Opel commodore B GS/E 1973

Hej! jag har precis köpt en opel commodore GS/E från 1973 som jag tänkte ha litet projekt. Lite om bilen: Bilen blev trimmad av nån av ägarna som bilen haft då det sitter trimkam och enem topp med större ventiler, portad och planad. blev hittades på blocket och jag stack och titta på den... såg helt okej ut och i bruksskick men bilen hade ställts av 2003 och aldrig blivit startad igen tills från nån månad sen. jag köper bilen och kör hem den MEN den poffar och smäller... dör vid varje korsning. jag ringer säljaren som sålt bilen till mig när jag kommer hem och berättar att bilen är hemma hos mig och det gick bra men den poffar och smäller men de får man ju ta när bilen sått i nästan 16 år... Jag ska göra den lite finare men det återstår och ser vad som finns och göra.. men först blir det att byta bränsle filter och stift. resten i tändväg ska vara nytt..
  • 14 Följare
  • 16 632 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 augusti 2018
HG_
19 juli 2018 · 2 484 Inlägg

Hallo, smile hur går det med bilen?
Har ett par frågor som du kanske kan svara på.
Jag funderar på hur jag ska dra sladdarna fram & tillbaka batteri-generator-laddrelä, har du någon koll på detta?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
johnik
19 juli 2018 · 393 Inlägg

HG_ skrev:
Hallo, smile hur går det med bilen?
Har ett par frågor som du kanske kan svara på.
Jag funderar på hur jag ska dra sladdarna fram & tillbaka batteri-generator-laddrelä, har du någon koll på detta?

jadu väntar på nya kondingar sista som jag kan komma på som kan va felet XD

ska du dra nya kablar sitter det inga ? på din ?  jag kan knäppa kort på min så får du se

HG_
19 juli 2018 · 2 484 Inlägg

big_smile Vore hyggligt, allt i bilen är nydraget så det existerar inga kablar överhuvudtaget till den biten.
Skulle vara bra om du kunde få ta med tändspolen så man kunde se hur det är dragit till den åxå.
Förresten, kan du få med tändkablarnas placering åxå? Tändföljd?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
johnik
19 juli 2018 · 393 Inlägg

HG_ skrev:
big_smile Vore hyggligt, allt i bilen är nydraget så det existerar inga kablar överhuvudtaget till den biten.
Skulle vara bra om du kunde få ta med tändspolen så man kunde se hur det är dragit till den åxå.
Förresten, kan du få med tändkablarnas placering åxå? Tändföljd?

kablarnas placering är 153624 om jag inte missminner mig

HG_
19 juli 2018 · 2 484 Inlägg

johnik skrev:

HG_ skrev:
big_smile Vore hyggligt, allt i bilen är nydraget så det existerar inga kablar överhuvudtaget till den biten.
Skulle vara bra om du kunde få ta med tändspolen så man kunde se hur det är dragit till den åxå.
Förresten, kan du få med tändkablarnas placering åxå? Tändföljd?

kablarnas placering är 153624 om jag inte missminner mig

Ok, bra. big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
johnik
30 juli 2018 · 393 Inlägg

Bulten som låser födelst hade strimla gängorna i blocket så fick borra, gänga och sätta dit en M10.
Enda bulten som skiner haha
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183580/183580-d2e5d733a55efbc891fa24dc25895f76.jpg

Senast redigerat av johnik (30 juli 2018)

HG_
31 juli 2018 · 2 484 Inlägg

johnik skrev:
Bulten som låser födelst hade strimla gängorna i blocket så fick borra, gänga och sätta dit en M10.
Enda bulten som skiner haha
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183580/183580-d2e5d733a55efbc891fa24dc25895f76.jpg

Det var ju trevligt att det löste sig, går bilen renare nu?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
johnik
31 juli 2018 · 393 Inlägg

HG_ skrev:

johnik skrev:
Bulten som låser födelst hade strimla gängorna i blocket så fick borra, gänga och sätta dit en M10.
Enda bulten som skiner haha
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183580/183580-d2e5d733a55efbc891fa24dc25895f76.jpg

Det var ju trevligt att det löste sig, går bilen renare nu?

Lite renare men poffar när man kör och hackar lite då och då.. jag vet liksom inte vad mer jag kan göra..
Har bytt tändstift, kollat tändkablarna och bytte dom som behövdes bytas, rotor, fördelarlock, tändspole, brytare och konding.
Ställt in tändningen.. fick höra att avgassystemet kunde göra att den gick sämre om man inte bygger rätt... då min är ihop plock av nån tidigare ägare med 2 tums system och de ska egentligen va dubbla blås på 45mm diameter

HG_
31 juli 2018 · 2 484 Inlägg

Kan avgassystemet göra så mycket?
I å för sig, det beror ju på om ägaren innan har dragit ihop rören så att du för ett baksuget på något vis.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
johnik
31 juli 2018 · 393 Inlägg

HG_ skrev:
Kan avgassystemet göra så mycket?
I å för sig, det beror ju på om ägaren innan har dragit ihop rören så att du för ett baksuget på något vis.

Från grenröret så gpr det två flexrör sen ine under bilen och bara ett rör går rakt ut med en liten ljuddämpare bakom balaxeln

HG_
31 juli 2018 · 2 484 Inlägg

johnik skrev:

HG_ skrev:
Kan avgassystemet göra så mycket?
I å för sig, det beror ju på om ägaren innan har dragit ihop rören så att du för ett baksuget på något vis.

Från grenröret så gpr det två flexrör sen ine under bilen och bara ett rör går rakt ut med en liten ljuddämpare bakom balaxeln

Verkar som avgassystemet är för "litet". Verkar som föregående ägare tagit det som funnits på hyllan.
Kanske dags att "uppgradera" rören till det bättre.
Antingen byta till original, finns på http://norrakust.se/sv/, 
eller byta till något eftermarknadsrör som typ simonssystem.
Hur du än gör så tror jag att motorn kommer att andas betydligt lättare.
Tänk bara på att ju grövre rör ju mullrigare blir det. smile

Senast redigerat av HG_ (31 juli 2018)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
johnik
1 augusti 2018 · 393 Inlägg

HG_ skrev:

johnik skrev:

HG_ skrev:
Kan avgassystemet göra så mycket?
I å för sig, det beror ju på om ägaren innan har dragit ihop rören så att du för ett baksuget på något vis.

Från grenröret så gpr det två flexrör sen ine under bilen och bara ett rör går rakt ut med en liten ljuddämpare bakom balaxeln

Verkar som avgassystemet är för "litet". Verkar som föregående ägare tagit det som funnits på hyllan.
Kanske dags att "uppgradera" rören till det bättre.
Antingen byta till original, finns på http://norrakust.se/sv/, 
eller byta till något eftermarknadsrör som typ simonssystem.
Hur du än gör så tror jag att motorn kommer att andas betydligt lättare.
Tänk bara på att ju grövre rör ju mullrigare blir det. smile

Nyt originalgrenrör är påväg och de blir dubbla rör hela vägen så det blir välen uppgradering

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang