Köpråd: Köpa dyrare 4WD automat eller billigare 2WD manuell?

6 Inlägg
Skrivet onsdag 22:03 · Inlägg av trådskaparen #1

Hej!

Som rubriken lyder: är det värt att köpa en Kia sportage 2013 4WD automat ö
För 129 000 framför en Kia Sportage 2013 2WD manuell för 109 000?

Båda har gått jämnlångt och det finns inga kända fel. Båda säljs hos bilhandlare.

Väger andrahansvärdet på den dyrare upp den billigare i längden?

Ytterligare info: Vi bor i Dalarna och omges av både bra asfaltsvägar och sämre grusvägar. Vintertid kan det bli väldigt mycket snö och vi har upplevt problem att ta oss fram med vår framhjulsdrivna Ford Mondeo. Så fyrhjulsdriven bil har ju sina fördelar häromkring.

Senast redigerat av tomatensplanka (onsdag 22:03)

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 104 Inlägg
Skrivet onsdag 22:13 #2

Allt beror väl på vad du vill ha och hur stor plånbok du har.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Forum- och sitemoderator · 10 762 Inlägg
Skrivet onsdag 22:15 #3

tomatensplanka skrev:
Hej!

Som rubriken lyder: är det värt att köpa en Kia sportage 2013 4WD automat ö
För 129 000 framför en Kia Sportage 2013 2WD manuell för 109 000?

Båda har gått jämnlångt och det finns inga kända fel. Båda säljs hos bilhandlare.

Väger andrahansvärdet på den dyrare upp den billigare i längden?

Ytterligare info: Vi bor i Dalarna och omges av både bra asfaltsvägar och sämre grusvägar. Vintertid kan det bli väldigt mycket snö och vi har upplevt problem att ta oss fram med vår framhjulsdrivna Ford Mondeo. Så fyrhjulsdriven bil har ju sina fördelar häromkring.

Jag skulle nog se lite på motoralternativet. En Sportage med bensinmotor är ingen kul bil. Automat är i vilket fall som helst högre värderat. Ingen vill köra manuell längre.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
6 Inlägg
Skrivet onsdag 22:15 · Inlägg av trådskaparen #4

Vettemannen skrev:
Allt beror väl på vad du vill ha och hur stor plånbok du har.

/Benny

Jo, det förstås. Men om man leker att pengar inte är ett problem. Utan att man bara vill göra den bästa affären. Vad skulle man välja då?

Får man igen automat och 4WD när man säljer vidare bilen om några år?

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 104 Inlägg
Skrivet onsdag 22:17 #5

Hybrid_ skrev:

tomatensplanka skrev:
Hej!

Som rubriken lyder: är det värt att köpa en Kia sportage 2013 4WD automat ö
För 129 000 framför en Kia Sportage 2013 2WD manuell för 109 000?

Båda har gått jämnlångt och det finns inga kända fel. Båda säljs hos bilhandlare.

Väger andrahansvärdet på den dyrare upp den billigare i längden?

Ytterligare info: Vi bor i Dalarna och omges av både bra asfaltsvägar och sämre grusvägar. Vintertid kan det bli väldigt mycket snö och vi har upplevt problem att ta oss fram med vår framhjulsdrivna Ford Mondeo. Så fyrhjulsdriven bil har ju sina fördelar häromkring.

Jag skulle nog se lite på motoralternativet. En Sportage med bensinmotor är ingen kul bil. Automat är i vilket fall som helst högre värderat. Ingen vill köra manuell längre.

Jodå, tyvärr så är det många som vill sitta och rycka i spaken men det gäller ju inte dig och mig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
6 Inlägg
Skrivet onsdag 22:20 · Inlägg av trådskaparen #6

Hybrid_ skrev:

tomatensplanka skrev:
Hej!

Som rubriken lyder: är det värt att köpa en Kia sportage 2013 4WD automat ö
För 129 000 framför en Kia Sportage 2013 2WD manuell för 109 000?

Båda har gått jämnlångt och det finns inga kända fel. Båda säljs hos bilhandlare.

Väger andrahansvärdet på den dyrare upp den billigare i längden?

Ytterligare info: Vi bor i Dalarna och omges av både bra asfaltsvägar och sämre grusvägar. Vintertid kan det bli väldigt mycket snö och vi har upplevt problem att ta oss fram med vår framhjulsdrivna Ford Mondeo. Så fyrhjulsdriven bil har ju sina fördelar häromkring.

Jag skulle nog se lite på motoralternativet. En Sportage med bensinmotor är ingen kul bil. Automat är i vilket fall som helst högre värderat. Ingen vill köra manuell längre.

Sorry, glömde skriva att båda är dieselbilar. 4wd är en 2,0 och 2wd är 1,7.

Jo, jag har väl egentligen velat ha en automat en längre tid och 4WD är praktiskt.

Man kanske är dumsnål om man går på den billigare?

Trucker · 1 075 Inlägg
Skrivet onsdag 22:46 #7

Inte för jag personligen hade köpt en KIA, men om valet enbart stått mellan just dessa två, så hade jag alla dagar tagit 4WD Automat... inte för det är någon riktig 4WD men hellre det än 2WD och jag har slutat köpa manuella bilar, automat är skönare på alla sätt... smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
3 053 Inlägg
Skrivet torsdag 07:34 #8

Satsa på 4wd. Större motor och 4wd kommer du trivas bra med.  Det är ju ingen sportbil så lika bra att köra automat:)

Sen skullejag tro att du kan kränga den lättare när du skall byta. Alltid någon som har häst eller liknande som vill ha en 4wd dragbil.

1,7L motor låter dessutom riktigt klent på en såpass stor bil.

2 326 Inlägg
Skrivet torsdag 08:11 #9

Jag tycker att du först och främst ska bestämma dig för om du behöver 4x4 eller ej.
Behöver du inte 4x4 så är de flesta nyare bilar utrustade med antispin, med olika benämningar.
Kräver du 4x4 så går alla BMW, Audi, Volvo, Kia/Houndai m fl bort.
De har bara 4x4 skapad av reklamfolket, för att det just nu är en boom med 4x4.
Önskar du "riktig" 4x4, för dåliga snötäckta vintervägar, vill jag rekommender Subaru(Forester), Suzuki Grand Vitara, Suzuki Jimny, Mitsubishi Pajero Shogun, Nissan Terrano II m fl.
Dessutom finns de "träiga" Jeep och Land Rover, som är ohemult övervärderde av säljarna på Blocket.

Ligger du och harvar Essingeleden i Stockholm eller motsvarande i annan storstad kan det vara komfortabelt med automatväxellåda - varför annars - om du inte har led- eller andra besvär.

Är du jägare, och ska dra fram djurkroppar ur skogen, bör du ha 4x4 med lågväxel samt spärrbar mellandifferential i fördelningslådan - Lada Niva t ex.
Men den har så dålig driftsäkerhet att den avrådes från, om du inte är duktig mekaniker.

Så för "vanlig Svensonkörning" till dagis och stormarknaden får du utan tvekan bäst ekonomi med 2x4 manuell.

4x4-emblem finns hos Biltema - men inte på "riktiga" 4x4-bilar.

3 053 Inlägg
Skrivet torsdag 08:23 #10

torsen skrev:
Jag tycker att du först och främst ska bestämma dig för om du behöver 4x4 eller ej.
Behöver du inte 4x4 så är de flesta nyare bilar utrustade med antispin, med olika benämningar.
Kräver du 4x4 så går alla BMW, Audi, Volvo, Kia/Houndai m fl bort.
De har bara 4x4 skapad av reklamfolket, för att det just nu är en boom med 4x4.
Önskar du "riktig" 4x4, för dåliga snötäckta vintervägar, vill jag rekommender Subaru(Forester), Suzuki Grand Vitara, Suzuki Jimny, Mitsubishi Pajero Shogun, Nissan Terrano II m fl.
Dessutom finns de "träiga" Jeep och Land Rover, som är ohemult övervärderde av säljarna på Blocket.

Ligger du och harvar Essingeleden i Stockholm eller motsvarande i annan storstad kan det vara komfortabelt med automatväxellåda - varför annars - om du inte har led- eller andra besvär.

Är du jägare, och ska dra fram djurkroppar ur skogen, bör du ha 4x4 med lågväxel samt spärrbar mellandifferential i fördelningslådan - Lada Niva t ex.
Men den har så dålig driftsäkerhet att den avrådes från, om du inte är duktig mekaniker.

Så för "vanlig Svensonkörning" till dagis och stormarknaden får du utan tvekan bäst ekonomi med 2x4 manuell.

4x4-emblem finns hos Biltema - men inte på "riktiga" 4x4-bilar.

Ja riktigt 4x4 med låsbara diffar mm är överlägsna.

Men en xc70 tar sig fram bra mycket bättre i snön än en v70.

Och om man bara kör på oplogade vägar och behöver lite extra grepp för att ta sig uppför en backe så klarar dessa system denna uppgift utan problem.

Denna 4wd kommer räcka bra för TS behov.
Jag är heller inget fan av Automatlådor men det är svårt att förneka att de flesta som inte har ett brinnande bilintresse föredrar automat då det gör körningen bekvämare.

Får man dessutom välja mellan Fwd manuell med mindre motor och 4wd auto med större motor så hade jag valt den stora motorn med automat och 4wd varje dag i veckan.

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 104 Inlägg
Skrivet torsdag 08:30 #11

zemet skrev:

torsen skrev:
Jag tycker att du först och främst ska bestämma dig för om du behöver 4x4 eller ej.
Behöver du inte 4x4 så är de flesta nyare bilar utrustade med antispin, med olika benämningar.
Kräver du 4x4 så går alla BMW, Audi, Volvo, Kia/Houndai m fl bort.
De har bara 4x4 skapad av reklamfolket, för att det just nu är en boom med 4x4.
Önskar du "riktig" 4x4, för dåliga snötäckta vintervägar, vill jag rekommender Subaru(Forester), Suzuki Grand Vitara, Suzuki Jimny, Mitsubishi Pajero Shogun, Nissan Terrano II m fl.
Dessutom finns de "träiga" Jeep och Land Rover, som är ohemult övervärderde av säljarna på Blocket.

Ligger du och harvar Essingeleden i Stockholm eller motsvarande i annan storstad kan det vara komfortabelt med automatväxellåda - varför annars - om du inte har led- eller andra besvär.

Är du jägare, och ska dra fram djurkroppar ur skogen, bör du ha 4x4 med lågväxel samt spärrbar mellandifferential i fördelningslådan - Lada Niva t ex.
Men den har så dålig driftsäkerhet att den avrådes från, om du inte är duktig mekaniker.

Så för "vanlig Svensonkörning" till dagis och stormarknaden får du utan tvekan bäst ekonomi med 2x4 manuell.

4x4-emblem finns hos Biltema - men inte på "riktiga" 4x4-bilar.

Ja riktigt 4x4 med låsbara diffar mm är överlägsna.

Men en xc70 tar sig fram bra mycket bättre i snön än en v70.

Och om man bara kör på oplogade vägar och behöver lite extra grepp för att ta sig uppför en backe så klarar dessa system denna uppgift utan problem.

Denna 4wd kommer räcka bra för TS behov.
Jag är heller inget fan av Automatlådor men det är svårt att förneka att de flesta som inte har ett brinnande bilintresse föredrar automat då det gör körningen bekvämare.

Får man dessutom välja mellan Fwd manuell med mindre motor och 4wd auto med större motor så hade jag valt den stora motorn med automat och 4wd varje dag i veckan.

Jag har ett brinnande bilintresse OCH föredrar automat. Det är inte alla som vill sitta och rycka i den där spaken som sitter mellan sätena.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
3 053 Inlägg
Skrivet torsdag 08:38 #12

Vettemannen skrev:

zemet skrev:

torsen skrev:
Jag tycker att du först och främst ska bestämma dig för om du behöver 4x4 eller ej.
Behöver du inte 4x4 så är de flesta nyare bilar utrustade med antispin, med olika benämningar.
Kräver du 4x4 så går alla BMW, Audi, Volvo, Kia/Houndai m fl bort.
De har bara 4x4 skapad av reklamfolket, för att det just nu är en boom med 4x4.
Önskar du "riktig" 4x4, för dåliga snötäckta vintervägar, vill jag rekommender Subaru(Forester), Suzuki Grand Vitara, Suzuki Jimny, Mitsubishi Pajero Shogun, Nissan Terrano II m fl.
Dessutom finns de "träiga" Jeep och Land Rover, som är ohemult övervärderde av säljarna på Blocket.

Ligger du och harvar Essingeleden i Stockholm eller motsvarande i annan storstad kan det vara komfortabelt med automatväxellåda - varför annars - om du inte har led- eller andra besvär.

Är du jägare, och ska dra fram djurkroppar ur skogen, bör du ha 4x4 med lågväxel samt spärrbar mellandifferential i fördelningslådan - Lada Niva t ex.
Men den har så dålig driftsäkerhet att den avrådes från, om du inte är duktig mekaniker.

Så för "vanlig Svensonkörning" till dagis och stormarknaden får du utan tvekan bäst ekonomi med 2x4 manuell.

4x4-emblem finns hos Biltema - men inte på "riktiga" 4x4-bilar.

Ja riktigt 4x4 med låsbara diffar mm är överlägsna.

Men en xc70 tar sig fram bra mycket bättre i snön än en v70.

Och om man bara kör på oplogade vägar och behöver lite extra grepp för att ta sig uppför en backe så klarar dessa system denna uppgift utan problem.

Denna 4wd kommer räcka bra för TS behov.
Jag är heller inget fan av Automatlådor men det är svårt att förneka att de flesta som inte har ett brinnande bilintresse föredrar automat då det gör körningen bekvämare.

Får man dessutom välja mellan Fwd manuell med mindre motor och 4wd auto med större motor så hade jag valt den stora motorn med automat och 4wd varje dag i veckan.

Jag har ett brinnande bilintresse OCH föredrar automat. Det är inte alla som vill sitta och rycka i den där spaken som sitter mellan sätena.

/Benny

Du har rätt Benny, jag uttryckte mig klumpigt.
Det jag ville ha sagt är att det är få personer utan större bilintresse som vill ha manuell.

Dem flesta verkar vilja ha automat idag.

6 Inlägg
Skrivet torsdag 08:43 · Inlägg av trådskaparen #13

Hej och tack för alla svar!

Jag har velat lite fram och tillbaka. Men jag tror jag går på den billigare manuella, trots allt.

Detta beslut baseras i huvudsak på att den firma som säljer den dyrare har halvtaskigt omdöme medan jag känner den som säljer den billigare (tidigare kollega).

4WD är ju alltid bra, så det är väl det som känns lite negativt. Men samtidigt kommer den mesta trafiken gå mellan jobb och dagis/skola på relativt bra plogade vägar.
Automatlådan är dock inget "måste" för min del, så det är inga sura miner kring det.

Allt verkar bra med den manuella Kian. Få ägare, bra service och så vidare.

Allt sammantaget känns det mest rätt att gå för den.

Forum- och sitemoderator · 10 762 Inlägg
Skrivet torsdag 11:04 #14

tomatensplanka skrev:

Hybrid_ skrev:

tomatensplanka skrev:
Hej!

Som rubriken lyder: är det värt att köpa en Kia sportage 2013 4WD automat ö
För 129 000 framför en Kia Sportage 2013 2WD manuell för 109 000?

Båda har gått jämnlångt och det finns inga kända fel. Båda säljs hos bilhandlare.

Väger andrahansvärdet på den dyrare upp den billigare i längden?

Ytterligare info: Vi bor i Dalarna och omges av både bra asfaltsvägar och sämre grusvägar. Vintertid kan det bli väldigt mycket snö och vi har upplevt problem att ta oss fram med vår framhjulsdrivna Ford Mondeo. Så fyrhjulsdriven bil har ju sina fördelar häromkring.

Jag skulle nog se lite på motoralternativet. En Sportage med bensinmotor är ingen kul bil. Automat är i vilket fall som helst högre värderat. Ingen vill köra manuell längre.

Sorry, glömde skriva att båda är dieselbilar. 4wd är en 2,0 och 2wd är 1,7.

Jo, jag har väl egentligen velat ha en automat en längre tid och 4WD är praktiskt.

Man kanske är dumsnål om man går på den billigare?

Kör både 2.0 och 1.7 med jämna mellanrum. Det säljs inte så många 1.7 vilket kan påverka priset senare. Jag tror du har igen på att välja den starkare varianten. På tal om manuell/automat. En 2.0 manuell upplevs som en mycket pigg bil då det finns rejält med bottenkraft och personligen tycker dessa är riktigt underhållande att dra iväg med.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.

Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang