Deffekt växellåde efter bilbärgning

BMW_Matt
25 juni 2018 · 4 Inlägg

Tack för svar! Tyvärr så har bilen 12000 Mil och min vagnskadeförsäkrning tar inte detta. Jag försöker nu få försäkringsbolaget att det som en föjld av den tidigare skadan/bärgningen men det verkar vara svårt. Jag hade låst bilen och hade nyckeln då den bärgades, ingen elektronisk handbroms var aktiverad och den är en manuel låda. Den tvingades upp och ner på bärgaren och eftersom den fungerade helt OK innan så tycker jag att det verkar extremt märkligt att det händer direkt efter. Jag rapporterade direkt til försäkringsbolaget första gången som jag fick varningen endast 1 vecka efter reparationen. Ska inte ge mig ännu!!

Utmarks-Loke
25 juni 2018 · 5 836 Inlägg

Vad var det för felkod? Vad är det för givare som sitter i en manuell låda och känner av något som kan ge felkod? Och hur var bilen att köra och växla, märkte du något?

BMW_Matt
25 juni 2018 · 4 Inlägg

Jag kan inte läsa av felkoderna själv men BMW verkstan där bilen står sa att de inte kunde läsa av något mer från felkoden. Jag märkte problemet eftersom det kom missljud och var nästan omöjligt att lägga i backväxeln.

Utmarks-Loke
25 juni 2018 · 5 836 Inlägg

Ja, då låter det nog som växellådan är skrot ändå

Janneutanb
25 juni 2018 · 7 271 Inlägg

Fast fortfarande så skadas inte en växellåda för att man drar bilen. Då hade ju den gått sönder varje gång du släpper på gasen.

Förmodligen har något hänt i olyckan eller ren och skär otur.
Det jag tycker är märkligt är att du får en felkod på det för du har inga givare som läser av inne i växellådan om den är trasig eller ej.
Jag skulle vilja veta mer vad om vilken felkod du fått.

panda666
25 juni 2018 · 4 250 Inlägg

Men! han fick ju exakt samma jävla problem jag fick med min f10 vadå 2 år sen nu?? Jag hade exakt samma problem med min, från ingenstans så gick det inte längre att lägga in backen. Lådan måste bytas/renoveras tyvärr, för min del så sålde ja skiten till nån som ville ha den sådär. Finns företag som byter ut delen som är trasigt inne i lådan. Så om TS har svårt/eller får inte in backen längre så är det dags för byte. Kanske inte har nått att göra med bärgningen eftersom min funkade perfekt fram tills en dag på parkeringen från ingenstans.

viccoA
25 juni 2018 · 3 109 Inlägg

Skulle tro att det kostar i runda slängar 10.000kr att renovera lådan plus kostnaderna för att hinka ur och i lådan (10.000kr till kanske). Några 80.000kr är det inte frågan om.

Du har säkert maskinförsäkring kvar i din vanliga bilförsäkring, oftast betalar man 20% och bolaget 80% men det står i villkoren.

Hur länge har du ägt bilen?

Senast redigerat av viccoA (25 juni 2018)

torsen
25 juni 2018 · 7 236 Inlägg

viccoA skrev:
Skulle tro att det kostar i runda slängar 10.000kr att renovera lådan plus kostnaderna för att hinka ur och i lådan (10.000kr till kanske). Några 80.000kr är det inte frågan om.

Du har säkert maskinförsäkring kvar i din vanliga bilförsäkring, oftast betalar man 20% och bolaget 80% men det står i villkoren.

En granne lät renovera sin manuella växellåda på en Skoda Oktavia för bortåt 5 år sedan.
Kostade då ungefär 40.000:-.
Strax före jul förra året pajade lådan igen.
Nu står bilen och han har köpt en annan bil

Så uppemot 80.000:- kan det mycket väl kosta på en "fin bils märkesverkstad".

panda666
25 juni 2018 · 4 250 Inlägg

antingen renovering eller köpa begagnat låda från skroten eller låt bmw hitta nån låda, tror det blir en kostnad på minst 20k iaf, kostar ju minst 10k med hinka ur och in, ska man även ha ny koppling osv medans man endå är där inne?

viccoA
25 juni 2018 · 3 109 Inlägg

torsen skrev:

viccoA skrev:
Skulle tro att det kostar i runda slängar 10.000kr att renovera lådan plus kostnaderna för att hinka ur och i lådan (10.000kr till kanske). Några 80.000kr är det inte frågan om.

Du har säkert maskinförsäkring kvar i din vanliga bilförsäkring, oftast betalar man 20% och bolaget 80% men det står i villkoren.

En granne lät renovera sin manuella växellåda på en Skoda Oktavia för bortåt 5 år sedan.
Kostade då ungefär 40.000:-.
Strax före jul förra året pajade lådan igen.
Nu står bilen och han har köpt en annan bil

Så uppemot 80.000:- kan det mycket väl kosta på en "fin bils märkesverkstad".

Då blev han duktigt rumpkörd. Finns reparationssatser (innanmäten) för runt 7500kr om man letar lite.
Begagnad låda till tex 3-serie 2006-2014 (ej 335) kostar de flesta mellan 3500kr och 15.000kr.

panda666
25 juni 2018 · 4 250 Inlägg

viccoA skrev:

torsen skrev:

viccoA skrev:
Skulle tro att det kostar i runda slängar 10.000kr att renovera lådan plus kostnaderna för att hinka ur och i lådan (10.000kr till kanske). Några 80.000kr är det inte frågan om.

Du har säkert maskinförsäkring kvar i din vanliga bilförsäkring, oftast betalar man 20% och bolaget 80% men det står i villkoren.

En granne lät renovera sin manuella växellåda på en Skoda Oktavia för bortåt 5 år sedan.
Kostade då ungefär 40.000:-.
Strax före jul förra året pajade lådan igen.
Nu står bilen och han har köpt en annan bil

Så uppemot 80.000:- kan det mycket väl kosta på en "fin bils märkesverkstad".

Då blev han duktigt rumpkörd. Finns reparationssatser (innanmäten) för runt 7500kr om man letar lite.
Begagnad låda till tex 3-serie 2006-2014 (ej 335) kostar de flesta mellan 3500kr och 15.000kr.

har ja svårt att tro på, vet ej ts årsmodell men till min 2011 kostade då en manuell på skroten som billigast 22.000kr, och dom var slut överallt med min specifika kod. Tror ej man kan bara slänga in vad som helst i bilfan. Tror det måste vara ungefär samma kod på lådan som den som man har redan. kanske äldre lådorna är billigare men 2010+ räkna me minst 20.000kr

Djo
27 juni 2018 · 10 157 Inlägg

Har bytt koppling med svänghjul och allting på en bmw 330D 2006 jobb och material slutade tillslut på 16500 så kan tänka mig att på en 4hjulsdriven med extrajobb plus renovering av låda eventuellt byte att det kan dra iväg rejält speciellt om bmw verkstad ska göra jobbet.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang