Saab 9-5 Linear goes Aero

Saab 9-5
  • 60 Följare
  • 257 630 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 september 2023
wBes
11 juni 2018 · 405 Inlägg

cevapcici skrev:

wBes skrev:
Avgasbandage smälter snarare än brinner som jag har förstått det. Kan inte tänka mig att katten blir varmare än grenrör/turbo så det bör vara lugnt oavsett..

Jag blev lite kluven faktiskt, har läst massa forum där många kört flera år utan problem.
Borde ju inte vara några problem, har sett andra göra det också.

Men kanske ska linda grenröret istället?

Är du gjord av pengar är det bara att linda på.. wink

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
amazinjoey
11 juni 2018 · 1 139 Inlägg

cevapcici skrev:

wBes skrev:

cevapcici skrev:

Bandaget klarar 800 grader och 1300 tillfälligt.

Läste någonstans att dessa jobbar runt 600-700 grader och original runt 200-300 typ.

Men om det är 1100 grader som du säger så blir det nog inte så bra...

Men.. Ingen minns en fegis wink

Jo men blev lite kluven nu.. Roligt när bilen börjar brinna på e6an liksom smile

Är det så farligt? Känns som 1100 grader är överdrivet.

De jobbar runt 600-700 grader som sagt vad jag läste mig fram till men 1100 grader låter sjukt?

Asså de kommer ju inte vara varmare bara för att man kör racekat...De kräver bara mer för att bli nåt arbetstempratur, de kommer inte pumpa ut mer än 980c och ifall man når över 980c så är avgaset det sista man tänker på för motorn lär bli kaputt ala kolvras...!

cevapcici
11 juni 2018 · 690 Inlägg

wBes skrev:

cevapcici skrev:

wBes skrev:
Avgasbandage smälter snarare än brinner som jag har förstått det. Kan inte tänka mig att katten blir varmare än grenrör/turbo så det bör vara lugnt oavsett..

Jag blev lite kluven faktiskt, har läst massa forum där många kört flera år utan problem.
Borde ju inte vara några problem, har sett andra göra det också.

Men kanske ska linda grenröret istället?

Är du gjord av pengar är det bara att linda på.. wink

Pengar finns, men det där hjälper inte riktigt mig vidare tongue

cevapcici
11 juni 2018 · 690 Inlägg

amazinjoey skrev:

cevapcici skrev:

wBes skrev:

Men.. Ingen minns en fegis wink

Jo men blev lite kluven nu.. Roligt när bilen börjar brinna på e6an liksom smile

Är det så farligt? Känns som 1100 grader är överdrivet.

De jobbar runt 600-700 grader som sagt vad jag läste mig fram till men 1100 grader låter sjukt?

Asså de kommer ju inte vara varmare bara för att man kör racekat...De kräver bara mer för att bli nåt arbetstempratur, de kommer inte pumpa ut mer än 980c och ifall man når över 980c så är avgaset det sista man tänker på för motorn lär bli kaputt ala kolvras...!

Jo men det hjälper inte mig vidare om jag bör ta bort wrappen eller ha den kvar?

Tontbil
11 juni 2018 · 209 Inlägg

Varför ska man ha bandage runt avgassystemet?

Året 1947 börja den svenska kriget hos ungdomar mellan Volvo och Saab. Att ena bilmärke är bättre än den andra.
Volvo 940 FTT "Hovvarpner" (1993)
amazinjoey
11 juni 2018 · 1 139 Inlägg

cevapcici skrev:

amazinjoey skrev:

cevapcici skrev:

Jo men blev lite kluven nu.. Roligt när bilen börjar brinna på e6an liksom smile

Är det så farligt? Känns som 1100 grader är överdrivet.

De jobbar runt 600-700 grader som sagt vad jag läste mig fram till men 1100 grader låter sjukt?

Asså de kommer ju inte vara varmare bara för att man kör racekat...De kräver bara mer för att bli nåt arbetstempratur, de kommer inte pumpa ut mer än 980c och ifall man når över 980c så är avgaset det sista man tänker på för motorn lär bli kaputt ala kolvras...!

Jo men det hjälper inte mig vidare om jag bör ta bort wrappen eller ha den kvar?

Upp till dig! Fyller ingen direkt funktion i ditt falll

amazinjoey
11 juni 2018 · 1 139 Inlägg

Tontbil skrev:
Varför ska man ha bandage runt avgassystemet?

Skydda kringliggande kompontenter från värmen, dock fyller den ingen funktion på 9-5an om turbon inte är toppmonterad...

Tontbil
11 juni 2018 · 209 Inlägg

amazinjoey skrev:

Tontbil skrev:
Varför ska man ha bandage runt avgassystemet?

Skydda kringliggande kompontenter från värmen, dock fyller den ingen funktion på 9-5an om turbon inte är toppmonterad...

Men finns de inte risk för fukt å sen rost på avgassystemet när man linda å kör på snö under några månader?

Året 1947 börja den svenska kriget hos ungdomar mellan Volvo och Saab. Att ena bilmärke är bättre än den andra.
Volvo 940 FTT "Hovvarpner" (1993)
amazinjoey
12 juni 2018 · 1 139 Inlägg

Tontbil skrev:

amazinjoey skrev:

Tontbil skrev:
Varför ska man ha bandage runt avgassystemet?

Skydda kringliggande kompontenter från värmen, dock fyller den ingen funktion på 9-5an om turbon inte är toppmonterad...

Men finns de inte risk för fukt å sen rost på avgassystemet när man linda å kör på snö under några månader?

Tror fukten avdunstrar rätt snabbt med tanke på värmen

cevapcici
12 juni 2018 · 690 Inlägg

amazinjoey skrev:

Tontbil skrev:

amazinjoey skrev:

Skydda kringliggande kompontenter från värmen, dock fyller den ingen funktion på 9-5an om turbon inte är toppmonterad...

Men finns de inte risk för fukt å sen rost på avgassystemet när man linda å kör på snö under några månader?

Tror fukten avdunstrar rätt snabbt med tanke på värmen

Precis min tanke också, men jag följer dina råd och tar bort bandaget.
Ställer alltid upp <3 <3 Hahaha

cevapcici
24 juni 2018 · 690 Inlägg

Så! Fick på 3" downpipe på bilen nu. Jävla pill att få loss lambdasensorerna bara men det gick med två smällar!

Vet inte om jag märker någon skillnad men lär väl behöva mappa om bilen för bäst effekt antar jag.


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-fed449825a50ad845761f3de1a9ca9ca.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-bf01d9145d90a288387d1c8e81093c8e.jpg

Senast redigerat av cevapcici (24 juni 2018)

Mack855
24 juni 2018 · 1 354 Inlägg

Förlåt men vad konstig din org DP såg ut jämfört med min? Blir fett iallafall med 3” B-)

cevapcici
24 juni 2018 · 690 Inlägg

Mack855 skrev:
Förlåt men vad konstig din org DP såg ut jämfört med min? Blir fett iallafall med 3” B-)

Hur ser din ut? De skiljer sig lite mellan åren vad jag sett. Men den jag har brukar de flesta ha typ!

Mack855
25 juni 2018 · 1 354 Inlägg

Våran har inte den där klumpen direkt bakom första lambda kontakten och den kontakten sitter då inte lika långt fram på våran smile

cevapcici
25 juni 2018 · 690 Inlägg

Mack855 skrev:
Våran har inte den där klumpen direkt bakom första lambda kontakten och den kontakten sitter då inte lika långt fram på våran smile

Det ska vara en ljuddämpare sedan katalysator eller tvärtom typ. Då är det något som är galet med din!

JKDesign
25 juni 2018 · 4 442 Inlägg

Jag har varit med om två olika, dels den som cevap hade med dubbla kattar. Den är vanligast. På äldre sitter en flexdel efter första böjen.

Spelar ju ingen större roll vad som satt igentligen, utan vad man sätter dit smile
3” med racekatt blir en jäkla skillnad

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
cevapcici
25 juni 2018 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:
Jag har varit med om två olika, dels den som cevap hade med dubbla kattar. Den är vanligast. På äldre sitter en flexdel efter första böjen.

Spelar ju ingen större roll vad som satt igentligen, utan vad man sätter dit smile
3” med racekatt blir en jäkla skillnad

Märker ju att trycket "håller i sig" längre när jag gasar, men jag bör mappa om bilen ändå antar jag?

Blev besviken på att det inte låter så mycket annorlundare, men det lär nog förändras när twinpipe catback bygget blir av wink

JKDesign
25 juni 2018 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:
Jag har varit med om två olika, dels den som cevap hade med dubbla kattar. Den är vanligast. På äldre sitter en flexdel efter första böjen.

Spelar ju ingen större roll vad som satt igentligen, utan vad man sätter dit smile
3” med racekatt blir en jäkla skillnad

Märker ju att trycket "håller i sig" längre när jag gasar, men jag bör mappa om bilen ändå antar jag?

Blev besviken på att det inte låter så mycket annorlundare, men det lär nog förändras när twinpipe catback bygget blir av wink

Ja att du har originaldämpare bakåt dämpar ju helt klart en del av ljudet och även effekten. När hela systemet är klart så är nog nytt program att föredra wink

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
cevapcici
25 juni 2018 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:
Jag har varit med om två olika, dels den som cevap hade med dubbla kattar. Den är vanligast. På äldre sitter en flexdel efter första böjen.

Spelar ju ingen större roll vad som satt igentligen, utan vad man sätter dit smile
3” med racekatt blir en jäkla skillnad

Märker ju att trycket "håller i sig" längre när jag gasar, men jag bör mappa om bilen ändå antar jag?

Blev besviken på att det inte låter så mycket annorlundare, men det lär nog förändras när twinpipe catback bygget blir av wink

Ja att du har originaldämpare bakåt dämpar ju helt klart en del av ljudet och även effekten. När hela systemet är klart så är nog nytt program att föredra wink

Har du tid i augusti så svänger jag förbi med cash och material tongue

JKDesign
25 juni 2018 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

Märker ju att trycket "håller i sig" längre när jag gasar, men jag bör mappa om bilen ändå antar jag?

Blev besviken på att det inte låter så mycket annorlundare, men det lär nog förändras när twinpipe catback bygget blir av wink

Ja att du har originaldämpare bakåt dämpar ju helt klart en del av ljudet och även effekten. När hela systemet är klart så är nog nytt program att föredra wink

Har du tid i augusti så svänger jag förbi med cash och material tongue

Har mycket framöver nu men det är inte helt omöjligt, vi håller kontakten wink

Hade varit kul att få hjälpa till

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang