Volkswagen Polo -14 - stolvärme slocknar

tottoiz
16 juli 2018 · 14 Inlägg

Hej!

Jag har lite bekymmer med stolvärmen på förarsidan. Om man startar stolvärmen, så tänds lampan för den (det är två lampor, för två olika grader av värme) o sen slocknar den efter några sekunder. Sen går det inte att få igång den igen utan att starta om bilen.

Startar jag om bilen så blir det samma sak igen, dvs lampan tänds när man trycker på stolvärmeknappen men slocknar efter några sekunder (och det blir inte varmt).

Ett tag funkade att trycka två gånger på stolvärmeknappen, så det blev den lägre värmen, o den höll sig igång. Men nu har det även blivit samma sak där, att den är tänd ett par sekunder sen släcks det.

Detta är extremt störigt för en som jag som är frusen större delen av året!

Men vad sjutton kan vara fel? Är det någon slags kortslutning som sker när den startas eftersom den stängs helt? o framförallt, hur kan man åtgärda det?

Hoppas på ett o-kostsamt sätt, då denna bil nästan mer bott hos Volkswagen än hos mig sen jag köpte den (ny).

Tack!!

jaka54
16 juli 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Ett mycket vanligt fel är att värmetrådarna i stolen går av  (de får ju röra sig ganska mycket när man sitter i stolen).
Ta loss stolsklädseln och kolla! Första gången jag råkade ut för detta problem trodde jag att det skulle bli j..bökigt att ta loss klädseln men det var inte så svårt. Efter att ha råkat ut för samma sak nu 5-6 gånger så är det ganska lätfixat. Trådarna går bra att löda ihop med vanligt lödtenn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-645f66e728ec14bba3059637df0a20cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-de9fb823304e1f6c52d448c0d2f6278a.jpg

Senast redigerat av jaka54 (17 juli 2018)

Soulman
16 juli 2018 · 1 271 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ett mycket vanligt fel är att värmetrådarna i stolen går av  (de får ju röra sig ganska mycket när man sitter i stolen).
Ta loss stolsklädseln och kolla! Första gången jag råkade ut för detta problem trodde jag att det skulle bli j..bökigt att ta loss klädseln men det var inte så svårt. Efter att ha råkat ut för samma sak nu 5-6 gånger så är det ganska lätfixat.

Det är klokt att börja med att mäta upp slingan för avbrott innan man river av klädseln kanske. Det känns som att det sitter en temperaturbegränsning nånstans och att den inte startar beroende på utetemperatur.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
simlar
16 juli 2018 · 5 524 Inlägg

I 99 av 100 fall är det en av värmeslingorna i stolen som gått sönder med dina symptom.
Slingorna i Polo är seriekopplade så går en slinga sönder så fungerar varken sitsvärme eller ryggvärme,
Enklast att kolla är att skruva loss stolen och vicka bak den inuti bilen, koppla loss kontakterna till stolsvärmen och mät vardera slinga.
Om jag inte minns fel så är det ca 2ohm vardera slinga ska ha när dom är hel och en trasig slinga brukar ha ca 7ohm.

Att ta loss stolsklädseln och okulärbesiktiga slingorna hjälper ingenting i moderna värmesitsar, trådarna är så tunna så det räcker med ett pyttelitet veck någonstans på slingan så blir motståndet för högt och bilen stänger av värmen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
tottoiz
18 juli 2018 · 14 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ett mycket vanligt fel är att värmetrådarna i stolen går av  (de får ju röra sig ganska mycket när man sitter i stolen).
Ta loss stolsklädseln och kolla! Första gången jag råkade ut för detta problem trodde jag att det skulle bli j..bökigt att ta loss klädseln men det var inte så svårt. Efter att ha råkat ut för samma sak nu 5-6 gånger så är det ganska lätfixat. Trådarna går bra att löda ihop med vanligt lödtenn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-645f66e728ec14bba3059637df0a20cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-de9fb823304e1f6c52d448c0d2f6278a.jpg

Soulman skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Ett mycket vanligt fel är att värmetrådarna i stolen går av  (de får ju röra sig ganska mycket när man sitter i stolen).
Ta loss stolsklädseln och kolla! Första gången jag råkade ut för detta problem trodde jag att det skulle bli j..bökigt att ta loss klädseln men det var inte så svårt. Efter att ha råkat ut för samma sak nu 5-6 gånger så är det ganska lätfixat.

Det är klokt att börja med att mäta upp slingan för avbrott innan man river av klädseln kanske. Det känns som att det sitter en temperaturbegränsning nånstans och att den inte startar beroende på utetemperatur.

simlar skrev:
I 99 av 100 fall är det en av värmeslingorna i stolen som gått sönder med dina symptom.
Slingorna i Polo är seriekopplade så går en slinga sönder så fungerar varken sitsvärme eller ryggvärme,
Enklast att kolla är att skruva loss stolen och vicka bak den inuti bilen, koppla loss kontakterna till stolsvärmen och mät vardera slinga.
Om jag inte minns fel så är det ca 2ohm vardera slinga ska ha när dom är hel och en trasig slinga brukar ha ca 7ohm.

Att ta loss stolsklädseln och okulärbesiktiga slingorna hjälper ingenting i moderna värmesitsar, trådarna är så tunna så det räcker med ett pyttelitet veck någonstans på slingan så blir motståndet för högt och bilen stänger av värmen.

Tack för era svar!

Om det nu är sladden som gått av eller är trasig, är det rimligt att den tänds från första början då? (rent av nyfikenhet)

Är detta "ingrepp" något jag kan klara själv tror ni? (totalt bil-okunnig men envis)
Om nu slingorna är trasiga, vad gör jag sen? Kan jag byta dem själv? eller laga på något sätt?

Tack igen!

jaka54
18 juli 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Först måste du ta ur stolen ur bilen , sen tar du bort klädseln. Under klädseln, på skummgummit sitter slingor av tunna värmetrådar. Det är dessa trådar som går av pga rörelser i stolen när man sitter.
De här trådarna kan man skarva med annan  tråd genom att man mjuklöder ihop dem. Se tidigare bild.

Det är bra att ha en multimeter till hands så att man kan avgöra i vilken stolsdel , sittdynan eller ryggstöd värmetråden gått av. Annars får man gissa.
Ofta kan man känna, när man sitter i stolen att det blir extra vamt någonstans mot ben eller rygg och då  har värmetråden gått av just där och ligger och gnistar under klädseln, det är därför det blir svartbränt i skummgummit. Se tidigare bild.

Stolsklädseln sitter fästad i ståltrådar i skummgummit med metallhyskor (böjd 2mm ståltråd) vilka måste klippas bort med sidavbitare. Hyskorna  ersätts vid hopsättande av stolsklädseln  av 2-3mm breda buntband.
De stolar jag tagit isär har samtliga varit Recaro sportstolar i läder som suttit  i Audi 100 bilar.
Det knepiga kan vara att ta isär stolen. åtminstone först gången  man gör det , men sedan är det lätt, även om det tar några timmar även när man är van.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-49e77a27185f0e819d790c748a1b242f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c3ffe1b8ca8bf18dca4408f7a1918167.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-5371e8663dd680a05e585fa46ba92e4c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-49638d7c9de9e11ab6453f90f4f3b048.jpg

Senast redigerat av jaka54 (18 juli 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 juli 2018 · 17 470 Inlägg

Åkte på en straffkommendering på jobbet för ett tag sedan att montera värmesitsar i fabriksnya bilar i en vecka. Säger straff för satan vad tyget var spänt... Sen skulle det monteras igen. I detta fallet satt klädseln fast med klämmor och clips. Ryggen var inget problem.

Hittade en bild.
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-843ad508b76eae41be467e0baf036594.jpg

Första gången tar det nog ett antal timmar. Men det finns alternativt som synes. Och nej: Jag kan inte sälja några sådana set.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang