it_mutt
Avstängd
21 juni 2018
· 10 388 Inlägg
caromania skrev:
it_mutt skrev:
Skillnaden mellan "önskade" 60 mil och IONIQs 28mil, är givetvis inget att bry sig om i sammanhanget.
- - - - Edit - - - -
För att utveckla svaret något;
Om någon skriver
-jimmy skrev:
Hade det funnits nya rena elbilar för en sisådär 200.000:- som tar mig 60mil så hade jag köpt en direkt.
Men det är nog för höga krav för en så låg summa. Kommer nog aldrig hända tyvärr så det är lika bra o sluta drömma.
Så är det;
1) Inte så intressant att visa en bil som inte klarar halva den sträckan
2) Som dessutom kostar nästan 70% mer än önskemålet.
Det är i båda fallen inte i närheten av det som efterfrågades. Sen kan det givetvis vara som så att önskemålet är orealistiskt, men, om nu önskemålet istället är ett krav för att "köpa direkt", så faller det hur man än vänder och vrider på det.
Det blir lite som i trådarna där folk efterfrågar en "liten bil som är billig att äga och att köra samt modern" och folk rekommenderar en Volvo 745 och tycker att "den är ju optimal för den kan man packa mycket i och man får dra ganska mycket" (nåja). Möjligt, men det var inte vad som efterfrågades.
Jag håller med. Samtidigt så tror jag på utvecklingen inom räckvidd och teknik. Vi får se om 5 år om inte marknaden för nya bilar ser helt annorlunda ut, och då blr man klura närmare på faktiska kostnader. Det i sin tur betyder att det kanske finns en bra begagnatmarknad om 10år där både inköp och räckvidd är duglig. Ja det kanske känns som långt dit, men om man tänker tillbaka till 2008 så är det inte så långt trots allt. Personligen har jag ytterst sällan behov av mer än 30mil så jag hoppas det tar mindre tid än så för min del samtidigt som min nästa bil nog ”bara” blir en hybrid.
Det kommer, förvånande vore nog annars, ske en utveckling när det gäller båda delarna. Och jag tror utöver det att många klarar sig med kortare räckvidd -egentligen-, än vad de tror.
Och om 10 år, om vi utgår från att batterierna inte tappar enorma mängder i kapacitet (vilket de då inte verkar göra, ska tilläggas) så är ju helt plötsligt alla "dyra" elbilar som kommer idag, med 50-60mil i räckvidd, nere i pris som för de flesta kommer vara fullt överkomliga.
Det kommer däremot bli intressant att se vad nästa "miljöbilsdebatt" blir om. Det jag menar är att om, låt säga, 10 år, när en stor (kanske rent av den största) delen av bruksbilsflottan i landet består av "minst" hybrider....vad blir då nästa steg? Det skulle ju, under rent spånande, kunna bli en batteridebatt exempelvis. I stil med "varför väljer folk bilar med de sämre och mer miljövidriga batterierna framför XXXXXXX". Men, det lär vi väl få veta då
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!