Coilovers VW Passat B7 2013

Fear38
24 juni 2018 · 658 Inlägg

Lite nyfiken på att montera coilovers på passaten B7 2013 års modell. Nån som kör med det? jag vill gärna kunna höjja min till vintern t.ex då man skall på lite andra vägar o sånt och annars också men ändå kunna skruva ner dom så man kan åka lite sänt i alla fall när man känner för det. Jag hade tänk köpa från tyskland i så fall ett paket typ lagomt med 20-65 mm. Då blir det inte så mycket sänkt i högsta läget i alla fall om man vill kunna ta sig fram men ändå kunna sänka mera om man vill. Nån som har lite tips kring detta då jag aldrig haft nån bil med coilovers monterat?

it_mutt Avstängd
24 juni 2018 · 10 388 Inlägg

Lite beroende på storleken på bilen, och givetvis kvalitén på coilsen, så kan det bli otroligt stötigt.

Något att, hur eller hur, ha i åtanke är att om det skruvas upp och ned om vartannat, så bör rimligen en hjulinställning göras efter varje gång. Det tenderar ju att bli lite dyrt i längden tyvärr.

Så tips; köp inte det billigaste du hittar iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
24 juni 2018 · 7 234 Inlägg

Om det är så att ts endast tillfälligt, vid t ex en vintertur med djup snö på en skogsväg, höjer bilen är det inte nödvändigt med en dyrbar 4-hjulsmätning.
Visserligen kommer cambervinkeln fram att ändras till positiv(kobent) och hjulskränkningen till toe-in eller toe-out(beroende på om styrarmarna på spindlarna sitter framför eller bakom spindlarna).
Men är det endast kortvarigt och under korta sträckor utan tung last utan motorvägshastighet, så anser jag att man inte behöver göra 4-hjulsmätning.
I alla fall inte för att spara på framdäckens slitage av ytterkanterna.
Men visst kan bilen bli lite vingligare.
Analogt med vad som sker då man skruvar upp torsionsstavarna på en bil, där det är möjligt, utan att justera hjulvinklarna.

Min personliga åsikt.

it_mutt Avstängd
24 juni 2018 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:
Om det är så att ts endast tillfälligt, vid t ex en vintertur med djup snö på en skogsväg, höjer bilen är det inte nödvändigt med en dyrbar 4-hjulsmätning.
Visserligen kommer cambervinkeln fram att ändras till positiv(kobent) och hjulskränkningen till toe-in eller toe-out(beroende på om styrarmarna på spindlarna sitter framför eller bakom spindlarna).
Men är det endast kortvarigt och under korta sträckor utan tung last utan motorvägshastighet, så anser jag att man inte behöver göra 4-hjulsmätning.
I alla fall inte för att spara på framdäckens slitage av ytterkanterna.
Men visst kan bilen bli lite vingligare.
Analogt med vad som sker då man skruvar upp torsionsstavarna på en bil, där det är möjligt, utan att justera hjulvinklarna.

Min personliga åsikt.

Det håller jag med om, jag tolkade det, möjligen felaktigt, som att det var mer; "upp under vinterhalvåret och ner under sommarhalvåret". Men det kan som sagt vara feltolkat av mig.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Fear38
26 juni 2018 · 658 Inlägg

Jajamän det var lite så jag menade ner på sommaren och upp på vintern eller mera ner på sommaren om det är nån bilträff man vill åka på och glida lite och eller så.
Tänkte att jag skulle beställa nåt kit från tyskland finns för 3000 på ebay. Är det bara skit eller vadå?
Såg ett kit som sänkte 20-65 mm. Skulle vara lagomt om den inte sänker så mycket i högsta läget liksom....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang