Bilen vibrerar mellan ca 40-60 km/h när man gasar/belastar den Mercedes Vito 115cdi -06 automat 50k mil

Merca_Mike
13 juni 2018 · 5 Inlägg

För övrigt går bilen som en dröm och växlar fint, motorn går bra. Men när man kommer upp i ca 40km/h och belastar bilen till ca 60km/h så vibrerar den, men aldrig i annan hastighet, och tex i uppförsbacke så blir vibrationerna värre och på högre varv, släpper man gasen så försvinner det. Känns typ som när man har för stor vxl i, fast spelar ingen roll vilken växel som är i. Har inte hunnit felsöka nått närmare köpte bilen nyligen.  Ända  jag märkt är när man står still och svänger med ratten så knakar det lite, troligen fjäderbenslagringar som börjar bli dåliga? Va kan det bero på? Någon som haft liknande problem? Tacksam för svar.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 juni 2018 · 4 917 Inlägg

Jag hade kikat på däcken och/eller fått dom balanserade först o främst..

Senast redigerat av chanstagarn (13 juni 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
mb_pucken
13 juni 2018 · 5 087 Inlägg

Kolla snutkors och stödlager :-) dessa kan ge vibrationer vid belastning :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Merca_Mike
13 juni 2018 · 5 Inlägg

chanstagarn skrev:
Jag hade kikat på däcken och/eller fått dom balancerade först o främst..

Ok får balansera dom. Men borde det inte vibrera då hela tiden? Inte bara vid belastning?

Merca_Mike
13 juni 2018 · 5 Inlägg

mb_pucken skrev:
Kolla snutkors och stödlager :-) dessa kan ge vibrationer vid belastning :-)

Ok, får hissa upp bilen och kolla lite grejer, när jag får lite tid över.

MuhtarSaihAlArd
15 oktober 2019 · 1 Inlägg

Det är drivaxlarna tror jag. Försök och skicka på att de är fasta.
Har haft samma problem med en Volvo V50 och nästan alla sa att drivaxlarna måste bytas och att det är drivaxlarna som gör att bilen skakar vid acceleration. Jag har köpt och installerat nya drivaxlar och skakningen eller vibrationen blev mindre, men den har inte försvunnit helt...
Det är jättekonstigt och inte roligt. Men lycka till!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang