Köpråd eller privatleasa bil

RasmusAndersson
27 maj 2018 · 5 Inlägg

Hej, jag och min flickvän tänkte köpa oss en bil för runt 30-60 tusen kronor eller privatleasa en bil. Vi tänkte oss en halv stor bil, typ en halv kombi eller sedan. Men så vet jag inte om vi ska privatleasa eller köpa en därför undrar jag vad ni tycker som kan lite mer. Ska man köpa isåfall vilken eller bara privatleasa en bil? Jag är jätte dålig på bilar

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 maj 2018 · 14 054 Inlägg

RasmusAndersson skrev:
Hej, jag och min flickvän tänkte köpa oss en bil för runt 30-60 tusen kronor eller privatleasa en bil. Vi tänkte oss en halv stor bil, typ en halv kombi eller sedan. Men så vet jag inte om vi ska privatleasa eller köpa en därför undrar jag vad ni tycker som kan lite mer. Ska man köpa isåfall vilken eller bara privatleasa en bil? Jag är jätte dålig på bilar

Privatleasingen börjar väl vid 2500 kr/mån och jag vet inte vad som ingår. Kanske bara bilen. Sedan så måste det vara upp till er att välja bil, det kan inte vi x antal medlemmar på garaget göra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
RasmusAndersson
27 maj 2018 · 5 Inlägg

Vettemannen skrev:

RasmusAndersson skrev:
Hej, jag och min flickvän tänkte köpa oss en bil för runt 30-60 tusen kronor eller privatleasa en bil. Vi tänkte oss en halv stor bil, typ en halv kombi eller sedan. Men så vet jag inte om vi ska privatleasa eller köpa en därför undrar jag vad ni tycker som kan lite mer. Ska man köpa isåfall vilken eller bara privatleasa en bil? Jag är jätte dålig på bilar

Privatleasingen börjar väl vid 2500 kr/mån och jag vet inte vad som ingår. Kanske bara bilen. Sedan så måste det vara upp till er att välja bil, det kan inte vi x antal medlemmar på garaget göra.

/Benny

Tänkte mer om man kunde få rekommendationer på bilar som ska hålla sig lite bättre i den prisklassen. Som kanske inte har ett rykte om att ha massa fel. De med privatleasing visste jag om. Jag tänkte mer om det är värt att äga en bil

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Ja, den MILJONÄREN jag känner säger att en bil ska man inte äga..
Så frågan är om du är miljonär..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
panda666
27 maj 2018 · 4 250 Inlägg

RasmusAndersson skrev:

Vettemannen skrev:

RasmusAndersson skrev:
Hej, jag och min flickvän tänkte köpa oss en bil för runt 30-60 tusen kronor eller privatleasa en bil. Vi tänkte oss en halv stor bil, typ en halv kombi eller sedan. Men så vet jag inte om vi ska privatleasa eller köpa en därför undrar jag vad ni tycker som kan lite mer. Ska man köpa isåfall vilken eller bara privatleasa en bil? Jag är jätte dålig på bilar

Privatleasingen börjar väl vid 2500 kr/mån och jag vet inte vad som ingår. Kanske bara bilen. Sedan så måste det vara upp till er att välja bil, det kan inte vi x antal medlemmar på garaget göra.

/Benny

Tänkte mer om man kunde få rekommendationer på bilar som ska hålla sig lite bättre i den prisklassen. Som kanske inte har ett rykte om att ha massa fel. De med privatleasing visste jag om. Jag tänkte mer om det är värt att äga en bil

kan rekommendera valfritt japanskt bil såsom toyota, lexus, mazda, honda.
Eller annars finns det kia med sin långa garanti på 7 år eller 15.000mil. mazda tror ja har upp till 10 år. Eftersom du sa att ni inte kan så mycket om bilar så lika bra köpa nått som håller och har dessutom garantier. leasa låter inte så bra i mina öron faktiskt, brukar alltid bli skittdyrt, man är även bunden typ några år och kostar att lämna tbax innan kontraktet är slut. skador osv som ni för på bilen kommer ni betala ur egen ficka. missat service och sånt.

^^? vad sägs.

Muttley
27 maj 2018 ·

Privatleasing är en förlust.

panda666
27 maj 2018 · 4 250 Inlägg

jösses har alla fått solsting eller är samtliga fulla från helgen? ge bara tips på bil..

Muttley
27 maj 2018 ·

panda666 skrev:
jösses har alla fått solsting eller är samtliga fulla från helgen? ge bara tips på bil..

Renault megane 2010

din tur wink

Senast redigerat av Muttley (27 maj 2018)

RasmusAndersson
27 maj 2018 · 5 Inlägg

panda666 skrev:

RasmusAndersson skrev:

Vettemannen skrev:

Privatleasingen börjar väl vid 2500 kr/mån och jag vet inte vad som ingår. Kanske bara bilen. Sedan så måste det vara upp till er att välja bil, det kan inte vi x antal medlemmar på garaget göra.

/Benny

Tänkte mer om man kunde få rekommendationer på bilar som ska hålla sig lite bättre i den prisklassen. Som kanske inte har ett rykte om att ha massa fel. De med privatleasing visste jag om. Jag tänkte mer om det är värt att äga en bil

kan rekommendera valfritt japanskt bil såsom toyota, lexus, mazda, honda.
Eller annars finns det kia med sin långa garanti på 7 år eller 15.000mil. mazda tror ja har upp till 10 år. Eftersom du sa att ni inte kan så mycket om bilar så lika bra köpa nått som håller och har dessutom garantier. leasa låter inte så bra i mina öron faktiskt, brukar alltid bli skittdyrt, man är även bunden typ några år och kostar att lämna tbax innan kontraktet är slut. skador osv som ni för på bilen kommer ni betala ur egen ficka. missat service och sånt.

^^? vad sägs.

Ska kolla in de märken lite mer och se vad man kan hitta. Tack så jätte mycket för svaret.

caromania Forummoderator
27 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Håller med Panda till 100%.
Kolla japanare som generellt är pålitliga. Fördelen med att handla på firma är att bilen är helt ren (oftast) och att någon iofs ganska kass garanti kan ingå. Nackdelen är att det alltid är lite dyrare på firma.

Titta på försäkringskostnader innan ni bestämmer er. Privatleasing blir lätt dyrt.

Min tur: Prius.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
27 maj 2018 · 4 250 Inlägg

RasmusAndersson skrev:

panda666 skrev:

RasmusAndersson skrev:

Tänkte mer om man kunde få rekommendationer på bilar som ska hålla sig lite bättre i den prisklassen. Som kanske inte har ett rykte om att ha massa fel. De med privatleasing visste jag om. Jag tänkte mer om det är värt att äga en bil

kan rekommendera valfritt japanskt bil såsom toyota, lexus, mazda, honda.
Eller annars finns det kia med sin långa garanti på 7 år eller 15.000mil. mazda tror ja har upp till 10 år. Eftersom du sa att ni inte kan så mycket om bilar så lika bra köpa nått som håller och har dessutom garantier. leasa låter inte så bra i mina öron faktiskt, brukar alltid bli skittdyrt, man är även bunden typ några år och kostar att lämna tbax innan kontraktet är slut. skador osv som ni för på bilen kommer ni betala ur egen ficka. missat service och sånt.

^^? vad sägs.

Ska kolla in de märken lite mer och se vad man kan hitta. Tack så jätte mycket för svaret.

varsågod, tror om ni håller er till nån av dom märkerna så kommer det säkert gå bra-

Easterlily
28 maj 2018 · 40 Inlägg

Finns väldigt många bra bilar i din prisklass. Det gäller bara att hitta en som är väl omhändertagen och så är det lite tur också.
Som alltid runt 50000 brukar jag rekommendera Saab 9-3 årsmodell 2004 och nyare. Du får omöjligt mer bil för pengarna. Anledningen till låga priset är framförallt då det är stor konkurrens på blocket, många saabar I Sverige, samt att märket är 'nedlagt'.
Värt att nämna är att Saab kanske inte är den mest pålitliga bilen, de har sina fel. Men du kommer lätt att hitta en fräschare och nyare bil som gått mindre och bara det kan göra stor skillnad.

Typ denna om ni vill ha en lite större bil med kombi
https://www.blocket.se/vi/79571752.htm
Eller typ denna om ni vill ha sedan modell https://www.blocket.se/vi/79526111.htm

Ett annat alternativ är att kolla blocket efter dieselar. Många som vill bli av med de nu i dessa tider och det är perfekt för er som ska skaffa första bilen. Lägg lite filter på blocket och se vad ni hittar som matchar.

Som sagt. Alla bilar kan vara mer eller mindre bra. Var noga med att kolla skicket på bilen när ni åker och provkör. Var petig och ta gärna med någon som är duktig på bil eller åtminstone nån som köpt bil förut. Enklare att hitta fel ju fler man är.

Senast redigerat av Easterlily (28 maj 2018)

Skoda Octavia "VRS" (2015)
RasmusAndersson
28 maj 2018 · 5 Inlägg

panda666 skrev:

RasmusAndersson skrev:

panda666 skrev:

kan rekommendera valfritt japanskt bil såsom toyota, lexus, mazda, honda.
Eller annars finns det kia med sin långa garanti på 7 år eller 15.000mil. mazda tror ja har upp till 10 år. Eftersom du sa att ni inte kan så mycket om bilar så lika bra köpa nått som håller och har dessutom garantier. leasa låter inte så bra i mina öron faktiskt, brukar alltid bli skittdyrt, man är även bunden typ några år och kostar att lämna tbax innan kontraktet är slut. skador osv som ni för på bilen kommer ni betala ur egen ficka. missat service och sånt.

^^? vad sägs.

Ska kolla in de märken lite mer och se vad man kan hitta. Tack så jätte mycket för svaret.

varsågod, tror om ni håller er till nån av dom märkerna så kommer det säkert gå bra-

Var inne på blocket lite idag och kolla på denna bilen https://www.blocket.se/ostergotland/Mit … amp;last=1 är denna bilen något att ha? Vet att ni inte kan se dålda fel här men tänkte allmänt om modellen

torsen
28 maj 2018 · 7 238 Inlägg

RasmusAndersson skrev:
Hej, jag och min flickvän tänkte köpa oss en bil för runt 30-60 tusen kronor eller privatleasa en bil. Vi tänkte oss en halv stor bil, typ en halv kombi eller sedan. Men så vet jag inte om vi ska privatleasa eller köpa en därför undrar jag vad ni tycker som kan lite mer. Ska man köpa isåfall vilken eller bara privatleasa en bil? Jag är jätte dålig på bilar

Mitt råd är att läsa tidskriften "Vi Bilägare" Nr 7 2018.
Artikeln är: "Oskäliga villkor i leasingavtalen".
Sidorna 44 t o m 48.

Läs noga och begrunda - innan ni privatleasar en bil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 maj 2018 · 17 478 Inlägg

Leasing är en förlust givetvis men har vissa fördelar. Inga problem och alltid en ny bil. Till en garanterad kostnad. I det fallet hade jag valt en bil som vi normalt aldrig skulle drömt om att äga. Men! eftersom den är ny med alla garantier så rekommenderas udda fåglar. Så länge man inte kör mer än 1000-1500 mil då. Sen blir det dyrt på riktigt.

Så en Fiat Tipo för 1300:- spänn i månaden, kan ni leva med det? Trevliga och köra är de med.

Just det! Köpråd! Toyota Prius så klart.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
28 maj 2018 · 4 250 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Leasing är en förlust givetvis men har vissa fördelar. Inga problem och alltid en ny bil. Till en garanterad kostnad. I det fallet hade jag valt en bil som vi normalt aldrig skulle drömt om att äga. Men! eftersom den är ny med alla garantier så rekommenderas udda fåglar. Så länge man inte kör mer än 1000-1500 mil då. Sen blir det dyrt på riktigt.

Så en Fiat Tipo för 1300:- spänn i månaden, kan ni leva med det? Trevliga och köra är de med.

Just det! Köpråd! Toyota Prius så klart.

ush tipo sa du, kört nån på jobbet, plastigt helsike och ett riktigt skrep, dräför den är så billig. dom kostar ju typ 130k helt nya varför leasa dom?^^

tycker ts borde bara kolla efter nått asiatiskt, glöm saab osv. struliga och ja tror inte ts skulle vilja va på verkstad hela tiden.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 maj 2018 · 17 478 Inlägg

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:
Leasing är en förlust givetvis men har vissa fördelar. Inga problem och alltid en ny bil. Till en garanterad kostnad. I det fallet hade jag valt en bil som vi normalt aldrig skulle drömt om att äga. Men! eftersom den är ny med alla garantier så rekommenderas udda fåglar. Så länge man inte kör mer än 1000-1500 mil då. Sen blir det dyrt på riktigt.

Så en Fiat Tipo för 1300:- spänn i månaden, kan ni leva med det? Trevliga och köra är de med.

Just det! Köpråd! Toyota Prius så klart.

ush tipo sa du, kört nån på jobbet, plastigt helsike och ett riktigt skrep, dräför den är så billig. dom kostar ju typ 130k helt nya varför leasa dom?^^

tycker ts borde bara kolla efter nått asiatiskt, glöm saab osv. struliga och ja tror inte ts skulle vilja va på verkstad hela tiden.

Jo, jag kör ofta Tipo på jobbet och tycker de är helt ok. Skulle aldrig drömma om att äga någon som sagt men leasa? Kanske. Håller med om Saab. Vill man riktigt förstöra sin ekonomi så är väl en Audi eller Volkswagen ett utmärkt val?

Japs eller koreanska burkar är nog det säkraste alternativet. Det är ingen slump att vi kör Toyota, Kia och Hyundai...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
RasmusAndersson
7 juni 2018 · 5 Inlägg

Tja, vi har kollat en hel del nu på bilar och jag är lite intresserad av Mitsubishi Lancer eller Mazda 3. Tänkte bara kolla om det är svårt att få delar till dessa på typ Mekonomen eller Biltema och är det dyrt att köpa in? Tack för hjälpen

ECPS_Scandinavia
8 juni 2018 · 14 Inlägg

RasmusAndersson skrev:
Tja, vi har kollat en hel del nu på bilar och jag är lite intresserad av Mitsubishi Lancer eller Mazda 3. Tänkte bara kolla om det är svårt att få delar till dessa på typ Mekonomen eller Biltema och är det dyrt att köpa in? Tack för hjälpen

Måste rekommendera Peugeot 308, är väldigt imponerad på Peugeots senaste modeller vad gäller kvalité. Inte någon super kärra men helt klart värt pengarna i den prisklassen du tittar på

/M

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang