Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 juni 2018 · 17 379 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:

Knugcab skrev:

Jag har ägt Volvos så kallade "lyxvagn" 164. Där kan man snacka om att det kryllade av billig hårdplast invändigt. Billig att köpa var den dock definitivt inte som ny.

Äkta plastträpanel och beige PVC är premium rakt igenom vettu icke att förglömma de ofta feta utfällande klibbiga vreden och knapparna.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag … AkbtelT-Zg

Premius är livet, Rolls Royce och Bentley får passa sig:
https://img.autobytel.com/2006/toyota/p … -41408.jpg

Den där utsikten känner jag igen. Fina grejer!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
13 juni 2018 ·

Hybrid_ skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:
Äkta plastträpanel och beige PVC är premium rakt igenom vettu icke att förglömma de ofta feta utfällande klibbiga vreden och knapparna.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag … AkbtelT-Zg

Premius är livet, Rolls Royce och Bentley får passa sig:
https://img.autobytel.com/2006/toyota/p … -41408.jpg

Den där utsikten känner jag igen. Fina grejer!

Är dina knappar klibbiga?
Tappar dina knappar symbolerna?

Senast redigerat av Evildan (13 juni 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 juni 2018 · 17 379 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Premius är livet, Rolls Royce och Bentley får passa sig:
https://img.autobytel.com/2006/toyota/p … -41408.jpg

Den där utsikten känner jag igen. Fina grejer!

Är dina knappar klibbiga?
Tappar dina knappar symbolerna?

Nej? Skulle de göra detta?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
13 juni 2018 ·

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

Den där utsikten känner jag igen. Fina grejer!

Är dina knappar klibbiga?
Tappar dina knappar symbolerna?

Nej? Skulle de göra detta?

Ja, det är premium vettu.

Muttley
13 juni 2018 ·

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:

Knugcab skrev:

Jag har ägt Volvos så kallade "lyxvagn" 164. Där kan man snacka om att det kryllade av billig hårdplast invändigt. Billig att köpa var den dock definitivt inte som ny.

Äkta plastträpanel och beige PVC är premium rakt igenom vettu icke att förglömma de ofta feta utfällande klibbiga vreden och knapparna.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag … AkbtelT-Zg

Premius är livet, Rolls Royce och Bentley får passa sig:
https://img.autobytel.com/2006/toyota/p … -41408.jpg

http://www.vibilagare.se/sites/vibilagare.se/files/styles/large/public/images/2005/05/Volvo%20V70%20B.jpg?itok=-LomOcUh

Underbart plastig.

Får bunkerläkarens bunker att känna sig stor med.

Knugcab
13 juni 2018 · 5 111 Inlägg

http://car-from-uk.com/ebay/carphotos/full/ebay147446181964469.jpg
Välkänd svensk premiumbil

https://static.cargurus.com/images/site/2007/06/20/1990_audi_90_quattro_sedan-pic-14635-640x480.jpeg
Välkänd tysk premiumbil från samma epok. (Läderratt? BAH! Det fixar man på eget bevåg ju!)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c6/Lexus_LS400_cabin_front.jpg
Välkänd asiatisk premiumbil från samma epok.

Visst är det hemskt med billig asiatisk hårdplast. wink

Notera även hur de billiga materialvalen fått interiören på bild 3 att fullständigt falla i småbitar medans interiörerna på bild 1 och bild 2 tack vare den höga byggkvaliteten fortfarande ser ut som när bilen rullade av bandet, om inte bättre.

Senast redigerat av Knugcab (13 juni 2018)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Unleash
13 juni 2018 · 370 Inlägg

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Vattenkraft, cirka 96%.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 … nkraftverk

https://geminiresearchnews.com/2015/07/ … n-battery/

Denne var intressant om den stämmer.

https://sumer.se/artikel/elproduktion-o … g-i-norden
- Island 51 921 kWh/person - Norge 23 446 kWh/person - Finland 15 795 kWh/person - Sverige 14 360 kWh/person

Det vågar jag påstå att det gör.

2001 använde Sverige 150 512 GWh.
2006 använde Sverige 146 366 GWh.
Det är en minskning om 4 146 GWh.
Det finns mao som det påståtts tidigare i tråden gott om utrymme att ladda elbilar via befintligt nät.
En vanlig elbil såsom e-Golf förbrukar ca 12.7kWh/100km om man kör den vettigt.
Någon skeptisk själ som vill räkna ut hur många mil eller antal bilar enl ovan som körs 1500mil vardera 4 146GWh räcker till då? wink

okunskapen lyser igenom, du snackar i nattmössan.

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
13 juni 2018 · 1 128 Inlägg

Muttley skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:

Äkta plastträpanel och beige PVC är premium rakt igenom vettu icke att förglömma de ofta feta utfällande klibbiga vreden och knapparna.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag … AkbtelT-Zg

Premius är livet, Rolls Royce och Bentley får passa sig:
https://img.autobytel.com/2006/toyota/p … -41408.jpg

http://www.vibilagare.se/sites/vibilaga … k=-LomOcUh

Underbart plastig.

Får bunkerläkarens bunker att känna sig stor med.

Hahaha, ska jag bli upprörd eller vad är det du vill egentligen?

Nöjeskör närproducerat
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 juni 2018 · 17 379 Inlägg

Kör Asiatisk burk från 2005 som pendlarbil. Tycker den är fin.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-db5785b09044c35b28047e834ebeb468.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
13 juni 2018 ·

_Blue_Speed_ skrev:

Muttley skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Premius är livet, Rolls Royce och Bentley får passa sig:
https://img.autobytel.com/2006/toyota/p … -41408.jpg

http://www.vibilagare.se/sites/vibilaga … k=-LomOcUh

Underbart plastig.

Får bunkerläkarens bunker att känna sig stor med.

Hahaha, ska jag bli upprörd eller vad är det du vill egentligen?

Ah, jag trodde vi skulle visa upp plast.   Eller nu blev jag nog förvirrad, sluta upp med det.

Jag vill bara pålysa dig att det fortfarande är 3 gånger mer miljövänligt och trycka ut 3 franska kvalitetsbilar gentemot en 30 årig hink.

Evildan
13 juni 2018 ·

Sveriges elnät havererar om ca 230000 hushåll förbrukar i snitt 800w till var natt under 6 timmar, bara så ni vet kära medlemmar.

it_mutt Avstängd
13 juni 2018 · 10 388 Inlägg

Knugcab skrev:
http://car-from-uk.com/ebay/carphotos/f … 964469.jpg
Välkänd svensk premiumbil

https://static.cargurus.com/images/site … 0x480.jpeg
Välkänd tysk premiumbil från samma epok. (Läderratt? BAH! Det fixar man på eget bevåg ju!)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ … _front.jpg
Välkänd asiatisk premiumbil från samma epok.

Visst är det hemskt med billig asiatisk hårdplast. wink

Notera även hur de billiga materialvalen fått interiören på bild 3 att fullständigt falla i småbitar medans interiörerna på bild 1 och bild 2 tack vare den höga byggkvaliteten fortfarande ser ut som när bilen rullade av bandet, om inte bättre.

Kostade inte typ en LS400 sådär dubbelt så mycket också? Som ex.vis en Audi 90?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mack Forum- och sitemoderator
14 juni 2018 · 26 111 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Hybrid_ skrev:

Mack skrev:
Då var det dags igen då..
Lugna ner er eller det blir ett lås.

Du hann före... Och ge fan i politiken är ni snälla.

Fast hela den här tråden är politik, trådstartaren driver en politisk agenda mot oliktänkande för sin egen vinning, är ganska tydligt om man följt tråden. Håller man inte med blir man hånad och förlöjligad.

Garaget var bättre för 10-12 år sedan då det var äkta bilkultur som gällde på sidan, MP-troll och gubbar med handväska fanns inte så långt ögat kunde nå.

"Vill man så kan man.."
Det är vad man gör det till.
Det går således att diskutera ämnet - på en vuxen nivå - och utan politik OM man vill.

Till topic så är jag idag ändå ganska stolt över att ens nya(re) bil blev en miljömässigt bättre sådan.
Nyare, drar betydligt mindre bränsle och släpper ut mindre partiklar än den gamla. Win-win för alla parter, även om det inte råkade bli det allra miljövänligaste alternativet som blev valt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Soulman
14 juni 2018 · 1 271 Inlägg

Är man prenumerant på DN kan man idag läsa om vad man kan göra för att minska sin klimatpåverkan. Bilkörning är ju en del. Vad man äter är en annan.

"Våra transporter utgör ungefär en tredjedel av de totala utsläppen i Sverige, enligt Naturvårdsverket. Den absolut största delen av de utsläppen i Sverige står vägtrafiken för, där personbilar och lastbilar ingår."

"Det mest miljövänliga motordrivna resesätten är tåg, tunnelbana och buss. Om du bor i en stad med kollektivtrafik är det alltså att föredra framför att ta bilen till jobbet. En stor del, cirka 80 procent, av bilresorna i en tätort är dessutom kortare än tre till fem kilometer, enligt Trafikverket. Det innebär att många korta resor skulle kunna ersättas med cykel eller kollektivtrafik."

"Ändrar man sina matvanor till att innefatta mer vegetariskt och veganskt har man vunnit mycket ur klimatsynpunkt.
– Men man kommer också jättelångt om man ersätter allt nötkött med kyckling, säger Stefan Wirsenius."

Så jag repeterar mig själv. Trots att jag åker 6-7 dagar i veckan kollektivt straffas jag skattemässigt för att jag har en dieseleldad bil som släpper ut noll och ingenting när den står parkerad. De är ett systemfel.

Det är fortfarande för billigt att köra bil och därför väljer många att åka runt kvarteret för att plocka upp hämt-pizzan och kallstarta två gånger om dagen och köra 5km. Tillhör du skaran som beställer grejer på nätet, köper fel grejer och returnerar är du en riktig miljöbov eftersom de transporterna sker till stor del med lastbil.

Med reservation för de som bor i omgivningar utan gatljus och möjligheter att åka kollektivt, men det måste ändå vara försvinnande få i jämförelse. Sen kan man ju diskutera att det kanske är rimligt att flytta dit arbetet finns med tillhörande servicefunktioner.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Unleash
15 juni 2018 · 370 Inlägg

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Vattenkraft, cirka 96%.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 … nkraftverk

https://geminiresearchnews.com/2015/07/ … n-battery/

Denne var intressant om den stämmer.

https://sumer.se/artikel/elproduktion-o … g-i-norden
- Island 51 921 kWh/person - Norge 23 446 kWh/person - Finland 15 795 kWh/person - Sverige 14 360 kWh/person

Det vågar jag påstå att det gör.

2001 använde Sverige 150 512 GWh.
2006 använde Sverige 146 366 GWh.
Det är en minskning om 4 146 GWh.
Det finns mao som det påståtts tidigare i tråden gott om utrymme att ladda elbilar via befintligt nät.
En vanlig elbil såsom e-Golf förbrukar ca 12.7kWh/100km om man kör den vettigt.
Någon skeptisk själ som vill räkna ut hur många mil eller antal bilar enl ovan som körs 1500mil vardera 4 146GWh räcker till då? wink

sen räknar du på effekt och dimensionen du måste säkra upp för.

Vad Sverige förbrukar på en årsbasis är inte relevant , vi producerar inte en konstant fast siffra per dag, inte heller har vi en konstant förbrukning. vi kan producera 13000 Mw i norr med vi kan aldrig få ner det till söder med dagens el-nät, vi har flera verk i söder som ska läggas ner inom kort.

Din okunskap kring ämnet är stor det märks tydligt.

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
Evildan
15 juni 2018 ·

Soulman skrev:
Är man prenumerant på DN kan man idag läsa om vad man kan göra för att minska sin klimatpåverkan. Bilkörning är ju en del. Vad man äter är en annan.

"Våra transporter utgör ungefär en tredjedel av de totala utsläppen i Sverige, enligt Naturvårdsverket. Den absolut största delen av de utsläppen i Sverige står vägtrafiken för, där personbilar och lastbilar ingår."

"Det mest miljövänliga motordrivna resesätten är tåg, tunnelbana och buss. Om du bor i en stad med kollektivtrafik är det alltså att föredra framför att ta bilen till jobbet. En stor del, cirka 80 procent, av bilresorna i en tätort är dessutom kortare än tre till fem kilometer, enligt Trafikverket. Det innebär att många korta resor skulle kunna ersättas med cykel eller kollektivtrafik."

"Ändrar man sina matvanor till att innefatta mer vegetariskt och veganskt har man vunnit mycket ur klimatsynpunkt.
– Men man kommer också jättelångt om man ersätter allt nötkött med kyckling, säger Stefan Wirsenius."

Så jag repeterar mig själv. Trots att jag åker 6-7 dagar i veckan kollektivt straffas jag skattemässigt för att jag har en dieseleldad bil som släpper ut noll och ingenting när den står parkerad. De är ett systemfel.

Det är fortfarande för billigt att köra bil och därför väljer många att åka runt kvarteret för att plocka upp hämt-pizzan och kallstarta två gånger om dagen och köra 5km. Tillhör du skaran som beställer grejer på nätet, köper fel grejer och returnerar är du en riktig miljöbov eftersom de transporterna sker till stor del med lastbil.

Med reservation för de som bor i omgivningar utan gatljus och möjligheter att åka kollektivt, men det måste ändå vara försvinnande få i jämförelse. Sen kan man ju diskutera att det kanske är rimligt att flytta dit arbetet finns med tillhörande servicefunktioner.

Jag instämmer i mångt och mycket förutom det faktum att du kunde valt en annan bil med låg eller till och med obefintlig vägtrafikskatt tillika lägre förbrukning samt miljöpåverkan.
Hur trist det än är det som hänt med din ompysslade Tiguan så öppnar detta upp en ypperlig möjlighet att göra ett miljösmartare val även om jag otippat förutspår att det blir svårt att få farbror att köpa en Prius eller CT200H alt IS300H, men det finns ju andra alternativ.

I övrigt instämmer jag med dig och vad jag förstår har vi ett mycket liknande beteende gällande vår energianvändning då även jag handlar lokalt och allt sånt dära du vet.

Unleash
19 juni 2018 · 370 Inlägg

Unleash skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Denne var intressant om den stämmer.

https://sumer.se/artikel/elproduktion-o … g-i-norden
- Island 51 921 kWh/person - Norge 23 446 kWh/person - Finland 15 795 kWh/person - Sverige 14 360 kWh/person

Det vågar jag påstå att det gör.

2001 använde Sverige 150 512 GWh.
2006 använde Sverige 146 366 GWh.
Det är en minskning om 4 146 GWh.
Det finns mao som det påståtts tidigare i tråden gott om utrymme att ladda elbilar via befintligt nät.
En vanlig elbil såsom e-Golf förbrukar ca 12.7kWh/100km om man kör den vettigt.
Någon skeptisk själ som vill räkna ut hur många mil eller antal bilar enl ovan som körs 1500mil vardera 4 146GWh räcker till då? wink

sen räknar du på effekt och dimensionen du måste säkra upp för.

Vad Sverige förbrukar på en årsbasis är inte relevant , vi producerar inte en konstant fast siffra per dag, inte heller har vi en konstant förbrukning. vi kan producera 13000 Mw i norr med vi kan aldrig få ner det till söder med dagens el-nät, vi har flera verk i söder som ska läggas ner inom kort.

Din okunskap kring ämnet är stor det märks tydligt.

Evildan har du belägg för det du säger?  antar att tystnad talar för hur fel du har.

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
viccoA
20 juni 2018 · 3 109 Inlägg

Kollegan har en Tesla Model X P100D, kostade ca 1.8 miljoner med alla tillval ikryssade. Helt galet trevlig elbil även om jag tycker den kunde haft snyggare exteriör och lite mer detaljkänsla i inredningen med tanke på prislappen. Är inte aktuell för de flesta tjänstebilsförare då den helt enkelt kostar hutlöst med pengar.

Själv är jag också i väntans tider på att byta ut GLCn, har en kölapp till en Tesla (hade egentligen tänkt att köpa en Bolt men den verkar inte komma igenom i produktionslinan på ytterligare ett år).

Kollegan byter sin tjänstebil till nya Nissan LEAF.

Varför köpa en hybrid när man kan köpa en renodlad elbil om man köper ny bil idag...

-Många nya elbilar går mellan 25-50 mil på en laddning
-Kostar ca 1-2.5kr per mil i bränsle
-Många snabbladdare finns tillgängliga, bra parkeringsmöjligheter i centrum vid laddstolpar för kortare shoppingturer.
-Bilarna har ofta gott om lull-lull och den "upplevda" kvalitetskänslan skiljer sig inte nämnvärt från de flesta nya fossilvagnar som säljs idag


Vilka fler kör rena elbilar? Vad är negativa respektive postiva sidorna rent praktiskt? Hållbarhet? Hur är det med servicekostnader?

Senast redigerat av viccoA (20 juni 2018)

zemet
20 juni 2018 · 4 030 Inlägg

Soulman skrev:
Är man prenumerant på DN kan man idag läsa om vad man kan göra för att minska sin klimatpåverkan. Bilkörning är ju en del. Vad man äter är en annan.

"Våra transporter utgör ungefär en tredjedel av de totala utsläppen i Sverige, enligt Naturvårdsverket. Den absolut största delen av de utsläppen i Sverige står vägtrafiken för, där personbilar och lastbilar ingår."

"Det mest miljövänliga motordrivna resesätten är tåg, tunnelbana och buss. Om du bor i en stad med kollektivtrafik är det alltså att föredra framför att ta bilen till jobbet. En stor del, cirka 80 procent, av bilresorna i en tätort är dessutom kortare än tre till fem kilometer, enligt Trafikverket. Det innebär att många korta resor skulle kunna ersättas med cykel eller kollektivtrafik."

"Ändrar man sina matvanor till att innefatta mer vegetariskt och veganskt har man vunnit mycket ur klimatsynpunkt.
– Men man kommer också jättelångt om man ersätter allt nötkött med kyckling, säger Stefan Wirsenius."

Så jag repeterar mig själv. Trots att jag åker 6-7 dagar i veckan kollektivt straffas jag skattemässigt för att jag har en dieseleldad bil som släpper ut noll och ingenting när den står parkerad. De är ett systemfel.

Det är fortfarande för billigt att köra bil och därför väljer många att åka runt kvarteret för att plocka upp hämt-pizzan och kallstarta två gånger om dagen och köra 5km. Tillhör du skaran som beställer grejer på nätet, köper fel grejer och returnerar är du en riktig miljöbov eftersom de transporterna sker till stor del med lastbil.

Med reservation för de som bor i omgivningar utan gatljus och möjligheter att åka kollektivt, men det måste ändå vara försvinnande få i jämförelse. Sen kan man ju diskutera att det kanske är rimligt att flytta dit arbetet finns med tillhörande servicefunktioner.

Jag är i samma situation, jag går till jobbet varje dag men får ändå betala 5500 kr/året i skatt. Vi betalar ju redan sjuka mängder skatt när man tankar bilen, det borde räcka.

Jag behöver en bra dragbil som får dra 3 ton, egentligen skulle jag vilja dra 3,5 ton men en dodge ram eller liknande är svårt att försvara ekonomiskt.

Dock ser jag riktigt fram emot när jag kan ha en eldriven pickup och dra med istället:)
Skall bli riktigt fina att slippa dieselmotorn och alla dess nackdelar och problem.

Low
20 juni 2018 · 3 296 Inlägg

Tycker ändå det med miljöbil är rätt meningslöst så länge den gamla bilen finns kvar på gatorna. Blir väl fler o fler bilar?

Man borde få en bra rabatt på den nya miljöbil en om man lämnar sin gamla bil av vissa årsmodeller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang