R som gått mer än 15 000 mil? Kanske är buskörd tänker jag? Finns det risk att motorn är slutkörd om den har körts hårt?

Med sådana bilar får du räkna med att den är någorlunda buskörd. Dock är det ändå en Honda, om den är servad som den ska bör den hålla bra.

Yes. Har hört att motorras på en Honda är extremt ovanligt. Japanare verkar veta hur man gör en bra och tålig motor smile

jojjoalex
10 augusti 2022 · 14 Inlägg

Läste denna gamla tråden nu efter ett långt avbrott med forumet. Det blev precis som tipsat en Civic Type R som jag nu har ägt i 4 år. Vilket bra tips! Inte riktigt under 60 000 men nästan 😉

Är mycket nöjd som man ser på min avsaknad av foruminlägg. Har inte haft ett enda problem 🙂

Noobnisse
10 augusti 2022 · 181 Inlägg

jojjoalex skrev:
Läste denna gamla tråden nu efter ett långt avbrott med forumet. Det blev precis som tipsat en Civic Type R som jag nu har ägt i 4 år. Vilket bra tips! Inte riktigt under 60 000 men nästan 😉

Är mycket nöjd som man ser på min avsaknad av foruminlägg. Har inte haft ett enda problem 🙂

Kul med uppdatering! Du kan också trösta dig med att billigaste Type R på blocket just nu kostar 65 000 så något värdetapp att tala om har inte uppstått hehe.

jojjoalex
10 augusti 2022 · 14 Inlägg

Noobnisse skrev:

jojjoalex skrev:
Läste denna gamla tråden nu efter ett långt avbrott med forumet. Det blev precis som tipsat en Civic Type R som jag nu har ägt i 4 år. Vilket bra tips! Inte riktigt under 60 000 men nästan 😉

Är mycket nöjd som man ser på min avsaknad av foruminlägg. Har inte haft ett enda problem 🙂

Kul med uppdatering! Du kan också trösta dig med att billigaste Type R på blocket just nu kostar 65 000 så något värdetapp att tala om har inte uppstått hehe.

Nej det är en riktigt trevlig bonus. Sen är alla bilar dyrare nu pga brist på nytt så kanske inte 100% korrekt. Men den har inte gått ner mycket i alla fall 🙂

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang