V70 -00 2.4L missljud motor

azorwhite
11 juni 2018 · 4 Inlägg

Hej!

Jag har senaste tiden observerat ett missljud från motorn, se video nedan. Det hörs bäst med lurar. Ljudet jag syftar på är det lågfrekventa pulserande ljudet. Det uppkommer endast när bilen är varm, och förändras inte av servo-belastning, AC av/på, koppling uppe/nere eller bromsar. Kamremsbyte om ett år. Det låter som att det kommer typ inifrån motorblocket. Ibland viner det från motorn vid 110km/h (det försvinner iaf vid frikoppling), och en gång tjöt det när jag släppte kopplingen för motorbroms (typ då missljudet började tror jag)


https://youtu.be/O5CSeJtlr4s

Vad kan detta vara,? Tacksam för förslag!

Tack!

jaka54
20 juni 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det där lät inte bra!
Låter som kamkedja som inte är spänd...

panda666
20 juni 2018 · 4 250 Inlägg

känner inte igen det där ljudet, kan möjligtvis vara normalt, hör inget speciellt rasslande hör bara pysljud. Den har ingen kedja...  volvo 2.4 har rem. annars har hela mitt liv vart en lögn.

zleepy Trucker
20 juni 2018 · 1 391 Inlägg

Jaka54 en Volvo 2.4 har ingen kamkedja...

Urtrampningslager kanske?

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
azorwhite
22 juni 2018 · 4 Inlägg

zleepy skrev:
Jaka54 en Volvo 2.4 har ingen kamkedja...

Urtrampningslager kanske?

Den har kamrem ja smile Det låter inte alls från området där kamremmen sitter, inte ens lite. Men om det hade varit urtrampningslagret, hade inte det låtit annorlunda beroende på koppling up/ner?

Tack!

Utmarks-Loke
22 juni 2018 · 5 833 Inlägg

Något är det ju som rasslar. Vad finns det på dom där motorerna av ventilstyrning, vad nu volvo kallar sitt "vtec"?

granadadr
22 juni 2018 · 7 286 Inlägg

TROR också på urtrampningslager Tystnar ljudet när du frikopplar??  om ja så ÄR det urtramningslagret,  passa även på att byta koppling isåfall,, har även hänt att fjädrar i lamellen börjat lossna å leva om,  mina trillade ut en gång å då förlorade jag kopplingen helt,,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
azorwhite
22 juni 2018 · 4 Inlägg

granadadr skrev:
TROR också på urtrampningslager Tystnar ljudet när du frikopplar??  om ja så ÄR det urtramningslagret,  passa även på att byta koppling isåfall,, har även hänt att fjädrar i lamellen börjat lossna å leva om,  mina trillade ut en gång å då förlorade jag kopplingen helt,,

Det e ingen skillnad alls om man trampar kopplingen. Dock verkar det försvinna helt vid högre varvtal; vid 1500 varv hörs det inget. Ska på service snart, ska fråga vad de tror

granadadr
22 juni 2018 · 7 286 Inlägg

azorwhite skrev:

granadadr skrev:
TROR också på urtrampningslager Tystnar ljudet när du frikopplar??  om ja så ÄR det urtramningslagret,  passa även på att byta koppling isåfall,, har även hänt att fjädrar i lamellen börjat lossna å leva om,  mina trillade ut en gång å då förlorade jag kopplingen helt,,

Det e ingen skillnad alls om man trampar kopplingen. Dock verkar det försvinna helt vid högre varvtal; vid 1500 varv hörs det inget. Ska på service snart, ska fråga vad de tror

hmm då utesluter vi nog urtramningslagret,,

azorwhite
22 juni 2018 · 4 Inlägg

granadadr skrev:

azorwhite skrev:

granadadr skrev:
TROR också på urtrampningslager Tystnar ljudet när du frikopplar??  om ja så ÄR det urtramningslagret,  passa även på att byta koppling isåfall,, har även hänt att fjädrar i lamellen börjat lossna å leva om,  mina trillade ut en gång å då förlorade jag kopplingen helt,,

Det e ingen skillnad alls om man trampar kopplingen. Dock verkar det försvinna helt vid högre varvtal; vid 1500 varv hörs det inget. Ska på service snart, ska fråga vad de tror

hmm då utesluter vi nog urtramningslagret,,

Jag tror att något roterande e lite löst eller ur balans, som resonerar på tomgångsvarvtal men som roterar jämt på lite högre varvtal. Det är så det låter i alla fall. Dock vad det är har jag inte den blekaste aningen om!

Tack för alla svar!

granadadr
22 juni 2018 · 7 286 Inlägg

KAN vara generatorn?? eller någon annan remstyrd del som ac,, men iom du sa att ljudet ej var någon skillnad med/utan ac och servo,, så tippar jag på generatorn

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang