Hur länge kan jag låta AC-systemet vara trycklöst?

anvandarnamet
25 maj 2018 · 3 Inlägg

Hej!

Har nyligen bytt kondensor i AC'n efter att aukt. verkstad konstaterat att systemet är tomt.

Nu till frågan:
- Hur länge kan jag låta systemet vara trycklöst utan att riskera att skada t.ex. det nya torkfiltret?

Eftersom jag haft systemet öppnat så finns det ju fukt och sånt som man (vad jag förstått) normalt suger ut med en vakuum-pump innan man fyller på olja och köldmedia. Vill gärna bli informerad om jag riskerar att skada någon komponent av att låta systemet stå trycklöst och om det finns någon tumregel på tid.

"Fyll på direkten" känns ganska naturligt som svar, men har nu bytt och väntar på att få tid att trycktesta och fylla - så är en fråga om hur länge jag törs vänta istället för vad som vore bäst.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 maj 2018 · 17 470 Inlägg

Intressant fråga. Ett par veckor säger jag helt utan grund att stå på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
25 maj 2018 · 7 234 Inlägg

Men har inte kylmediet en viss smörjande effekt på kompressorn, som ju då uteblir?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 maj 2018 · 14 042 Inlägg

torsen skrev:
Men har inte kylmediet en viss smörjande effekt på kompressorn, som ju då uteblir?

Finns det inget tryck i systemet ska inte kompressorn gå i gång om allt fungerar. Me andra ord så kanske inte den behöver smörjas men det kanske kan bli andra följdfel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Aronson
25 maj 2018 · 914 Inlägg

Iom att systemet nu förhoppningsvis är helt tätt efter kondensor bytet så kommer det ju inte in mer luft/fukt.
Så det behöver du ej vara orolig över om det är tomt i en vecka eller 6 månader.
Vid vakuum sugning så evakueras luft och fukt dvs vid undertryck förångas fukten och evakueras så den fukt som nu finns i systemet /nya torkfiltret sugs ut.
Men det bästa är ju givetvis att systemet är fyllt/fungerande så kompressorn får jobba och axeltätningen hålls i form.

anvandarnamet
25 maj 2018 · 3 Inlägg

Aronson skrev:
Iom att systemet nu förhoppningsvis är helt tätt efter kondensor bytet så kommer det ju inte in mer luft/fukt.
Så det behöver du ej vara orolig över om det är tomt i en vecka eller 6 månader.
Vid vakuum sugning så evakueras luft och fukt dvs vid undertryck förångas fukten och evakueras så den fukt som nu finns i systemet /nya torkfiltret sugs ut.
Men det bästa är ju givetvis att systemet är fyllt/fungerande så kompressorn får jobba och axeltätningen hålls i form.

Tack!
Min primära oro var om det fanns risk för t.ex. mögel eller alger i systemet. Sekundärt gällde tätningar i kompressorn då systemet stått tomt (hål i kondensor) i över ett års tid.

Vill inte gärna byta kompressor i förebyggande syfte på grund av rena kostnadsskäl så kommer att fylla systemet (om det är läckagefritt) och ta itu med eventuella följdfel efteråt. Hoppas ju naturligtvis slippa både för plånboken och naturens skull.

granadadr
26 maj 2018 · 7 287 Inlägg

har du redan monterat nytt filter??,  jag fick lära mig av en firma att om man öppnar systemet och försluter det SNABBT så behöver man ej byta filter,, men om det är öppet ett ett tag är byte av filter ett måste,,  se bara till att det är slutet så är det inga problem,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 maj 2018 · 14 042 Inlägg

anvandarnamet skrev:

Aronson skrev:
Iom att systemet nu förhoppningsvis är helt tätt efter kondensor bytet så kommer det ju inte in mer luft/fukt.
Så det behöver du ej vara orolig över om det är tomt i en vecka eller 6 månader.
Vid vakuum sugning så evakueras luft och fukt dvs vid undertryck förångas fukten och evakueras så den fukt som nu finns i systemet /nya torkfiltret sugs ut.
Men det bästa är ju givetvis att systemet är fyllt/fungerande så kompressorn får jobba och axeltätningen hålls i form.

Tack!
Min primära oro var om det fanns risk för t.ex. mögel eller alger i systemet. Sekundärt gällde tätningar i kompressorn då systemet stått tomt (hål i kondensor) i över ett års tid.

Vill inte gärna byta kompressor i förebyggande syfte på grund av rena kostnadsskäl så kommer att fylla systemet (om det är läckagefritt) och ta itu med eventuella följdfel efteråt. Hoppas ju naturligtvis slippa både för plånboken och naturens skull.

Man provtrycker med kvävgas för att se om systemet är tätt eller inte. Kvävgas är billigt, kostar nästan inget. Man provtrycker inte med den dyra gasen som man använder för att kyla med. Den är Dyyyr.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 maj 2018 · 13 738 Inlägg

Vettemannen skrev:

anvandarnamet skrev:

Aronson skrev:
Iom att systemet nu förhoppningsvis är helt tätt efter kondensor bytet så kommer det ju inte in mer luft/fukt.
Så det behöver du ej vara orolig över om det är tomt i en vecka eller 6 månader.
Vid vakuum sugning så evakueras luft och fukt dvs vid undertryck förångas fukten och evakueras så den fukt som nu finns i systemet /nya torkfiltret sugs ut.
Men det bästa är ju givetvis att systemet är fyllt/fungerande så kompressorn får jobba och axeltätningen hålls i form.

Tack!
Min primära oro var om det fanns risk för t.ex. mögel eller alger i systemet. Sekundärt gällde tätningar i kompressorn då systemet stått tomt (hål i kondensor) i över ett års tid.

Vill inte gärna byta kompressor i förebyggande syfte på grund av rena kostnadsskäl så kommer att fylla systemet (om det är läckagefritt) och ta itu med eventuella följdfel efteråt. Hoppas ju naturligtvis slippa både för plånboken och naturens skull.

Man provtrycker med kvävgas för att se om systemet är tätt eller inte. Kvävgas är billigt, kostar nästan inget. Man provtrycker inte med den dyra gasen som man använder för att kyla med. Den är Dyyyr.

/Benny

värsta är att det oftast är tätt tills systemet börjar användas sen går det sönder någon stans...    Har provtryck många system som hållit tätt men veckan efter är dom tomma och då har axel tätning eller något rör eller kondensorn gått åt skogen.    Derför ska man aldrig låta dessa system stå oanvända för risken är stor att det blir kostsamt att få liv i dom då det blir mycket följd fel pga systemet stått tomt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
anvandarnamet
26 maj 2018 · 3 Inlägg

Growe skrev:
värsta är att det oftast är tätt tills systemet börjar användas sen går det sönder någon stans...    Har provtryck många system som hållit tätt men veckan efter är dom tomma och då har axel tätning eller något rör eller kondensorn gått åt skogen.    Derför ska man aldrig låta dessa system stå oanvända för risken är stor att det blir kostsamt att få liv i dom då det blir mycket följd fel pga systemet stått tomt

Oroar naturligtvis då systemet stått tomt länge.

Systemet är trycktestat och fyllt. Kyler utmärkt och inga missljud. Jag har monterat en liten termometer i ett av utblåsen i bilen så att jag snabbt ska märka om jag får nytt läckage då jag förstått att kompressorn kan bli otät om den stått orörd länge. Misstänker att det beror på att o-ringen inte smörjts med PAG-oljan under tiden ac'n stått still som sedan nöts snabbt med läckage som följd.

Hur som är jag nöjd just nu - uppdaterar om jag får följdfel - och ser fram emot en sval bil i sommar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang