Xenon i extraljus

torsen
22 juni 2018 · 7 198 Inlägg

granadadr skrev:

Evildan skrev:

granadadr skrev:

vårt val,, inte ditt,  vill jag ha 100w xenon så skaffar jag det,

Ditt val, men till vilken nytta när du inte får framföra fordonet på allmän väg efteråt?

hur tänkte du där?? är ju extraljus vi pratar om ingen Polis kollar om det sitter xenon eller ej i dem,,

Betyder det att allt som Polisen inte(hinner) kontrollera är lagligt???????
Hur tänkte du nu??????

granadadr
22 juni 2018 · 7 268 Inlägg

torsen skrev:

granadadr skrev:

Evildan skrev:

Ditt val, men till vilken nytta när du inte får framföra fordonet på allmän väg efteråt?

hur tänkte du där?? är ju extraljus vi pratar om ingen Polis kollar om det sitter xenon eller ej i dem,,

Betyder det att allt som Polisen inte(hinner) kontrollera är lagligt???????
Hur tänkte du nu??????

varken Polis eller bilprovning kollar ju om det sitter xenon i Extraljus,,  dem bryr sig helt enkelt inte om det,, och det beror ju på att anv av just extraljus är att man ska blända av och då bryr dem ju ej om det bländar mer än orginal  wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
caromania Forummoderator
22 juni 2018 · 9 296 Inlägg

granadadr skrev:

torsen skrev:

granadadr skrev:

hur tänkte du där?? är ju extraljus vi pratar om ingen Polis kollar om det sitter xenon eller ej i dem,,

Betyder det att allt som Polisen inte(hinner) kontrollera är lagligt???????
Hur tänkte du nu??????

varken Polis eller bilprovning kollar ju om det sitter xenon i Extraljus,,  dem bryr sig helt enkelt inte om det,, och det beror ju på att anv av just extraljus är att man ska blända av och då bryr dem ju ej om det bländar mer än orginal  wink

Fast det var ju inget svar på det Torsen skrev. Det blir ju inte mer lagligt för det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
granadadr
22 juni 2018 · 7 268 Inlägg

caromania skrev:

granadadr skrev:

torsen skrev:
Betyder det att allt som Polisen inte(hinner) kontrollera är lagligt???????
Hur tänkte du nu??????

varken Polis eller bilprovning kollar ju om det sitter xenon i Extraljus,,  dem bryr sig helt enkelt inte om det,, och det beror ju på att anv av just extraljus är att man ska blända av och då bryr dem ju ej om det bländar mer än orginal  wink

Fast det var ju inget svar på det Torsen skrev. Det blir ju inte mer lagligt för det.

hahah är du redan full?? så du menar att allt precis allt du gör i trafiken är 100% lagligt,, att du aldrig råkat ta upp tel,  kört över en spärrlinje,  osv??   vad har det med att det är lagligt eller ej att göra då det inte drabbar NÅGON??   är olagligt med aluvingar med drabbar absolut ingen om man nu råkar ha en sådan bak på sin bil, 

svar ja det är olagligt enligt lagboken,, men INGEN bryr sig om det,,  är även olagligt att ha extraljus på sin helbilsgodkända bil,, för då ändras måtten wink  men som sagt ingen bryr sig,,

gå å fira midsommar istället för att by dig om sådana små petitesser,,  skål smile

Senast redigerat av granadadr (22 juni 2018)

Evildan
22 juni 2018 ·

granadadr skrev:

caromania skrev:

granadadr skrev:

varken Polis eller bilprovning kollar ju om det sitter xenon i Extraljus,,  dem bryr sig helt enkelt inte om det,, och det beror ju på att anv av just extraljus är att man ska blända av och då bryr dem ju ej om det bländar mer än orginal  wink

Fast det var ju inget svar på det Torsen skrev. Det blir ju inte mer lagligt för det.

hahah är du redan full?? så du menar att allt precis allt du gör i trafiken är 100% lagligt,, att du aldrig råkat ta upp tel,  kört över en spärrlinje,  osv??   vad har det med att det är lagligt eller ej att göra då det inte drabbar NÅGON??   är olagligt med aluvingar med drabbar absolut ingen om man nu råkar ha en sådan bak på sin bil, 

svar ja det är olagligt enligt lagboken,, men INGEN bryr sig om det,,  är även olagligt att ha extraljus på sin helbilsgodkända bil,, för då ändras måtten wink  men som sagt ingen bryr sig,,

gå å fira midsommar istället för att by dig om sådana små petitesser,,  skål smile

Men nyligen skrev du ju att du blinkar med dina olagliga extraljus när du (som mig veterligen inte är polis) anser att någon gör fel i trafiken, då drabbar det ju NÅGON!
Vidare drabbar aluvingen den som eventuellt skadar sig på den vid en trafikolycka, låt säga att någon av dessa hjärndöda bakhjulsåkare kör in i den eller varför inte någon vanlig cyklist.
Jag anser att det är olämpligt att du efter dina utlägg ifrågasätter hur någon annan brukar sin hjärna gällande just tänkande.

granadadr
22 juni 2018 · 7 268 Inlägg

bror duktig har talat han som inte vill någon ska ha varken ha extraljus eller  att någon ska få ha annan åsikt,,   klart det att det bländar men det gör Nbb xenon som är LAGLIGA med, det gör halogen extraljus med,   ang vingen,, så är ett takräcke  samt cykelställ MINST lika farliga för en mc som krockar bakifrån,, men lagliga,, så där faller dina argument,, som jag personligen tycker är barnsliga,,   som sagt gå å fira midsommar ist,,   jag skrev att dem kör ut framför mig och att jag blinkade med lyset för att ej krocka med dem,,  har även kört ut i korsningar för att ej bli påkörd bakifrån då jag sett några bilar i backspegeln som ej kunnat stanna , olagligt ja men förhindrar en krock som kostar samhället pengar,,  jag gör juINTE  det för att jävlas,, HALLÅ???  å du ska snacka om att anv hjärnan??

Senast redigerat av granadadr (22 juni 2018)

granadadr
22 juni 2018 · 7 268 Inlägg

Evildan ,,  kolla man kan blinka å blända för man blir irriterad å frustrerad UTAN extraljus

https://www.youtube.com/watch?v=EvrNmuQFy-U

caromania Forummoderator
22 juni 2018 · 9 296 Inlägg

Jag saknar fortfarande svar på Torsens fråga. Men det får utebli. I brist på annat så rantades det ju loss rejält vilket på något sätt förklarar det hela.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Fear38
22 juni 2018 · 658 Inlägg

Hallåååå hej o hå här folk. Nu tar vi det lugnt här o taggar ner och jag tackar för alla tips här mest tips var det i början som var bra att veta  wink  men sen vet jag inte......
Ja det lutar åt singelkiten på bilupplysningen bra priser på snabbstartande slim och jag skall fundera på 35 eller 55. Är det så att 55 är längre bakstycke än 35 eller? Annars modifiera som tipsen fanns här.

Evildan
23 juni 2018 ·

Fear38 skrev:
Hallåååå hej o hå här folk. Nu tar vi det lugnt här o taggar ner och jag tackar för alla tips här mest tips var det i början som var bra att veta  wink  men sen vet jag inte......
Ja det lutar åt singelkiten på bilupplysningen bra priser på snabbstartande slim och jag skall fundera på 35 eller 55. Är det så att 55 är längre bakstycke än 35 eller? Annars modifiera som tipsen fanns här.

Jag antr att du har förstått att det du planerar utföra är en modifiering som gör att din bil blir otillåten att bruka på allmän väg?
Det faktumet verkar vara lite svårintaget för somliga därav frågar jag dig i all vänlighet.

Fear38
23 juni 2018 · 658 Inlägg

Jag tänker skaffa skitbra ljus för våra mörka skogar här och slippa få ett vilt i fronten eller annat livs levande..............  Original lyset är skit på Passat 2013.  Punkt slut.... det var inte det tråden handlar om om det är olagligt eller inte.... Finns mycket annat olagligt som man kan lägga ner tid på   smile

Evildan
23 juni 2018 ·

Fear38 skrev:
Jag tänker skaffa skitbra ljus för våra mörka skogar här och slippa få ett vilt i fronten eller annat livs levande..............  Original lyset är skit på Passat 2013.  Punkt slut.... det var inte det tråden handlar om om det är olagligt eller inte.... Finns mycket annat olagligt som man kan lägga ner tid på   smile

Anledningen till att jag frågade är att det vore olyckligt om du blir tipsad om en modifiering och du inte vet att det är olagligt men ändå gör det och sedan får ett föreläggande pga detta.

duddadoo
23 juni 2018 · 7 Inlägg

finns nog värre saker i trafiken att oroa sig för , än ett par modifierade extraljus, har kontakt med en firma som säljer  dylika doningar, meo  diodlysen, xenonkit och extraljus,,  frågade honom om någon haft problem med lagen,,  han skrattade bara

caromania Forummoderator
23 juni 2018 · 9 296 Inlägg

Släpp greppet nu, alla inblandade. Nu har det framkommit att det faktiskt är olagligt att genomföra vissa modifikationer även om de kan tyckas vara bra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
trubbelturbo
23 juni 2018 · 1 442 Inlägg

duddadoo skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:
Släpp greppet nu, alla inblandade. Nu har det framkommit att det faktiskt är olagligt att genomföra vissa modifikationer även om de kan tyckas vara bra.

Då önskar jag hänvisa till forumets regelverk.

6§ Uppmaning till brott
Det är inte under några omständigheter tillåtet att uppmana till brott i forumet (eller någon annanstans på Garaget)

Det som tråden handlar om är mig veterligen ett trafikbrott samt återkommande uppmaning tillika tips om det.

är du Jurist?? eller Polis?

Nej, han försöker bara ta död på Garaget.org, inte konstigt att det knappt är någon aktivitet här längre.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Evildan
23 juni 2018 ·

duddadoo skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:
Släpp greppet nu, alla inblandade. Nu har det framkommit att det faktiskt är olagligt att genomföra vissa modifikationer även om de kan tyckas vara bra.

Då önskar jag hänvisa till forumets regelverk.

6§ Uppmaning till brott
Det är inte under några omständigheter tillåtet att uppmana till brott i forumet (eller någon annanstans på Garaget)

Det som tråden handlar om är mig veterligen ett trafikbrott samt återkommande uppmaning tillika tips om det.

är du Jurist?? eller Polis?

Läskunnig medlem som strävar efter att forumet för allas trevnad följer uppställt regelverk.

torsen
23 juni 2018 · 7 198 Inlägg

1990 var det olagligt med inifrån förarplatsen reglering av strålkastarnas belysningslängd.
Detta p g a bländningsrisken???????
Därför underkändes en av mina privatimporterade bilar vid registreringsbesiktningen.
Möjligheten att vinkla ner strålkastarna, vid tung last bak, blockerades medelst skruvar i anordningen för att bilen skulle kunna godkännas vid registreringsbesiktningen.
Duktig trafiksäkerhetsinsats av poltikerna i dåvarande VägVÄRKETs styrelse!!!!!!!!
I dag har väl nästan alla bilar den finessen - utom de som har automatisk ljuslängsdsreglering.
Tiderna har ändrats.
Bilprovningen kollar inte att ljuslängsregleringen är satt ur spel.
Nu går det att vinkla ner vid tung last - för att INTE blända.
Men det har aldrig gått att höja strålkastarna vare sig vid tom eller lastad bil.

Där poltiken går in går förståndet ut.

caromania Forummoderator
23 juni 2018 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

duddadoo skrev:

Evildan skrev:
Då önskar jag hänvisa till forumets regelverk.

6§ Uppmaning till brott
Det är inte under några omständigheter tillåtet att uppmana till brott i forumet (eller någon annanstans på Garaget)

Det som tråden handlar om är mig veterligen ett trafikbrott samt återkommande uppmaning tillika tips om det.

är du Jurist?? eller Polis?

Läskunnig medlem som strävar efter att forumet för allas trevnad följer uppställt regelverk.

Lägg av nu Evil, vi vet att du i princip har rätt.

(Edit: dessutom har informationen framkommit att det inte är lagligt, dvs forumet kan inte klandras för ifall någon trots detta väljer att bryta mot lagar, vilket folk gör dagligen fast vi andra säger att det är fel!)

Samtidigt så innehåller var tredje tråd om inte fler mer eller mindre tummande på både regler och lagar.

Senast redigerat av caromania (23 juni 2018)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
23 juni 2018 · 7 198 Inlägg

Evildan skrev:

duddadoo skrev:

Evildan skrev:
Då önskar jag hänvisa till forumets regelverk.

6§ Uppmaning till brott
Det är inte under några omständigheter tillåtet att uppmana till brott i forumet (eller någon annanstans på Garaget)

Det som tråden handlar om är mig veterligen ett trafikbrott samt återkommande uppmaning tillika tips om det.

är du Jurist?? eller Polis?

Läskunnig medlem som strävar efter att forumet för allas trevnad följer uppställt regelverk.

Rätt ska vara rätt, i alla fall på pappret.
Och det är väl det det börjar handla om.
Teori och praktik går inte alltid hand i hand.

Ni som inte gillar forumets 6§ får väl försöka påverka moderator i stället för att trakasera en medlen som endast framhåller en viss paragraf.
Kanske finns fler paragrafer som irriterar vissa medlemmar.
Mig är det egalt.
Accepterade jag inte någon paragraf skulle jag lämna forumet.
Lätt som en plätt.

duddadoo
23 juni 2018 · 7 Inlägg

vilka trakasserier pratar du om?

Senast redigerat av duddadoo (23 juni 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang