Besikta utan fjädrar

HerraJantunen Svetsare å bilentusiast
19 maj 2018 · 96 Inlägg

Hallå hallå,
Jag undra om det gå å besikta en "böttad" bil, måste man he tillbaks fjädra innan eller?
Ha ju planera å ta bort fjädra på den blivande epan.

Senast redigerat av dragspelstok (19 maj 2018)

Mvh
Volvo 164 "164an" (1970)
Volvo 240 GLT6 "OM603" (1980)
Volvo 740 D6 "Polismagneten" (1986)
Xebers76
19 maj 2018 · 2 266 Inlägg

Låt fjädrarna vara kvar och sluta vara en trafikfara för oss andra. Bilar har fjädrar av en anledning och bess anmärker på borttagning av dessa av en anledning

Evildan
19 maj 2018 ·

Xebers76 skrev:
Låt fjädrarna vara kvar och sluta vara en trafikfara för oss andra. Bilar har fjädrar av en anledning och bess anmärker på borttagning av dessa av en anledning

Är det inte bättre han kör in bilen "böttad", får körförbud så problemet självläker?

HerraJantunen Svetsare å bilentusiast
19 maj 2018 · 96 Inlägg

Xebers76 skrev:
Låt fjädrarna vara kvar och sluta vara en trafikfara för oss andra. Bilar har fjädrar av en anledning och bess anmärker på borttagning av dessa av en anledning

Trafikfara? Det gö ju bara bilen låg?

Mvh
Volvo 164 "164an" (1970)
Volvo 240 GLT6 "OM603" (1980)
Volvo 740 D6 "Polismagneten" (1986)
Presidento Of World
19 maj 2018 · 3 329 Inlägg

dragspelstok skrev:

Xebers76 skrev:
Låt fjädrarna vara kvar och sluta vara en trafikfara för oss andra. Bilar har fjädrar av en anledning och bess anmärker på borttagning av dessa av en anledning

Trafikfara? Det gö ju bara bilen låg?

Haha

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
TurbOla Reservdansk
19 maj 2018 · 6 271 Inlägg

Let me tell you a story... varför fjädring?

Senast redigerat av TurbOla (19 maj 2018)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
HerraJantunen Svetsare å bilentusiast
19 maj 2018 · 96 Inlägg

TurbOla skrev:
Let me tell you a story... varför fjädring?

Fast om man bötta en bil så se man ju till att den inte skrapa.
T.ex kan man bygga om oljetråget

Mvh
Volvo 240 GLT6 "OM603" (1980)
Volvo 740 D6 "Polismagneten" (1986)
Volvo 164 "164an" (1970)
TurbOla Reservdansk
19 maj 2018 · 6 271 Inlägg

Är det inte smartare att bara använda coilovers? Då kan du ställa höjden som du själv vill, och bilen är fortfarande trafiksäker.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Knugcab
19 maj 2018 · 5 111 Inlägg

1. Skriv så det går att begripa vad man läser, snälla! Måste sätta Kalle Anka-plåster på ögonen snart efter att ha kollat genom denna tråden.

2. Nej man får inte köra utan fjädrar.

3. En bil med fjädring är följsam och har vägkontakt, en bil utan studsar fram efter vägen, jag skulle vilja påstå att den tidigare är mer trafiksäker än den senare, någon som säger emot?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
torsen
19 maj 2018 · 7 238 Inlägg

Varför inte prova och besikta "böttad"?

Muttley
19 maj 2018 ·

dragspelstok skrev:

TurbOla skrev:
Let me tell you a story... varför fjädring?

Fast om man bötta en bil så se man ju till att den inte skrapa.
T.ex kan man bygga om oljetråget

Vem skall du byta bil med ?

granadadr
19 maj 2018 · 7 289 Inlägg

ts besök du bilprovningen utan fjädrar,, epa deluxe wink   ett tips tänk lite,, är bilen bekväm att köra utan fjädrar?? går det bra att ligga i 120 å köra över potthål?? 

min första tanke är de japanaska BOTTsänkta å camberbyggda skitbilar som lämnar delar efter sig på vägen,, där har vi en trafikfara till wink  hoppas du ej förstör min bil pga dumhet wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
JN1975
19 maj 2018 · 234 Inlägg

Nu tycker jag de är lite taskiga här, om du är 14 år och kanske inte kört riktigt? Fjädrarna är inte bara till för att "ställa in" höjden på bilen, de är även till för att just fjädra av medan man kör och ta upp vägens ojämnheter så de inte forplantar sig i karossen. Har testat ta av fjädrarna fram helt på Volvo 7/900 en kortare stund, och det är inte omöjligt att köra en bit om man tar det lugnt, men vägegenskaperna är ingen höjdare. Hellre kapa ner sänkfjädrar, ev. korta dämpare, eller Coilovers som nån skrev. Bilen ska ju inte bara stå och se låg ut, nån gång får du ett körkort och vill använda bilen. Då kommer du att vilja ha nån typ av fjädring, om än minimal, speciellt fram. Gamla EPA ska väl vara utan fjädring bak? (Delvis för att hålla ner hastigheten gissar jag).

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
SportPilot Ubåtsingenjör
19 maj 2018 · 7 230 Inlägg

Nej det går inte besiktiga utan fjädrar, det är inte heller en bra idé att köra ofjädrat. Hoppas du har föräldrar som drar dig i örat om du skulle få för dig att plocka bort fjädrarna.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Anderholm
19 maj 2018 · 613 Inlägg

Alltså jag undrar hur detta fenomen kan existera?
Vart är dina föräldrar i dessa frågor?
Jag som förälder intresserar mig i min grabb och hans intressen och är också där och instruerar eller förklarar när han får dumma infall som faktiskt detta kan räknas som.

Får man som 15-16-åring köpa en a-traktor eller "epa" eller ens äga en utan att föräldrarna står på dem?
varför skiter i stort sett många föräldrar att checka så deras ungars "bilar" inte är trafikfarliga eller helt enkelt ospärrade och går i 160kmh bryr sig generellt föräldrar inte alls om ungjävlarna? eller andra människor?

Blev senast igår omkörd på 50-sträcka av en snoris i en upprostad traktorjävel som skuttade och hoppade runt på vägen efter 50-sträckan körde jag ikapp honom och han låg i 100kmh
Helt åt helvete i min värld..

VART är era föräldrar??

Summan av kardemumman
Plocka inte bort några jävla fjädrar på bilen eller något annat som sitter monterat av en anledning
Fattar du inte bättre ska du fan inte vara på vägarna och dina föräldrar borde örfilas PUNKT..

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
super-mario tidsoptimist-javisst!
26 maj 2018 · 274 Inlägg

Eftersom jag är förälder åt dragspelarn så kan jag lugna alla med att nån "böttad" bil eller a-traktor kommer inte att stå på våran gård. När 18-års strecket är passerat så ansvarar han själv för sina fordon. Men jag kommer naturligtvis att "ta honom i örat" när jag ser nåt trafikfarligt.

SportPilot Ubåtsingenjör
26 maj 2018 · 7 230 Inlägg

super-mario skrev:
Eftersom jag är förälder åt dragspelarn så kan jag lugna alla med att nån "böttad" bil eller a-traktor kommer inte att stå på våran gård. När 18-års strecket är passerat så ansvarar han själv för sina fordon. Men jag kommer naturligtvis att "ta honom i örat" när jag ser nåt trafikfarligt.

Är betryggande att höra smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
granadadr
28 maj 2018 · 7 289 Inlägg

super-mario skrev:
Eftersom jag är förälder åt dragspelarn så kan jag lugna alla med att nån "böttad" bil eller a-traktor kommer inte att stå på våran gård. När 18-års strecket är passerat så ansvarar han själv för sina fordon. Men jag kommer naturligtvis att "ta honom i örat" när jag ser nåt trafikfarligt.

klokt,, och man kan ju ha en fin och frän bil UTAN att den är trafikfarlig smile  meo så bara för att den är laglig så behöver den ju ej vara tråkig och att man förstör motorintresset smile

torsen
28 maj 2018 · 7 238 Inlägg

Googla på "A-traktor v s EPA-traktor" så får ts klart för sig skillnaden.
EPA går inte längre att registrera, vilket verkar vara önskemålet för ts.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang