Skillnad mellan Rostätare och Rostomvandlare?

FrejaT
18 maj 2018 · 33 Inlägg

Håller på med Rostätaren nu - rosten sitter som berg!
Blir nog flera turer ner till bilen för att köra fler omgångar med penseln.

Senast redigerat av FrejaT (18 maj 2018)

Opel Corsa "Lilla blå" (2003)
jaka54
18 maj 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Har också testat med "citronssyra" men det funkar inte lika bra som med "Corro Protect".
Corro Protect" är gelleaktigt och "sitter fast" på vertikala ytor, det gör inte citronsyran,
citronsyran funkar hjälpligt när man har grejer i en plasthink men inte på vertikala ytor som en bilkaross Men som sakt ...det tar några dagar med penslande och slipande med stålborste för att få bort all rost, och då snackar jag svarrost, "Lite brunrost" försvinner ganska snabbt.

caromania Forummoderator
18 maj 2018 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har också testat med "citronssyra" men det funkar inte lika bra som med "Corro Protect".
Corro Protect" är gelleaktigt och "sitter fast" på vertikala ytor, det gör inte citronsyran,
citronsyran funkar hjälpligt när man har grejer i en plasthink men inte på vertikala ytor som en bilkaross Men som sakt ...det tar några dagar med penslande och slipande med stålborste för att få bort all rost, och då snackar jag svarrost, "Lite brunrost" försvinner ganska snabbt.

Aha. Du missade knepet. Men ok. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
elektronikfreak tummen mitt i handen
26 maj 2018 · 159 Inlägg

Fosforsyra, som finns i alla rostätare, rostomvandlare inkl Smedens Rostborttagare, omvandlar rost, (järnoxid) till järnfosfat. Fördelen med att bl a tapetklister i fosforsyran är att den blir lite tjockare och inte rinner av lika lätt. En skruv kan man ju lägga ner i fosforsyrabad men det är inte lika lätt att lägga ner en hel skärm eller ett helt underrede i fosforsyrabad.

Hela literflaskor av 80% koncentrerad fosforsyra finns i mycket välsorterad färgbutiker och kostar ca 150 kronor/liter. Blandas till ungefärlig 10% - 15% fosforsyrabad och fungerar perfekt för all form av rostomvandlare och rostborttagning.
Dvs av en literflaska koncentrerad fosforsyra får man ut ca 6 - 8 liter rostborttagare. Jämför det med Turtle, Biltema småflaskor på ca 100 ml för en hundring.

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
jaka54
26 maj 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Tack för tipset! Rostätaren är ju j....dyr!

FrejaT
28 maj 2018 · 33 Inlägg

Tack för tipset!
Det var en klar prisskillnad, det!

Opel Corsa "Lilla blå" (2003)
jaka54
28 maj 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Ska man blanda ut fosforsyran med vatten?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang