A/C lever sitt egna liv (E46) - Går upp och ner

Libertywalk
17 juni 2018 · 21 Inlägg

Hej! ACn i min e46a är ganska dålig, den kyler knappt och ibland (ganska ofta) så går fläktarna igång på fullt ös. Jag har tänkt fylla på med köldmedium som täter och se om det hjälper. Tror dock inte jag lär få mer än att det kyler mer utav det. Har ni några teorier om vad som kan vara fel?

Vet någon även var man kan köpa köldmedium till ett bra pris?

Libertywalk
20 juni 2018 · 21 Inlägg

Någon som vet var man kan få tag på ett fläktmotstånd?

panda666
20 juni 2018 · 4 228 Inlägg

schmeidmann, skruvat, osv osv. pröva fylla me medel först. gjorde på min e39 o den funkar fortfarande.

Libertywalk
21 juni 2018 · 21 Inlägg

panda666 skrev:
schmeidmann, skruvat, osv osv. pröva fylla me medel först. gjorde på min e39 o den funkar fortfarande.

Tips på var man kan köpa medel?

panda666
21 juni 2018 · 4 228 Inlägg

Libertywalk skrev:

panda666 skrev:
schmeidmann, skruvat, osv osv. pröva fylla me medel först. gjorde på min e39 o den funkar fortfarande.

Tips på var man kan köpa medel?

gjorde på verkstad, dom tog 1500 på meca, dom fyllde på med medel och kollade ifall det läckte nånstans samtidigt, Ac service eller vad det heter. du kan säkert hitta billigare ställe. Men den funkar fortfarande.

simlar
21 juni 2018 · 5 516 Inlägg

Eftersom det är en gammal bil räcker det ofta att tömma och fylla korrekt mängd med r134a.
Är det inget onormalt läckage som t.ex skadad kondensor så tar det ungefär 10år innan det är dags att fylla på.
Maximalt godkända läckaget är 40g/år.

Vad du än gör så fyll absolut inte med sånt där"gör-det-själv" AC-tätning eftersom det kan sätta igen gaskanalerna i systemet så det blir stock och inte fungerar alls.
Och lämnar du sedan in bilen på verkstad för något AC-jobb så förstörs deras AC-utrustning pga medlet.
"gör-det-själv"-kitten som säljs i Sverige så är gasen ren Gasol vilket är väldigt brandfarlig och inget man vill ha i sitt AC-system.

Senast redigerat av simlar (21 juni 2018)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Evildan
21 juni 2018 ·

panda666 skrev:

Libertywalk skrev:

panda666 skrev:
schmeidmann, skruvat, osv osv. pröva fylla me medel först. gjorde på min e39 o den funkar fortfarande.

Tips på var man kan köpa medel?

gjorde på verkstad, dom tog 1500 på meca, dom fyllde på med medel och kollade ifall det läckte nånstans samtidigt, Ac service eller vad det heter. du kan säkert hitta billigare ställe. Men den funkar fortfarande.

Om den fungerar idag är ju skit samma. wink

Men jag Instämmer, det är ett jobb för en licensierad verkstad och inget för leffes bil o heminredning.

panda666
21 juni 2018 · 4 228 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Libertywalk skrev:

Tips på var man kan köpa medel?

gjorde på verkstad, dom tog 1500 på meca, dom fyllde på med medel och kollade ifall det läckte nånstans samtidigt, Ac service eller vad det heter. du kan säkert hitta billigare ställe. Men den funkar fortfarande.

Om den fungerar idag är ju skit samma. wink

Men jag Instämmer, det är ett jobb för en licensierad verkstad och inget för leffes bil o heminredning.

håller me^^ pilla inte på sånt sj om du inte vet säkert på va du håller på med. låt en verkstad titta på det. kostar nån tusing för påfyllning/kontroll. så vips har du ac igen, om inte då är det nått annat.

granadadr
22 juni 2018 · 7 269 Inlägg

att fläktarna går ofta å länge kan absolut bero på att det är för lite köldmedel,, OM ac funkar,, kan ju kyla sämre å då har jag upplevt att kylan blir sämre å framförallt i köer å låg fart då kondensorn ej får tillräcklig kylning å stänger ner  kompressorn,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Libertywalk
23 juni 2018 · 21 Inlägg

Fläkten brukar även vara på fullt när man har fläkten på det lägsta, är det fläktmoståndet som spökar då eller ni tror att det förmodligen är medlet?

panda666
23 juni 2018 · 4 228 Inlägg

Libertywalk skrev:
Fläkten brukar även vara på fullt när man har fläkten på det lägsta, är det fläktmoståndet som spökar då eller ni tror att det förmodligen är medlet?

kupefläkten menar du eller fläkten som kyler kondensorn bakom grillen?

Libertywalk
23 juni 2018 · 21 Inlägg

panda666 skrev:

Libertywalk skrev:
Fläkten brukar även vara på fullt när man har fläkten på det lägsta, är det fläktmoståndet som spökar då eller ni tror att det förmodligen är medlet?

kupefläkten menar du eller fläkten som kyler kondensorn bakom grillen?

Kupefläkten naturligtvis smile

granadadr
24 juni 2018 · 7 269 Inlägg

hmm kalla mig gärna korkad men är inte RIKTIGT med nu,,  du har coupefläkten på det högsta läget?? men den blåser lite??  är det kallt??  går kylfläktar ??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang