Volvo v50 partikelfilter

Nakisa
15 juni 2018 · 41 Inlägg

Hej
Jag har en Volvo v50 2010. Den har gått 5800 mil.
Bilen har tappat kraft och det går inte köra mer än 120 km/timme. Det har blivit seg och det tar längre tid att komma up i rätt hastighet.
Jag har servat bilen i mechanum de anser att partikelfiltret är täppt. Jag har lagt till (WYNNS DIESEL PARTICULATE FILTER REGENERATOR) och sedan körde med högre varvtal i nästan 40 minuter men lampan fortfarande lyser och bilen är fortfarande seg.
Undrar om det räcker att köra 40 minuter med högt varvtal för att rengöra partiklet?
Kan ni snälla ge tips och råd vad jag ska göra för att åtgärder felet.

Tacksam för er tid

Senast redigerat av Nakisa (15 juni 2018)

cyberk2
15 juni 2018 · 214 Inlägg

Vilken motor?
Väsentlig skillnad om du har en 5 cylindrig eller en 4 cylindrig.
Har du en 4a så är dom lite kul. Börjar partikelfilter krångla så den regenerar ofta så spär den ut motoroljan med diesel och tillslut börjar den gå på motorolja. Och varvar ihjäl sig själv. Så kolla oljenivån i motorn.
Går att spola ur partikelfilter om man vill. Bästa är att byta det, och det måste nollställas i bilens dator annars får du problem.
Slå hål på skiten och koda bort dpf. Kan dom inte tillverka nått som funkar så tar man bort det

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 juni 2018 · 13 674 Inlägg

cyberk2 skrev:
Vilken motor?
Väsentlig skillnad om du har en 5 cylindrig eller en 4 cylindrig.
Har du en 4a så är dom lite kul. Börjar partikelfilter krångla så den regenerar ofta så spär den ut motoroljan med diesel och tillslut börjar den gå på motorolja. Och varvar ihjäl sig själv. Så kolla oljenivån i motorn.
Går att spola ur partikelfilter om man vill. Bästa är att byta det, och det måste nollställas i bilens dator annars får du problem.
Slå hål på skiten och koda bort dpf. Kan dom inte tillverka nått som funkar så tar man bort det

ett mycket intresant problem på just 2.0d  motorn.. när den sitter i dom franska bilarna som den motorn kommer i ursprungligen så finns inte det problemet att dom spär ut oljan..men när volvo lägger i motorn i deras bil så blir det probelm. smile  alltså inte direkt motorrelaterat utan det är tomten som gjort ordning programeringen av ecu som är problemet smile


vad är det ens för felkoder.  sen tar en  regenereras ganska lång tid..
vet på våra bussar lyser lampan i säkert 50min innan den slocknar..  när man gör en tvingad rengörning så är det inte ens en lek...  får inte stå något bränbart inärheten av bussens bakparti smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Nakisa
15 juni 2018 · 41 Inlägg

cyberk2 skrev:
Vilken motor?
Väsentlig skillnad om du har en 5 cylindrig eller en 4 cylindrig.
Har du en 4a så är dom lite kul. Börjar partikelfilter krångla så den regenerar ofta så spär den ut motoroljan med diesel och tillslut börjar den gå på motorolja. Och varvar ihjäl sig själv. Så kolla oljenivån i motorn.
Går att spola ur partikelfilter om man vill. Bästa är att byta det, och det måste nollställas i bilens dator annars får du problem.
Slå hål på skiten och koda bort dpf. Kan dom inte tillverka nått som funkar så tar man bort det

Den har 1.6 motor. Jag fick höra om man köra den i 10 till 15 minuter med hög varv tal då regnereras filtret. Men i mitt fall jag har kört nästan 40 minuter med högvarvtal men det har inte hänt något.

Jag u drar om jag behöver fortsätta att köra igen med hög varv tal eller det kan vara skadlig för motorn ?

Evildan
15 juni 2018 ·

Jag brukade bränna ur filtrerna i ugnen.
Sådant där rengörningsgegg du hällt i fungerar i regel inte.

cyberk2
16 juni 2018 · 214 Inlägg

Givarfel, igensatt partikelfilter. Tror inte det blir bättre hur mycket du än varvar. Lämna in på rep

zzr94092
16 juni 2018 · 4 378 Inlägg

Om det nu är igensatt,Så slå hål på skiten och programmera bort filtret,
Inte alltid man kan slå hål på filtret då har vi kapat"av" burken och rensat ur filterkakan,bara att svetsa ihop burken sedan,men märk upp först innan du kapar så du inte får burken "vriden".

Christian S
17 juni 2018 · 4 815 Inlägg

Nakisa skrev:

cyberk2 skrev:
Vilken motor?
Väsentlig skillnad om du har en 5 cylindrig eller en 4 cylindrig.
Har du en 4a så är dom lite kul. Börjar partikelfilter krångla så den regenerar ofta så spär den ut motoroljan med diesel och tillslut börjar den gå på motorolja. Och varvar ihjäl sig själv. Så kolla oljenivån i motorn.
Går att spola ur partikelfilter om man vill. Bästa är att byta det, och det måste nollställas i bilens dator annars får du problem.
Slå hål på skiten och koda bort dpf. Kan dom inte tillverka nått som funkar så tar man bort det

Den har 1.6 motor. Jag fick höra om man köra den i 10 till 15 minuter med hög varv tal då regnereras filtret. Men i mitt fall jag har kört nästan 40 minuter med högvarvtal men det har inte hänt något.

Jag u drar om jag behöver fortsätta att köra igen med hög varv tal eller det kan vara skadlig för motorn ?

en 1.6D som senare bytte namn till D2 , om jag inte minns fel få är det ett visst bytes intervall på partikelfiltret på den motorn och om den har satt igen sig så är det nog tyvärr bara att byta.
gått många korta sträckor? tänkte eftersom den bara har gått knappt 6000mil på ca 8år och många korta sträckor på en diesel med partikelfilter är inte bra.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Nakisa
28 juni 2018 · 41 Inlägg

Nu fick jag fixa bilen med tvung regnerering på Mekanom. Enlig de problemet kan komma tillbaka.
Kan ni tipsa mig hur kan jag förhindra att partikelfiltret inte bli igensatt igen.

Tack för all tips.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang