Tonade baklyktor vid besiktning.

Maxmalin
25 maj 2018 · 1 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228452/228452-0b9ac01367e6ab2f2fcb2a11bf9831db.jpg



Hej !
Snart måste jag köra in bilen till besiktning.
Undrar om mörk tonade baklyktor gå igenom ?
Det sitter reflex där nedre .

Citroën C4 "Harley quinn" (2008)
Peugeot 508 SW "Persa" (2011)
Evildan
25 maj 2018 ·

Gör besiktningsorganets representant sitt arbete korrekt får bilen anmärkning på baklyktorna.

trubbelturbo
25 maj 2018 · 1 442 Inlägg

Är det godkänt? -Nej
Bryr sig kontrollanten? -Kanske

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Muttley
25 maj 2018 ·

Nej.

Slash Saabifierad
25 maj 2018 · 2 023 Inlägg

Jorå den går säkert igenom, det viktiga vid toning brukar vara att reflexerna måste synas, de har du ju nere på stötfångaren så de påverkas ju inte av själva toning. Sedan har du väl LED-lampor antar jag? då lyser de klart starkare än de gamla vanliga glödlampor som äldre bilar har så då påverkar inte själva toningen ljuset särskilt mycket.
Så jag tycker att du borde göra ett försök.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Muttley
25 maj 2018 ·

Slash skrev:
Jorå den går säkert igenom, det viktiga vid toning brukar vara att reflexerna måste synas, de har du ju nere på stötfångaren så de påverkas ju inte av själva toning. Sedan har du väl LED-lampor antar jag? då lyser de klart starkare än de gamla vanliga glödlampor som äldre bilar har så då påverkar inte själva toningen ljuset särskilt mycket.
Så jag tycker att du borde göra ett försök.

Självklart går den genom med en man som inte beprövar yrket han får betalt för.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Muttley skrev:
Självklart går den genom med en man som inte beprövar yrket han får betalt för.

Asså,    detta var veckans hit och u t är impad..smile
Nästan lika bra som "många tror att dom kan men få vet vet dom håller på med "smile

Senast redigerat av chanstagarn (25 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Muttley
25 maj 2018 ·

chanstagarn skrev:

Muttley skrev:
Självklart går den genom med en man som inte beprövar yrket han får betalt för.

Asså,    detta var veckans hit och u t är impad..smile
Nästan lika bra som "många tror att dom kan men få vet vet dom håller på med "smile

Jag jämför en besiktningsman som släpper genom lagvidriga fel som alla arbetsplatsers slörövar.  De finns där de får betalt men det är allt wink

Slash Saabifierad
25 maj 2018 · 2 023 Inlägg

Muttley skrev:

Slash skrev:
Jorå den går säkert igenom, det viktiga vid toning brukar vara att reflexerna måste synas, de har du ju nere på stötfångaren så de påverkas ju inte av själva toning. Sedan har du väl LED-lampor antar jag? då lyser de klart starkare än de gamla vanliga glödlampor som äldre bilar har så då påverkar inte själva toningen ljuset särskilt mycket.
Så jag tycker att du borde göra ett försök.

Självklart går den genom med en man som inte beprövar yrket han får betalt för.

Besiktningsföretagens uppgift är att kontrollera bilens säkerhet.
Så länge bakljusen lyser som de ska, återger rätt färger och fungerar som de ska så betyder det att bilen är säker.
Sedan att det finns (fåniga) regler som pekar på att du egentligen inte får göra ett dugg med ditt fordon är inte besiktningsföretagens uppgift.
Så varför ens ödsla tid på att ge trådskaparen ett låtsassvar som du redan vet är oriktigt?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Muttley
25 maj 2018 ·

Slash skrev:

Muttley skrev:

Slash skrev:
Jorå den går säkert igenom, det viktiga vid toning brukar vara att reflexerna måste synas, de har du ju nere på stötfångaren så de påverkas ju inte av själva toning. Sedan har du väl LED-lampor antar jag? då lyser de klart starkare än de gamla vanliga glödlampor som äldre bilar har så då påverkar inte själva toningen ljuset särskilt mycket.
Så jag tycker att du borde göra ett försök.

Självklart går den genom med en man som inte beprövar yrket han får betalt för.

Besiktningsföretagens uppgift är att kontrollera bilens säkerhet.
Så länge bakljusen lyser som de ska, återger rätt färger och fungerar som de ska så betyder det att bilen är säker.
Sedan att det finns (fåniga) regler som pekar på att du egentligen inte får göra ett dugg med ditt fordon är inte besiktningsföretagens uppgift.
Så varför ens ödsla tid på att ge trådskaparen ett låtsassvar som du redan vet är oriktigt?

Jag vet om att de ger en 2 eller anmärkning om de följer reglementet.   Så varför så dryg?
Man får inte göra ett jota med belysningen vare sig du är en luffare eller marsian.

MickeEng
25 maj 2018 · 475 Inlägg

Besiktade min Mondeo med tonade bakljus. Var inga problem. Kompletterade med liknade reflexer som du har nere på stötfångaren. Finns vissa modeller av ST220 som inte har reflex i bakljusen.
Finns bild på bakljusen på min sida mina bilar, men där är inte reflexerna monterade sitter i dom två svarta inläggen på stötfångaren.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Evildan
25 maj 2018 ·

Slash skrev:

Muttley skrev:

Slash skrev:
Jorå den går säkert igenom, det viktiga vid toning brukar vara att reflexerna måste synas, de har du ju nere på stötfångaren så de påverkas ju inte av själva toning. Sedan har du väl LED-lampor antar jag? då lyser de klart starkare än de gamla vanliga glödlampor som äldre bilar har så då påverkar inte själva toningen ljuset särskilt mycket.
Så jag tycker att du borde göra ett försök.

Självklart går den genom med en man som inte beprövar yrket han får betalt för.

Besiktningsföretagens uppgift är att kontrollera bilens säkerhet.
Så länge bakljusen lyser som de ska, återger rätt färger och fungerar som de ska så betyder det att bilen är säker.
Sedan att det finns (fåniga) regler som pekar på att du egentligen inte får göra ett dugg med ditt fordon är inte besiktningsföretagens uppgift.
Så varför ens ödsla tid på att ge trådskaparen ett låtsassvar som du redan vet är oriktigt?

Besiktningsorganets uppgift är att kontrollera fordonet så det uppfyller för fordonet uppsatta krav, oavsett hur fåniga du må tycka att dom är.
Ett fordon som ändrats på ett vis så det inte uppfyller dessa krav (likt TS ändring av bakre belysning) beläggs med anmärkning, under förutsättning att besiktningsorganets representant utför sitt arbete på ett korrekt vis.

Evildan
25 maj 2018 ·

MickeEng skrev:
Besiktade min Mondeo med tonade bakljus. Var inga problem. Kompletterade med liknade reflexer som du har nere på stötfångaren. Finns vissa modeller av ST220 som inte har reflex i bakljusen.
Finns bild på bakljusen på min sida mina bilar, men där är inte reflexerna monterade sitter i dom två svarta inläggen på stötfångaren.

Men den är ändå inte laglig att framföra på allmän väg, samt det är till syvende och sist ditt ansvar som brukare se till att fordonet är i korrekt skick.

torsen
26 maj 2018 · 7 198 Inlägg

För det första är det olagligt att ändra på EU-godkända delar på bilen.
För det andra är det olämpligt ur trafiksäkerhetssynpunkt.
För det tredje, varför målar man över bakljusglasen?
Demontera bakljusarmaturerna helt så har du uppnått maximalt vansinne!

B t w, hur gammal är du?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 maj 2018 · 14 007 Inlägg

torsen skrev:
För det första är det olagligt att ändra på EU-godkända delar på bilen.
För det andra är det olämpligt ur trafiksäkerhetssynpunkt.
För det tredje, varför målar man över bakljusglasen?
Demontera bakljusarmaturerna helt så har du uppnått maximalt vansinne!

B t w, hur gammal är du?

Hahaha!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
26 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Såja. Lugna nu. Undvik tråkande.

Vad gäller frågan så är den ju besvarad.
Kan det gå igenom? Ja.
Är bilen laglig?  Nej. (Dvs första bästa griniga polis kan stoppa dig.)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Nywack
30 maj 2018 · 21 Inlägg

Den gick igenom! wink

BHF
30 maj 2018 · 14 Inlägg

Så länge du har reflexer som är inte tonade så ska det inte vara några problem, 90 % på att bilen går igenom. Lycka till.

Audi A4 2.0 TDIe Proline "Hulkzilla" (2011)
Muttley
30 maj 2018 ·

Härligt med maskande "tekniker"


E-märkt finns av  en anledning wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang