Saab 9-5 årsmod -99 hackar till ibland + oljefråga

Ankan-78
3 juni 2018 · 30 Inlägg

Hej har en 9-5:a 2.3t (170hk) här om dagen så gick den lite illa och när jag skulle använda den igen efter några dagar så startade den fint, men dog nästan genast och höll på så varje gång jag testade att starta, jag misstänkte bensinslut eftersom mätare alltid står på halv tank.
iallafall i med en dunk bensin och bilen startade och gick bra, och det har den gjort en vecka nu, men i dag "hackade" den till en gång och efter en mil en gång till, kom hem och efter nån timma skulle jag i väg igen, bilen startar inte alls, okej, i med en dunk bensin och efter några startförsök funkar den, men den hackar väldigt ofta nu, ner på macken, i med 20 liter soppa, men hackar oftare nu med. grrrr
hackningen är lite som att man kör sakta med hög växel, frikopplar och släpper kopplingen fort så bilen hackar till liksom.
jag har nyligen bytt bränslefilter och tändstift, vad kan det tänkas vara?
är det bränsle pumpen eller ja... suck...... skitbil

och en annan fråga, den har läckt olja höger sida, och packbox byttes och är nu tät där, dock har den börjat läcka vänstersida (förarsida) nu och nån var hyfsat säcker på att det var packboxen bakom svänghjulet. är det då växellådsolja den läcker där eller är det motorolja där oxå?

caromania Forummoderator
3 juni 2018 · 9 296 Inlägg

Det är ingen bra plan att köra slut på bensinen sådär. Eventuellt skräp kommer då in i bränslesystemet. Kan vara vettigt att byta bränslefilter nu.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Ankan-78
3 juni 2018 · 30 Inlägg

jag vet inte om jag har kört slut nån gång, det vara bar vad jag gissade då mätare tydligen har stannat påhalvtank,  så jag är inte alls säker på att det var bränsleslut första gången heller

Ankan-78
3 juni 2018 · 30 Inlägg

kan tillägga att står jag still och rusar/varvar motorn så låter den riktigt och går som den ska

caromania Forummoderator
3 juni 2018 · 9 296 Inlägg

Ankan-78 skrev:
kan tillägga att står jag still och rusar/varvar motorn så låter den riktigt och går som den ska

Gör en service. Byt olja, filter, luftfilter, stift och bränslefilter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Ankan-78
3 juni 2018 · 30 Inlägg

jo, olja och filter ska bytas, fast kan det göra att bilen rycker kraftigt?

caromania Forummoderator
3 juni 2018 · 9 296 Inlägg

Ankan-78 skrev:
jo, olja och filter ska bytas, fast kan det göra att bilen rycker kraftigt?

Sannolikt inte, men stift och bränslefilter kan definitiv göra det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Ankan-78
3 juni 2018 · 30 Inlägg

jo, stift byttes för 4 dagar sedan och filtret för 3 veckor sedan, men visst kan byta filtret igen

caromania Forummoderator
3 juni 2018 · 9 296 Inlägg

Ankan-78 skrev:
jo, stift byttes för 4 dagar sedan och filtret för 3 veckor sedan, men visst kan byta filtret igen

Började tyckandet i samband med nya stift? Vilka stift satte du i?
Bränslefiltret, det gamla, hur verkade det? Var det fullt av elände eller såg det sjysst ut?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Ankan-78
3 juni 2018 · 30 Inlägg

jag köpte stift på mekonomen, bytte eftersom motorlampan lös två dagar och den hade varit lite segstartad ibland, bränslefilter byttes eftersom det läckte, jag hade sönder filtret när jag skulle ta bort och inuti såg det rent ut, iallafall innanför utgående bränsleslang

marcus80 Sir
3 juni 2018 · 935 Inlägg

Bytt tändkasett? Kan gå sönder av dåliga stift

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Ankan-78
3 juni 2018 · 30 Inlägg

okej, jo jag har med hört att de kan behöva bytas, kan man inte kolla upp skicket på den man har? jag vill inte lägga många kronor på en.......... saab

Ankan-78
23 juni 2018 · 30 Inlägg

uppdatering, har haft bränslepumpen borta och den funkar som den ska, samt så har jag inte kört slut på bensin tidigare som jag misstänkte eftersom det var mycket soppa i tanken, vad kan det mer vara som gör att bilen hoppar till precis som om den vill dö.... kan jag lossa nån bränsleledning i motorrum och se så att bensinen kommer fram?

zzr94092
24 juni 2018 · 4 385 Inlägg

Varför inte läsa av ev felcoder innan du börjar att gissa dig fram till felet.

Ankan-78
24 juni 2018 · 30 Inlägg

inga felkoder finns, jo en och det var nåt med larmsirenen som inte funkade, inga andra felkoder finns

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang