Tips inför uppkörning B96

mb_pucken
24 maj 2018 · 5 082 Inlägg

Hej!
Börjar närma sig en privat uppkörning för B96 och letar därför tips och annat nyttigt jag behöver veta och kanske har missat osv angående säkerhetskontrollen och körning osv.
Behöver även lite info kring ecodriving som man tydligen lär göra nu för tiden wink

Någon som nyligen kört upp för denna behörighet eller rentav BE som kan ge lite tips eller varför inte läsvärda länkar smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Mack Forum- och sitemoderator
24 maj 2018 · 26 097 Inlägg

Vad är B96?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 maj 2018 · 17 345 Inlägg

Tydligen får man inte släpa runt på vad som helst som vi får göra Mack.

Utökad B-behörighet (Körprov B96)

Körkortsbehörigheten utökad B är egentligen en variant av det vanliga B-körkortet. Samma förutsättningar gäller, med den skillnaden att du har rätt att dra en släpvagn som väger mer än 750 kg i totalvikt, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 4250 kg.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
24 maj 2018 · 26 097 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tydligen får man inte släpa runt på vad som helst som vi får göra Mack.

Utökad B-behörighet (Körprov B96)

Körkortsbehörigheten utökad B är egentligen en variant av det vanliga B-körkortet. Samma förutsättningar gäller, med den skillnaden att du har rätt att dra en släpvagn som väger mer än 750 kg i totalvikt, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 4250 kg.

Aha..hade det stått just utökad B-behörighet så hade jag förstått direkt, haha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 maj 2018 · 13 983 Inlägg

Mack skrev:

Hybrid_ skrev:
Tydligen får man inte släpa runt på vad som helst som vi får göra Mack.

Utökad B-behörighet (Körprov B96)

Körkortsbehörigheten utökad B är egentligen en variant av det vanliga B-körkortet. Samma förutsättningar gäller, med den skillnaden att du har rätt att dra en släpvagn som väger mer än 750 kg i totalvikt, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 4250 kg.

Aha..hade det stått just utökad B-behörighet så hade jag förstått direkt, haha.

Haha! Jag med.
Är det någon som vet hur stor skillnad det är på att ta B96 mot BE?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
mb_pucken
24 maj 2018 · 5 082 Inlägg

Kanske skulle skrivit med utökat b eller liknande :-) har nog bara läst runt och letat uppkörningstider så mycket att B96 sitter i hjärnan :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mb_pucken
24 maj 2018 · 5 082 Inlägg

Vettemannen skrev:

Mack skrev:

Hybrid_ skrev:
Tydligen får man inte släpa runt på vad som helst som vi får göra Mack.

Utökad B-behörighet (Körprov B96)

Körkortsbehörigheten utökad B är egentligen en variant av det vanliga B-körkortet. Samma förutsättningar gäller, med den skillnaden att du har rätt att dra en släpvagn som väger mer än 750 kg i totalvikt, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 4250 kg.

Aha..hade det stått just utökad B-behörighet så hade jag förstått direkt, haha.

Haha! Jag med.
Är det någon som vet hur stor skillnad det är på att ta B96 mot BE?

/Benny

Störta skillnaden är att totalvikter fortfarande är det som gäller och inte aktuella vikten på släpet som vid BE samt att tågvikten ej får överstiga 4250kg.

Senast redigerat av mb_pucken (24 maj 2018)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 maj 2018 · 13 983 Inlägg

mb_pucken skrev:

Vettemannen skrev:

Mack skrev:

Aha..hade det stått just utökad B-behörighet så hade jag förstått direkt, haha.

Haha! Jag med.
Är det någon som vet hur stor skillnad det är på att ta B96 mot BE?

/Benny

Störta skillnaden är att totalvikter fortfarande är det som gäller och inte aktuella vikten på släpet som vid BE.

Okay, tack!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
mb_pucken
27 juni 2018 · 5 082 Inlägg

Uppdaterar lite här så någon annan kanske kan få något tips smile
Nu är uppkörningen utförd och godkänd efter dagens körprov. Provet utfördes i Uppsala vilket ej var optimalt ställe för en lantis som mig med cyklister och jävulskap...

Började dagen med att sova över så blev lite stressigt men trotts att vi körde fel och fick krångla lite så kom vi i tid.
Började med att fylla i ett formulär tillsammans med kontrollanten där man fick svara på om man körde automat eller manuell och även legitimera sig.
Vi gick sedan ut till bil och vagn där jag presenterade min chaufför och mitt ekipage. Fick börja med att gå igenom reggbevis och förklara vikter och sedan med att koppla isär bil och släp då testet startar med bilen parkerad bakom eller bredvid vagnen.
Fick instruktioner på vilken säkerhetskontroll som skulle göras osv.
Jag fick sedan koppla ihop bil och släp och trotts att jag backade lite snett så gick detta bra, vid ihopkoppling så kontrollerade jag kopplingsanordningen genom att veva upp bilen och släpet med hjälp av stödhjul, sedan kopplades katastrofwiren och kontrollerades efter skador, samma sak med kontakten.
Sedan utfördes säkerhetskontrollen men belysning däck osv.
Gjorde enligt följande, blinka vänster och kontrollerade belysning på bil så inte halljuset bländande. Detta trotts att det ej ingick i kontrollen jag fått order om. Jag kontrollerade sedan främre belysning på vagnen
Gick sedan vidare för att kontrollera däck och fälg och sedan belysningen bak på vänster sida.
Sedan gjordes andra sidan med blinkers åt höger och fick då även förklara lastindex och c-klassade däck samt vart man hittar information om vilka däck vagnen skulle ha, vilket står i registreringsbeviset. Kontrollerade även att vagnen satt ihop och luckor samt fönster var stängda. Även bromsljuet kontrollerades men hjälp av kontrollanten. Bad honom trycka på pedalen men eftersom han också ville se så trampade jag, kommenterade dock lite komiskt att jag hoppades att han ej ljög om funktionen eftersom det var jag som kör.
När detta var klart så kontrollerades lasten och jag hade förberett med en lista på vilka saker/last jag hade i vagnen och vad dessa vägde. Sammanlagt 124kg vilket är strax över halva maxlasten på min husvagn. Den ska vid provtillfället vara lastad med minst halva maxlasten.
Sedan skulle bromsar kontrolleras, började med handbromsen genom att dra i handbromsen på släpet och försöka köra framåt. Detta gick ej. Vilket är ok.
Sedan kontrollerades påskjutsbroms genom att jag först mätte längden på dragstången för att sedan köra framåt och tvärnita, Dells ska det ej smälla av att bromsen går ihop och sedan ska påskjutsbromsen ej gå ihop mera än 3/4 vilket den ej gjorde vilket jag snabbt kunde mäta mig till då slaget på min broms är 50mm och längden efter bromsning minskat med 10mm. Detta förklarade jag för kontrollanten.
Sedan fick jag bedöma utifrån min kontroll huruvida ekipaget var trafiksäkert, passade då även på att påvisa brister jag hittat och åtgärd. I mitt fall ett sprucket glas till sidomarkeringen. Men eftersom det ej kunde lysa fel färg så ansåg jag att det var ok men bör bytas.

Sedan bar det av för körning.
Körningen tog ca 35min började med en trafikerad mindre gata inne i stan där det fanns oskyddade trafikanter samt var relativt trångt och övergångsställen.
Var tydlig men att svära över cyklister vilket gav mig en anledningen till att köra extra försiktigt. Vi passerade även en del rondeller och trafikljus där det fanns flera filer. Jag var noga med att inte fega i korsningar och rondeller utan visade på att jag viste att jag han ut och inte var osäker.
Sen bar det ut på landsväg där jag fick köra några kilometer för att sedan hamna på ett industriområde.
Här kom manöverprovet vilket var att på av kontrollanten utsedd plats backa runt ett hörn och vända. Fick efter backning runt hörnet backa rakt till angiven punkt. Glömde dock först att använda blinkers men kom på mig fort vilket jag påpekade att jag viste att blinkers skulle användas.
Sedan begav vi oss tillbaka till utgångspunkten och trotts att jag missade en högerregel så blev testet godkänt. Körde dock sakta och visade tydligt att jag letade efter skylten för väjningsplikt.

Efter provet så skall släp kopplas bort men eftersom jag fick börja med det så var detta redan utfört.
Vi gick sedan igenom provet och han frågade hur det hade gått och jag talade om vad jag tyckte jag missat, tex att jag i en skymd korsning blev stående mer släpet på ett övergångsställe och att jag missade en högerregel. Kontrollanten svarade med att det gick bra trotts detta så jag klart och tydligt visat att jag gjort fel och viste vad som gäller.
Fick sedan reda på att provet var godkänt..

https://m.youtube.com/watch?v=C3Dv7DqneeM
Hoppas länken funkar, använde mig av denna säkerhetskontroll.

https://www.trafikverket.se/korkort/kor … rprov-b96/
Pluggade på informationen från transportstyrelsen och även däck, lastviketvoch kultryck då frågor om detta kan komma.

Summering, ha alla papper i ordning, reggbevis osv.
Lista över last osv ger pluspoäng wink
Kör försiktigt men uppträd inte osäker och rädd. Ta för dig i trafiken utan att skapa risker.
Prata som att du faktiskt vet vad du pratar om även om du inte har stenkoll wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-a883efc596dca3cda7c26d8d5f9edfd4.jpg

Senast redigerat av mb_pucken (27 juni 2018)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Mack Forum- och sitemoderator
27 juni 2018 · 26 097 Inlägg

Grattis!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juni 2018 · 17 345 Inlägg

Undrar varför kontrollanten ville veta om du körde manuell eller automat?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zemet
27 juni 2018 · 4 014 Inlägg

Grattis och bra med feedback så nästa person med tillgång till google kan läsa detta:)

Men varför tog du B96 istället för BE?

Lika mycket jobb och typ samma pris för BE men mycket mer användbart? Eller har jag missat något?

granadadr
27 juni 2018 · 7 261 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Undrar varför kontrollanten ville veta om du körde manuell eller automat?

idag så får man BARA köra autb96 om man kör upp med aut,, förr kvittade det,, meo är som med vanligt b kort,, kör man upp med aut står det i behörigheten och man får ej köra manuell,, skitdumt men så är det

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
granadadr
27 juni 2018 · 7 261 Inlägg

zemet skrev:
Grattis och bra med feedback så nästa person med tillgång till google kan läsa detta:)

Men varför tog du B96 istället för BE?

Lika mycket jobb och typ samma pris för BE men mycket mer användbart? Eller har jag missat något?

naj lättare iom man slipper teorin,,  och lite dyrare med BE. hur mkt det skiljer kan jag ej svara på,

zemet
27 juni 2018 · 4 014 Inlägg

granadadr skrev:

zemet skrev:
Grattis och bra med feedback så nästa person med tillgång till google kan läsa detta:)

Men varför tog du B96 istället för BE?

Lika mycket jobb och typ samma pris för BE men mycket mer användbart? Eller har jag missat något?

naj lättare iom man slipper teorin,,  och lite dyrare med BE. hur mkt det skiljer kan jag ej svara på,

Jaha man slipper teorin, tack för förklaringen:)

mb_pucken
27 juni 2018 · 5 082 Inlägg

Är bara uppkörning som behöver göras :-) kostar 800kr.
Planen är be men pga ventetider på över 6 månader så blev det utökat då jag ej får dra min husvagn på b kort med mercan :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
granadadr
27 juni 2018 · 7 261 Inlägg

mb_pucken skrev:
Är bara uppkörning som behöver göras :-) kostar 800kr.
Planen är be men pga ventetider på över 6 månader så blev det utökat då jag ej får dra min husvagn på b kort med mercan :-)

man klarar sig LÅNGT på B96,, ex jag har Be,, men bilen får ju endå bara dra 2000kg  å dem flesta personbilar idag får ju inte ens dra det,, wink

zemet
28 juni 2018 · 4 014 Inlägg

granadadr skrev:

mb_pucken skrev:
Är bara uppkörning som behöver göras :-) kostar 800kr.
Planen är be men pga ventetider på över 6 månader så blev det utökat då jag ej får dra min husvagn på b kort med mercan :-)

man klarar sig LÅNGT på B96,, ex jag har Be,, men bilen får ju endå bara dra 2000kg  å dem flesta personbilar idag får ju inte ens dra det,, wink

Jag tror dem riktigt stora fördelarna med BE kommer när man kör olagligt.

När man varit och hämtat ett lass grus tex. Blir jävligt snabbt olagligt tungt då.

En bekant blev stoppad och hon miste sitt körkort pga olovling körning eftersom det var så tungt.

Jag som har BE hade i samma situation dock bara fått böter för överlass om jag förstått det hela rätt:)

zemet
28 juni 2018 · 4 014 Inlägg

mb_pucken skrev:
Är bara uppkörning som behöver göras :-) kostar 800kr.
Planen är be men pga ventetider på över 6 månader så blev det utökat då jag ej får dra min husvagn på b kort med mercan :-)

Ja då var det ju betydligt smidigare och enklare än BE.

Rekomenderar dock alla som drar släp att ta BE då det varken är svårt eller speciellt dyrt:)

mb_pucken
28 juni 2018 · 5 082 Inlägg

granadadr skrev:

mb_pucken skrev:
Är bara uppkörning som behöver göras :-) kostar 800kr.
Planen är be men pga ventetider på över 6 månader så blev det utökat då jag ej får dra min husvagn på b kort med mercan :-)

man klarar sig LÅNGT på B96,, ex jag har Be,, men bilen får ju endå bara dra 2000kg  å dem flesta personbilar idag får ju inte ens dra det,, wink

Precis. Får bara dra 1500kg med mercan trots B96. På b får jag dra 1295kg. Totalvikten på min vagn är 1300kg..

Be har ju fördelen att det går på aktuella vikten på släpet och inte Totalvikten likt b och b96 :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang