Någon som vet varför det är +12,4 volt mellan motor och minuspol?

OttoM
19 juli 2018 · 322 Inlägg

torsen skrev:
Vad är ditt problem?
Startar inte motorn?
Varför mäter du?

Ett tips är att ansluta multimetern till en cigtändpropp och plugga in den i cigtänduttaget.
På så sätt kan du hålla kollen på vilospänningen och laddspänningen utan att behöva ansluta på batteriet.
Normal vilospänning bör ligga på 12,6 volt.
Laddspänningen är olika för olika bilar men ligget inom spannet 13,5 till 14,5 volt.
Med den lägre spänningen sparar du glödlamporna.
Den högre spänningen leder till bättre ljusutbyte, på bekostnad av glödlampornas livslängd.

Vill du ha koll på strömförbrukningen, utom startmotorn, så kan du ansluta en Ampére-meter.
Men det är en helt annan historia.

Mig veterligen har ingen "modern" bil vare sig Ampéremeter eller Voltmeter - förutom Lada Niva, som har det senare.

Till avdelningen mindre nödvändigt vetande hör:
När man i kyla ville starta Eberspächern i sin Citroen 2CV -55 med 96 Watt uppgiven generatoreffekt förfor man enligt följande:
Man vevade igång motorn.
Väntade några sekunder tills Ampéremeter visade max utslag plus.
Startade Eberspächern = väntade till att glödstiftet hade glödat färdigt, med Ampéremetern på max minus under förhöjd tomgång, så att Eberspächern tände och Ampéremetern visade plus.
Då vågade man tända belysningen och tuffa iväg.
Ursäkta o t.

Om du startat tråden för att vatten på din kvarn om du tänker reklamera ett bilbatteri hos Biltema eller Mekonomen så kan det bli en tidskrävande historia.
Båda företagen kontrollmäter nämligen batterierna innan de godkänner en reklamation.
Hos Mekonomen kan det ta upp emot en månad, eftersom de i tveksamma fall sänder batterierna till Strängnäs.
Har du då inget reservbatteri så sitter du där med skägget i brevlådan.
Jag har fått igenom reklamation på bilbatteri hos både Biltema och Mekonomen.
Biltema hade smidigaste hanteringen av reklamationen.

Berätta gärna varför du mäter = syftet.

Har du läst tråden från början ?
Det framgår att jag mäter för att batteriet töms för snabbt när bilen inte används.
Jag skriver även att reklamation av batteriet inte är att tänka på då test visar att det är nära nog i nyskick.
Att jag vill förstå varför strömförbrukningen varierar med mätpunkterna när de borde vara samma.
Är det något som börjar bli dåligt vill jag åtgärda det, jag vill inte stå utmed vägkanten långt hemifrån. Då kan man snacka om skägg i brevlådan.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Sålänge generatorn laddar sina 14 volt, så är det lugnt..
Slulle den paja så kan man köra 1 timme på enbart batteriet, för det har jag gjort..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
OttoM
19 juli 2018 · 322 Inlägg

chanstagarn skrev:
Sålänge generatorn laddar sina 14 volt, så är det lugnt..
Slulle den paja så kan man köra 1 timme på enbart batteriet, för det har jag gjort..

Visst, vill man ha spänning så.. Den sortens spänning hade jag med mina första bilar på 60-70 talet, då ingick snöre, tejp, ståltråd, div skruvar mm i verktygslådan, och så något att ligga på givetvis. Den tiden har varit.
Jag har en Opel där laddningsregulatorn gick sönder, den laddade 18-19 volt, glödlampor och dioder i panelen dog, och motorn dog, gick inte att köra en meter, trots fulladdat batteri. Klart jag kunde kopplat bort generatorn och kört hem men det jobbet gör jag helst under ordnade former, inte vid vägkanten. Det blev istället en dyr historia, 7000 för generatorbyte, den var inte ens gammal, och jag fick inte ens behålla den utbytta för renovering.

jaka54
19 juli 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Åter till hans batteri!
12,4V är lite lågt! Efter laddning (med laddare) bör spänningen på ett bilbatteri ligga på över 13V.
I hans fall verkar generatorn funka eftersom spänningen över + och - är runt 14V.
Så mitt råd ... Ladda först batteriet så du ser att det lämnar minst 12,6V efter 12-16timmars laddning med vanlig gammladags 4A/12V laddare (eller om du har något modernare i laddväg...).

Sen...om batteriet verkar bra, lämnar över 12,6V efter några timmars vila)... gör som du blivit tillsagd tidigare! -Koppla in multimetern i serie (mellan t,ex minuskabeln  och och minuspolen på batteriet) och se hur mycket ström multimetern visar (runt 40mA är normalt), visar multimetern mer så dra ur en säkring i taget och se vilken säkring som drar ström.

Meaganeowner
19 juli 2018 · 2 250 Inlägg

En sak att tänka på är att kolla vilken maxström multimetern klarar på valt mätområde och till vilket uttag på instrumentet mätsladdarna är kopplade.

Överskrids detta, t ex genom att tända belysning, ev innerbelysning, försöka starta motor, så brinner ev i instrumentet inbyggd säkring upp, i bästa fall.
Vissa instrument har osäkrade uttag... och märkta för en maxsström.

Men om man inte rör något, bara kopplar in instrumentet, och sen plockar en säkring åt gången... går det förmodligen bra.

Visst blir det trixigt när säkringarna sitter
t ex vid A-stolpen.
Innerbelysningen tänds varje gång dlrren öppnas, larm går till efter en viss tid o s v.

OttoM
19 juli 2018 · 322 Inlägg

Meaganeowner skrev:
En sak att tänka på är att kolla vilken maxström multimetern klarar på valt mätområde och till vilket uttag på instrumentet mätsladdarna är kopplade.

Överskrids detta, t ex genom att tända belysning, ev innerbelysning, försöka starta motor, så brinner ev i instrumentet inbyggd säkring upp, i bästa fall.
Vissa instrument har osäkrade uttag... och märkta för en maxsström.

Men om man inte rör något, bara kopplar in instrumentet, och sen plockar en säkring åt gången... går det förmodligen bra.

Visst blir det trixigt när säkringarna sitter
t ex vid A-stolpen.
Innerbelysningen tänds varje gång dlrren öppnas, larm går till efter en viss tid o s v.

Började med att plocka huvudsäkringarna, generator- ingen förändring, interiör- där var felet. Nu skulle det vara enkelt, men vad inkluderar interiör? Ganska mycket vill jag mena. Så bara att sätta igång och plocka säkringar och mäta. Hittade rackaren ungefär i mitten. Det var instrumentpanel. Det verkar fungera utan säkring, dock kan jag inte se om belysningen fungerar, för ljust. Så något som har med instrumentpanelen att göra drar 0,11 A när bilen står. Känns inte så roligt att riva ut den, suck. Kollar i kväll vilka funktioner som saknas.
Och allt skruvande gjorde att jag nu får samma värde 0,04 A oavsett hur jag mäter.
Skulle det kunna vara i strömställarkontakten? Om jag har tur?

Senast redigerat av OttoM (19 juli 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 juli 2018 · 17 469 Inlägg

Intressant tråd.

Om du mäter mellan batteri och en pol och får fram 40 mA så drar den ju det. Har du en bil med keyless? Hur kör du? korta/långa sträckor?

Diesel?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OttoM
19 juli 2018 · 322 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Intressant tråd.

Om du mäter mellan batteri och en pol och får fram 40 mA så drar den ju det. Har du en bil med keyless? Hur kör du? korta/långa sträckor?

Diesel?

En gammal Golf med nyckel.
Kör nästan inget alls, står mest och skrotar, men ibland behöver den lagas.
Nej, ingen diesel.
Och med en säkring bortplockad så drar den 40 mA när den står stilla.
Med säkring drar den 150mA

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 juli 2018 · 17 469 Inlägg

OttoM skrev:

Hybrid_ skrev:
Intressant tråd.

Om du mäter mellan batteri och en pol och får fram 40 mA så drar den ju det. Har du en bil med keyless? Hur kör du? korta/långa sträckor?

Diesel?

En gammal Golf med nyckel.
Kör nästan inget alls, står mest och skrotar, men ibland behöver den lagas.
Nej, ingen diesel.
Och med en säkring bortplockad så drar den 40 mA när den står stilla.
Med säkring drar den 150mA

Kan ju vara så enkelt att den inte hinner ladda ordentligt om du nu kör korta sträckor ytterst sällan. Fast 150 mA är ju anmärkningsvärt högt. Vet du vad den säkringen går till eller har jag missat något i tråden?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OttoM
19 juli 2018 · 322 Inlägg

Hybrid_ skrev:

OttoM skrev:

Hybrid_ skrev:
Intressant tråd.

Om du mäter mellan batteri och en pol och får fram 40 mA så drar den ju det. Har du en bil med keyless? Hur kör du? korta/långa sträckor?

Diesel?

En gammal Golf med nyckel.
Kör nästan inget alls, står mest och skrotar, men ibland behöver den lagas.
Nej, ingen diesel.
Och med en säkring bortplockad så drar den 40 mA när den står stilla.
Med säkring drar den 150mA

Kan ju vara så enkelt att den inte hinner ladda ordentligt om du nu kör korta sträckor ytterst sällan. Fast 150 mA är ju anmärkningsvärt högt. Vet du vad den säkringen går till eller har jag missat något i tråden?

Jo, den hinner ladda, jag stänger inte av laddaren förrän den är fulladdad.
Ja du har nog missat att säkringen går till instrumentpanelen. Vad där, återstår att utreda. Får prova i kväll och se vad som saknas nu, utan säkring.

jaka54
19 juli 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Vad menar du med " Jo den hinner ladda, Jag stänger inte av laddaren förrän den är fulladdad"?
Kör du korta sträckor , några kilometer om dagen, så bör du ladda batteriet med en batteriladdare då och då (speciellt gäller detta på vintern ). 150mA är ganska mycket . Har för mig att min Audi TT 3,2lit roadster (2004) drar ca 40mA och min gamla Audi 100Avant 2,0E från  1989 drar 10mA. Har du kollat radion?

OttoM
19 juli 2018 · 322 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vad menar du med " Jo den hinner ladda, Jag stänger inte av laddaren förrän den är fulladdad"?
Kör du korta sträckor , några kilometer om dagen, så bör du ladda batteriet med en batteriladdare då och då (speciellt gäller detta på vintern ). 150mA är ganska mycket . Har för mig att min Audi TT 3,2lit roadster (2004) drar ca 40mA och min gamla Audi 100Avant 2,0E från  1989 drar 10mA. Har du kollat radion?

Ja, så är det, kör nästan ingenting med den där. Tycker att ladda en gång i veckan frestar på. En gång i månaden verkar ok.
Nej jag har inte kollat radion än. vet inte vad som är kopplat på den säkringen, ska kolla strax.
Efterforskningar på nätet säger mellan 0,03 och 0,05 A är ok.

OttoM
19 juli 2018 · 322 Inlägg

Märkligt. Allt tycks fungera som det ska utan säkring 15. Den måste varit till något. Ej kollat: Minnesbank radio. Infopanel i instrumentet, adekvat info kommer upp när man vrider till tändningsläge, men ska det finnas mer?

Meaganeowner
19 juli 2018 · 2 250 Inlägg

F15, 5 A

ESP (05/99)
Instrumet panel
Automatic transmission (AT)

Enligt Google

OttoM
19 juli 2018 · 322 Inlägg

Meaganeowner skrev:
F15, 5 A

ESP (05/99)
Instrumet panel
Automatic transmission (AT)

Enligt Google

Stämmer nog bra det. Automat är det ju inte, så den går bort.
ESP? Har den bilen det? Om så är fallet hur kollar man den. Ger det en felkod att avläsa med OBD?

Meaganeowner
19 juli 2018 · 2 250 Inlägg

Någon surrade om hanskfacksbelysning.

Har varit med om att en lampa dragit lite ström fast den inte lyste.

Alltså kanske även fel i strömbrytaren till hanskfacksluckan... så den ligger och glappar till och från?

Men det verkar ävrn som om hanskfacksbelysning och annat ligger på F16!


Kör utan F15 och se om du saknar nåt...

OttoM
19 juli 2018 · 322 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Någon surrade om hanskfacksbelysning.

Har varit med om att en lampa dragit lite ström fast den inte lyste.

Alltså kanske även fel i strömbrytaren till hanskfacksluckan... så den ligger och glappar till och från?

Men det verkar ävrn som om hanskfacksbelysning och annat ligger på F16!


Kör utan F15 och se om du saknar nåt...

Ja, jag funderar på att göra det. skulle det vara något viktigt är det ju lätt att peta i säkringen.

OttoM
20 juli 2018 · 322 Inlägg

ESP lampa skall tändas när tändningen slås till och slockna efter 2 sek. Det gör den inte, varken med eller utan säkring. Dessutom saknas brytare för ESP.
Detta verkar skumt. I övrigt fungerar allt utan säkring.

OttoM
20 juli 2018 · 322 Inlägg

Från VW
I Sverige var ESP standard på Golf/Bora V6 4Motion från och med modellår 2000 som kom 1999 och R32 som kom 2003. Övriga modeller hade ESP som tillval. Däremot hade TDI med 115 hk och TDI 130 hk, GTI TDI med 150 hk motor, GTI bensin med 180 hk motor (inte GTI bensin 150 hk) samt TDI 4Motion ASR (antispinnreglering) och EDS (elektronisk differentialspärr) som standard. Dessa ingår i ESP-systemet men själva antisladdfunktionen finns inte i bilarna om de inte beställdes med ESP. Bilar med ESP har en knapp på instrumentpanelen för avstängning av ASR-funktionen (för att man ska kunna gunga sig loss exempelvis ur en snödriva, annars bromsas motorn av ASR. Bilar som enbart har ASR/EDS och inte ESP har istället knappen på instrumentpanelen där det står ASR vilket alltså även här i första hand är till för att avaktivera ASR.

Ok, då kan man glömma ESP-lampan. Men någon ASR-knapp hittar jag inte heller. Ska jag inte göra heller, för det är en GTI bensin 150 hk.
Får väl avvakta och se om jag fattas nåt.

Senast redigerat av OttoM (20 juli 2018)

OttoM
24 juli 2018 · 322 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images … 2a7f9b.jpg
Det var klockan! är det normalt att en digitalklocka drar 0,11 A ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang