Köpråd: Vilket är de bästa köpet rent ekonomiskt?

17 Inlägg
Skrivet 19 juni · Inlägg av trådskaparen #1

Om man är ute efter ett billigt bilägande, vad är då bäst? Låna pengar till en ny, privatleasing, köpa en bil för ca 50tkr eller köpa en för 5000 och laga den en gång i månaden. Vad blir egentligen billigast? Samt vilket märke är så fall bäst, drivmedel osv.. big_smile

Forum- och sitemoderator · 11 010 Inlägg
Skrivet 19 juni #2

NickyP skrev:
Om man är ute efter ett billigt bilägande, vad är då bäst? Låna pengar till en ny, privatleasing, köpa en bil för ca 50tkr eller köpa en för 5000 och laga den en gång i månaden. Vad blir egentligen billigast? Samt vilket märke är så fall bäst, drivmedel osv.. big_smile

Jag skulle säga att det beror på hur du kör och om bilen är viktig för dig. Är du kunnig på bilar? Köpa en bil som fungerar bra för 10k går. Det gör jag ibland när pendlarbil ska inhandlas och dessa fungerar ua fast för 3 år sedan köpte jag en som gick sådär..

Leasing är dyrt men titta på billigare udda bilar som Fiat vilka kan leasas billigt och då får du en ny bil. Körsträckan är dock starkt begränsad. Kolla upp noga.

En kälke för 50k ska vara fin och välskött samt dessutom komma från Asien. De skruvar ihop bra bilar.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Ljuva 90-tal · 1 128 Inlägg
Skrivet 19 juni #3

Skattbefriad diesel från Mercedes årsmodell 1988 och bakåt. Mercedes kunde kvalité på den tiden.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (19 juni )

Nöjeskör närproducerat
17 Inlägg
Skrivet 19 juni · Inlägg av trådskaparen #4

Hybrid_ skrev:

NickyP skrev:
Om man är ute efter ett billigt bilägande, vad är då bäst? Låna pengar till en ny, privatleasing, köpa en bil för ca 50tkr eller köpa en för 5000 och laga den en gång i månaden. Vad blir egentligen billigast? Samt vilket märke är så fall bäst, drivmedel osv.. big_smile

Jag skulle säga att det beror på hur du kör och om bilen är viktig för dig. Är du kunnig på bilar? Köpa en bil som fungerar bra för 10k går. Det gör jag ibland när pendlarbil ska inhandlas och dessa fungerar ua fast för 3 år sedan köpte jag en som gick sådär..

Leasing är dyrt men titta på billigare udda bilar som Fiat vilka kan leasas billigt och då får du en ny bil. Körsträckan är dock starkt begränsad. Kolla upp noga.

En kälke för 50k ska vara fin och välskött samt dessutom komma från Asien. De skruvar ihop bra bilar.

Ja jag kan väl en del, inte allt men en del.. Jag brukar ju också köpa bilar för 5-10000, men jag undrar om de är de bästa.. Alla mina polare lånar ju typ 200000 och kör runder i fina bilar, men jag har alltid sett på de som en extremt dålig affär.. Jag kanske har fel?

685 Inlägg
Skrivet 19 juni #5

Du betalar ju för ett problemfritt ägande med en nyare bil. Den billigare bilen är ju en gammal bil som aldrig går sönder. Finns de? Javisst, om man har tur...

17 Inlägg
Skrivet 19 juni · Inlägg av trådskaparen #6

frasse4 skrev:
Du betalar ju för ett problemfritt ägande med en nyare bil. Den billigare bilen är ju en gammal bil som aldrig går sönder. Finns de? Javisst, om man har tur...

Ja men en bil för 5000 sjunker inte heller 25000 i värde på 1 år. De värdeminskningen som är de dyra med nya bilar ju. Sjunker ju typ 20000 i värde bara du rullar ut en ny bil från firman. Och de 20000 du får betala också.

Forum- och sitemoderator · 11 010 Inlägg
Skrivet 19 juni #7

NickyP skrev:

frasse4 skrev:
Du betalar ju för ett problemfritt ägande med en nyare bil. Den billigare bilen är ju en gammal bil som aldrig går sönder. Finns de? Javisst, om man har tur...

Ja men en bil för 5000 sjunker inte heller 25000 i värde på 1 år. De värdeminskningen som är de dyra med nya bilar ju. Sjunker ju typ 20000 i värde bara du rullar ut en ny bil från firman. Och de 20000 du får betala också.

Har du några krav på nyare bil? För 5k kan man inte ställa några men om du skulle köpa en för 200-300k vad vill du ha då? Nya skatteregler med. Har du råd med en ny släde? Har man bra lön så varför inte? Hur mycket kan du lägga kontant?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
17 Inlägg
Skrivet 19 juni · Inlägg av trådskaparen #8

Hybrid_ skrev:

NickyP skrev:

frasse4 skrev:
Du betalar ju för ett problemfritt ägande med en nyare bil. Den billigare bilen är ju en gammal bil som aldrig går sönder. Finns de? Javisst, om man har tur...

Ja men en bil för 5000 sjunker inte heller 25000 i värde på 1 år. De värdeminskningen som är de dyra med nya bilar ju. Sjunker ju typ 20000 i värde bara du rullar ut en ny bil från firman. Och de 20000 du får betala också.

Har du några krav på nyare bil? För 5k kan man inte ställa några men om du skulle köpa en för 200-300k vad vill du ha då? Nya skatteregler med. Har du råd med en ny släde? Har man bra lön så varför inte? Hur mycket kan du lägga kontant?

Nä jag har inte råd med nån ny bil, inte utan lån iaf.. Har kanske 20k kontant som jag kan lägga på en bil..

Forum- och sitemoderator · 11 010 Inlägg
Skrivet 19 juni #9

NickyP skrev:

Hybrid_ skrev:

NickyP skrev:

Ja men en bil för 5000 sjunker inte heller 25000 i värde på 1 år. De värdeminskningen som är de dyra med nya bilar ju. Sjunker ju typ 20000 i värde bara du rullar ut en ny bil från firman. Och de 20000 du får betala också.

Har du några krav på nyare bil? För 5k kan man inte ställa några men om du skulle köpa en för 200-300k vad vill du ha då? Nya skatteregler med. Har du råd med en ny släde? Har man bra lön så varför inte? Hur mycket kan du lägga kontant?

Nä jag har inte råd med nån ny bil, inte utan lån iaf.. Har kanske 20k kontant som jag kan lägga på en bil..

Jag hade i ditt läge köpt en bil för 15k.
Toyota, Kia, Hyundai och inget tyskt. Vill du löpa linan ut på den ekonomiska linjen så är en Toyota Corolla ett säkert kort.Givetvis ingen burk om bytt ägare 10 dagar innan...

Vill du ha mycket mos i maskin så kan man hitta även det men då krävs +30k
Exempel nedan på en likadan som vi har:
https://www.blocket.se/skaraborg/Hyunda … amp;last=1

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Muttley
Skrivet 19 juni #10

Spara i 3-6 månader till så du har 30-50 tusen kr. Köp så nytt som möjligt med så låga mil som möjligt med så bra servad bok som möjligt. Och som drar så lite som möjligt och är/var miljöklassad för att komma så lågt som möjligt på skatten.

Tex
Renault megane 2010 dci.
Skatt 1311
verklig törst  0,4-0,5 beroende på hur bråttom du har.
Årliga utgifter,  olja filter och förbrukningsdelar.



Om du är kunnig och har verktyg och plats, samt inte bryr dig ett skit om skatten eller förbrukningen så valfri bil för 10 000 kr.

Forum- och sitemoderator · 11 010 Inlägg
Skrivet 19 juni #11

Muttley skrev:
Spara i 3-6 månader till så du har 30-50 tusen kr. Köp så nytt som möjligt med så låga mil som möjligt med så bra servad bok som möjligt. Och som drar så lite som möjligt och är/var miljöklassad för att komma så lågt som möjligt på skatten.

Tex
Renault megane 2010 dci.
Skatt 1311
verklig törst  0,4-0,5 beroende på hur bråttom du har.
Årliga utgifter,  olja filter och förbrukningsdelar.



Om du är kunnig och har verktyg och plats, samt inte bryr dig ett skit om skatten eller förbrukningen så valfri bil för 10 000 kr.

Jag fick göra ett panikköp förra sommaren då jag behövde en pendlarbil och Chrysler 300C slukade en del soppa under de 2 månader jag körde den som vardagsbil. Det blev en Mercedes A 190 CDI -00. Den gick löjligt billigt trots bara 9.5 km till jobbet och vintern kom som en käftsmäll. Sålde den med vinst och fick en Kia Magentis V6 från 2004 som nyköpet. Den går fint som tusan med Automatlåda och ACC men slukar 1.07 l/mil. Fast den är pålitlig! Den behåller jag. Dessutom är det kul att det bara finns 39 stycken i landet...

Man ska hålla koll på kamremsbyten med. Att säljaren påstår att "Den är bytt förra månaden men jag har varken kvitton eller fotodokumentation på det" betyder nej tack.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Muttley
Skrivet 19 juni #12

Hybrid_ skrev:

Muttley skrev:
Spara i 3-6 månader till så du har 30-50 tusen kr. Köp så nytt som möjligt med så låga mil som möjligt med så bra servad bok som möjligt. Och som drar så lite som möjligt och är/var miljöklassad för att komma så lågt som möjligt på skatten.

Tex
Renault megane 2010 dci.
Skatt 1311
verklig törst  0,4-0,5 beroende på hur bråttom du har.
Årliga utgifter,  olja filter och förbrukningsdelar.



Om du är kunnig och har verktyg och plats, samt inte bryr dig ett skit om skatten eller förbrukningen så valfri bil för 10 000 kr.

Jag fick göra ett panikköp förra sommaren då jag behövde en pendlarbil och Chrysler 300C slukade en del soppa under de 2 månader jag körde den som vardagsbil. Det blev en Mercedes A 190 CDI -00. Den gick löjligt billigt trots bara 9.5 km till jobbet och vintern kom som en käftsmäll. Sålde den med vinst och fick en Kia Magentis V6 från 2004 som nyköpet. Den går fint som tusan med Automatlåda och ACC men slukar 1.07 l/mil. Fast den är pålitlig! Den behåller jag. Dessutom är det kul att det bara finns 39 stycken i landet...

Man ska hålla koll på kamremsbyten med. Att säljaren påstår att "Den är bytt förra månaden men jag har varken kvitton eller fotodokumentation på det" betyder nej tack.

Självklart kan man köpa en vettig billigare bil. Men förenat med billigt bilägande är det ju inte smile 
Men kom ihåg wink   Med dagens soppapris så kostar tex s70 jag ägde innan 14500 kr MER om året i endast bränsle.

Det är en mycket fin volvo s70 per år som jag spar big_smile

Forum- och sitemoderator · 11 010 Inlägg
Skrivet 19 juni #13

Muttley skrev:

Hybrid_ skrev:

Muttley skrev:
Spara i 3-6 månader till så du har 30-50 tusen kr. Köp så nytt som möjligt med så låga mil som möjligt med så bra servad bok som möjligt. Och som drar så lite som möjligt och är/var miljöklassad för att komma så lågt som möjligt på skatten.

Tex
Renault megane 2010 dci.
Skatt 1311
verklig törst  0,4-0,5 beroende på hur bråttom du har.
Årliga utgifter,  olja filter och förbrukningsdelar.



Om du är kunnig och har verktyg och plats, samt inte bryr dig ett skit om skatten eller förbrukningen så valfri bil för 10 000 kr.

Jag fick göra ett panikköp förra sommaren då jag behövde en pendlarbil och Chrysler 300C slukade en del soppa under de 2 månader jag körde den som vardagsbil. Det blev en Mercedes A 190 CDI -00. Den gick löjligt billigt trots bara 9.5 km till jobbet och vintern kom som en käftsmäll. Sålde den med vinst och fick en Kia Magentis V6 från 2004 som nyköpet. Den går fint som tusan med Automatlåda och ACC men slukar 1.07 l/mil. Fast den är pålitlig! Den behåller jag. Dessutom är det kul att det bara finns 39 stycken i landet...

Man ska hålla koll på kamremsbyten med. Att säljaren påstår att "Den är bytt förra månaden men jag har varken kvitton eller fotodokumentation på det" betyder nej tack.

Självklart kan man köpa en vettig billigare bil. Men förenat med billigt bilägande är det ju inte smile 
Men kom ihåg wink   Med dagens soppapris så kostar tex s70 jag ägde innan 14500 kr MER om året i endast bränsle.

Det är en mycket fin volvo s70 per år som jag spar big_smile

Samma för mig. Törstig men pigg dam som ska sparas. (Nya fälgar & däck på bild men det var mitt val)
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-d95b53ec334414babd9cf7a87a60d16c.jpg

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
2 461 Inlägg
Skrivet 19 juni #14

NickyP skrev:
Om man är ute efter ett billigt bilägande, vad är då bäst? Låna pengar till en ny, privatleasing, köpa en bil för ca 50tkr eller köpa en för 5000 och laga den en gång i månaden. Vad blir egentligen billigast? Samt vilket märke är så fall bäst, drivmedel osv.. big_smile

Först och främst ska du veta att "billigt bilägande" inte existerar.

Om du är ung, med nytaget körkort, bor mitt i storstad, är ekonomiskt oberoende, då ska du absolut privatleasa en bil.

Är du händig, har garage, har svets(ar), bor på vischan(utanför större städer), har gott om fritid, har lite skral ekonomi, då ska du köpa en 1.000:- till 5.000:- bil.

Men är du mittemellan de båda ovan beskrivna typerna vill jag rekommendera en japansk bil (Mazda, Toyota, Suzuki, Honda, Nissan, Subaru) som är 3 - 6 år gammal, har körts 3.000 till 6.000 mil, av en äldre dam i Norrlands inland, som har låtit rostskyddsbehandla bilen när den var ny och sedan efter runt 3.000 mil. Den ska ha bensinmotor och manuell växellåda samt vara utan draganordning.

Bilägandets ekonomi kan liknas vid en våg. I ena skålen kapitalkostnader. I andra vågskålen ligger reparationskostnaderna. I det senare  fallet är det slumpen/turen som avgör.

En aspekt att beakta är att ju nyare bilen är, desto fler säkerhetsapplikationer(som på sikt kan vara enormt dyra att serva och reparera).

Turbo är en onödig sak som kan vålla mer bekymmer än nöje. Köp hellre en bil med motor som har (relativt) stor slagvolym.

Vad du ska passa dig väldigt noga är Saab, Fiat, Audi, BMW, VW, Seat, Skoda, Renault, Rover(om det nu finns några kvar).

Mercedes, Citroen och Peugeot är det halvvarning för.

Gå absolut inte på det här med miljöbilar = etanol och helt eller delvis eldrivna bilar samt gasbilar.
Etanolen är heeeelt ute som drivmedel och "elbilarna" står inför ett teknikskifte som innebär att nya "elbilar" heeeeelt kommer att klassa ut nuvarande "skattermånsbilar" genom nya generationer av batterier.
Gasbilarna kommer att bil fruktansvärt dyra då de ska besiktas. Tankbyten i storleksordningen 15.000:- vart tredje år, om man har otur.

Undvik bilfirmor. De har i regel påslag på runt 15.000:- till 30.000:- jämfört med privtförsäljare.
Använd www.blilpriser.se som prisreferens och prutanlednng.

Lycka till och berätta gärna vad du "torskar" på.

17 Inlägg
Skrivet 20 juni · Inlägg av trådskaparen #15

torsen skrev:

NickyP skrev:
Om man är ute efter ett billigt bilägande, vad är då bäst? Låna pengar till en ny, privatleasing, köpa en bil för ca 50tkr eller köpa en för 5000 och laga den en gång i månaden. Vad blir egentligen billigast? Samt vilket märke är så fall bäst, drivmedel osv.. big_smile

Först och främst ska du veta att "billigt bilägande" inte existerar.

Om du är ung, med nytaget körkort, bor mitt i storstad, är ekonomiskt oberoende, då ska du absolut privatleasa en bil.

Är du händig, har garage, har svets(ar), bor på vischan(utanför större städer), har gott om fritid, har lite skral ekonomi, då ska du köpa en 1.000:- till 5.000:- bil.

Men är du mittemellan de båda ovan beskrivna typerna vill jag rekommendera en japansk bil (Mazda, Toyota, Suzuki, Honda, Nissan, Subaru) som är 3 - 6 år gammal, har körts 3.000 till 6.000 mil, av en äldre dam i Norrlands inland, som har låtit rostskyddsbehandla bilen när den var ny och sedan efter runt 3.000 mil. Den ska ha bensinmotor och manuell växellåda samt vara utan draganordning.

Bilägandets ekonomi kan liknas vid en våg. I ena skålen kapitalkostnader. I andra vågskålen ligger reparationskostnaderna. I det senare  fallet är det slumpen/turen som avgör.

En aspekt att beakta är att ju nyare bilen är, desto fler säkerhetsapplikationer(som på sikt kan vara enormt dyra att serva och reparera).

Turbo är en onödig sak som kan vålla mer bekymmer än nöje. Köp hellre en bil med motor som har (relativt) stor slagvolym.

Vad du ska passa dig väldigt noga är Saab, Fiat, Audi, BMW, VW, Seat, Skoda, Renault, Rover(om det nu finns några kvar).

Mercedes, Citroen och Peugeot är det halvvarning för.

Gå absolut inte på det här med miljöbilar = etanol och helt eller delvis eldrivna bilar samt gasbilar.
Etanolen är heeeelt ute som drivmedel och "elbilarna" står inför ett teknikskifte som innebär att nya "elbilar" heeeeelt kommer att klassa ut nuvarande "skattermånsbilar" genom nya generationer av batterier.
Gasbilarna kommer att bil fruktansvärt dyra då de ska besiktas. Tankbyten i storleksordningen 15.000:- vart tredje år, om man har otur.

Undvik bilfirmor. De har i regel påslag på runt 15.000:- till 30.000:- jämfört med privtförsäljare.
Använd www.blilpriser.se som prisreferens och prutanlednng.

Lycka till och berätta gärna vad du "torskar" på.

Tack de va bra tips. Är ju såklart ute efter låg förbrukning också med tanke på dagens bensinpriser. Jag vet inte hur nissan primera är, känner ingen som haft en men tycker dom ser helt okej ut. Och med en 1.8l drar den nog inte mer än 0.7. Finns ju i 1.6l också men de vete fan..

17 Inlägg
Skrivet 20 juni · Inlägg av trådskaparen #16

Hybrid_ skrev:

Muttley skrev:
Spara i 3-6 månader till så du har 30-50 tusen kr. Köp så nytt som möjligt med så låga mil som möjligt med så bra servad bok som möjligt. Och som drar så lite som möjligt och är/var miljöklassad för att komma så lågt som möjligt på skatten.

Tex
Renault megane 2010 dci.
Skatt 1311
verklig törst  0,4-0,5 beroende på hur bråttom du har.
Årliga utgifter,  olja filter och förbrukningsdelar.



Om du är kunnig och har verktyg och plats, samt inte bryr dig ett skit om skatten eller förbrukningen så valfri bil för 10 000 kr.

Jag fick göra ett panikköp förra sommaren då jag behövde en pendlarbil och Chrysler 300C slukade en del soppa under de 2 månader jag körde den som vardagsbil. Det blev en Mercedes A 190 CDI -00. Den gick löjligt billigt trots bara 9.5 km till jobbet och vintern kom som en käftsmäll. Sålde den med vinst och fick en Kia Magentis V6 från 2004 som nyköpet. Den går fint som tusan med Automatlåda och ACC men slukar 1.07 l/mil. Fast den är pålitlig! Den behåller jag. Dessutom är det kul att det bara finns 39 stycken i landet...

Man ska hålla koll på kamremsbyten med. Att säljaren påstår att "Den är bytt förra månaden men jag har varken kvitton eller fotodokumentation på det" betyder nej tack.

Fan över litern milen är inte okej (nu längre) för min del.. 0.7 max tycker jag, de det som är lite tråkigt.. Man vill ju ha en rolig bil men samtidigt ska den dra 0.4 🤗

5 557 Inlägg
Skrivet 20 juni #17

Snål och rolig bil kommer du endast hitta på reklam, om du nu inte tycker det är roligt att åka riktigt billigt men sakna effekt.

Ford Fiesta ST (2002-2008) är dock rätt kul, liten bil för billig peng med mycket effekt. STn har 150hk och en vanlig Fiesta av samma årsmodell har 70hk

Hon/Henne
Of World · 2 265 Inlägg
Skrivet 20 juni #18

Jag slår ett slag för opel Astra faktisktm mycket bil för pengarna och relativt krångelfri. Här talar jag av erfarenhet från flera stycken.

Krånglar lika lite som mina asiatiska alternativ jag äger och drar lite mindre (1.6l samt en 2.0T) där turbo motorn drar förstås mer.

Annars som redan nämnts någon halv gammal bil är bra början.

Presidento saknar signatur
2 461 Inlägg
Skrivet 20 juni #19

NickyP skrev:

torsen skrev:

NickyP skrev:
Om man är ute efter ett billigt bilägande, vad är då bäst? Låna pengar till en ny, privatleasing, köpa en bil för ca 50tkr eller köpa en för 5000 och laga den en gång i månaden. Vad blir egentligen billigast? Samt vilket märke är så fall bäst, drivmedel osv.. big_smile

Först och främst ska du veta att "billigt bilägande" inte existerar.

Om du är ung, med nytaget körkort, bor mitt i storstad, är ekonomiskt oberoende, då ska du absolut privatleasa en bil.

Är du händig, har garage, har svets(ar), bor på vischan(utanför större städer), har gott om fritid, har lite skral ekonomi, då ska du köpa en 1.000:- till 5.000:- bil.

Men är du mittemellan de båda ovan beskrivna typerna vill jag rekommendera en japansk bil (Mazda, Toyota, Suzuki, Honda, Nissan, Subaru) som är 3 - 6 år gammal, har körts 3.000 till 6.000 mil, av en äldre dam i Norrlands inland, som har låtit rostskyddsbehandla bilen när den var ny och sedan efter runt 3.000 mil. Den ska ha bensinmotor och manuell växellåda samt vara utan draganordning.

Bilägandets ekonomi kan liknas vid en våg. I ena skålen kapitalkostnader. I andra vågskålen ligger reparationskostnaderna. I det senare  fallet är det slumpen/turen som avgör.

En aspekt att beakta är att ju nyare bilen är, desto fler säkerhetsapplikationer(som på sikt kan vara enormt dyra att serva och reparera).

Turbo är en onödig sak som kan vålla mer bekymmer än nöje. Köp hellre en bil med motor som har (relativt) stor slagvolym.

Vad du ska passa dig väldigt noga är Saab, Fiat, Audi, BMW, VW, Seat, Skoda, Renault, Rover(om det nu finns några kvar).

Mercedes, Citroen och Peugeot är det halvvarning för.

Gå absolut inte på det här med miljöbilar = etanol och helt eller delvis eldrivna bilar samt gasbilar.
Etanolen är heeeelt ute som drivmedel och "elbilarna" står inför ett teknikskifte som innebär att nya "elbilar" heeeeelt kommer att klassa ut nuvarande "skattermånsbilar" genom nya generationer av batterier.
Gasbilarna kommer att bil fruktansvärt dyra då de ska besiktas. Tankbyten i storleksordningen 15.000:- vart tredje år, om man har otur.

Undvik bilfirmor. De har i regel påslag på runt 15.000:- till 30.000:- jämfört med privtförsäljare.
Använd www.blilpriser.se som prisreferens och prutanlednng.

Lycka till och berätta gärna vad du "torskar" på.

Tack de va bra tips. Är ju såklart ute efter låg förbrukning också med tanke på dagens bensinpriser. Jag vet inte hur nissan primera är, känner ingen som haft en men tycker dom ser helt okej ut. Och med en 1.8l drar den nog inte mer än 0.7. Finns ju i 1.6l också men de vete fan..

Låg bränsleförbrukning är inte allt för god bilekonomi, utom om du kör mycket = långpendlar.
Viktigare kan vara låg skatt och försäkring, om du kör lite.
Tillgång till verkstad kan vara guld värt, om du inte meckar själv.

Nissan har jag ägt en. Köpte som demobil på några hundra mil och körde i några år utan minsta problem.
Dessutom är de snygga, utom vissa av de nya SUV:arna.
Kolla Blocket om du fastnat för Primera.
Jag har en förutfattad mening att Primera inte köps och buskörs av unga "raceputtar", utan av lite äldre och sansade människor.
Primera är en "lagom" stor bil med utmärkta vägegenskaper = säker på vägen.

Den är, enligt mig, en grovt underskattad bil i Sverige. Därför förmånlig i andra hand.

17 Inlägg
Skrivet 20 juni · Inlägg av trådskaparen #20

torsen skrev:

NickyP skrev:

torsen skrev:

Först och främst ska du veta att "billigt bilägande" inte existerar.

Om du är ung, med nytaget körkort, bor mitt i storstad, är ekonomiskt oberoende, då ska du absolut privatleasa en bil.

Är du händig, har garage, har svets(ar), bor på vischan(utanför större städer), har gott om fritid, har lite skral ekonomi, då ska du köpa en 1.000:- till 5.000:- bil.

Men är du mittemellan de båda ovan beskrivna typerna vill jag rekommendera en japansk bil (Mazda, Toyota, Suzuki, Honda, Nissan, Subaru) som är 3 - 6 år gammal, har körts 3.000 till 6.000 mil, av en äldre dam i Norrlands inland, som har låtit rostskyddsbehandla bilen när den var ny och sedan efter runt 3.000 mil. Den ska ha bensinmotor och manuell växellåda samt vara utan draganordning.

Bilägandets ekonomi kan liknas vid en våg. I ena skålen kapitalkostnader. I andra vågskålen ligger reparationskostnaderna. I det senare  fallet är det slumpen/turen som avgör.

En aspekt att beakta är att ju nyare bilen är, desto fler säkerhetsapplikationer(som på sikt kan vara enormt dyra att serva och reparera).

Turbo är en onödig sak som kan vålla mer bekymmer än nöje. Köp hellre en bil med motor som har (relativt) stor slagvolym.

Vad du ska passa dig väldigt noga är Saab, Fiat, Audi, BMW, VW, Seat, Skoda, Renault, Rover(om det nu finns några kvar).

Mercedes, Citroen och Peugeot är det halvvarning för.

Gå absolut inte på det här med miljöbilar = etanol och helt eller delvis eldrivna bilar samt gasbilar.
Etanolen är heeeelt ute som drivmedel och "elbilarna" står inför ett teknikskifte som innebär att nya "elbilar" heeeeelt kommer att klassa ut nuvarande "skattermånsbilar" genom nya generationer av batterier.
Gasbilarna kommer att bil fruktansvärt dyra då de ska besiktas. Tankbyten i storleksordningen 15.000:- vart tredje år, om man har otur.

Undvik bilfirmor. De har i regel påslag på runt 15.000:- till 30.000:- jämfört med privtförsäljare.
Använd www.blilpriser.se som prisreferens och prutanlednng.

Lycka till och berätta gärna vad du "torskar" på.

Tack de va bra tips. Är ju såklart ute efter låg förbrukning också med tanke på dagens bensinpriser. Jag vet inte hur nissan primera är, känner ingen som haft en men tycker dom ser helt okej ut. Och med en 1.8l drar den nog inte mer än 0.7. Finns ju i 1.6l också men de vete fan..

Låg bränsleförbrukning är inte allt för god bilekonomi, utom om du kör mycket = långpendlar.
Viktigare kan vara låg skatt och försäkring, om du kör lite.
Tillgång till verkstad kan vara guld värt, om du inte meckar själv.

Nissan har jag ägt en. Köpte som demobil på några hundra mil och körde i några år utan minsta problem.
Dessutom är de snygga, utom vissa av de nya SUV:arna.
Kolla Blocket om du fastnat för Primera.
Jag har en förutfattad mening att Primera inte köps och buskörs av unga "raceputtar", utan av lite äldre och sansade människor.
Primera är en "lagom" stor bil med utmärkta vägegenskaper = säker på vägen.

Den är, enligt mig, en grovt underskattad bil i Sverige. Därför förmånlig i andra hand.

Ja jag tycker primeran i kombi är en ganska snygg bil. Även rymlig vilket är bra när man har ett litet barn.. Men vet du något om motorerna och årsmodellerna? Vissa bilar som tex v40 är de ju stor skillnad på kvalité på en 99a och en 01a, då den blev uppgraderad där nångång på typ 1800 punkter.. Tänkte om de finns nåt liknande vad gäller primeran?


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang