Rost i bakdörr

hasse-angerfist
25 juni 2018 · 9 Inlägg

Eftersom kia uppenbarligen missade det här med rostskydd på sina bilar så har detta inträffat.

Rost på insidan på höger bakdörr. Ena rostrosen är något grövre än den andra.

Fick tipset på Kia att åka och lacka om valda delar men tänker att det här borde man kunna göra själv. Fick tipset av en kollega att använda fint sandpapper och hammarlack? Funkar det?

Vad för sandpapper behöver jag?

Hur går jag tillväga rent tekniskt? Slipar ner rosten samt lite runt omkring och sen på med tunt lager med hammarlack?

Tack på förhand.


https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224877/224877-c5a6fe435e5859b4fc537f86ea189a5d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224877/224877-0cf9be6462d9b55b7359cdf188a61fe7.jpg

jaka54
25 juni 2018 · 5 715 Inlägg

Hej!
Måste först fråga! Vad är det du vill åstadkomma? Varför jag frågar beror på vilket slutresultat du är ute efter.
Enklast är att bara att pensla på färg med ett lackstift...men då döljs bara rosten och rosten kommer snabbt fram igen.

Vill man göra det ordentligt men saknar 2-komponentsfärg , kompressor och spruta och allt annat som fordras när man ska lacka en bil så gör så här:
Slipa bort all rost, en Dremel med kaptrissa funkar bra. Du behöver också rostborttagingsmedel (säljs på bl.a Mekonomen) för att få bort ALL rost, slipningen tar inte bort all rost hur noga man än är.
Efter att du fått ytan helt plåtren penslar du på grundfärg  och sedan sprutspackel (sprutspakel kan köpas på sprayflaska men på små ytor är det lämpligast att ta en pensel och måla ytan). Sedan slipar du ytan  med 240 papper (inte våtslippapper). Bästa slippappret heter Indasa "Rhino dry " red line. Detta är ett portugisiskt slippapper som är helt outstanding när det handlar om att handslipa. Får du inte tag på det så duger 3M.
Efter att du penslat på några lager sprutspackel slipar du slutligen  med 500-600 slippaper, torkar av med klibbduk  och lägger sist på färg med lackstift (om det är små ytor).
Den här metoden med lackstift ger inte en perfekt yta men du har i alla fall en yta som är helt rostbefriad och har samma färg som lacken i övrigt.
Vill du emellertid ha en lackyta som bilen i övrigt måste du använda 2-komponenslack och färspruta/airbrusch/kompressor.

Senast redigerat av jaka54 (25 juni 2018)

hasse-angerfist
25 juni 2018 · 9 Inlägg

Hej. Tack för ett bra svar.

Jag kan väl erkänna att jag inte är ute efter att det ska se ut som nytt för då hade jag nog åkt till en lackare. Tänker att det måste väl gå att göra själv så det ser hyggligt ut samt att rosten inte ökar. Men väldigt bra inlägg du skrev. Tackar och bockar.

Xebers76
25 juni 2018 · 2 264 Inlägg

Detdär går på tillverkarens rostskyddsgaranti, har själv bytt dörrar på dem bilarna på garanti (jobbar i plåtverkstad)

Senast redigerat av Xebers76 (25 juni 2018)

hasse-angerfist
25 juni 2018 · 9 Inlägg

Xebers76 skrev:
Detdär går på tillverkarens rostskyddsgaranti, har själv bytt dörrar på dem bilarna på garanti (jobbar i plåtverkstad)

Jag missade förresten att skriva i första inlägget att den är från 2010 så den 7 åriga nybilsgarantin har utgått tyvärr. Köpte den förra året hos handlare då utan rost i bakdörren. Lite oklart vad Kias rostgaranti täcker tycker jag och hur länge. Men tack för bra svar.

Senast redigerat av hasse-angerfist (25 juni 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang