Pris CE kort ej yrkes

PappaKeno
6 januari 2015 · 92 Inlägg

Hej.

Skulle vilja ta ce men ej jobba med det. Men iaf ha möjlighet att köra större ekipage. Någon som tagit privat som vet hur mycket det gick på? Är det svårt?

Janneutanb
6 januari 2015 · 7 271 Inlägg

Har du C kort?
Om du inte har c kort eller kört lastbil tidigare så kan det nog bli rätt kostsamt .
Mellan 30-50.000 vore min gissning om du saknar c-kort och aldrig kört en lastbil tidigare.

Caffe
6 januari 2015 · 1 436 Inlägg

Brains skrev:
Har du C kort?
Om du inte har c kort eller kört lastbil tidigare så kan det nog bli rätt kostsamt .
Mellan 30-50.000 vore min gissning om du saknar c-kort och aldrig kört en lastbil tidigare.

Jag frågade körskolan vad det brukade landa på och deras gissning var cirka 30 för C-kort och nästan lika mycket till för E-kort.

Efter att ha köpt teorin och övningskörningstillstånd tog pengarna slut (kom ett torpköp ivägen)...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
PappaKeno
6 januari 2015 · 92 Inlägg

Ok. Det är så pass iaf. Har ej c kort och har heller inte kört innan. Antar att det är lektionerna som drar iväg? Är det så pass klurigt att det är motiverade priser? Tycker 50k känns överdrivet för att få köra lastbil.

666_Beast
6 januari 2015 · 1 863 Inlägg

Mitt c + ce kostade sammanlagt ca 40000 med körlektioner, avgifter och böcker.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
cyberk2
6 januari 2015 · 214 Inlägg

Den stora kostnaden är att lära sig framföra fordonet. Köra en lastbil framåt är inga problem, du får andra referenspunkter jämfört med personbil. Men första gången så blir det "helvete vad högt det är". Ta ut lite mer i korsningarna och tänka lite annorlunda när du kör. Svårt är det inte, men man ska göra rätt annars kör du ner saker eller in i viadukter eller kör på bilar. Körtillsånd och övningsköra på ett åkeri så får du körvana snabbt och billigt. Kräver dock kontakter.

CE, det är en helt annan historia. Dom flesta svenssons har grava problem att framföra ett personbilssläp. Ett tungt släp är större, reagerar långsammare och är lite lättare. Men du har 2 vridningspunkter. Ett vid framhjulen på släpet, det är en vändkrans där och den andra på draget på bilen. Släpet svänger åt samma håll som du svänger ratten åt när du backar, så du får lixom påbörja svängen och sen styra åt andra hållet och motverka svängen så du får en lagom sväng och sen avsluta den genom att ställa dollyn rakt. Jätteenkelt i teorin, men du kommer garanterat slita ditt hår. Sen ska man backa i fin kurva typ på 90 grader, sidoförflyttning och parkera i "garage". Kanske nått som är ändrat, var ett tag sen jag tog mitt. Ganska enkelt med stora öppna planer och koner. Sen i verkligheten så har du smala gränder, parkerade bilar, husväggar, tak som sticker ut som du inte kommer under, trottoarer och det är då vanan kommer in.

Jag lärde mig backa med släp med vändkrans när jag körde traktor och hövagn. Det är samma princip fast lite mindre. Så jag kunde det grundläggande när jag satte mig i lastbilen smile

horbybonnen
6 januari 2015 · 1 160 Inlägg

nissan cabstar lastbilskänsla på bkort

Janneutanb
6 januari 2015 · 7 271 Inlägg

Köra lastbil lär man sig rätt snabbt men det är MYCKET teori att lära sig.
Vid en uppkörning så har du även minst en funktionsbeskrivning vilket kan vara om vad som helst. Dvs du ska kunna berätta utantill i korta drag exempelvis hur bränslesystemet fungerar, bromsystemet, lasten , däck etcetera .

Att köra med släp är lite krångligare men håller man bara ut ordentligt är det inte jättesvårt. Bakåt däremot , det är här det blir VÄLDIGT mycket svårare.
Teorin är ungefär densamma som på C kortet men även här ska du kunna funktionsbeskrivning vid uppkörning .

TurboAnton Team VeboTrim
6 januari 2015 · 322 Inlägg

Runt 1000spänn per körlektion med bil och typ 1200 med släp och du kommer inte klara dej på 10lektioner. Snarare 30-40 typ. Självklart beroende på hur duktig man är. Men snittet ligger där nånstans. Sen tillkommer ju uppskrivning, uppkörning, teorimaterial osv.

Team VeboTrim @ Facebook
bedekusken
6 januari 2015 · 1 Inlägg

Hejsan jag tar Ce-kort just nu på emv utbildning, väldigt flexibla  jobbar i hela landet.
Priset är 45 000 ink moms för både c och Ce och ykb
http://www.emvutbildning.se

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 januari 2015 · 13 735 Inlägg

rakt fram kan nästan vilken idiot som helst köra.  problemet är att lära sig backa.

så att köra upp för C bör vara relativt lätt

skulle vilja ha DE tyvärr verkar det svårt att ta E kortet för D =/

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
PappaKeno
6 januari 2015 · 92 Inlägg

Tack för bra svar! Då har jag lite mer koll.

Läst lite om C1E också. Som ska vara en lättare variant. Du får inte köra lite stort. Men är det lättare och mindre kostsamt att ta? Googlat lite och det verkar nästan lika omständligt.

STriiiker
14 januari 2015 · 609 Inlägg

Är inte så många körskolor/utbildningar som har C1E, förekommer inte heller i Sverige i någon större utsträckning, utan är mer en "anpassning" till EU.

Man tar C, så får man ju C1 på köpet. Jag har aldrig hört eller sett någon speciell utbildning på C1E.

Vad ska du köra då har du tänkt dig?

30 körlektioner är överdrivet enligt mig, ska man ta släp ja då tar det mer tid. Men som sagt, teorin är det mest dryga.

svempus
14 januari 2015 · 409 Inlägg

TurboAnton skrev:
Runt 1000spänn per körlektion med bil och typ 1200 med släp och du kommer inte klara dej på 10lektioner. Snarare 30-40 typ. Självklart beroende på hur duktig man är. Men snittet ligger där nånstans. Sen tillkommer ju uppskrivning, uppkörning, teorimaterial osv.

Räknar jag bort backövningarna och bara räknar rena körlektioner var jag ute 12 gånger i trafik(sammanlagt) innan uppkörning med bil och släp när jag gick utbildning. Började köra med släp på en torsdag ena veckan på allvar och körde upp onsdagen veckan där på.
Räknar jag däremot med backningslektioner blir det väl närmare 30 sammanlagt för det är där det svåra ligger. Bara att backa rakt med ett släp är svårt i början sen att lära sig "45:an" och sidoförflyttningen är svårare men bara man kommer in i det och får in tekniken så går det lättare och vet hur man ska titta med underlättar mycket..

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
IceEyes Varningar: För många..
14 januari 2015 · 2 552 Inlägg

Slutnotan för mitt C-kort inklusive läroböcker och dylikt landade på ca: 20 000 kr + ca 11 000 kr för YKB-utbildningen.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 januari 2015 · 14 041 Inlägg

PappaKeno skrev:
Tack för bra svar! Då har jag lite mer koll.

Läst lite om C1E också. Som ska vara en lättare variant. Du får inte köra lite stort. Men är det lättare och mindre kostsamt att ta? Googlat lite och det verkar nästan lika omständligt.

??????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Johanfi95
20 juni 2018 · 1 Inlägg

Är de någon som har tips hur man ska klara CE uppkörningen? Då jag kuggat två gånger första gången var för jag tog ut kurerna och andra gången var att jag släppte gasen vid en situation men var tvungen att lägga pyte lite på bromsen för att komma ner i hastighet + klagade han på min backning då de var en port jag skulle backa till, där de på andra sidan stod lastbilar parkerade så jag körde mellan lastbilarna för att få en rak backning, men han tyckte att man stör dem då.  CE verkar väldigt hårt har klarat alla andra utan problem men just CE så faller jag på miljö för jag bromsar lite.

Janneutanb
21 juni 2018 · 7 271 Inlägg

Johanfi95 skrev:
Är de någon som har tips hur man ska klara CE uppkörningen? Då jag kuggat två gånger första gången var för jag tog ut kurerna och andra gången var att jag släppte gasen vid en situation men var tvungen att lägga pyte lite på bromsen för att komma ner i hastighet + klagade han på min backning då de var en port jag skulle backa till, där de på andra sidan stod lastbilar parkerade så jag körde mellan lastbilarna för att få en rak backning, men han tyckte att man stör dem då.  CE verkar väldigt hårt har klarat alla andra utan problem men just CE så faller jag på miljö för jag bromsar lite.

Fråga han du kör upp med vad du borde ha gjort istället .
Dom brukar inte kugga en för småsaker om resten av körningen var bra.

torsen
21 juni 2018 · 7 233 Inlägg

Heeeelt o t, men ändå.
Synd du inte frågade 1976.
Då fick man *C*E*-kortet gratis av arbetsgivaren.
Om man var i sopsvängen eller åkerisvängen.
Men backa timmerbil med 4-axlat släp, det klarade jag inte.
Inte heller att få sista axeln rätt i Bilprovningens rullbromsprovare.
Dock hade jag "lappen".
Men inte nu p g a kostnaderna blivit för höga att förnya och behovet försvunnit.
Enda gången jag ångrat att jag släppte "lappen" var när jag hyrde bilsläp.
Men det gick bra ändå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang