Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

viccoA
20 juni 2018 · 3 109 Inlägg

Low skrev:
Tycker ändå det med miljöbil är rätt meningslöst så länge den gamla bilen finns kvar på gatorna. Blir väl fler o fler bilar?

Man borde få en bra rabatt på den nya miljöbil en om man lämnar sin gamla bil av vissa årsmodeller.

Löser sig själv över tid när de gamla bilarna blivit uttjänta och upprostade.
I takt med att nya hybrid och elbilar blir billigare så kommer nybilsförsäljningen av smutsigare alternativ i princip upphöra (se tex bonusmalus som gör att det blir dyrt att handla ny skitgris och du får lite rabatt på ny elbil).

Senast redigerat av viccoA (20 juni 2018)

xXSammy
20 juni 2018 · 6 569 Inlägg

Low skrev:
Tycker ändå det med miljöbil är rätt meningslöst så länge den gamla bilen finns kvar på gatorna. Blir väl fler o fler bilar?

Man borde få en bra rabatt på den nya miljöbil en om man lämnar sin gamla bil av vissa årsmodeller.

Säg att du skulle få 20-40 tusen för din gamla bil beroende på årsmodell. Som du kunde använda att höja bonus eller sänka malus. Tror många fler skulle byta bil då..

De/Dem
granadadr
20 juni 2018 · 7 286 Inlägg

för oss dragare är det fortfarande ett problem,,

Low
20 juni 2018 · 3 306 Inlägg

viccoA skrev:

Low skrev:
Tycker ändå det med miljöbil är rätt meningslöst så länge den gamla bilen finns kvar på gatorna. Blir väl fler o fler bilar?

Man borde få en bra rabatt på den nya miljöbil en om man lämnar sin gamla bil av vissa årsmodeller.

Löser sig själv över tid när de gamla bilarna blivit uttjänta och upprostade.
I takt med att nya hybrid och elbilar blir billigare så kommer nybilsförsäljningen av smutsigare alternativ i princip upphöra (se tex bonusmalus som gör att det blir dyrt att handla ny skitgris och du får lite rabatt på ny elbil).

Tror många "mordern gamla" bilar typ Fr 2000 talet kommer finnas kvar bra mycket längre än dagens bilar från 80-90tal.

Bättre bli av med gamla bilar genom inbyte än att ge rakt av en rabatt för Inget....

Low
20 juni 2018 · 3 306 Inlägg

xXSammy skrev:

Low skrev:
Tycker ändå det med miljöbil är rätt meningslöst så länge den gamla bilen finns kvar på gatorna. Blir väl fler o fler bilar?

Man borde få en bra rabatt på den nya miljöbil en om man lämnar sin gamla bil av vissa årsmodeller.

Säg att du skulle få 20-40 tusen för din gamla bil beroende på årsmodell. Som du kunde använda att höja bonus eller sänka malus. Tror många fler skulle byta bil då..

Exakt.

Low
20 juni 2018 · 3 306 Inlägg

granadadr skrev:
för oss dragare är det fortfarande ett problem,,

Det finns då en anledning att köra en diesel eller bensin.

Men många behöver inte,  tänker också byta min pendlar bil till något snålare också. Då man kör max 3-4mil om dagen.

viccoA
20 juni 2018 · 3 109 Inlägg

Low skrev:

granadadr skrev:
för oss dragare är det fortfarande ett problem,,

Det finns då en anledning att köra en diesel eller bensin.

Men många behöver inte,  tänker också byta min pendlar bil till något snålare också. Då man kör max 3-4mil om dagen.

Tesla Model X kan fås med drag, rykten gör gällande att Model 3 också kan fås med krok inom kort.
De flesta nya modeller som är på väg ut på marknaden kommer med att få dragkrok så på sikt löser sig problemet.

zemet
20 juni 2018 · 4 035 Inlägg

viccoA skrev:

Low skrev:

granadadr skrev:
för oss dragare är det fortfarande ett problem,,

Det finns då en anledning att köra en diesel eller bensin.

Men många behöver inte,  tänker också byta min pendlar bil till något snålare också. Då man kör max 3-4mil om dagen.

Tesla Model X kan fås med drag, rykten gör gällande att Model 3 också kan fås med krok inom kort.
De flesta nya modeller som är på väg ut på marknaden kommer med att få dragkrok så på sikt löser sig problemet.

Jo på sikt löser det sig nog men inom det närmaste 5 åren verkar det dåligt skulle jag säga.

Model X får dra 2250 kg googlade jag snabbt fram. Det räcker om man drar någon halvstor husvagn men skall man dra biltrailer och lasta lite mer så räcker det inte långt.

Såg nu att något litet företag börjat göra en intressant pickup. Får hoppas att dodge,fård och cheva börjar med liknande inom en snar framtid:)

Bla annat kan man driva sina elverktyg direkt från bilens kraftkälla:)

http://workhorse.com/pickup/

Senast redigerat av zemet (20 juni 2018)

-jimmy
20 juni 2018 · 377 Inlägg

Hade det funnits nya rena elbilar för en sisådär 200.000:- som tar mig 60mil så hade jag köpt en direkt.

Men det är nog för höga krav för en så låg summa. Kommer nog aldrig hända tyvärr så det är lika bra o sluta drömma.

Evildan
20 juni 2018 ·

-jimmy skrev:
Hade det funnits nya rena elbilar för en sisådär 200.000:- som tar mig 60mil så hade jag köpt en direkt.

Men det är nog för höga krav för en så låg summa. Kommer nog aldrig hända tyvärr så det är lika bra o sluta drömma.

Det där är en and ledning till varför gemene man inte köper elbil.
Räkna på den totala milkostnaden inklusive allt så blev en elbil inte så förbaskat dyr att äga helt plötsligt.
En Ioniq kostar 336900kr och förbrukar 10kWh per 100km eller 1kWh per mil. Vad kostar en kW? 54.78öre just nu i Mellansverige.
1500mil om året är ett rikssnitt.
En vanlig bensinbil (vilket nöt köper en ny dieselbil idag?) i samma storlek förbrukar ca 0.75 liter per mil.
14kr x 0.75 = 10.5kr milen i bränsle.
1500mil x 5år = 7500 x 10.5 = 78750kr.
7500mil x 0.5478 = 4108.5kr
Det är ju ijenkligen en del pengar.

it_mutt Avstängd
21 juni 2018 · 10 388 Inlägg

Skillnaden mellan "önskade" 60 mil och IONIQs 28mil, är givetvis inget att bry sig om i sammanhanget.


- - - - Edit - - - -

För att utveckla svaret något;

Om någon skriver

-jimmy skrev:
Hade det funnits nya rena elbilar för en sisådär 200.000:- som tar mig 60mil så hade jag köpt en direkt.

Men det är nog för höga krav för en så låg summa. Kommer nog aldrig hända tyvärr så det är lika bra o sluta drömma.

Så är det;
1) Inte så intressant att visa en bil som inte klarar halva den sträckan
2) Som dessutom kostar nästan 70% mer än önskemålet.

Det är i båda fallen inte i närheten av det som efterfrågades. Sen kan det givetvis vara som så att önskemålet är orealistiskt, men, om nu önskemålet istället är ett krav för att "köpa direkt", så faller det hur man än vänder och vrider på det.

Det blir lite som i trådarna där folk efterfrågar en "liten bil som är billig att äga och att köra samt modern" och folk rekommenderar en Volvo 745 och tycker att "den är ju optimal för den kan man packa mycket i och man får dra ganska mycket" (nåja). Möjligt, men det var inte vad som efterfrågades.

Senast redigerat av it_mutt (21 juni 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
21 juni 2018 · 9 296 Inlägg

it_mutt skrev:
Skillnaden mellan "önskade" 60 mil och IONIQs 28mil, är givetvis inget att bry sig om i sammanhanget.


- - - - Edit - - - -

För att utveckla svaret något;

Om någon skriver

-jimmy skrev:
Hade det funnits nya rena elbilar för en sisådär 200.000:- som tar mig 60mil så hade jag köpt en direkt.

Men det är nog för höga krav för en så låg summa. Kommer nog aldrig hända tyvärr så det är lika bra o sluta drömma.

Så är det;
1) Inte så intressant att visa en bil som inte klarar halva den sträckan
2) Som dessutom kostar nästan 70% mer än önskemålet.

Det är i båda fallen inte i närheten av det som efterfrågades. Sen kan det givetvis vara som så att önskemålet är orealistiskt, men, om nu önskemålet istället är ett krav för att "köpa direkt", så faller det hur man än vänder och vrider på det.

Det blir lite som i trådarna där folk efterfrågar en "liten bil som är billig att äga och att köra samt modern" och folk rekommenderar en Volvo 745 och tycker att "den är ju optimal för den kan man packa mycket i och man får dra ganska mycket" (nåja). Möjligt, men det var inte vad som efterfrågades.

Jag håller med. Samtidigt så tror jag på utvecklingen inom räckvidd och teknik. Vi får se om 5 år om inte marknaden för nya bilar ser helt annorlunda ut, och då blr man klura närmare på faktiska kostnader. Det i sin tur betyder att det kanske finns en bra begagnatmarknad om 10år där både inköp och räckvidd är duglig. Ja det kanske känns som långt dit, men om man tänker tillbaka till 2008 så är det inte så långt trots allt. Personligen har jag ytterst sällan behov av mer än 30mil så jag hoppas det tar mindre tid än så för min del samtidigt som min nästa bil nog ”bara” blir en hybrid.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
21 juni 2018 · 10 388 Inlägg

caromania skrev:

it_mutt skrev:
Skillnaden mellan "önskade" 60 mil och IONIQs 28mil, är givetvis inget att bry sig om i sammanhanget.


- - - - Edit - - - -

För att utveckla svaret något;

Om någon skriver

-jimmy skrev:
Hade det funnits nya rena elbilar för en sisådär 200.000:- som tar mig 60mil så hade jag köpt en direkt.

Men det är nog för höga krav för en så låg summa. Kommer nog aldrig hända tyvärr så det är lika bra o sluta drömma.

Så är det;
1) Inte så intressant att visa en bil som inte klarar halva den sträckan
2) Som dessutom kostar nästan 70% mer än önskemålet.

Det är i båda fallen inte i närheten av det som efterfrågades. Sen kan det givetvis vara som så att önskemålet är orealistiskt, men, om nu önskemålet istället är ett krav för att "köpa direkt", så faller det hur man än vänder och vrider på det.

Det blir lite som i trådarna där folk efterfrågar en "liten bil som är billig att äga och att köra samt modern" och folk rekommenderar en Volvo 745 och tycker att "den är ju optimal för den kan man packa mycket i och man får dra ganska mycket" (nåja). Möjligt, men det var inte vad som efterfrågades.

Jag håller med. Samtidigt så tror jag på utvecklingen inom räckvidd och teknik. Vi får se om 5 år om inte marknaden för nya bilar ser helt annorlunda ut, och då blr man klura närmare på faktiska kostnader. Det i sin tur betyder att det kanske finns en bra begagnatmarknad om 10år där både inköp och räckvidd är duglig. Ja det kanske känns som långt dit, men om man tänker tillbaka till 2008 så är det inte så långt trots allt. Personligen har jag ytterst sällan behov av mer än 30mil så jag hoppas det tar mindre tid än så för min del samtidigt som min nästa bil nog ”bara” blir en hybrid.

Det kommer, förvånande vore nog annars, ske en utveckling när det gäller båda delarna. Och jag tror utöver det att många klarar sig med kortare räckvidd -egentligen-, än vad de tror.
Och om 10 år, om vi utgår från att batterierna inte tappar enorma mängder i kapacitet (vilket de då inte verkar göra, ska tilläggas) så är ju helt plötsligt alla "dyra" elbilar som kommer idag, med 50-60mil i räckvidd, nere i pris som för de flesta kommer vara fullt överkomliga.

Det kommer däremot bli intressant att se vad nästa "miljöbilsdebatt" blir om. Det jag menar är att om, låt säga, 10 år, när en stor (kanske rent av den största) delen av bruksbilsflottan i landet består av "minst" hybrider....vad blir då nästa steg? Det skulle ju, under rent spånande, kunna bli en batteridebatt exempelvis. I stil med "varför väljer folk bilar med de sämre och mer miljövidriga batterierna framför XXXXXXX". Men, det lär vi väl få veta då smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Low
21 juni 2018 · 3 306 Inlägg

it_mutt skrev:

caromania skrev:

it_mutt skrev:
Skillnaden mellan "önskade" 60 mil och IONIQs 28mil, är givetvis inget att bry sig om i sammanhanget.


- - - - Edit - - - -

För att utveckla svaret något;

Om någon skriver


Så är det;
1) Inte så intressant att visa en bil som inte klarar halva den sträckan
2) Som dessutom kostar nästan 70% mer än önskemålet.

Det är i båda fallen inte i närheten av det som efterfrågades. Sen kan det givetvis vara som så att önskemålet är orealistiskt, men, om nu önskemålet istället är ett krav för att "köpa direkt", så faller det hur man än vänder och vrider på det.

Det blir lite som i trådarna där folk efterfrågar en "liten bil som är billig att äga och att köra samt modern" och folk rekommenderar en Volvo 745 och tycker att "den är ju optimal för den kan man packa mycket i och man får dra ganska mycket" (nåja). Möjligt, men det var inte vad som efterfrågades.

Jag håller med. Samtidigt så tror jag på utvecklingen inom räckvidd och teknik. Vi får se om 5 år om inte marknaden för nya bilar ser helt annorlunda ut, och då blr man klura närmare på faktiska kostnader. Det i sin tur betyder att det kanske finns en bra begagnatmarknad om 10år där både inköp och räckvidd är duglig. Ja det kanske känns som långt dit, men om man tänker tillbaka till 2008 så är det inte så långt trots allt. Personligen har jag ytterst sällan behov av mer än 30mil så jag hoppas det tar mindre tid än så för min del samtidigt som min nästa bil nog ”bara” blir en hybrid.

Det kommer, förvånande vore nog annars, ske en utveckling när det gäller båda delarna. Och jag tror utöver det att många klarar sig med kortare räckvidd -egentligen-, än vad de tror.
Och om 10 år, om vi utgår från att batterierna inte tappar enorma mängder i kapacitet (vilket de då inte verkar göra, ska tilläggas) så är ju helt plötsligt alla "dyra" elbilar som kommer idag, med 50-60mil i räckvidd, nere i pris som för de flesta kommer vara fullt överkomliga.

Det kommer däremot bli intressant att se vad nästa "miljöbilsdebatt" blir om. Det jag menar är att om, låt säga, 10 år, när en stor (kanske rent av den största) delen av bruksbilsflottan i landet består av "minst" hybrider....vad blir då nästa steg? Det skulle ju, under rent spånande, kunna bli en batteridebatt exempelvis. I stil med "varför väljer folk bilar med de sämre och mer miljövidriga batterierna framför XXXXXXX". Men, det lär vi väl få veta då smile

Håller med, kommer garanterat nack o fördelar:-)

it_mutt Avstängd
21 juni 2018 · 10 388 Inlägg

Low skrev:

it_mutt skrev:

caromania skrev:
Jag håller med. Samtidigt så tror jag på utvecklingen inom räckvidd och teknik. Vi får se om 5 år om inte marknaden för nya bilar ser helt annorlunda ut, och då blr man klura närmare på faktiska kostnader. Det i sin tur betyder att det kanske finns en bra begagnatmarknad om 10år där både inköp och räckvidd är duglig. Ja det kanske känns som långt dit, men om man tänker tillbaka till 2008 så är det inte så långt trots allt. Personligen har jag ytterst sällan behov av mer än 30mil så jag hoppas det tar mindre tid än så för min del samtidigt som min nästa bil nog ”bara” blir en hybrid.

Det kommer, förvånande vore nog annars, ske en utveckling när det gäller båda delarna. Och jag tror utöver det att många klarar sig med kortare räckvidd -egentligen-, än vad de tror.
Och om 10 år, om vi utgår från att batterierna inte tappar enorma mängder i kapacitet (vilket de då inte verkar göra, ska tilläggas) så är ju helt plötsligt alla "dyra" elbilar som kommer idag, med 50-60mil i räckvidd, nere i pris som för de flesta kommer vara fullt överkomliga.

Det kommer däremot bli intressant att se vad nästa "miljöbilsdebatt" blir om. Det jag menar är att om, låt säga, 10 år, när en stor (kanske rent av den största) delen av bruksbilsflottan i landet består av "minst" hybrider....vad blir då nästa steg? Det skulle ju, under rent spånande, kunna bli en batteridebatt exempelvis. I stil med "varför väljer folk bilar med de sämre och mer miljövidriga batterierna framför XXXXXXX". Men, det lär vi väl få veta då smile

Håller med, kommer garanterat nack o fördelar:-)

Man ska ju inte heller glömma att i mångt och mycket är det här ett...självlösande problem (i brist på bättre uttryck) för oss konsumenter. En dag kommer större delen av bilarna vara hybrider eller elbilar (eller vilka alternativ som må dyka upp). Åtminstone sett till dagligslädarna.
Problemet är väl till viss del att enligt vissa förespråkare, är det inte snart nog. Det skulle ha hänt redan förra veckan. Och alla som inte gör det aktiva valet idag, nu direkt, att köpa en bil med miljöbilsstämpel är dumma i huvudet, egoister och allmänt lågutbildade (kreti och pleti används ju som kärt uttryck....). Samtidigt var det inte direkt som så att alla förespråkare, det fanns säkert vissa, stod i kö för att köpa en miljöbil när de första gången spreds som uttryck från någon större biltillverkare.

Enligt vissa (jag förtydligar för sakens skull och för att slippa ett tjugotal sidors drabbel om det; inte enligt alla) experter är dock miljöräddandet redan kört om vi ens ska komma i närheten av att nå de mål vi satt upp. Skulle det betyda att man därför ska sluta försöka? Nej givetvis inte.

- - - - Edit - - - -

Självlösande för oss konsumenter under den förutsättningen att vi faktiskt köper nyare bilar. Vilket de flesta av oss trots allt gör när vi byter bil.

Senast redigerat av it_mutt (21 juni 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Low
21 juni 2018 · 3 306 Inlägg

it_mutt skrev:

Low skrev:

it_mutt skrev:

Det kommer, förvånande vore nog annars, ske en utveckling när det gäller båda delarna. Och jag tror utöver det att många klarar sig med kortare räckvidd -egentligen-, än vad de tror.
Och om 10 år, om vi utgår från att batterierna inte tappar enorma mängder i kapacitet (vilket de då inte verkar göra, ska tilläggas) så är ju helt plötsligt alla "dyra" elbilar som kommer idag, med 50-60mil i räckvidd, nere i pris som för de flesta kommer vara fullt överkomliga.

Det kommer däremot bli intressant att se vad nästa "miljöbilsdebatt" blir om. Det jag menar är att om, låt säga, 10 år, när en stor (kanske rent av den största) delen av bruksbilsflottan i landet består av "minst" hybrider....vad blir då nästa steg? Det skulle ju, under rent spånande, kunna bli en batteridebatt exempelvis. I stil med "varför väljer folk bilar med de sämre och mer miljövidriga batterierna framför XXXXXXX". Men, det lär vi väl få veta då smile

Håller med, kommer garanterat nack o fördelar:-)

Man ska ju inte heller glömma att i mångt och mycket är det här ett...självlösande problem (i brist på bättre uttryck) för oss konsumenter. En dag kommer större delen av bilarna vara hybrider eller elbilar (eller vilka alternativ som må dyka upp). Åtminstone sett till dagligslädarna.
Problemet är väl till viss del att enligt vissa förespråkare, är det inte snart nog. Det skulle ha hänt redan förra veckan. Och alla som inte gör det aktiva valet idag, nu direkt, att köpa en bil med miljöbilsstämpel är dumma i huvudet, egoister och allmänt lågutbildade (kreti och pleti används ju som kärt uttryck....). Samtidigt var det inte direkt som så att alla förespråkare, det fanns säkert vissa, stod i kö för att köpa en miljöbil när de första gången spreds som uttryck från någon större biltillverkare.

Enligt vissa (jag förtydligar för sakens skull och för att slippa ett tjugotal sidors drabbel om det; inte enligt alla) experter är dock miljöräddandet redan kört om vi ens ska komma i närheten av att nå de mål vi satt upp. Skulle det betyda att man därför ska sluta försöka? Nej givetvis inte.

- - - - Edit - - - -

Självlösande för oss konsumenter under den förutsättningen att vi faktiskt köper nyare bilar. Vilket de flesta av oss trots allt gör när vi byter bil.

Så länge folk köper nya miljöbilar o låter den gamla bilen rulla på vägarna så kommer man inte så långt.

zemet
21 juni 2018 · 4 035 Inlägg

Low skrev:

it_mutt skrev:

Low skrev:

Håller med, kommer garanterat nack o fördelar:-)

Man ska ju inte heller glömma att i mångt och mycket är det här ett...självlösande problem (i brist på bättre uttryck) för oss konsumenter. En dag kommer större delen av bilarna vara hybrider eller elbilar (eller vilka alternativ som må dyka upp). Åtminstone sett till dagligslädarna.
Problemet är väl till viss del att enligt vissa förespråkare, är det inte snart nog. Det skulle ha hänt redan förra veckan. Och alla som inte gör det aktiva valet idag, nu direkt, att köpa en bil med miljöbilsstämpel är dumma i huvudet, egoister och allmänt lågutbildade (kreti och pleti används ju som kärt uttryck....). Samtidigt var det inte direkt som så att alla förespråkare, det fanns säkert vissa, stod i kö för att köpa en miljöbil när de första gången spreds som uttryck från någon större biltillverkare.

Enligt vissa (jag förtydligar för sakens skull och för att slippa ett tjugotal sidors drabbel om det; inte enligt alla) experter är dock miljöräddandet redan kört om vi ens ska komma i närheten av att nå de mål vi satt upp. Skulle det betyda att man därför ska sluta försöka? Nej givetvis inte.

- - - - Edit - - - -

Självlösande för oss konsumenter under den förutsättningen att vi faktiskt köper nyare bilar. Vilket de flesta av oss trots allt gör när vi byter bil.

Så länge folk köper nya miljöbilar o låter den gamla bilen rulla på vägarna så kommer man inte så långt.

Varför skulle folk köpa en ny bil om dem inte skall använda den? :?

Low
21 juni 2018 · 3 306 Inlägg

zemet skrev:

Low skrev:

it_mutt skrev:

Man ska ju inte heller glömma att i mångt och mycket är det här ett...självlösande problem (i brist på bättre uttryck) för oss konsumenter. En dag kommer större delen av bilarna vara hybrider eller elbilar (eller vilka alternativ som må dyka upp). Åtminstone sett till dagligslädarna.
Problemet är väl till viss del att enligt vissa förespråkare, är det inte snart nog. Det skulle ha hänt redan förra veckan. Och alla som inte gör det aktiva valet idag, nu direkt, att köpa en bil med miljöbilsstämpel är dumma i huvudet, egoister och allmänt lågutbildade (kreti och pleti används ju som kärt uttryck....). Samtidigt var det inte direkt som så att alla förespråkare, det fanns säkert vissa, stod i kö för att köpa en miljöbil när de första gången spreds som uttryck från någon större biltillverkare.

Enligt vissa (jag förtydligar för sakens skull och för att slippa ett tjugotal sidors drabbel om det; inte enligt alla) experter är dock miljöräddandet redan kört om vi ens ska komma i närheten av att nå de mål vi satt upp. Skulle det betyda att man därför ska sluta försöka? Nej givetvis inte.

- - - - Edit - - - -

Självlösande för oss konsumenter under den förutsättningen att vi faktiskt köper nyare bilar. Vilket de flesta av oss trots allt gör när vi byter bil.

Så länge folk köper nya miljöbilar o låter den gamla bilen rulla på vägarna så kommer man inte så långt.

Varför skulle folk köpa en ny bil om dem inte skall använda den? :?

??:-)

it_mutt Avstängd
21 juni 2018 · 10 388 Inlägg

Low skrev:

it_mutt skrev:

Low skrev:
Håller med, kommer garanterat nack o fördelar:-)

Man ska ju inte heller glömma att i mångt och mycket är det här ett...självlösande problem (i brist på bättre uttryck) för oss konsumenter. En dag kommer större delen av bilarna vara hybrider eller elbilar (eller vilka alternativ som må dyka upp). Åtminstone sett till dagligslädarna.
Problemet är väl till viss del att enligt vissa förespråkare, är det inte snart nog. Det skulle ha hänt redan förra veckan. Och alla som inte gör det aktiva valet idag, nu direkt, att köpa en bil med miljöbilsstämpel är dumma i huvudet, egoister och allmänt lågutbildade (kreti och pleti används ju som kärt uttryck....). Samtidigt var det inte direkt som så att alla förespråkare, det fanns säkert vissa, stod i kö för att köpa en miljöbil när de första gången spreds som uttryck från någon större biltillverkare.

Enligt vissa (jag förtydligar för sakens skull och för att slippa ett tjugotal sidors drabbel om det; inte enligt alla) experter är dock miljöräddandet redan kört om vi ens ska komma i närheten av att nå de mål vi satt upp. Skulle det betyda att man därför ska sluta försöka? Nej givetvis inte.

- - - - Edit - - - -

Självlösande för oss konsumenter under den förutsättningen att vi faktiskt köper nyare bilar. Vilket de flesta av oss trots allt gör när vi byter bil.

Så länge folk köper nya miljöbilar o låter den gamla bilen rulla på vägarna så kommer man inte så långt.

Klart man gör.

Om alla alltid köper en nyare bruksbil än den de har idag, så är det ett självlösande problem. En 10 år gammal bil är mer miljövänlig än en 20 år gammal bil, således, när någon köper en ny miljöbil och säljer sin 10 år gamla bil, och någon annan köper den för att byta upp sig, så blir det ju givetvis en miljömässig vinst.
Således; bättre för miljön med lägre utsläpp.
Men, det är lätt att missa att inte bara "det absolut senaste och mest miljövänliga" är bättre (bättre...inte bäst...inte tokbra...utan bättre). Att köra en bil som drar 0.5L/milen kontra en som drar 1.5L/milen är givetvis även det bättre (nyare bilar drar i regel mindre soppa än äldre bilar) för miljön.

I situationen får vi inte heller glömma att äldre bilar skrotas efter hand

Alltså är det, med tiden, självlösande problem.

Senast redigerat av it_mutt (21 juni 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Low
21 juni 2018 · 3 306 Inlägg

it_mutt skrev:

Low skrev:

it_mutt skrev:

Man ska ju inte heller glömma att i mångt och mycket är det här ett...självlösande problem (i brist på bättre uttryck) för oss konsumenter. En dag kommer större delen av bilarna vara hybrider eller elbilar (eller vilka alternativ som må dyka upp). Åtminstone sett till dagligslädarna.
Problemet är väl till viss del att enligt vissa förespråkare, är det inte snart nog. Det skulle ha hänt redan förra veckan. Och alla som inte gör det aktiva valet idag, nu direkt, att köpa en bil med miljöbilsstämpel är dumma i huvudet, egoister och allmänt lågutbildade (kreti och pleti används ju som kärt uttryck....). Samtidigt var det inte direkt som så att alla förespråkare, det fanns säkert vissa, stod i kö för att köpa en miljöbil när de första gången spreds som uttryck från någon större biltillverkare.

Enligt vissa (jag förtydligar för sakens skull och för att slippa ett tjugotal sidors drabbel om det; inte enligt alla) experter är dock miljöräddandet redan kört om vi ens ska komma i närheten av att nå de mål vi satt upp. Skulle det betyda att man därför ska sluta försöka? Nej givetvis inte.

- - - - Edit - - - -

Självlösande för oss konsumenter under den förutsättningen att vi faktiskt köper nyare bilar. Vilket de flesta av oss trots allt gör när vi byter bil.

Så länge folk köper nya miljöbilar o låter den gamla bilen rulla på vägarna så kommer man inte så långt.

Klart man gör.

Om alla alltid köper en nyare bruksbil än den de har idag, så är det ett självlösande problem. En 10 år gammal bil är mer miljövänlig än en 20 år gammal bil, således, när någon köper en ny miljöbil och säljer sin 10 år gamla bil, och någon annan köper den för att byta upp sig, så blir det ju givetvis en miljömässig vinst.
Således; bättre för miljön med lägre utsläpp.
Men, det är lätt att missa att inte bara "det absolut senaste och mest miljövänliga" är bättre (bättre...inte bäst...inte tokbra...utan bättre). Att köra en bil som drar 0.5L/milen kontra en som drar 1.5L/milen är givetvis även det bättre (nyare bilar drar i regel mindre soppa än äldre bilar) för miljön.

I situationen får vi inte heller glömma att äldre bilar skrotas efter hand

Alltså är det, med tiden, självlösande problem.

Självklart,  vi tänker lika. Men vill man påskynda vissa mål så kanske en skrot premie av vissa årsmodeller vid köp av ny miljöbil kan öka takten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang