Lane assist?

Thunderstruck
13 juli 2018 · 180 Inlägg

Hej,

Kollade på en annons på en Mazda 6 från 2014 och såg att det stod lane assist på den. Förra veckan så hade jag en Volvo v90 som hyrbil och den hade ett system som kallas pilot assist där bilen i princip kör sig själv.

Hur är det på Mazdan, är det bara ett system för att hålla sig inom sin egen fil eller är det ett liknande system som fanns i volvon?

Senast redigerat av Thunderstruck (16 juli 2018)

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 juli 2018 · 17 448 Inlägg

Thunderstruck skrev:
Hej,

Kollade på en annons på en Mazda 6 från 2014 och såg att det stod lane assist på den. Förra veckan så hade jag en Volvo v90 som hyrbil och den hade ett system som kallas pilot assist där bilen i princip kör sig själv.

Hur är det på Mazdan, är det bara ett system för att hålla sig inom sin egen fil eller är det ett liknande system som fanns i volvon?

Mazdas system kan på sin höjd rycka emot lite i ratten när du kör över en väl utmärkt linje. Släppa ratten rekommenderas inte om du vill överleva dagen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Thunderstruck
13 juli 2018 · 180 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Thunderstruck skrev:
Hej,

Kollade på en annons på en Mazda 6 från 2014 och såg att det stod lane assist på den. Förra veckan så hade jag en Volvo v90 som hyrbil och den hade ett system som kallas pilot assist där bilen i princip kör sig själv.

Hur är det på Mazdan, är det bara ett system för att hålla sig inom sin egen fil eller är det ett liknande system som fanns i volvon?

Mazdas system kan på sin höjd rycka emot lite i ratten när du kör över en väl utmärkt linje. Släppa ratten rekommenderas inte om du vill överleva dagen.

Och det vill man ju gärna 🙂

Fick bara lite olika svar när jag provade söka på nätet så tänkte att nån här kanske visste 👍

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor
Acobra
13 juli 2018 · 62 Inlägg

Lane assisten jag har på min mazda 6 -15 är att det durrar i högtalarna när man närmar sig strecken i vägbanan. Durrar som i att det låter som att man kör på räfflor i vägen.

Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.
jaka54
13 juli 2018 · 5 713 Inlägg

Hej!
Volvos system är inte bättre det...rycker bara lite i ratten när man närmar sig vägkanten.

xXSammy
14 juli 2018 · 6 568 Inlägg

Provade gränserna av detta system på min gamla Ford. Den kunde svänga tillbaka beroende på hur snett du närma dig markeringarna.
Den vibrerande och svängde tillbaka, men du var tvungen att hålla i ratten annars kände systemet av att inget motstånd fanns och det stängdes av

De/Dem
Thunderstruck
16 juli 2018 · 180 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Volvos system är inte bättre det...rycker bara lite i ratten när man närmar sig vägkanten.

På den nya V90n som jag körde i typ 260 mil på åtta dagar så var det bra mycket mera avancerat än så. Så länge den får en impuls att du håller i ratten så styr den själv, håller avstånd till framförvarande bil. I princip semi autonom skulle jag vilja säga. Eftersom den inte kör sig själv helt själv men nästan

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor
Thunderstruck
16 juli 2018 · 180 Inlägg

Så vilka bilar har ett system som är tillräckligt avancerat att köra i sin fil så länge man har en hand på ratten?

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 juli 2018 · 17 448 Inlägg

Thunderstruck skrev:
Så vilka bilar har ett system som är tillräckligt avancerat att köra i sin fil så länge man har en hand på ratten?

Körde en ny mercedes S-klass. Den klarar det. Men likt förbannat lite att den pendlar i sakta mak mellan linjerna. Fast den är en smula dyr... Ratten går dock att släppa en stund.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
16 juli 2018 · 7 284 Inlägg

xXSammy skrev:
Provade gränserna av detta system på min gamla Ford. Den kunde svänga tillbaka beroende på hur snett du närma dig markeringarna.
Den vibrerande och svängde tillbaka, men du var tvungen att hålla i ratten annars kände systemet av att inget motstånd fanns och det stängdes av

japp kört både ficus å Mongo med det systemet,, den styr tillbaka själv  lite grann så att säga smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
granadadr
16 juli 2018 · 7 284 Inlägg

Thunderstruck skrev:
Så vilka bilar har ett system som är tillräckligt avancerat att köra i sin fil så länge man har en hand på ratten?

alla,, min gamla granada håller sig i sin fil med en hand wink

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 juli 2018 · 14 037 Inlägg

Snart ska vi väl koppla ihop bilarna som ett tåg fast utan räls!! Jag skulle aldrig våga lita på ett sånt där system eller ett som parkerar själv. Vill nog göra detta själv.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 juli 2018 · 17 448 Inlägg

Vettemannen skrev:
Snart ska vi väl koppla ihop bilarna som ett tåg fast utan räls!! Jag skulle aldrig våga lita på ett sånt där system eller ett som parkerar själv. Vill nog göra detta själv.

/Benny

I 10 minuter sitter du som på nålar och ser vad bilen gör när den kör. Sen börjar du titta på annat och koppla av. Jodå. Du kommer att lita på ett sådant system. Och då är de nya fortfarande.Teslas har jag inte provat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Niknar
16 juli 2018 · 197 Inlägg

Lösning som gör att du slipper hålla i ratten.
https://teknikensvarld.se/bygg-din-egen … sk-155323/

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Thunderstruck
16 juli 2018 · 180 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Vettemannen skrev:
Snart ska vi väl koppla ihop bilarna som ett tåg fast utan räls!! Jag skulle aldrig våga lita på ett sånt där system eller ett som parkerar själv. Vill nog göra detta själv.

/Benny

I 10 minuter sitter du som på nålar och ser vad bilen gör när den kör. Sen börjar du titta på annat och koppla av. Jodå. Du kommer att lita på ett sådant system. Och då är de nya fortfarande.Teslas har jag inte provat.

Håller fullständigt med, det gäller dock att se upp i lite tvärare kurvor eller landsvägs kurvor med dåliga linjer med mera så det går ju inte helt och hållet att låta bilen köra själv.

En liten grej jag märkte med Volvos system är att den vid avfarter från motorväg gärna drog sig lite till höger då den streckade linjen till höger som den skulle följa var svagare än den som gick till höger ut på avfarten. Lika så vid 2-1 väg när det blev dubbelfiligt så ville den dra sig lite till vänster eftersom den alltid vill ligga mitt emellan linjerna och den vänstra linjen drar ju iväg till vänster så då utjämna ju systemet.

Men när man lärt sig hur bilen agerar vid olika tillfällen var det jättebehagligt att köra med. Såg man att det var ett vägavsnitt där den skulle få svårt att placera sig så gjorde man bara en enkel knapptryckning på ratten och bilen gick från pilot assist systemet till att bara vara adaptiv farthållare, när vägen var bra igen så kunde man lika lätt aktivera systemet

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor
Thunderstruck
16 juli 2018 · 180 Inlägg

granadadr skrev:

xXSammy skrev:
Provade gränserna av detta system på min gamla Ford. Den kunde svänga tillbaka beroende på hur snett du närma dig markeringarna.
Den vibrerande och svängde tillbaka, men du var tvungen att hålla i ratten annars kände systemet av att inget motstånd fanns och det stängdes av

japp kört både ficus å Mongo med det systemet,, den styr tillbaka själv  lite grann så att säga smile

Vad kallar Ford sitt system?

Trodde att det var det som hette lane assist på bilar men det kan ju tydligen vara ett så enkelt system som att den bara känner av linjerna och piper lite.

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 juli 2018 · 14 037 Inlägg

Thunderstruck skrev:

Hybrid_ skrev:

Vettemannen skrev:
Snart ska vi väl koppla ihop bilarna som ett tåg fast utan räls!! Jag skulle aldrig våga lita på ett sånt där system eller ett som parkerar själv. Vill nog göra detta själv.

/Benny

I 10 minuter sitter du som på nålar och ser vad bilen gör när den kör. Sen börjar du titta på annat och koppla av. Jodå. Du kommer att lita på ett sådant system. Och då är de nya fortfarande.Teslas har jag inte provat.

Håller fullständigt med, det gäller dock att se upp i lite tvärare kurvor eller landsvägs kurvor med dåliga linjer med mera så det går ju inte helt och hållet att låta bilen köra själv.

En liten grej jag märkte med Volvos system är att den vid avfarter från motorväg gärna drog sig lite till höger då den streckade linjen till höger som den skulle följa var svagare än den som gick till höger ut på avfarten. Lika så vid 2-1 väg när det blev dubbelfiligt så ville den dra sig lite till vänster eftersom den alltid vill ligga mitt emellan linjerna och den vänstra linjen drar ju iväg till vänster så då utjämna ju systemet.

Men när man lärt sig hur bilen agerar vid olika tillfällen var det jättebehagligt att köra med. Såg man att det var ett vägavsnitt där den skulle få svårt att placera sig så gjorde man bara en enkel knapptryckning på ratten och bilen gick från pilot assist systemet till att bara vara adaptiv farthållare, när vägen var bra igen så kunde man lika lätt aktivera systemet

Ni får göra som ni vill, jag känner mig för gammal för sådana nymodigheter och kommer aldrig att skaffa sådana.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 juli 2018 · 13 729 Inlägg

Skulle vara kul och måla lite egna kurvor och se vad som händer.    Man kanske skulle tjata lite på polarn och busmåla lite roliga linjer

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 juli 2018 · 13 729 Inlägg

Vettemannen skrev:

Thunderstruck skrev:

Hybrid_ skrev:

I 10 minuter sitter du som på nålar och ser vad bilen gör när den kör. Sen börjar du titta på annat och koppla av. Jodå. Du kommer att lita på ett sådant system. Och då är de nya fortfarande.Teslas har jag inte provat.

Håller fullständigt med, det gäller dock att se upp i lite tvärare kurvor eller landsvägs kurvor med dåliga linjer med mera så det går ju inte helt och hållet att låta bilen köra själv.

En liten grej jag märkte med Volvos system är att den vid avfarter från motorväg gärna drog sig lite till höger då den streckade linjen till höger som den skulle följa var svagare än den som gick till höger ut på avfarten. Lika så vid 2-1 väg när det blev dubbelfiligt så ville den dra sig lite till vänster eftersom den alltid vill ligga mitt emellan linjerna och den vänstra linjen drar ju iväg till vänster så då utjämna ju systemet.

Men när man lärt sig hur bilen agerar vid olika tillfällen var det jättebehagligt att köra med. Såg man att det var ett vägavsnitt där den skulle få svårt att placera sig så gjorde man bara en enkel knapptryckning på ratten och bilen gick från pilot assist systemet till att bara vara adaptiv farthållare, när vägen var bra igen så kunde man lika lätt aktivera systemet

Ni får göra som ni vill, jag känner mig för gammal för sådana nymodigheter och kommer aldrig att skaffa sådana.

/Benny

Antagligen är du begåvad nog för att följa linjerna utan hjälp.. Tyvärr är ju inte alla det

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Thunderstruck
17 juli 2018 · 180 Inlägg

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Thunderstruck skrev:

Håller fullständigt med, det gäller dock att se upp i lite tvärare kurvor eller landsvägs kurvor med dåliga linjer med mera så det går ju inte helt och hållet att låta bilen köra själv.

En liten grej jag märkte med Volvos system är att den vid avfarter från motorväg gärna drog sig lite till höger då den streckade linjen till höger som den skulle följa var svagare än den som gick till höger ut på avfarten. Lika så vid 2-1 väg när det blev dubbelfiligt så ville den dra sig lite till vänster eftersom den alltid vill ligga mitt emellan linjerna och den vänstra linjen drar ju iväg till vänster så då utjämna ju systemet.

Men när man lärt sig hur bilen agerar vid olika tillfällen var det jättebehagligt att köra med. Såg man att det var ett vägavsnitt där den skulle få svårt att placera sig så gjorde man bara en enkel knapptryckning på ratten och bilen gick från pilot assist systemet till att bara vara adaptiv farthållare, när vägen var bra igen så kunde man lika lätt aktivera systemet

Ni får göra som ni vill, jag känner mig för gammal för sådana nymodigheter och kommer aldrig att skaffa sådana.

/Benny

Antagligen är du begåvad nog för att följa linjerna utan hjälp.. Tyvärr är ju inte alla det

Så alla som har systemet i sin bil är ointelligenta, lät ju som en intelligent slutsats...

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang