Audi A3 -98, kan helt plötsligt lägga av under körning

mysqo
19 juni 2018 · 3 Inlägg

Hej!

Har haft ett problem med bilen som börjat återkomma allt oftare.
Problemet jag får är att bilen helt sonika kan lägga av under körning, ibland på motorväg, ibland på mindre vägar, hastighet verkar inte spela roll. Batterilampan börjar lysa och bilen lägger av och tappar all fart.
Det absolut sjukaste är att jag har kört en sträcka mellan Eskilstuna och Västerås återkommande gånger, och den har stannat på EXAKT samma ställen båda gångerna som jag kört samma sträcka (fast vid två olika tillfällen)

Senast igår körde jag en mindre sträcka i Västerås, och den stannar nästan på metern på samma ställe som sist jag körde den sträckan..

Ibland kan den dock tappa all kraft, men hålla sig vid liv, däremot ger den ingen respons på när jag ger gas. För att få den fungera igen måste man stanna bilen så den får vila några sekunder (10s-1 min), sedan fungerar den helt som normalt och man kan köra på som vanligt i några kilometer/mil. När man stannar till och låter den vila genom att gå på tomgång började den en gång rycka i varvtalet (hoppade upp och ner mellan 800-1100 varv ett tag, sen gick den tillbaka till normalt)

Vissa gånger har den däremot lagt av helt och man har fått vänta någon minut innan man sätter igång den. Har jag försökt sätta igång den direkt efter den lagt av är det precis som batteriet är slut, den jobbar men tänder inte.

Bilen är inte modifierad utan är helt och hållet original och varit på service regelbundet. Olja osv ser bra ut!

Någon som känner igen detta problemet?

Mvh Robin

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 juni 2018 · 4 917 Inlägg

Det gäller att ta reda på om det är gnista eller soppa som saknas.
Själv tippar jag på bränslebrist..eller att immon fallerar på något sätt.
Jag har för mig att något liknande hände för något år sedan här, men hittar det inte..

Senast redigerat av chanstagarn (19 juni 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
mysqo
19 juni 2018 · 3 Inlägg

Soppa har det alltid varit i den, så det kan inte vara problemet. Kan inte vara något med  bränslefiltret?
Har också kollat efter fukt i motorn, men kan inte se något (ingen vit gegga eller kondens i locket)

it_mutt Avstängd
19 juni 2018 · 10 388 Inlägg

mysqo skrev:
Soppa har det alltid varit i den, så det kan inte vara problemet. Kan inte vara något med  bränslefiltret?
Har också kollat efter fukt i motorn, men kan inte se något (ingen vit gegga eller kondens i locket)

Nu åsyftas det nog snarare att soppa inte kommer fram ordentligt till motorn.

Kan ju i sin tur vara trilskande soppapump, igensatt filter osv osv.

Har du möjlighet så kolla upp om någon i närheten har tillgång till vcds/vagcom (vagcom räcker för bilen i fråga) för att dra ut eventuella felkoder.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mysqo
21 juni 2018 · 3 Inlägg

hah, tack!

Åkte till lokala bilverkstaden idag och bad snällt om de kunde läsa av om den hade några felkoder, men efter att de kopplat upp sin läsare stod det "System OK". Batteri kollade han också, även den var ok!

Så då återstår att kolla bränslefilter. Antar att det lättaste är att köpa ett nytt på biltema och sätta dit.

PS. Även när jag skulle åka till verkstaden la bilen av igen, fick stanna still slå av tändning och sedan vrida på den igen, och vips så går den som innan. Känns som det kommer mer frekvent nu!

jaka54
21 juni 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Bränslefiltret kan du nog glömma som felkälla men bränslepumpen eller bränslepumps relät skulle jag nog undersöka.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang