OttoM
19 juli 2018
· 322 Inlägg
chanstagarn skrev:
Sålänge generatorn laddar sina 14 volt, så är det lugnt..
Slulle den paja så kan man köra 1 timme på enbart batteriet, för det har jag gjort..
Visst, vill man ha spänning så.. Den sortens spänning hade jag med mina första bilar på 60-70 talet, då ingick snöre, tejp, ståltråd, div skruvar mm i verktygslådan, och så något att ligga på givetvis. Den tiden har varit.
Jag har en Opel där laddningsregulatorn gick sönder, den laddade 18-19 volt, glödlampor och dioder i panelen dog, och motorn dog, gick inte att köra en meter, trots fulladdat batteri. Klart jag kunde kopplat bort generatorn och kört hem men det jobbet gör jag helst under ordnade former, inte vid vägkanten. Det blev istället en dyr historia, 7000 för generatorbyte, den var inte ens gammal, och jag fick inte ens behålla den utbytta för renovering.