Lågt oljetryck i nyrenoverad motor

4ndreas
15 juli 2018 · 130 Inlägg

Hej, nu är det så att jag har en nyrenoverad och trimmad Volvo B230 sugmotor som sjunker under 1 bar oljetryck på tomgång (1000rpm) och ca 2 bar vid 2000rpm. Inga synliga oljeläckage, ingen olja i kylvatten och ingen blårök. Dessa värden är med varm motor och ny 5w40 olja och filter. Vid kallstart vill gärna mätaren sjunka i botten men efter att man gasat en gång elr två går det upp till ca 1,5bar kall. Har läst på amerikanska forum om fall där tätningsringarna på röret till oljepumpen flyttat sig eller att röret haft tendens att inte ligga centrerat när pumpen är fastspänd. Vet ej hur troligt detta är och det var inget jag tänkte på alls vid montering. Har även läst om problem med oljefilter, tycker detta låter långsökt men att provmontera ett originalfilter är ju en enkel fix isåfall.

Första jag gav mig på var byte av oljepump, detta utan märkbar förändring på mätaren. Har lånat en glycerin manometer för att utesluta fel på Autogauge givare/mätare, hamnar dock att vänta tills imorgon för den hade annan gängning. Ser snart inga andra alternativ än läckande oljekanaler i motorblock/topplock vilket skulle vara surt på denna motor eftersom den kostat mig en hel del.


Har ni några aningar/erfarenheter om vad detta kunde bero på?

Senast redigerat av 4ndreas (15 juli 2018)

Volvo 240 -83
4ndreas
15 juli 2018 · 130 Inlägg

Obs! Motorn hade ett högre tryck strax efter renovering. Minns inte hur högt men 3kg+ kall och nu ligger den på 1,5 kall, vet dock ej hur tillförlitliga gamla siffror är för den gick ganska dåligt/ojämnt.
Saker som byttes när den blev grundinställd/bänkad är ny topplockspackning, kamaxel, ventilfjädrar och annat grenrör och andra förgasare. Topplocket blev också portat och planat.

Volvo 240 -83
4ndreas
16 juli 2018 · 130 Inlägg

Allt verkar vara som det ska, provad nu med manometern och hade 4 bar på kall motor när Autogauge mätaren visade 1,5 bar. Ska prova med ny Autogauge mätare och givare fastän jag inte längre tror på företaget.
Mina andra 52mm mätare är ju trots allt av samma märke så estetiskt hade jag gärna haft autogauge

Volvo 240 -83
volvo_240_tic ingen aning
6 augusti 2018 · 687 Inlägg

Det var ju bra att du hittade problemet. Surt att mecka en hel vecka utan att hitta vad som är fel.

även zebran har sina fläckar
Volvo S60 D "Black Ace" (2006)
Volvo 240 Estate "Klöver" (1981)
granadadr
6 augusti 2018 · 7 289 Inlägg

autogauge är ju kinajunk,, jag själv kör med autometer i min busbil,, å den tycker jag har dåligt tryck på dryga 1,5 bar wink  haha dock ej renoverad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang