Fläktsensor???

2 401 Inlägg
Skrivet 19 juni · Inlägg av trådskaparen #1

Hej!
Undertill på kylaren på min Audi 100 2,0E -89:a , sitter det en tempsensor  som styr kylarfläkten, Senorn är graderad 90/95 grader.
Vad betyder det?
Betyder det att fläkten får signal att starta med EN hastighet vid 90 grader och gå upp i varv vid 95 grader?
Eller...
Betyder det att tempsensorn bara startar och håller ett konstant varvtal vid en temperartur mellan 90-95 grader?
Ska sägas att temperaturen på motorn håller sig strax över 90 grader när motorn är varm.

Jag lutar åt det första...
Varför? Jo på fläktmotorn sitter en tre-polig kontakt och kopplar jag in 12V där så får jag olika varvtal beroende på var jag lägger +12V .

Varför frågar jag då? Jo, jag märker inte att varvtalet på min fläktmotor varierar beroende på kylarvattnets temperartur när motorn är i gång.

Däremot på Brorsans Audi 100 Turbo -91:a där varierar varvtalet på fläktmotorn när motorn är  i gång.

Senast redigerat av jaka54 (19 juni )

Forum- och sitemoderator · 11 011 Inlägg
Skrivet 19 juni #2

jaka54 skrev:
Hej!
Undertill på kylaren på min Audi 100 2,0E -89:a , sitter det en tempsensor  som styr kylarfläkten, Senorn är graderad 90/95 grader.
Vad betyder det?
Betyder det att fläkten får signal att starta med EN hastighet vid 90 grader och gå upp i varv vid 95 grader?
Eller...
Betyder det att tempsensorn bara startar och håller ett konstant varvtal vid en temperartur mellan 90-95 grader?
Ska sägas att temperaturen på motorn håller sig strax över 90 grader när motorn är varm.

Jag lutar åt det första...
Varför? Jo på fläktmotorn sitter en tre-polig kontakt och kopplar jag in 12V där så får jag olika varvtal beroende på var jag lägger +12V .

Varför frågar jag då? Jo, jag märker inte att varvtalet på min fläktmotor varierar beroende på kylarvattnets temperartur när motorn är i gång.

Däremot på Brorsans Audi 100 Turbo -91:a där varierar varvtalet på fläktmotorn när motorn är  i gång.

Jag gissar att du inte har AC men din bror har det?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
2 401 Inlägg
Skrivet 19 juni · Inlägg av trådskaparen #3

Hej!
Det stämmer ! Han har AC men inte jag.

9 493 Inlägg
Skrivet 19 juni #4

jaka54 skrev:
Hej!
Undertill på kylaren på min Audi 100 2,0E -89:a , sitter det en tempsensor  som styr kylarfläkten, Senorn är graderad 90/95 grader.
Vad betyder det?
Betyder det att fläkten får signal att starta med EN hastighet vid 90 grader och gå upp i varv vid 95 grader?
Eller...
Betyder det att tempsensorn bara startar och håller ett konstant varvtal vid en temperartur mellan 90-95 grader?
Ska sägas att temperaturen på motorn håller sig strax över 90 grader när motorn är varm.

Jag lutar åt det första...
Varför? Jo på fläktmotorn sitter en tre-polig kontakt och kopplar jag in 12V där så får jag olika varvtal beroende på var jag lägger +12V .

Varför frågar jag då? Jo, jag märker inte att varvtalet på min fläktmotor varierar beroende på kylarvattnets temperartur när motorn är i gång.

Däremot på Brorsans Audi 100 Turbo -91:a där varierar varvtalet på fläktmotorn när motorn är  i gång.

Steg 1 är vid 90c

Steg 2 är vid 95c

Inte ovanligt att ett steg lägger av.

- - - -  Edit - - - -

"Termostatbrytare" benämns den hos VAG

Senast redigerat av it_mutt (19 juni )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
2 401 Inlägg
Skrivet 20 juni · Inlägg av trådskaparen #5

Hej!
Intressant! Så även om jag inte har AC så skulle jag ha två olika farter på kylarfläkten!?

9 493 Inlägg
Skrivet 20 juni #6

jaka54 skrev:
Hej!
Intressant! Så även om jag inte har AC så skulle jag ha två olika farter på kylarfläkten!?

Japp, ska vara så iaf.

Finns någon avart som har två elfläktar som båda styrs av den. Då går andra fläkten igång vid "steg 2" också.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
2 401 Inlägg
Skrivet 21 juni · Inlägg av trådskaparen #7

Hej!
Det verkar inte stämma enligt kopplingsschemat  (se Mekonomen) och dels det som står här.
"Kopplas på vid 95 grader och kopplas av vid 90". Alltså inte två farter på kylarfläkten.

https://autopartsmarket.eu/?action=cata … roup%5D%3D

9 493 Inlägg
Skrivet 21 juni #8

jaka54 skrev:
Hej!
Det verkar inte stämma enligt kopplingsschemat  (se Mekonomen) och dels det som står här.
"Kopplas på vid 95 grader och kopplas av vid 90". Alltså inte två farter på kylarfläkten.

https://autopartsmarket.eu/?action=cata … roup%5D%3D

Märkligt, alla jag har haft har varit tvåstegs. Men, jag har å andra sidan aldrig haft någon "c3" heller så det är möjligt att det är så på den.

C4:an min (utan ac), hade ett tvåstegssystem, samma sak med b5:an och sen efter det började man...ehm...Audi...låta systemet se annorlunda ut för fläktstyrningen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Forum- och sitemoderator · 11 011 Inlägg
Skrivet 21 juni #9

jaka54 skrev:
Hej!
Det verkar inte stämma enligt kopplingsschemat  (se Mekonomen) och dels det som står här.
"Kopplas på vid 95 grader och kopplas av vid 90". Alltså inte två farter på kylarfläkten.

https://autopartsmarket.eu/?action=cata … roup%5D%3D

Det var lite det jag hade i åtanke då min gamla 100 från -87 hade samma setup. Det vet jag för den började koka en vacker sommardag året 1992. Det var min förstabil som fick utstå mycket stryk och detta var det ända felet under det dryga året jag hade nöjet att bruka den i min ägo.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang