Hjälp med målvaktsbil!

Weaksauce
17 juni 2018 · 158 Inlägg

Hej.
Jag har suttit vid frukostbordet och funderat lite på olika .alternativa lösningar på ditt problem. Ingen av det två lösningar som jag väljer att presentera är "klockren". Vid bilköp gör man bäst i att åtminstone kontrollera att säljaren faktiskt har rätt att sälja bilen.

Den bästa lösningen

Du har köpt en bil som tredje man har äganderätt till, enligt uppgifterna i bilregistret, det innebär att bilen är behäftat med ett s.k. rättsligt fel. Eftersom både du och säljaren har handlat i egenskap av privatpersoner, och inte har avtalat om annat, gäller Köplagens (förkortat KöpL) regler fullt ut. Enligt bestämmelserna i 41 39 §§ KöpL innebär det att du har rätt ATT HÄVA KÖPET eftersom felet är av väsentlig betydelse för dig och säljaren borde ha insett detta.

Rent praktiskt bör du skriftligen reklamera köpet till säljaren och meddela att du vill häva köpet på grund utav att säljaren inte hade behörighet att sälja bilen.

När säljaren inte svarar på din reklamation bör du stämma honom, dyker han då inte upp kan du yrka på tredskodom, alltså vinna på "walkover". Om han istället dyker upp blir frågan sannolikt att bevisa att han faktiskt har sålt bilen till dig. Hur som helst bör någon jurist kunna hjälpa dig med detta.

Domen kan sedan användas som en exekutionstitel och Kronofogdemyndigheten kan hjälpa dig med att göra utmätning hos säljaren om han inte vill återbetala köpeskillingen. Men eftersom han är en sådan person som använder sig av en bilmålvakt( man har en bilmålvakt till att skydda bilen från utmätning), har han sannolikt redan skulder hos KFM. Antagligen kommer du att få vänta ett tag på dina pengar.

En enklare men sämre lösning

Sluta betala parkeringsavgift för bilen, den kommer sannolikt att bli bortforslad inom en snar framtid och du kan gå vidare i livet.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Putteliten
17 juni 2018 · 9 068 Inlägg

Du har ingen adress, men en postbox. Då borde du veta vart postboxen står. Nån gång måste väl denna personen i fråga tömma sin postbox? Tyvärr krävs det ju att du måste stå och vakta ett par dygn, men då lär du kunna få tag på honom....

Muttley
17 juni 2018 ·

Vet du hur stor skatteskuld de ligger på bilen ?   
På något sätt så känns det som att den kan vara ganska stor. Och då vill du bara försöka få bort bilen.

Caprice77
17 juni 2018 · 102 Inlägg

Sälj den i delar. Du borde kunna få ihop 20 000? Kanske mer?

Evildan
17 juni 2018 ·

Caprice77 skrev:
Sälj den i delar. Du borde kunna få ihop 20 000? Kanske mer?

Det är ju ijenkligen inte TS bil då den är skriven på någon annan vilket då inte är legalt att göra.

Läs inlägg #21.

Senast redigerat av Evildan (17 juni 2018)

spillolja
18 juni 2018 · 4 014 Inlägg

Har gjort i ordning lite köpekontakts mallar som finns att hämta här
https://minfil.com/qeu0V7ecb9/fordons_kontrakt.rar
OBS! skräpreklam-popup förekommer

Grundregel är att alltid upprätta kontakt vid Köp/sälj av fordons, även om det är ett vrak för några 100:dringar

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Meaganeowner
18 juni 2018 · 2 250 Inlägg

Testa Stölskyddsföreningen.
De hittade flera tidigare ägare till den MC jag hade.
Gick inte att besikta p g a att ramen var bytt till en sprillans ny och att ramnummret knackats in.
Problemet för mig var att hitta personer som kunde bekräfta detta.
Det löste stöldskyddsföreningen som hade tillgång till olika register.

Mc:n blev slutligen besiktad:)

Krizz
19 juni 2018 · 11 Inlägg

Mack skrev:
Tråd rensad från diverse olagliga förslag.
Tips är alltid trevligt och jag hoppas verkligen att det ordnar sig för trådskaparen, men det är inte ok att driva på om olagligheter.

Med vänlig hälsning mod.

Ber om ursäkt för att jag triggade fram olagliga saker hos folk.

skogsjoel skrev:

Krizz skrev:

skogsjoel skrev:
Du har alltså köpt en bil av en som INTE äger den.
Du har alltså betalt, utan att få kvitto/köpekontrakt.
Du har alltså åkt iväg utan att själv lagt på ägarbytspappren på en postlåda.
Tyvärr får du nog se det som läropengar.

Så det är mitt fel att det finns oärliga personer i samhället?

Nej, det är absolut inte ditt fel, men ATT det finns vet väl alla.
Det är ju tråkigt att du blivit drabbad, men dom som sysslar med dylika saker
bryr sig ju inte alls om andra och om vilka skulder dom har.
Men vi får hoppas du blir ägare på din bil.

Jo, det är sant. Ångrar varje dag att jag va så naiv och litade på snubben att han skulle posta det. Tro mig när jag säger att jag har lärt mig en läxa. Kommer enbart använda Transportstyrelsens app hädanefter.

ViktorHolm skrev:
Hej.
Jag har suttit vid frukostbordet och funderat lite på olika .alternativa lösningar på ditt problem. Ingen av det två lösningar som jag väljer att presentera är "klockren". Vid bilköp gör man bäst i att åtminstone kontrollera att säljaren faktiskt har rätt att sälja bilen.

Den bästa lösningen

Du har köpt en bil som tredje man har äganderätt till, enligt uppgifterna i bilregistret, det innebär att bilen är behäftat med ett s.k. rättsligt fel. Eftersom både du och säljaren har handlat i egenskap av privatpersoner, och inte har avtalat om annat, gäller Köplagens (förkortat KöpL) regler fullt ut. Enligt bestämmelserna i 41 39 §§ KöpL innebär det att du har rätt ATT HÄVA KÖPET eftersom felet är av väsentlig betydelse för dig och säljaren borde ha insett detta.

Rent praktiskt bör du skriftligen reklamera köpet till säljaren och meddela att du vill häva köpet på grund utav att säljaren inte hade behörighet att sälja bilen.

När säljaren inte svarar på din reklamation bör du stämma honom, dyker han då inte upp kan du yrka på tredskodom, alltså vinna på "walkover". Om han istället dyker upp blir frågan sannolikt att bevisa att han faktiskt har sålt bilen till dig. Hur som helst bör någon jurist kunna hjälpa dig med detta.

Domen kan sedan användas som en exekutionstitel och Kronofogdemyndigheten kan hjälpa dig med att göra utmätning hos säljaren om han inte vill återbetala köpeskillingen. Men eftersom han är en sådan person som använder sig av en bilmålvakt( man har en bilmålvakt till att skydda bilen från utmätning), har han sannolikt redan skulder hos KFM. Antagligen kommer du att få vänta ett tag på dina pengar.

En enklare men sämre lösning

Sluta betala parkeringsavgift för bilen, den kommer sannolikt att bli bortforslad inom en snar framtid och du kan gå vidare i livet.

För det första, vill jag tacka för att du tog dig tid och funderade ut detta åt mig.

Jag ska försöka få tag i en jurist via mitt fackförbund, och sen stämma både säljaren och målvakten. Känns lika bra att göra det på samma gång. Då jag tvivlar starkt på att någon av dom kommer dyka upp överhuvudtaget. Dom svarar ju inte ens på papperna som myndigheterna har skickat ut.

När det gäller att bevisa köpet, så har jag förutom min egen far som vittne även en telefon inspelning där säljaren dels berättar vem målvakten var och han säger rakt ut att jag har köpt bilen.

Killen som sålde bilen, har troligen inte kvar en enda krona utav det jag betalade. Därav är nog en stämning den enda utvägen.

Jag hittade på nätet att en annan person här i Malmö har vunnit en annan bil via en tredskodom direkt mot Målvakten. Jag har försökt nå den personen, men han har inte svarat på mitt brev, och sist jag ringde på dörren så var det ingen hemma.

Putteliten skrev:
Du har ingen adress, men en postbox. Då borde du veta vart postboxen står. Nån gång måste väl denna personen i fråga tömma sin postbox? Tyvärr krävs det ju att du måste stå och vakta ett par dygn, men då lär du kunna få tag på honom....

Ja, jag vet var den finns. Men den tillhör ett företag, och man måste ha en kod för att ens komma in i byggnaden. Jag tror det hade orsakat ett stort problem, om jag campade precis utanför i t.ex. en husvagn då det är en ganska hårt trafikerad väg i centrala Malmö.

Muttley skrev:
Vet du hur stor skatteskuld de ligger på bilen ?   
På något sätt så känns det som att den kan vara ganska stor. Och då vill du bara försöka få bort bilen.

Jag fick hjälp via en bilhandlare, som kollade upp och det visade sig inte finnas någon skuld alls på bilen.

spillolja skrev:
Har gjort i ordning lite köpekontakts mallar som finns att hämta här
https://minfil.com/qeu0V7ecb9/fordons_kontrakt.rar
OBS! skräpreklam-popup förekommer

Grundregel är att alltid upprätta kontakt vid Köp/sälj av fordons, även om det är ett vrak för några 100:dringar

smile

Tackar så mycket för kontrakten, ska försöka skriva ut några på jobb när jag får tid.

Meaganeowner skrev:
Testa Stölskyddsföreningen.
De hittade flera tidigare ägare till den MC jag hade.
Gick inte att besikta p g a att ramen var bytt till en sprillans ny och att ramnummret knackats in.
Problemet för mig var att hitta personer som kunde bekräfta detta.
Det löste stöldskyddsföreningen som hade tillgång till olika register.

Mc:n blev slutligen besiktad:)

Tack för tipset, men jag tror inte dom kan hjälpa mig då bilen varken är stulen, eller modifierad.

spillolja
19 juni 2018 · 4 014 Inlägg

Krizz skrev:
Jag hittade på nätet att en annan person här i Malmö har vunnit en annan bil via en tredskodom direkt mot Målvakten. Jag har försökt nå den personen, men han har inte svarat på mitt brev, och sist jag ringde på dörren så var det ingen hemma.

det hela hänger på att Svarande helt enkelt struntat i att inställa sig till förhandlinghen/eller inte svarat
om du har Mål-numret kan man få ut kopior på handligarna då dessa är offetnlig handling

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Krizz
19 juni 2018 · 11 Inlägg

spillolja skrev:

Krizz skrev:
Jag hittade på nätet att en annan person här i Malmö har vunnit en annan bil via en tredskodom direkt mot Målvakten. Jag har försökt nå den personen, men han har inte svarat på mitt brev, och sist jag ringde på dörren så var det ingen hemma.

det hela hänger på att Svarande helt enkelt struntat i att inställa sig till förhandlinghen/eller inte svarat
om du har Mål-numret kan man få ut kopior på handligarna då dessa är offetnlig handling

Ja, det var via Lexbase jag hittade namnet  och adress. Dom har ju alla offtentliga handlingar.

Alltså på den andra killen som vann via en tredskodom.

spillolja
19 juni 2018 · 4 014 Inlägg

Det jag menar är att man med handligar kan fiska tips om hur man ska gå tillväga, att alita Jurist/Advokat kan springa i väg, samtidigt som det vad jag förstod inte upprättas någon köpehandling/Kvitto

om målet rör ett värde under ett halv basbelopp (22.500:-) har man inte rätt till ombudskostnad även om man vinner målet, samt begränsingen till en timmes rådgivning hos Jurist/Advokat per instans för max 1699:-/ inkl. moms

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
JN1975
19 juni 2018 · 234 Inlägg

Du borde försöka få tag på den du köpte bilen av, i Veberöd? "Målvakten" är ju bara den som står på bilen, han kan ju äga flera tusen bilar han aldrig ens sett, bara låter nån skriva den på honom (och i det här fallet lämnat pappren till "brukaren", den du betalade 40´000 till). Säljaren är ju den som lurat dig, inte målvakten egentligen. Vem står som ägare på bilen nu? Målvakten som ägde den när du köpte den, eller namnet som de fyllde i över tipexet? Den som står som ägare borde fått nya papper, och den borde skriva över bilen på dig.

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
NickyP
19 juni 2018 · 17 Inlägg

Krizz skrev:
Hej alla motor älskare!

Först vill jag be om ursäkt ifall denna tråden hamnar i fel kategori, men jag visste inte vart den passade in.

Det jag behöver råd om, är hur jag ska gå tillväga med en bil som står registrerad på en målvakt.

Det är nämligen så att killen jag köpte bilen utav var någon sorts mellanhand till målvakten i fråga. Efter att affären var klar och vi hade skrivit på ägarbeviset, varav jag betalade och sen tog hem bilen så hade någon utav dom fifflat med pappret, och tippexat över alla mina uppgifter.

Jag har polisanmält det, men dom la ner undersökningen. Med motiveringen att det är omöjligt att hitta målvakter.

Polisen som hade ärendet sa att jag skulle begära en ägarutredning via Transportstyrelsen. Sagt och gjort, jag skickade in en begäran till dom med alla uppgifter jag hade, om säljaren och målvakten som jag hade forskat fram på nätet. Och allt annat som var relevant. Transportstyrelsen kunde t.o.m se att dom 3 sista i mitt personnummer och dom 2 sista i mitt postnummer var skrivet under tippexen. Men dom ansåg att det som stod över tippexen va det som var det mest aktuella.

Flera månader senare, så avslog dom min begäran med motiveringen att eftersom målvakten hade inte svarat på deras försök att nå honom. Eller motstridit min begäran. Så kunde dom inte ta beslut baserat på enbart min sida.

Sen överklagade jag deras beslut till Förvaltningsrätten i Karlstad, som också avslog min överklagan med anledningen att Transportstyrelsen hade gjort rätt i sin bedömning.

Då överklagade jag igen, denna gången till Kammarrätten i Göteborg. Och dom tog knappt ens upp ärendet. Först fick jag ett papper om att det hade fått ett målnummer, men sen väldigt kort därefter fick jag ett brev om att jag nekades prövningstillstånd.

Så här står jag nu, med min drömbil som jag varken kan skatta eller försäkra. Eller ens sälja vidare. Jag har haft bilen sen i December 2016, och har inte kunnat använda bilen sen i Januari/Februari 2017 p.g.a. Rädsla att polisen ska stoppa mig.

Så jag hoppas med hela mitt hjärta och själ, att det finns någon på detta forumet som kan ge mig tips på hur jag ska göra. Vill ju inte köra runt med en olaglig bil, som säker hade blivit beslagtagen ifall jag hade blivit stoppad.

Om någon bor i Malmö (med omnejd) som vill träffas personligen och läsa alla papper, så skicka ett privat meddelande här på Garaget för att få mitt mobilnummer.

Fyfan jag känner med dig.. Förstår inte varför dom inte la på pappret. Har dom anmält bilen stulen? Konsultera med jurist är de bästa. Men såna saker är knepiga..

Inlägget redigerat /mod

JN1975
19 juni 2018 · 234 Inlägg

Men de la väl på pappret? Fast med ändrade uppgifter? Det är det jag menar, vem äger den nu, en helt ny person eller målvakten fortfarande?

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Krizz
20 juni 2018 · 11 Inlägg

spillolja skrev:
Det jag menar är att man med handligar kan fiska tips om hur man ska gå tillväga, att alita Jurist/Advokat kan springa i väg, samtidigt som det vad jag förstod inte upprättas någon köpehandling/Kvitto

om målet rör ett värde under ett halv basbelopp (22.500:-) har man inte rätt till ombudskostnad även om man vinner målet, samt begränsingen till en timmes rådgivning hos Jurist/Advokat per instans för max 1699:-/ inkl. moms

Aha, det var via dokumentet jag först fick veta om tredskodom. Måste bara få hjälp av en jurist om hur jag formulerar det.

Via mitt fackförbund, så kan jag få hjälp upp till ett värde av 2 miljoner medans jsg själv bara betalar en självrisk på 3000kr. Har en s.k. jurist försäkring via facket.

JN1975 skrev:
Du borde försöka få tag på den du köpte bilen av, i Veberöd? "Målvakten" är ju bara den som står på bilen, han kan ju äga flera tusen bilar han aldrig ens sett, bara låter nån skriva den på honom (och i det här fallet lämnat pappren till "brukaren", den du betalade 40´000 till). Säljaren är ju den som lurat dig, inte målvakten egentligen. Vem står som ägare på bilen nu? Målvakten som ägde den när du köpte den, eller namnet som de fyllde i över tipexet? Den som står som ägare borde fått nya papper, och den borde skriva över bilen på dig.

Jag har försökt. Men jag har endast fått tag i killens pappa. Och han svär på att hans son är är oskyldig i detta och påstår att han också är ett offer. Just nu är det målvakten som står skriven på bilen. Och han går inte att få tag på.

NickyP skrev:
Fyfan jag känner med dig.. Förstår inte varför dom inte la på pappret. Har dom anmält bilen stulen? Konsultera med jurist är de bästa. Men såna saker är knepiga..

Inlägget redigerat /mod

Nä, bilen är inte anmäld stulen. Håller noga koll på det.

JN1975 skrev:
Men de la väl på pappret? Fast med ändrade uppgifter? Det är det jag menar, vem äger den nu, en helt ny person eller målvakten fortfarande?

Dom postade pappret, men först tippexade dom över mina uppgifter med någon annans. Sen skrev dom tillbaka bilen till målvakten. Så det är han som bilen står skriven på just nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang