Biltema dieselvarvräknare i VW LT31

Mattman Gammal och grinig
24 maj 2018 · 362 Inlägg

Hej!

Har lite problem med en varvräknare i min LT. Bussen är en -82 med en 2.4D, mer eller mindre en D24 helt enkelt. Det fanns ingen varvräknare original. Det fanns inte heller något W-uttag på generatorn. Jag löste detta genom att dra en egen tåte från en av faserna på generatorn, standard förfarande när det inte finns ett färdigt W-uttag.

Jag får signal till varvräknaren och den visar ett stadigt varvtal, svarar även på gas etc. Men även med varvräknaren kalibrerad till sitt lägsta läge så hamnar tomgången på 1700 varv. Standard varvtal borde visa 800+-100.

Jag testade att lägga på ett 5K ohm motstånd på signalen från generatorn, vilket gjorde absolut noll skillnad.

Hur gör jag nu?

Senast redigerat av Mattman (24 maj 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Man blir inte klok på om reala värdet är 800 eller 1700..
Menar du att varvräknaren visar fel ?
Är varvräknare ett behov på den kärran?

Senast redigerat av chanstagarn (24 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Mattman Gammal och grinig
24 maj 2018 · 362 Inlägg

Standard tomgång är 800 på den motorn, mätaren visar som lägst 1700, även om jag vrider trimpoten i botten. Och jag hade helt klart märkt om bilen låg på 1700 varv på tomgång.

Om varvräknare är ett behov är en konstig fråga, är den ett behov i någon bil egentligen?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Jag funderar på om det inte är så att du får topparna från 2 dioder..
Alltså att det är 850 varv och värdet från 2 dioder beroende på hur du anslutit..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Mattman Gammal och grinig
24 maj 2018 · 362 Inlägg

Hmm, det kan ligga något i det. Det är en enkel ledare fastlindad på en av dom 3 faserna i generatorn. Den plockar då upp en signal per varv, precis som ett W-uttag.

Kan det vara det faktum att den är lindad 2-3 varv runt fasen ge falska signaler? Alternativet är ju att bara löda den längst med ledaren så att säga. Låter som att jag kommer få riva isär generatorn en gång till...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang