Volvo XC70 Accelererar väldigt långsamt - PROBLEM LÖST.

Letsfeast
24 maj 2018 · 7 Inlägg

Hello!

Har ägt vår Volvo XC70 D5 i snart ett år och den har alltid fungerat felfritt! Tills häromdagen... Bilen gick som den skulle tills jag stannade till vid ett rödljus, när jag sedan skulle köra iväg så reagerade bilen knappt trots gasen i botten!

När bilen är kall så accelererar den väldigt långsamt upp till ungefär 60 km/h och sedan hoppar den igång som vanligt samtidigt som varningslampan "Motorservice erfodras" tänds. När bilen sedan blivit varm så fungerar den som vanligt upp till 60 km/h och sedan segar den upp och allting går riktigt långsamt.

Jag har sökt runt i väldigt många forum och kommit fram till att bilen hoppar in i såkallad "Limp mode", jag lämnade in bilen på en verkstad igår och dem fick upp denna felkod

"6805 - Tryckomvandlare Laddningstryckreglering Regleringsavvikelse positiv"
https://imgur.com/a/AqyA5Qx

Efter att jag fick veta felkoden så började jag självklart leta efter en ny tryckomvandlare men dessvärre så fanns inte en enda i länets skrotar, lyckades dock hitta en liknande i en annan bilverkstad som vi provade att koppla in men bilens fel kvarstod trots ny tryckomvandlare.

Jag har verkligen ingen aning vart jag ens ska börja leta, jag har kollat alla vaccumslangar som leder till tryckomvandlaren men dem verkar hela, tänkte att jag kör en longshot på detta forum ifall det kanske finns någon som haft samma problem och kanske kan ge ett tips på vart jag ska börja leta?

I värsta fall så blir det att lämna in den på verkstaden men om någon har ett tips så skulle det uppskattas enormt! smile

//Cristian.

Senast redigerat av Letsfeast (21 juni 2018)

Djo
24 maj 2018 · 10 157 Inlägg

Motor ?

D5 och även övriga dieslar brukar ladtrycksröret under motorn spricka på det första jag blir å tänka på.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 maj 2018 · 17 376 Inlägg

Djo skrev:
Motor ?

D5 och även övriga dieslar brukar ladtrycksröret under motorn spricka på det första jag blir å tänka på.

Hände på min. Trodde motorn hade råkat ramla ut... Inte direkt snabb...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
24 maj 2018 ·

Hände på en taxi jag brukade, ganska vanligt på dem fast v70 -06.  Kommer inte ihåg exakt men armen på spjället var av iallafall.   12000 skulle det kosta att laga.

Letsfeast
25 maj 2018 · 7 Inlägg

Stor tack för alla svar, ska ta och kolla lite närmre på sakerna ni nämnde!

Dock så märkte vi en skum sak igår, själva turbon har alltid pyst när man gasat på lite, det gör den inte längre och man hör inte turbon överhuvudtaget så antar att det är något som har med turbon att göra? smile

Evildan
25 maj 2018 ·

Motorkablaget till det så kallade virvelspjället har en förmåga att gå av på V70 med dieselfemmorna. Höljet är helt men kablarna inuti går av då dom är för korta i paritet till motorns rörelser när motorkuddarna blivit lite slappare. Haft det problemet på min bil samt förekommit på flera polisbilar och ambulanser.

Letsfeast
21 juni 2018 · 7 Inlägg

Nu lämnade vi in bilen på en verkstad och efter en undersökning så visade det sig att det var en vakumklocka i turbon som lagt av, därav att den inte kunna bygga tryck. En begagnad turbo från skroten och nu är problemet löst, kanske kan hjälpa någon annan där ute med liknande problem! smile

Evildan
21 juni 2018 ·

Att återkoppla och berätta hur problemet löstes bugar och bockar jag för. Kudos!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang